• Äldre 2 Jan 20:02
    90118 visningar
    1316 svar
    1316
    90118

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Äldre 17 Jan 20:51
    EL I skrev 2010-01-17 20:45:24 följande:
    tack alla, nu känner jag mig inte lika dum längre! amulett: har säkert det "enklare" än många andramed barn med allergi men jag "stör" mig också på det där med att "barn skriker" "barn kräks"mmm men min skrek i 10-15 timmar o jag var ensam hela dagarna, var färdig att slänga ut honom från fönstret önskade t o m att jag aldrig hade fått honom usch ryser av tanken! O kräkningarna ja... hmm ska inte prata om dem haha Ja jag kanske ska testa det i alla fall. Har upptäckt de där torra fläckarna på händerna o i nacken nu..lite rött men inte så mkt än men det är väl början antar jag... Jag har inte tagit kontakt med barn om hans eksem, bör jag göra det först eller tycker ni jag ska göra ett lapptest själv o sen ha det som underlag??
    Gör det samtidigt är mitt råd. Alltså sätt lapptest i morgon och sen lär det ju ta tid innan ni får en tid till barn och sen ska ni dit och därefter få en remiss till lapptest, om ni nu får det osv... Det kan ju ta flera månader om ni har otur. Så sätt direkt så har du lite mer att komma med när du går dit. Och han slipper må kasst lika länge. Kram!
  • JPL
    Äldre 17 Jan 20:55
    EL I skrev 2010-01-17 19:03:34 följande:
    vi har väl testat det vanligaste nu mjölk, soja och ägg. De två förstnämnda är han helt klart allergisk mot trots negativa test, men ägg verkar han tåla. Så nu tror jag kanske att man få lägga ner det och acceptera att det är sån han är? Eller vad säger ni? Andra saker är ju rätt ovanligt trots allt. Det kanske bara är att acceptera det som det är just nu o sen så får man väl se om det dyker upp något mer som gör att man kan misstänka någon annan allergi eller nåt annat. det som är är ju utslagen (som ju kan vara atopiska eksem) samt hans "gnäll" som säkert är hans personlighet.
    Jag tror att du får acceptera både och, både allergi och möjlig multiallergi. Så är alltså min äldste men inte de andra två, de är bara multiallergiska. Eftersom din son fortfarande har eksem så tycker jag att det vore klokt att utforska vidare, så vet du iaf säkert att det inte är det sen.

    Guar mfl är en rejäl humörsänkare för min äldste son. Han verkar väldigt mycket känsligare för det än tex vete. Eftersom din inte tål soja så är det inte särskilt långsökt heller.
  • Äldre 17 Jan 21:21
    JPL skrev 2010-01-17 20:50:56 följande:
    Åh suck. Har haft ett paket hemma för att se om de kanske tål vetestärkelse. Vilken tur att jag fick reda på det!
    Kan inte på rak arm komma på några mjölmixer med vetestärkelse men utan guar (eller andra E41x-nummer eller ärt-/bönmjöl/-protein, mjölk etc).

    Det enda jag kommer på just nu är Oldas/Oldanas spröda majsbröd & risbröd resp frasbröden som innehåller vetestärkelse men inga av de andra allergenerna.
  • Äldre 17 Jan 22:49
    Miralicia skrev 2010-01-16 12:54:27 följande:
    Alla Frias är med vetestärkelse vad jag vet.
    Skulle jag kunna få ditt recept på yoghurt gjord på pama minutris. GIllar inte att ge dottern Rapsy, vill hellre ha något naturligt!
  • Äldre 18 Jan 00:32
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-17 22:49:40 följande:
    Skulle jag kunna få ditt recept på yoghurt gjord på pama minutris. GIllar inte att ge dottern Rapsy, vill hellre ha något naturligt!
    La upp det på bloggen:
    utanallt.blogspot.com/2010/01/hemgjord-yoghurt-med-frukt-eller-bar.html
  • Mela78
    Äldre 18 Jan 11:47

    Läset om Lailas mjölmixar på deras hemsida. Där står det "Produkterna är registrerade hos Livsmedelsverket som särnär för glutenfritt och mjölkfritt." www.specialkost.se/Produkter.htm

    Någon som vet vad de menar med "särnär"?

  • Äldre 18 Jan 13:21
    Mela78 skrev 2010-01-18 11:47:40 följande:
    Läset om Lailas mjölmixar på deras hemsida. Där står det "Produkterna är registrerade hos Livsmedelsverket som särnär för glutenfritt och mjölkfritt." www.specialkost.se/Produkter.htm Någon som vet vad de menar med "särnär"?
    Att det är garanterat "rena" och behandlade, packade mm i en ren atmosfär från andra gluten och mjölkprodukter.
    I vissa fall mals ju t.ex majsmjöl i en kvarn med vete osv. Så produkten får innehålla tror det var 5% !? annat i sig utan att det behöver märkas. T.ex att bovete kan innehålla upp till 5% majs mm.

    Risenta och GoGreen har den märkningen på många utav deras produkter. Men Saltå Kvarn har det inte idag och vår son reagerade t.ex på Saltås majsmjöl som han reagerar på vete/havre. Så när jag kontaktade dem och frågade så kunde de inte garantera att majsmjölet var helt rent. Men tanken är att de ska få en särnärmärkning.
  • Mela78
    Äldre 18 Jan 13:56

    Aha, tack för förklaringen.

  • Äldre 18 Jan 20:50
    Miralicia skrev 2010-01-18 00:32:27 följande:
    La upp det på bloggen: utanallt.blogspot.com/2010/01/hemgjord-yoghur...
    Tack!!! Gjorde det nu ikväll, enkelt o hyfsat gott!!! Gjorde en med hallon och en "naturell". FÅr se imorgon om det uppskattas, men om hon äter Rapsy naturell så borde detta vara rena drömmen!!!
  • Äldre 18 Jan 20:54

    Misstänker att tjejen fått atopiskt eksem runt ena ögat av rapsy frutty naturell eftersom det ökat under helgen och hon fått en del rapsy frutty. Funderar bara på vad i den som hon kan reagera på. E ju kemiskt alltihop... O E-nummrena ficka jag rysningar av att bara försöka uttala... Långt ifrån naturliga!!! (E1422, E1450).

Svar på tråden Allergitråden