• Äldre 10 Dec 19:23
    7849 visningar
    20 svar
    20
    7849

    Varför fira namnsdag?

    En diskussion uppkom idag och jag funderar - varför skall man fira någons namnsdag?
    Om man ser det kan man ju självklart slänga iväg ett grattis, men att ge massa presenter och fira med tårta är väl ändå att ta i, eller vad säger ni?

    De flesta här inne har barn och jag undrar - firar du ditt/dina barn på något särskillt vis när denne/dessa har namnsdag?

    Det är ju också en aning orättvist eftersom vissa namn inte ens finns med i den svenska almenackan .. hum.

  • Svar på tråden Varför fira namnsdag?
  • Äldre 10 Dec 19:27
    #1

    Jag känner ingen som firar namnsdag! Man grattar väl på sin höjd om man kommer ihåg det! Mina barns tilltalsnamn finns inte ens med i almanackan...

  • April Mamma
    Äldre 10 Dec 19:30
    #2

    Vi firar inte direkt...ett grattis typ =)

    men när vi var små så fick vi present av farmor / farfar...

  • Äldre 10 Dec 19:39
    #3

    Jag fick present när jag var riktigt liten men jag förstår som sagt inte det ..
    Skönt att fler inte firar :)

  • Äldre 10 Dec 19:44
    #4

    Brukar skicka ett grattis-sms till familjemedlemar som har namnsdag om jag skulle råka ha koll på när det är. Jag, mamma, lillasyster och mormor har samma mellannamn så vi brukar gratta varandra, alltid nån som kommer på det.

    Men mitt förnamn finns inte ens med i almanackan. Har aldrig firat med tårta och presenter, tycker snarare att det är lite konstigt. Då kan man lika gärna fira något annat.


    Juli - 2010
  • Äldre 10 Dec 20:01
    #5

    Vi har aldrig gjort det och jag har förut aldrig tyckt att det funnits någon poäng med det. Förrän nu.

    Vi har nämligen fått två "identiskt lika" enäggstvillingar och har då kommit på idén att börja fira deras och storebrorsans namnsdagar för att de faktiskt ska få en helt egen dag. De kommer inte att få en massa presenter, kanske någon liten grej, men framförallt ett friande med tårta eller favoritfikat (dock dröjer det några år innan de bjuds på sötsaker), fint dukat och lite extra uppmärksamhet. Bra för idetiteten inbillar vi oss

    Som tur var har alla barnen namns som är med i almanackan.

  • Äldre 11 Dec 01:05
    #6

    Vi firar alla namnsdagar i släkten, har alltid gjort.
    Varför inte?

  • Lussan­5
    Äldre 11 Dec 01:06
    #7

    Nej vi firar inte namnsdagar.
    Tramsigt påfund.

  • honeyb­un
    Äldre 11 Dec 01:14
    #8

    Jag hade en kille i min klass på högstadiet som var född på julafton.. Så hans familj firade hans namnsdag istället.. Tyckte jag var en bra idé då även de barnen får sin egna dag..
    Men jag har aldrig firat namnsdagar, eller när vi var små skickade mormor alltid ett kort.. Men när det blev för många barnbarn så slutade hon med det..

  • Äldre 11 Dec 01:15
    #9

    Varför inte ta varje tillfälle att fira och visa omtanke? Vardagar är ju rätt bra tråkiga ändå, varför inte sätta guldkant på dem?

    Jag har alltid blivit firad med present och tårta, men nu mera blir det oftast bara present eftersom familjen är spridda.
    Hade namnsdag i förrgår och blev firad..

  • pesone­n
    Äldre 11 Dec 01:17
    #10

    Jag finner ingen mening med saken - men å andra sidan är jag inte uppväxt med att man firar namnsdag heller. Minns dock att en vän (ur utländsk härkomst) tog väldigt illa vid sig för att vi inte kom ihåg hennes namnsdag (lätt för oss med tanke på att hennes namn inte fanns i den nordiska almanackan)

  • Lussan­5
    Äldre 11 Dec 01:19
    #11

    Anova: Man behöver inte ha namnsdag bara för att sätta guldkant på vardagen...
    Det kan man göra ändå och då blir det nästan bara bättre.
    Lite sådär oförhappandes

  • Äldre 11 Dec 01:23
    #12
    Lussan5 skrev 2009-12-11 01:19:24 följande:
    Anova: Man behöver inte ha namnsdag bara för att sätta guldkant på vardagen...Det kan man göra ändå och då blir det nästan bara bättre. Lite sådär oförhappandes
    Självklart.. Jag tar i alla fall alla tillfällen att fira, gillar man inte att fira så slipper man.. Jag gillar dessutom att få presenter.. Det får jag då jag fyller år.
  • Äldre 11 Dec 01:23
    #13
    Anova skrev 2009-12-11 01:23:08 följande:
    Självklart.. Jag tar i alla fall alla tillfällen att fira, gillar man inte att fira så slipper man.. Jag gillar dessutom att få presenter.. Det får jag då jag fyller år.
    Jag menar då jag har namnsdag.. Det är nog dax att göra något annat ett tag..
  • Äldre 12 Dec 16:01
    #14

    En del tycker att det är viktigare att fira namnsdag än födelsedag, namnet har man ju fått, medan dagen då man föds är mer en slump.

    Vi firar inte med mer än ett grattis eller möjligen ett kort, men när jag var liten brukade jag få någon liten present.

  • Fri 1 Jan 2021 08:25
    #15
    Anova skrev 2009-12-11 01:23:36 följande:
    Jag menar då jag har namnsdag.. Det är nog dax att göra något annat ett tag..
    Anna!
  • Fri 1 Jan 2021 15:36
    #16

    Orkar inte skriva själv utan lämnar en länk till Wikipedia:

    sv.wikipedia.org/wiki/Namnsdag

  • Mon 4 Jan 2021 21:50
    #17

    Firar inte namnsdag.

  • Tue 5 Jan 2021 06:45
    #18

    Vi firade alltid namnsdag med tårta i min ursprungsfamilj. Dock firade vi inte t ex fars och mors dag.

    I min nya familj uppmärksammas aldrig namnsdagar. Vårt barn har inte heller namnsdag i svenska (däremot finlandssvenska) almanackan.

  • Tue 5 Jan 2021 07:11
    #19

    I min familj där jag växte upp firar vi de namnsdagar som delas med andra familjemedlemmar. Till exempel heter jag samma namn som min mormor, och min bror heter samma som farfar, så på de dagarna har vi alltid firat med tårta (men inga presenter) under min barndom. Namnsdagarna är alltså ett sätt att komma ihåg familjebanden på, och inte någon typ av extra födelsedag. Min brors namn är ett släktnamn som gått i arv i generationer, så på hans namnsdag brukade vi få höra familjehistorier (pappa har släktforskat och kommit ända ned till vikingatiden, vi har flera kungar och berömda personer i släkten).

    Dock firar jag och min man inte namnsdagar med oss och våra barn, mycket för att flera av namnen inte finns i svenska almanackan.

  • Tue 5 Jan 2021 07:12
    #20

    Varför? För att det är kul att fira och kalasa. Ett avbrott i vardagen. Vi firar ibland barnens namnsdagar. I så fall med en bulle eller liknande.

Svar på tråden Varför fira namnsdag?