• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-01-12 02:10:22 följande:
    Ok! Funderade bara på vad man vinner med att kunna äta getmjölk, mer än att kunna äta fetaost? Men det kanske bara är jag som är okunnig på området
    Ingenting förutom just fetaosten man kan göra lite roligare mat med fetaost Finns mycket kalcium i den.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • JPL
    Snutten skrev 2010-01-12 02:10:22 följande:
    Ok! Funderade bara på vad man vinner med att kunna äta getmjölk, mer än att kunna äta fetaost? Men det kanske bara är jag som är okunnig på området
    för egen del saknar jag verkligen goda pålägg till frukosten och det finns hårdost ("vanlig ost") av getmjölk att köpa. oftast rätt dyrt men det hade det varit värt om mina småttingar hade tålt getmjölk. man kanske tänker sig att det har en rätt speciell smak men det finns med trevlig neutral smak. 
  • saffe
    JPL skrev 2010-01-12 09:22:17 följande:
    för egen del saknar jag verkligen goda pålägg till frukosten och det finns hårdost ("vanlig ost") av getmjölk att köpa. oftast rätt dyrt men det hade det varit värt om mina småttingar hade tålt getmjölk. man kanske tänker sig att det har en rätt speciell smak men det finns med trevlig neutral smak. 
    Har du något namn på en sort med neutral smak? Finns det i vanliga mataffärer eller är det special? Kan ju vara värt att prova...
  • JPL
    saffe skrev 2010-01-12 13:31:51 följande:
    Har du något namn på en sort med neutral smak? Finns det i vanliga mataffärer eller är det special? Kan ju vara värt att prova...
    jag fick inte fortsätta att äta så jag vet inte så noga. själv gick jag till en ostaffär och bad om hjälp och luktade mig fram. ska man bara testa kan ju priset kvitta.

    enligt den tråd på annat forum som jag hängde i då brukar man kunna hitta getost i ostdisken på större varuhus, typ coop forum, Ica maxi, såna ställen. Ockelbo nånting hade vi hemma häromveckan, tror jag den hette i alla fall. En hårdost, och god! Inte så mycket getsmak, mer vanlig medellagrad ost.

    folk hade även sett på willys.
  • 2små2stora

    Det verkar inte funka med fetaost Hon sover inte och är mer lös imagen, men det är inte samma katastrof som med vanlig mjölk. Så lite fetaost i maten kan nog fungera. Hon har inte haft ont i magen eller så utan bara det att hon inte sover och är lösare i magen men inte rikigt diarré. Om ni förstår vad jag menar.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten
    JPL skrev 2010-01-12 09:22:17 följande:
    för egen del saknar jag verkligen goda pålägg till frukosten och det finns hårdost ("vanlig ost") av getmjölk att köpa. oftast rätt dyrt men det hade det varit värt om mina småttingar hade tålt getmjölk. man kanske tänker sig att det har en rätt speciell smak men det finns med trevlig neutral smak. 
    Ok! I vår familj är det ju bara Siri som inte får äta mjölk och hon ÄLSKAR kalvkorv. Så hos oss är det i nuläget inga problem.
  • Cs mamma

    Ja just det nu kom jag på dagis nya upptåg... dom vill ta fram playdoh fast den är på vetemjöl och då var deras fråga till mig om hon tål Latex. Deras plan var att hon skulle ha handskar! Jag sa som jag tänkte, det är väl ändå att kasta sten i glashus. Glöm inte totalsanera efteråt och se till att hon inte kliar sig i ansiktet eller att någon annan rör henne efteråt utan att ha nooooooga tvättat ansiktet. Se till att ingen unge rör något efter lera men före tvätt osv osv osv Dom hade svårt att se vad som skulle kunna gå fel. Behöver någon av er att jag gör en lista eller är det så uppenbart som jag tycker?

  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-01-12 22:14:35 följande:
    Ja just det nu kom jag på dagis nya upptåg... dom vill ta fram playdoh fast den är på vetemjöl och då var deras fråga till mig om hon tål Latex. Deras plan var att hon skulle ha handskar! Jag sa som jag tänkte, det är väl ändå att kasta sten i glashus. Glöm inte totalsanera efteråt och se till att hon inte kliar sig i ansiktet eller att någon annan rör henne efteråt utan att ha nooooooga tvättat ansiktet. Se till att ingen unge rör något efter lera men före tvätt osv osv osv Dom hade svårt att se vad som skulle kunna gå fel. Behöver någon av er att jag gör en lista eller är det så uppenbart som jag tycker?
    Ähummm. Nu är ju C lite äldre men min lille hade inte fått testa. NOWAY!
    Men han stoppar ju allt i munnen för det är kul typ..
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-01-12 22:17:11 följande:
    Ähummm. Nu är ju C lite äldre men min lille hade inte fått testa. NOWAY! Men han stoppar ju allt i munnen för det är kul typ..
    Ja det skulle vara svårt att förklara för C varför sist dom lekte med deg på dagis så fick dom äta (jag hade med pepparkaksdeg till alla) och nu ska hon helt plötsligt ha handskar och det kommer bli hysteriskt med sanering, tvätt, skrubbande av bord osv osv Jag tycker inte dom verkar se på frågan med öppna ögon hur mycket jobb det kommer innebära för dom.
  • Miralicia

    Angel: Och latex som är så snällt och allergiriskfritt också {#lang_emotions_wink}

    Skakar på huvudet och suckar uppgivet över idiotiska idéer och tilltag

Svar på tråden Allergitråden