• Äldre 2 Jan 20:02
    90129 visningar
    1316 svar
    1316
    90129

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • mummy4­0
    Äldre 17 Jan 18:53

    Som majs allergiker ska man undvika majsstärkelse,glukossirap på majs osv eller tänker vi fel där? Eller är det enbart ren majs som ska  undvikas,som majs mjöl och annat med majs i ,ex majskrokar,nachos, polenta etc.

  • Äldre 17 Jan 18:59

    Testat teff?
    Teff är det som jag har hittat som är närmast smakmässigt de vanliga spannmålen.

    Om man ska gå in på botaniskt släktskap så inom gräsfamiljen finns det två underavdelningar. Varje underavdelning har fyra släkten.
    I den ena avdelningen så återfinns de släkten som innehåller:
    - vete/råg/korn
    - havre
    - ris
    - bambu

    I den andra underavdelningen finns de släkten som innehåller:
    - hirs (äkta hirs, hönshirs & kavelhirs)
    - majs
    - durra, sockerrör
    - teff, fingerhirs

    Visserligen är teff lite närmare släkt med majs, men ris är å andra sidan betydligt närmare släkt med de vanliga spannmålen och ris verkar funka. Så det behöver inte vara så att han reagerar på teff eller hirs bara för att han reagerar på majs.

  • EL I
    Äldre 17 Jan 19:03
    JPL skrev 2010-01-17 18:41:44 följande:
    det kanske bara är så han är eller något annat än allergi men jag önskar verkligen att jag hade testat mjölk- och äggfritt mycket tidigare. det finns mycket att vinna. är det inte det så är det ju bara att börja igen. mina visar inget på pricktest, och har aldrig gjort blodprov, men de är klart allergiska ändå.
    vi har väl testat det vanligaste nu mjölk, soja och ägg. De två förstnämnda är han helt klart allergisk mot trots negativa test, men ägg verkar han tåla.
    Så nu tror jag kanske att man få lägga ner det och acceptera att det är sån han är? Eller vad säger ni?
    Andra saker är ju rätt ovanligt trots allt.

    Det kanske bara är att acceptera det som det är just nu o sen så får man väl se om det dyker upp något mer som gör att man kan misstänka någon annan allergi eller nåt annat.
    det som är är ju utslagen (som ju kan vara atopiska eksem) samt hans "gnäll" som säkert är hans personlighet.
  • Äldre 17 Jan 19:14
    mummy40 skrev 2010-01-17 18:53:41 följande:
    Som majs allergiker ska man undvika majsstärkelse,glukossirap på majs osv eller tänker vi fel där? Eller är det enbart ren majs som ska  undvikas,som majs mjöl och annat med majs i ,ex majskrokar,nachos, polenta etc.
    Det beror nog på. Stärkelse i sig är ju inga proteiner i sig själv, utan det är ju genom kontamination/dålig avskiljning som det proteininnehåll på <0,5 g/100 g kommer ifrån i Maizenas majsstärkelse resp 0,4g protein/100g i Lailas gula.

    Vet inte hur det är med Neocate numera när de använder majsglukossirap, men tidigare så använde de sig av majsstärkelse som hade hydrolyserats på samma sätt som med de mjölkproteiner som Nutra/Profylac består av. Hydrolyserar de majsglukossirapen i Neocate så skulle jag inte tveka om den, i övrigt testa mig fram.

    Övrig majs så skulle nog jag testa om det funkar med majsstärkelse/Lailas gula av rent praktiska skäl eftersom det underlättar vardagen väldigt mycket och i så fall använda det i den utsträckning det funkar för att upprätthålla den lilla toleransen som han har så det inte försvinner helt. Det behöver kanske inte vara användning av majsstärkelse på daglig basis men emellanåt.

    Men sen får man naturligtvis väga det mot i vilken utsträckning som de kan förmedla att de inte mår bra av det eller om det funkar utan problem.{#lang_emotions_undecided}
  • Äldre 17 Jan 20:23
    EL I skrev 2010-01-17 18:25:30 följande:
    ja men det är ju det som är så svårt att veta. En del bara är ju "såna" (=gnälliga, behov av uppmärksamhet, extrem närhet mm) medan för andra är det ett bevis på att nåt är fel.Jag upplever vår son som väldigt GLAD i det stora hela men SÅÅÅÅÅ gnällig när det gäller att vara i famnen och att åka bil/vagn etc. Har testat att gnugga ägg på hans underarm nu som inte visar nåt (misstänkte att det inte skulle göra det heller) så ikväll fick han faktiskt pannkakor så får vi se...Tycker detta är så fruktansvärt svårt. känns som om de flesta säger "så har min också" eller "så är min med" när jag nämner nåt "symtom" så det känns som om jag inbillar mig eller är "fånig" men det känns som om det är NÅT som besvärar honom, frågan är bara vad?! Kanske är nåt helt annat än allergi..
    Jovisst brukar man få höra att "så är min också". "Skrattar" fortfarande åt minnet av när jag beskrev att det var så jobbigt att sonen kräktes så mycket. Fick höra från alla möjliga att deras barn minsann kräktes också, också sov oroligt, också skrek mycket, så att det var helt normalt. Sedan fick jag se dem sucka och torka bort en liten liten kräks ur mungipan på sin lilla sötnos. Själv torkade jag pölar på 2x2 dm eller mer från golvet ofta flera gånger/dag och bytte kläder på både mig och sonen titt som tätt ... och stod vid rinnande vatten halva natten för att han skulle kunna komma till ro i min gungande famn ...
    Lita på din instinkt och försöka att ta reda på vad som spökar, om inte annat så för att du själv ska få sinnesro. Har du tur har du letat i "onödan" och din kille börjar må bättre av sig själv, eller så hittar du förhoppningsvis problemet.
    Håller tummarna!
  • Prince or Prince­ss
    Äldre 17 Jan 20:30

    mummy40: såg att du hade fått svar från Miralicia!


    Jag har spätt den med iMat (för att få den fetare, men den är ju tyvärr inte berikad) och även med havredryck, den blev som klister i början, så jag fick späda ganska mycket, men jag kokade kanske för länge?


    Var riktigt lyckat!

  • Äldre 17 Jan 20:31
    Amulett skrev 2010-01-17 20:23:34 följande:
    Jovisst brukar man få höra att "så är min också". "Skrattar" fortfarande åt minnet av när jag beskrev att det var så jobbigt att sonen kräktes så mycket. Fick höra från alla möjliga att deras barn minsann kräktes också, också sov oroligt, också skrek mycket, så att det var helt normalt. Sedan fick jag se dem sucka och torka bort en liten liten kräks ur mungipan på sin lilla sötnos. Själv torkade jag pölar på 2x2 dm eller mer från golvet ofta flera gånger/dag och bytte kläder på både mig och sonen titt som tätt ... och stod vid rinnande vatten halva natten för att han skulle kunna komma till ro i min gungande famn ... Lita på din instinkt och försöka att ta reda på vad som spökar, om inte annat så för att du själv ska få sinnesro. Har du tur har du letat i "onödan" och din kille börjar må bättre av sig själv, eller så hittar du förhoppningsvis problemet. Håller tummarna!
    Så bra sagt!
    Håller med fullständigt och känner igen mig.

    EL I, lita på dig själv!
    Om jag hade varit dig så hade jag gjort ett eget lapptest och satt på ryggen, med mjölk, ägg, soja, vete, havre, och en tom som är det man brukar sätta. Det står precis i min sädesslagsblogg hur man gör.
    Eftersom han får just eksem så tror jag att detta kommer att visa på det han inte tål, som orsakar eksemen. Visst hundra är det ju inte att det visar ändå, men du förlorar ju absolut inget på att göra det, mer än att du kanske får mer klarhet.
    Sen om du nu får något "bevis", så fota och skriv nogrannt upp på en lapp vad du satte var osv. Och sen tar du med bevisen i form av foto till läkaren. Men framförallt så får ni en nöjd och glad kille skulle jag tro, utan eksem...

    Du måste ju inte sätta mjölk och soja, men samtidigt kan det vara bra att sättta de för att se i vilken utsträckning han får eksem av de sakerna också. Han kanske är suuuuuperkänslig för något, som han hela tiden utsätts för i form av luftburet.
  • EL I
    Äldre 17 Jan 20:45

    tack alla, nu känner jag mig inte lika dum längre!

    amulett: har säkert det "enklare" än många andramed barn med allergi men jag "stör" mig också på det där med att "barn skriker" "barn kräks"mmm men min skrek i 10-15 timmar o jag var ensam hela dagarna, var färdig att slänga ut honom från fönstret önskade t o m att jag aldrig hade fått honom usch ryser av tanken!
    O kräkningarna ja... hmm ska inte prata om dem haha

    Ja jag kanske ska testa det i alla fall. Har upptäckt de där torra fläckarna på händerna o i nacken nu..lite rött men inte så mkt än men det är väl början antar jag...
    Jag har inte tagit kontakt med barn om hans eksem, bör jag göra det först eller tycker ni jag ska göra ett lapptest själv o sen ha det som underlag??

  • Blå Flygar­e
    Äldre 17 Jan 20:50
    Kavat skrev 2010-01-17 17:19:01 följande:
    Åååå, är ni äntligen friska? KRAM!
    Friska är väl att ta i i överant, men vi börjar ana ljuset... Idag har jag bara övervägt akuten på fm för A, sen har han varit bättre.  Sista dan på pencillinkuren idag så imorgon märker vi väl om det bara var öronen eller om han även har på lungorna {#lang_emotions_ghost}  S har kräkts lite mera och har förvandlats till ett vandrande skelett men är nu pigg - fast hon knappt petar i maten.{#lang_emotions_death}  *ringa krokslätt imorgon* Själv mår jag nästan helt bra - även om H klagar på att jag hostar sönder nätterna
    Trodde jag skulle få ett bryt idag när vattnet gick igen. Visade sig dock komma tillbaka efter 5 min typ så jag slapp

    Om en vecka kommer min mamma ner, och hon tar med mig o barnen på en tur till danmark över en natt {#lang_emotions_cheers} Välbehövt!
  • JPL
    Äldre 17 Jan 20:50
    Miralicia skrev 2010-01-17 18:45:20 följande:
    Lailas blå med vetestärkelse innehåller guar E412
    Åh suck. Har haft ett paket hemma för att se om de kanske tål vetestärkelse. Vilken tur att jag fick reda på det!
Svar på tråden Allergitråden