• coolch­ick
    Äldre 1 Jan 17:34
    11596 visningar
    21 svar
    21
    11596

    Gotland VS Öland?

    Sitter och kollar runt lite inför nästa sommars semester. Vi har pratat om Öland, fast jag är även lite sugen på att resa till Gotland. Det ser så himla fint ut där.

    Vi kommer ha två barn med oss, en 8 åring och en 1.5 åring. Åker väl i juli/aug tror jag.

    Så, lite för och nackdelar med öarna nu tack {#lang_emotions_smile}


  • Svar på tråden Gotland VS Öland?
  • JBC
    Äldre 1 Jan 23:01
    #11

    Har bara vart på Gotland en gång, men det kändes som att komma till ett annat land, skitmysigt! skulle helt klart valt det före Öland.

  • Äldre 1 Jan 23:17
    #12

    Vi har varit 3 gånger på Gotland (2 gånger innan vi fick barn och 1 gång med bebis) och sedan har vi varit 1 gång på Öland (i somras med en 3-åring och en bebis). Ska vi åka på det hållet igen så blir det absolut Gotland även om dottern vill till Öland igen. Naturen på Gotland är så mysig, det finns mer att upptäcka. Åk gärna vecka 32 så kan ni ta del av medeltidsveckan också. Gotland är både vild natur och trevlig stadskänsla och mycket kultur att se och lära sig om (finns rundvandringar kring muren, muséer, konsthantverk m.m.)

    Vi har bott på campingplats alla gångerna (husvagn).
    På Öland bodde vi på Bödasands camping (verkligen toppklass och trevlig personal). När vi var på Gotland så har vi bott två gånger på Kneippbyns camping (rekommenderas verkligen för barnfamiljer och det finns buss att åka därifrån in till Visby) och en gång på Norderstrands (800 m från Visby), men den sistnämnda tyckte jag var dåligt skött.


    Envis men söt ändå . Julia född 060201 och Edvin född 090217
  • Äldre 2 Jan 10:59
    #13

    Åh, båda öarna ligger mig varmt om hjärtat. Öland har jag varit på varje år då min mamma är därifrån så där har jag liksom inte varit som turist. Där är otroligt vackert och på större delen av ön inte särsklit turistiskt.

    Men jag skulle ändå säga Gotland om jag skulle rekomendera någon att välja. Där har jag varit en vecka varje sommat de senaste åren då min mans släkt är därifrån. Som de andra säger, det är lite som att komma utomlands. Och åker man en bit in i augusti är där varmt i vattnet och inte så vansinnigt mycket folk. Nu har vi ju bara bott privat hos släkt så jag har ingen koll på vad boende kostar. Men bo inte så nära Visby. Dit kan man åka på utflykt en dag eller två. Det finns så mycket annat fint på ön. Bara att sitta på en stenstrand och plocka bland stenarna för att hitta fossiler är väldigt avkopplande. Kanske något för er 8-åring. Stränder finns det gott om runt ön, både fina sandstränder och intressanta stenstränder.

    En nackdel finns det med Gotland. Det är dyrt att resa dit. Vet ni redan när ni ska åka finns det stor andledning att boka färjan i god tid, för priserna blir dyrare ju längre man väntar och en del båtar blir fullbokade.

  • coolch­ick
    Äldre 2 Jan 18:42
    #14

    Var bokar man båtbiljetten? Är det på Destination Gotland?? Ville kolla priserna där, men det kan man inte göra nu inför augusti verkar det som {#lang_emotions_frown}


  • Äldre 2 Jan 19:36
    #15

    Ja det är Destination Gotland. Hmm, nej tydligen kan man bara boka fram till mitten på april nu. De har samma typ av pris-system som SJ att de billigaste biljetterna tar slut efter hand. Om du klickar på priser kan du se min och max-priser för hela säsongen. Det går ju att ringa dom och höra när de släpper sommarens biljetter.

  • Kan inte bli bättre än såhär
    Äldre 2 Jan 19:37
    #16

    GOTLAND!!!

  • coolch­ick
    Äldre 6 Jan 20:38
    #17

    Någon som har nåt boende att rekommendera för en barnfamilj?


  • Äldre 7 Jan 11:13
    #18

    Jag älskar Gotland, har varit på Öland en gång och tyckte inte det var någon höjdare då iallafall. Har dock inte varit på några av ställerna med barn. Men Gotland har ju Kneipbyn, har för mig det heter så, där har de stugor och det är ju ett sådannt familjecampingställe, Pippi filmerna blev spelade in där så det är huset och även annat har jag för mig.
    Vi har bokat via Gotlands stug- och lägenhetsförmedling när vi har bokat boende, där kan man specifisera var man vill bo, och sen går det genom en förmedling vilket kan vara bra. Vi var med om någon som försökte lura oss för pengar efteråt och då var det skönt att ha dom som mellanhand.


    Jonathan min älskling
  • coolch­ick
    Äldre 7 Jan 12:23
    #19

    Ni som har varit på Gotland, känns 3600 kr som ett bra pris för en vecka i aug? Lägenhet i hus med stor trädgård, 300 m till stranden och ca 3 mil från Visby.


  • Äldre 7 Jan 13:21
    #20

    Bra och barnvänligt nära Visby (har varit där med flera skolklasser) :

    http://www.snackhagen.se/

  • Sat 27 Jul 2019 23:14
    #21

    Det beror på. Stränderna är bättre på Öland. Landskapet och naturen är ungefär likvärdiga kan jag tycka. Själv av det jag har sett tror jag många underskattar Öland när det gäller natur, det är extremt vacker både på norra och södra sidan. Delar av Gotland tycker jag är helt ointressant naturmässigt men det finns riktigt vackra pärlor också. 

    Självklart slår Visby allt som Öland har i städer (vilket egentligen bara är Borgholm). Det är också en historisk skatt över hela Gotland med många intressanta kyrkor tex men också andra fina gamla byggnader. Öland har också gamla byggnader och en skviljon väderkvarnar. Jag var en gång på södra Öland i Eketorp själv när turistsäsongen var över. Känslan var magisk och något jag aldrig kommer att glömma. 

    Är man intresserad av nattliv är det Visby som gäller såklart... det är inget jag är intresserad av längre men då jag var det så var det nästan inget som slog Visby under sommaren. 

    Nu väljer jag Öland pga bekvämlighet, lite billigare och att det går hem så bra hos barn. Samt att den Öländska naturen tilltalar mig.

Svar på tråden Gotland VS Öland?