• Snowfl­ake88
    Äldre 15 Dec 10:38
    53789 visningar
    16 svar
    16
    53789

    straff för olovlig körning?

    Vilket straff får man för olovlig körning om man har blivit tagen av polisen vid en kontroll? Detta är första gången jag har blivit tagen för att ha kört utan körkort :(, de nämnde det som "grovt". Vad får man då för straff, är det bara böter och inte fängelse? Fan, jag ska aldrig mer köra bil :/ jag skulle bara hämta en sak. Jag vill inte gå till fängelse, jag är en bra kille och har aldrig haft något kriminellt innan.

  • Svar på tråden straff för olovlig körning?
  • Äldre 15 Dec 11:12
    #1

    www.trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm

    30 eller 50 dagsböter verkar det ligga på, beroende på om körkortet var återkallat eller inte.

  • Vangla
    Äldre 15 Dec 18:43
    #2

    Jag åkte fast för olovlig körning när jag var 18. Körde en Epa-traktor med fyra växlar.
    Mitt straff blev uppskjutet lämp samt 1200 kr i böter. Detta var år 2000.

    Fängelse blir det knappast tal om i ditt fall. Dagsböter och likn sku jag kunna tro.

  • Snowfl­ake88
    Äldre 15 Dec 18:54
    #3
    Vangla skrev 2009-12-15 18:43:30 följande:
    Jag åkte fast för olovlig körning när jag var 18. Körde en Epa-traktor med fyra växlar. Mitt straff blev uppskjutet lämp samt 1200 kr i böter. Detta var år 2000. Fängelse blir det knappast tal om i ditt fall. Dagsböter och likn sku jag kunna tro.
    Tack! Ja, om det hade blivit fängelse så hade de nog gripit mig på plats. Jag var bara så rädd att jag skulle hamna där för att jag har aldrig gjort något kriminellt innan, men det är helt surt att få böter :/, får väl hoppas att det inte blir så mycket. Räknas olovlig körning som "grovt brott"?
  • Äldre 15 Dec 19:26
    #4

    Nej, det räknas som ett dussinbrott. Däremot så ska du passa dig lite i framtiden om du absolut inte vill sitta inne. Räknas det som grov olovlig körning, t.ex. om körkortet är återkallat så är de första tre gångerna böter, men fjärde gången åker du in på 14 dagar utan diskussion.

  • Snowfl­ake88
    Äldre 15 Dec 23:08
    #5
    Thursday skrev 2009-12-15 19:26:32 följande:
    Nej, det räknas som ett dussinbrott. Däremot så ska du passa dig lite i framtiden om du absolut inte vill sitta inne. Räknas det som grov olovlig körning, t.ex. om körkortet är återkallat så är de första tre gångerna böter, men fjärde gången åker du in på 14 dagar utan diskussion.
    Tack, vet du hur mycket summan kan ligga ungefär på böterna? Jag får hoppas det inte är så mycket nu när det är jul :(
  • Vangla
    Äldre 16 Dec 07:56
    #6

    Men varför påstår polisen att det var en grov olovlig körning? Om du inte åkt fast för likn innan så förstår jag inte hur det ska kunna bli en grov olovlig körning.

  • Äldre 16 Dec 11:22
    #7
    Snowflake88 skrev 2009-12-15 23:08:57 följande:
    Tack, vet du hur mycket summan kan ligga ungefär på böterna? Jag får hoppas det inte är så mycket nu när det är jul :(
    Är det grov olovlig körning, första gången så brukar det ligga på 50 dagsböter. En ungefärlig uppskattning av beloppet kan du få genom följande uträkning (som förutsätter att du tjänar som en vanlig Svensson, inte har någon förmögenhet eller försörjningsskyldighet mot make):

    Årsinkomsten minus 20 000 kr per barn som du är försörjningsskyldig för. Dela med 1000 och dra av 50.

    Dvs har du 20 000 kr i månaden före skatt så ger det en årsinkomst på 240 000 kr. Har du två barn drar du av 20 000 kr per unge, dvs 40 000 kr. Då landar vi på 200 000. Dela med 1000 och vi landar på 200, sen drar du av 50. Då bör bötesbeloppet ligga runt 150 kr.

    50 dagsböter å 150 kr landar på 7500 pix, och så får du hosta upp 500 kr till Brottsofferfonden också så då blir det jämna 8000 Det här är ingen exakt vetenskap, men det kan ge en uppfattning i runda slängar.
    Vangla skrev 2009-12-16 07:56:18 följande:
    Men varför påstår polisen att det var en grov olovlig körning? Om du inte åkt fast för likn innan så förstår jag inte hur det ska kunna bli en grov olovlig körning.
    Har man fått körkortet återkallat bedöms olovlig körning ofta som grov under spärrtiden.
  • Vangla
    Äldre 16 Dec 11:39
    #8

    Ja, ifall man fått sitt körkort återkallat så kan det ju mycket väl bli grov olovlig körning.
    Men jag förstod ej att så var fallet med TS.

  • idiblo­n
    Äldre 16 Dec 11:41
    #9

    "Detta är första gången jag har blivit tagen för att ha kört utan körkort"

    Första gången du blivit tagen, alltså inte första gången du gjort det?

  • Snowfl­ake88
    Äldre 16 Dec 21:25
    #10

    Idispidis:

    Jag är student så det blir lite svårt att räkna ut hur mycket jag får betala per dagsbot. Polismannen sa iaf att det lär ligga på kanske 5000-6000 kr :(. Jävla skit, jag ska aldrig mer köra bil! Man får väl också spärrtid på att få körkort?

    Vangla:
    Nej jag har inget körkort men jag har gått på körskola och kör mycket bättre än de flesta som har körkort. Jag förstår inte vad syftet med att ha ett sådant kort, det mäter liksom inte färdigheter i körning eftersom man kan ha mycket tur på uppkörningen som man har övat extra mycket på och sen kör man som en idiot på vägarna, det är inte så konstigt att det sker många trafikolyckor.

    idiblon:
    No comment, iaf det här är sista gången jag sitter i en bil.

  • Äldre 16 Dec 21:32
    #11
    Snowflake88 skrev 2009-12-16 21:25:53 följande:
    Jag förstår inte vad syftet med att ha ett sådant kort, det mäter liksom inte färdigheter i körning eftersom man kan ha mycket tur på uppkörningen som man har övat extra mycket på och sen kör man som en idiot på vägarna, det är inte så konstigt att det sker många trafikolyckor.
    Ett syfte är ju att på något vis mäta vilka som kan och inte kan köra bil eftersom det annars skulle finnas ännu fler galningar ute i trafiken än vad det gör idag. Ett annat syfte är att ha något att visa upp när man blir stoppad av polisen när man är ute och kör felfritt, så att man slipper böter.

    Om du redan kan köra bil är det väl bara att boka in en uppkörningstid så är det klart sen, och du kan köra bil hur mycket du vill efter godkänd uppkörning?

    Böter är alltid surt, hoppas att det inte slår alltför hårt på ekonomin.
  • idiblo­n
    Äldre 16 Dec 21:35
    #12
    Snowflake88 skrev 2009-12-16 21:25:53 följande:
    Idispidis: Jag är student så det blir lite svårt att räkna ut hur mycket jag får betala per dagsbot. Polismannen sa iaf att det lär ligga på kanske 5000-6000 kr :(. Jävla skit, jag ska aldrig mer köra bil! Man får väl också spärrtid på att få körkort? Vangla: Nej jag har inget körkort men jag har gått på körskola och kör mycket bättre än de flesta som har körkort. Jag förstår inte vad syftet med att ha ett sådant kort, det mäter liksom inte färdigheter i körning eftersom man kan ha mycket tur på uppkörningen som man har övat extra mycket på och sen kör man som en idiot på vägarna, det är inte så konstigt att det sker många trafikolyckor. idiblon: No comment, iaf det här är sista gången jag sitter i en bil.
    Fast med tanke på att du resonerar ganska omoget när du hävdar att det inte finns någon mening med körkort egentligen så vet jag inte om jag kan tro på dig när du säger att du kör bil så mycket bättre. Visst kan man klaga på priserna för att ta kortet, det är svinigt dyrt och har tyvärr blivit en klassfråga. Men vill du verkligen möta vem som helst i trafiken?

    Nejdå, det är förmodligen inte sista gången du sitter i en bil (eller bakom en ratt om det nu var det du menade), men det dröjer nog längre än det hade behövt göra.
  • Äldre 17 Dec 12:47
    #13

    Idiotiskt att köra bil utan att ha kört upp, hoppas du blir av med lämplighetsintyget. Elakt, ja, men förhoppningsvis har du lärt dig något och andra kanske också kan lära sig något av ditt misstag.

  • Snowfl­ake88
    Äldre 17 Dec 13:36
    #14
    idiblon skrev 2009-12-16 21:35:13 följande:
    Fast med tanke på att du resonerar ganska omoget när du hävdar att det inte finns någon mening med körkort egentligen så vet jag inte om jag kan tro på dig när du säger att du kör bil så mycket bättre. Visst kan man klaga på priserna för att ta kortet, det är svinigt dyrt och har tyvärr blivit en klassfråga. Men vill du verkligen möta vem som helst i trafiken? Nejdå, det är förmodligen inte sista gången du sitter i en bil (eller bakom en ratt om det nu var det du menade), men det dröjer nog längre än det hade behövt göra.
    Nej, det har jag inte sagt utan jag menar att man behöver inte vara en bra förare för att ta körkortet utan man kan också ha tur när man klarar av det beroende på vilken typ av instruktör från vägverket som kontrollerar sin körning. Skitsamma, tydligen blir många upprörda om man inte håller med andra och tänker i sin egen bana, så jävla typiskt "finns bara ett sätt" etc. Jag lämnar det här forumet nu och kommer aldrig tillbaka, inte för attt jag besöker det ofta ändå lol
  • Äldre 17 Dec 14:11
    #15
    Snowflake88 skrev 2009-12-17 13:36:35 följande:
    tydligen blir många upprörda om man inte håller med andra och tänker i sin egen bana, så jävla typiskt "finns bara ett sätt" etc.
    Ja, det är tydligt att många blir upprörda... en del så till den grad att de avregistrerar sig så snart någon annan ifrågasätter vad som sägs/görs.
  • FPD
    Äldre 4 Oct 14:44
    #16

    Hej!
    Om man kör bil under spärrtiden och gör sig skyldigt till olovlig eller grovt olovlig körning, efter spärrtiden får man tillbaka körkortet eller ej ?

    MVH 

Svar på tråden straff för olovlig körning?