• Madele­ines88
    Äldre 16 Dec 14:02
    2749 visningar
    5 svar
    5
    2749

    2 månaders bebis med tänder

    Hejsan, min dotter föddes med 2 tänder dock hade dom inte slagit ut..
    Nu har hon 4 st på G varav 2 är påväg upp ur tandköttet.
    Hon är jätte kinkig och kräks extra mycket..
    Jag vill helst inte ge henne alvedon då hon bara är 2 månader och inte väger 5 kg än.. Någon som har några tips? Hon är nu 2 månader så bitring går inte heller.. Har försökt att stoppa in en kyld sån och dra mot tandköttet men det är INTE populärt..

    Någon som har tips eller har varit med om samma?
    Hjälp?

  • Svar på tråden 2 månaders bebis med tänder
  • LuViGl­i
    Äldre 16 Dec 14:08
    #1

    Hmm.. läste nånstans att om dom föds med tänder ska dessa opereras bort.. Kan tänka mig att det inte är så kul eftersom hon inte kan göra nåt åt det själv än (bitring).. Min dotter är 2,5 månader nu och det enda hon stoppar i munnen nu är egna händer..
    Har du pratat med BVC om det?

  • Madele­ines88
    Äldre 16 Dec 14:10
    #2

    Jo men dom låg ju under tandköttet när hon kom så dom gjorde inget åt saken. japp, frågade BVC och dom sa att jag fick vänta tills hon vägde 5 kg sen kunde jag ge alvedon.. Thats it :S

  • Menhir
    Äldre 16 Dec 14:47
    #3

    Inte lätt. Vi har tidiga tänder i släkten, flera har fötts med 2-4 tänder men trots det har jag inga råd att ge dig, mina barn har inte haft besvär när tänderna kommer fram.

    Alvedon och kyla är det som vi brukar rekommendera men det var visst inte så uppskattat...

    Kräkas ska man normalt inte göra av tandsprickning så jag tror helt enkelt att hon drabbats av något annat samtidigt.

    Se till att hon får i sig vätska etc eftersom hon kräks men i övrigt har jag inga bra tips, tyvärr.

    Menhir, leg tandläkare

  • Mikael­aEriks­son
    Äldre 16 Dec 15:07
    #4
    Madeleines88 skrev 2009-12-16 14:02:24 följande:
    Hejsan, min dotter föddes med 2 tänder dock hade dom inte slagit ut.. Nu har hon 4 st på G varav 2 är påväg upp ur tandköttet. Hon är jätte kinkig och kräks extra mycket.. Jag vill helst inte ge henne alvedon då hon bara är 2 månader och inte väger 5 kg än.. Någon som har några tips? Hon är nu 2 månader så bitring går inte heller.. Har försökt att stoppa in en kyld sån och dra mot tandköttet men det är INTE populärt.. Någon som har tips eller har varit med om samma? Hjälp?
    testa gör isglass ( man kan ju köpa sånna där grejer som man kan göra hemmaglass med)
    fast gör is"glassen" på bara vatten. de kanske uppskattas med om hon får suga på den själv.

    angående kräkningar så kräktes min son massor när han fått sina tänder, så det är väl så för vissa barn.
    har också hört att dom inte ska spy av det men jag vet flera barn som gjort det.
    hoppas de löser sig med din lilla flicka. hoppas jag kunde vara till någon hjälp iallafall
  • Bombus
    Äldre 16 Dec 20:38
    #5

    finns en salva på apoteket som jag skulle köpa till min man när han hade fått ett sår inne i kinden, denna krämen sa expediten att den va smärtlindrande, jag hade med mej lillan och hon sa att jag kunde smörja den på hennes tandkött när hon började få tänder för den va smärtlindrande, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men du kan ju fråga personalen på apoteket =)

Svar på tråden 2 månaders bebis med tänder