• Äldre 22 Dec 13:06
    261787 visningar
    1289 svar
    1289
    261787

    Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp.

    I den  här tråden  tar vi upp viktig info som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.

    Fyller på med info så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden,  Sen avnavling - Barnets födslorätt (8:e tråden)   www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html

    Alla, både gamla och nya besökare,  är välkomna att ställa frågor och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-13 16:14
    Nu kommer så trådpresentationen, som trots att den skulle bli kort, inte alls blev det. Ni som vill fördjupa er kan öppna länkarna, annars går det bra att bara läsa igenom texten.

    ?When a thing is new, people say ?It is not
    true.? Later, when its truth becomes
    obvious, they say ?It is not important.?
    Finally, when its importance cannot be
    denied, they say, ?Anyway, it is not new.?? -- William James

    För inte många decennier sen blev nyfödda opererade utan narkos eftersom man då trodde att så små barn inte kände något utan bara skrek reflexmässigt för att ?vädra lungorna? .
    Mammor fick neurosedyntabletter under graviditeten, vilket vi nu vet var katastrofalt.
    Nyfödda blev hårt lindade eftersom man trodde att benen annars inte skulle räta ut sig.
    Alla barn fick rutinmässigt lapis droppat i ögonen direkt vid födseln. Inte förrän en barnmorska själv råkade få det i ögonen och kände hur fruktansvärt ont det gjorde bestämde man att sluta med det (hmm, konstigt egentligen, barnen kände ju inget på den tiden??) .
    De barn som inte skrek meddetsamma när de föddes hölls upp-och-ner i fötterna och daskades i stjärten. De vägdes, mättes och tvättades innan de fullt påklädda och inlindade i filt lades på mammas arm en stund. Sen fick de ligga på barnsalar på BB och skrika efter sina mammor (?vädra lungorna?) medan mammorna var tvungna att ta sömntabletter för att kunna sova. Mor och barn fick bara träffa varandra under amningstiderna, vart fjärde timme, då barnet vägdes före och efter , de fick varken äta för mycket eller för lite, och ofta var de så slut av skrikandet att de utmattade somnade vid bröstet utan att orka äta. Och när man åkte hem från BB fick man stränga förhållningsorder att inte amma annat än vart fjärde timme. Klart att nästan ingen fick amningen att fungera på den tiden!! Och detta vansinne började för nästan 100 år sen. Jag själv, född 1950, och mina barn, födda 71 och 82, tillhör dessa offer för amningsexperternas ?goda råd?, vilka oftast var manliga barnläkare helt utan egen erfarenhet av amning .
    Och på 60-talet var det modernt att inte amma alls, utan då ?mådde barnen bäst? av modersmjölksersättning .

    Barn har navlats av tidigt p.g.a. gulsotsrisken under en herrans massa år trots att det aldrig funnits några bevis för att sen avnavling ökar risken för behandlingskrävande gulsot. Däremot har nu avnavlingsstudien i Halmstad kommit fram till att det INTE gör det abstrakt.sls.se/viewSam.asp (för höga bilirubinhalter vid 2-3 dagars ålder innebär behandlingskrävande gulsot)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning. www.gentlebirth.org/archives/vitKvgf.html

    Vi har överanvändning av EDA (se inlägg 207 på den här sidan www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-20.html ) , värkstimulerande dropp (se denna tråd www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html ), ultraljud www.motherandchildhealth.com/Prenatal/sarah/ultrasound.html, rutinmässig användning av livmodersammandragande medel (enligt den internationellt kände obstetrikern Michel Odent så är det livmodersammandragande medel som gör att moderkakan kan fastnar community.midwiferytoday.com/blogs/jan/archive/2009/03/08/trapped-placenta-or-myth.aspx ) , m.m. utan att egentligen veta vad allt det här kan få för konsekvenser, eftersom man börjar använda det utan att veta om det är ofarligt , och slutar inte med det förrän det bevisats vara skadligt..

    Och avnavlingen har aldrig skett så tidigt som nu, sedan navelsträngsblod blev eftertraktat inom stamcellsforskningen, och trots att WHO och IFOG, liksom svenska riktlinjer www.lakartidningen.se/07engine.php , rekommenderar sen avnavling så fortsätter många sjukhus att klampa tidigt.

    Och det smusslar bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Ingen talar om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Inte heller får man veta att man har rätt att begära sen avnavling på de sjukhus som inte följer riktlinjerna.

    Obstetriken har verkligen ingen vacker historia, vilket Marsden Wagner, förre chefen för WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business Of Being Born.



    Och fortfarande är det väldig få inom förlossningsvården som vet något om bonding

    ,

    , eller att de barn som tar mest skada av att navlas av tidig är de som föds medtagna och behöver livräddning, utan de navlas av meddetsamma trots att det går att göra HLR med intakt navelsträng www.cordclamp.org/Iatrogenic%20Resuscitationxx.htm , vilket t.ex. Darlington Memorial Hospital i England gör.

    Men det är oftast barnmorskor som inser vad som är fel, och läkare i allmänhet tenderar att ignorera fakta när det kommer från ?fel? källa. academicobgyn.com/2009/12/03/delayed-cord-clamping-should-be-standard-practice-in-obstetrics/

    Om det inte funnits eldsjälar som kämpat för att sätta stopp för det som är fel, skulle det inte ske några förändringar. Så snälla, motarbeta mig inte, utan hjälp mig istället att sprida den här informationen!!!

    Mer viktig info finns på sid 1-3 i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-1.html

    Läs även min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 11:36
    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas , av Ulla Waldenström
    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    Den bästa video jag vet om avnavling
    www.metacafe.com/watch/2870183/we_can_be_much_kinder/

    En film som vänder sig till blivande pappor
    theothersideoftheglassthefilm.blogspot.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 17:01
    World News. Manila Filippinerna 25 november 2009 - Läkare introducerar ny metod att ta hand om nyfödda, vilket skulle kunna få ner barnadödligheten till hälften. Man har upptäckt att nuvarande praxis för hantering av nyfödda, såsom tidig avnavling och att tvätta barnet direkt efter födseln, faktiskt bidrar till såväl sjukdomar som den höga barnadödligheten.

    newsinfo.inquirer.net/breakingnews/nation/view/20091125-238231/Newborn-care-key-to-babys-survivalDoH

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 12:39
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

  • Svar på tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp.
  • sirisd­otter
    Äldre 22 Dec 13:13
    #1

    Tappert kämpat! Det är ett viktigt budskap du framför - kämpa på!

  • Äldre 23 Dec 12:42
    #2

    *lägger i favoriter*

    God jul! {#lang_emotions_tomte}


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Äldre 26 Dec 12:35
    #3

    Jag har också hittat hit!

  • Äldre 27 Dec 21:43
    #4

    Jag med! Förresten, har en vän som hade läst att sen avnavling dels gav gulsot (vilket jag ju vet inte finns några belägg för) men även att det kunde ge andningssvårigheter? Skrev o frågade om det hade med artiklen i föräldratidningen att göra, och undrar i så fall vad det stod om det? Har aldrig hört talas om det nämligen, och har inte läst den artiklen. Förstår inte riktigt HUR det skulle kunna ge upphov till det!?!

    Vad kan hon mena?

  • Äldre 29 Dec 19:04
    #5
    abuelita skrev 2009-12-21 13:06:59 följande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall.?

    I den här vilseledande informationen från chefen för nationella biobanken, som delas ut till till gravida i Göteborg, är det kanske inte bara det där om att moderkaka och navelsträng inte längre har någon funktion efter att barnet har fötts som inte stämmer, utan kanske det inte heller stämmer att moderkakan slängs i vanliga fall ???
    Jag undrar nämligen vad det är för moderkakor och navelsträngar det här handlar om, och om föräldrarna verkligen har skrivit under på att det får användas till forskning?
    Tänkte svara på en grej jag tänkt på från förra tråden.

    Jag tror nog inte att det ljugs om att moderkakorna slängs om man inte skrivit på donationspappret, i så fall skulle de ju inte behöva en underskrift utan de skulle lika gärna kunna ta moderkakorna hur som helst utan att fråga (i några fall).

    Nu var det visserligen ett bra tag sedan jag erfor vården i Västra Götaland, men i de fall man i Stockholmstrakten tagit blodprover och haft hand om mina journaler osv så har man varit VÄLDIGT noga med att man gett sitt medgivande till att journaler, blodprover och liknande delats mellan olika vårdinstanser och likaså när de tog PUK-proverna från sonen när han var nyfödd.

    Det är ett allvarligt lagbrott att registrera och spara prover och annat utan patientens medgivande så jag tror nog inte att man ska vara allt för orolig för det. Däremot kan jag hålla med om att det är besvärande med påtryckningarna som blivande föräldrar utsätts för i VG angående just donationen av moderkakan, navelsträngsblodet och undanhållandet av informationen kring skillnaden mellan tidig och sen avnavling och förhållningssättet mot de som begär sen avnavling.
  • Äldre 29 Dec 19:06
    #6

    Lia och bäbisen skrev 2009-12-27 21:43:03 följande:


    Jag med! Förresten, har en vän som hade läst att sen avnavling dels gav gulsot (vilket jag ju vet inte finns några belägg för) men även att det kunde ge andningssvårigheter? Skrev o frågade om det hade med artiklen i föräldratidningen att göra, och undrar i så fall vad det stod om det? Har aldrig hört talas om det nämligen, och har inte läst den artiklen. Förstår inte riktigt HUR det skulle kunna ge upphov till det!?! Vad kan hon mena?
    Låter som en ren skröna. Navelsträngsblodet hjälper ju lungorna att utvidgas snabbare och bättre och därför lider ju sent avnavlade barn i mindre utsträckning av just syrebrist (av dubbla anledningar, dels det extra syret som finns i navelsträngsblodet och dels för att lungorna förbereds bättre för att andas).
  • Äldre 29 Dec 20:03
    #7
    Anaiah skrev 2009-12-29 19:06:59 följande:
    Lia och bäbisen skrev 2009-12-27 21:43:03 följande:
    Låter som en ren skröna. Navelsträngsblodet hjälper ju lungorna att utvidgas snabbare och bättre och därför lider ju sent avnavlade barn i mindre utsträckning av just syrebrist (av dubbla anledningar, dels det extra syret som finns i navelsträngsblodet och dels för att lungorna förbereds bättre för att andas).
    Hm, tack för svaret. Ja, jag tycker också att det inte riktigt verkar stämma. Vet ni om det stod nåt om just detta i artiklen i grav-tidningen? undrar var hon fått det ifrån nämligen...inte bra om fel info sprids ju! Har dock inte fått svar på just den frågan från henne.
  • Äldre 29 Dec 21:54
    #8
    Lia och bäbisen skrev 2009-12-29 20:03:25 följande:
    Hm, tack för svaret. Ja, jag tycker också att det inte riktigt verkar stämma. Vet ni om det stod nåt om just detta i artiklen i grav-tidningen? undrar var hon fått det ifrån nämligen...inte bra om fel info sprids ju! Har dock inte fått svar på just den frågan från henne.

    Kanske hon har läst på om polycytemi?,  som det står om i Vi Föräldrar Gravid nr 6 (december 09 -januari 10) Polycytemi är nämligen en av de åkommor som man under många år har trott öka vid sen avnavling, trots att det inte funnits några bevis för det (precis som med behandlingskrävande gulsot), och det påstås kunna ge andningsproblem..


    I inlägg 906 sid 90 i förra tråden  www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-90.html har jag kommenterat artikeln i Vi Föräldrar, bl.a.  att det inte finns några belägg för att sen avnavling ökar risken för polycytemi.

  • Äldre 29 Dec 23:06
    #9

    Det finns en Facebook-grupp som heter BB Göteborg - förbättring, inte besparing.
    http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=mf&gid=171653344365


    Och en som heter Födelsehuset. http://www.facebook.com/group.php?gid=25498845751  Födelsehuset är en ideell förening som vill påverka och förbättra förlossningsvården i Västra Götaland. 


    I de här grupperna kunde det ju vara lämpligt att informera/ ställa frågor om avnavlingsrutinerna i Göteborg. Men jag vill helst inte göra det själv. Har bråkat  så mycket redan med Göteborgs förlossningsvård och är rädd att det därför  kan få motsatt verkan istället.

  • Äldre 4 Jan 11:41
    #10

    Har tyvärr ännu inte haft tid att fylla på mer info i presentationen men hoppas på att hinna göra det i kväll.

    Hjälp gärna till att sprida informationen, bl.a. genom att puffa den här tråden då och då.

    "Change will not come if we wait for some other person or some other time. We are the ones we've been waiting for. We are the change that we seek." -- BARACK OBAMA, speech, Feb. 5, 2008

Svar på tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp.