• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    Snutten skrev 2010-02-09 22:24:04 följande:
    Även om de tär en allergolog man träffar betyder itne det att de är bra eller att man känner förtroende för dem. Vi gick på allergimottagningen på Östra ett tag men de var så insnöade på IgE medierade allergier, alltså sadana som visar sig på RAST eller pricktest, så vi bytte till en barnmedicinsk mottagning med en allergolog. Nu trivs vi jättebra!
    har också liknande, dåliga, erfarenheter.
  • EL I

fan blir arg på läkaren o arg på mig själv...fick dåligt "självförtroende" o testade att ge honom soja. lite grann i går kväll o lite grann till frukost...minimalt. Natten gick bra men nu är han lös i magen och gallskriker, har gjort så en timme snart nu. panikskrik, rapar och INGET är bra. Blir som en båge ena sekunden och som en boll den andra! fan också!!!!
    DÅLIGT SAMVETE!!!

• Kavat
    EL I skrev 2010-02-10 16:14:12 följande:
    fan blir arg på läkaren o arg på mig själv...fick dåligt "självförtroende" o testade att ge honom soja. lite grann i går kväll o lite grann till frukost...minimalt. Natten gick bra men nu är han lös i magen och gallskriker, har gjort så en timme snart nu. panikskrik, rapar och INGET är bra. Blir som en båge ena sekunden och som en boll den andra! fan också!!!! DÅLIGT SAMVETE!!!
    Ja, men då vet du att inte soja funkar. Blev han röd på kinderna av sojan?
    Kram!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-02-10 16:15:45 följande:
    Ja, men då vet du att inte soja funkar. Blev han röd på kinderna av sojan? Kram!
    nä inte än i alla fall... så det är troligtvis inte det som gör honom röd. om det inte är en väldigt långsam reaktion
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-10 16:17:05 följande:
    nä inte än i alla fall... så det är troligtvis inte det som gör honom röd. om det inte är en väldigt långsam reaktion
    Ok, nej, jag tror inte att det där akuta illröda är en sen reaktion. Men han verkar ju ha sen reaktion på soja i övrigt.
    Ring numret till Linköping jag la in i går. De ringer ju upp när de får tillfälle. Säg bara på telefonsvararen att du vill göra lapptest på sonen och undrar hur man går till väga för att få en tid. Svårare än så är det inte.
    Någon ringer upp och kommer säkert fråga ut dig om hur han reagerar osv och det är ju jätte bra att du har rättså bra koll på reaktionerna nu, alltså när han blir röd, blir gnällig, får ont osv.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-02-10 16:21:38 följande:
    Ok, nej, jag tror inte att det där akuta illröda är en sen reaktion. Men han verkar ju ha sen reaktion på soja i övrigt. Ring numret till Linköping jag la in i går. De ringer ju upp när de får tillfälle. Säg bara på telefonsvararen att du vill göra lapptest på sonen och undrar hur man går till väga för att få en tid. Svårare än så är det inte. Någon ringer upp och kommer säkert fråga ut dig om hur han reagerar osv och det är ju jätte bra att du har rättså bra koll på reaktionerna nu, alltså när han blir röd, blir gnällig, får ont osv.
    tack!
  • Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-02-09 16:45:36 följande:
    Kolla i mjölkallergitråden för bebisar så finns det säkert fler! Men har hört fler med samma problem där. Semper ska komma ut med en ny mjölkfri välling, men finns ännu bara i vissa matvaruaffärer.
    Ursäkta om jag frågar igen, men du har så bra koll på vad som står på hyllorna... Har Kvantum fått in den vällingen. Kollade inte efter den o köpte sinlac som vanligt förra veckan...
    De kunde nog inte ta in Garbos hamburge- o korvbröd, för det stod inte med i upphandlingen på ICA, men de kunde påpeka det till Garbos så de försökte få med det på icas upphandling. Konstig väg att gå tyckte jag...
    Ska ringa Garbos o höra om man kan beställa...
  • Lillasnigel07

Måste slå ett slag för dalvan Ceridal. Dottern hade eksem runt ögonen (tror det var att ho blev så torr av kylan) och slickningsdermatit runt munnen. Efter två dagars smörjande (morgon och kväll) försvann det, då hade jag hållit på länge med Miniderm utan effekt!

• Kavat
    Lillasnigel07 skrev 2010-02-10 16:38:37 följande:
    Jag har inte varit där på 1,5 vecka, så jag har inte kollat. Ring dem och fråga, de är super om man ringer också och springer och kollar i hyllorna!
  • EL I

måste ringa vårt ica också o höra om de tänkt ta in det. vore kul att variera lite för nu gör vi välling av nutra och gröt...
    har kollat på vårt ica, coop o maxi men ingen har det än i alla fall

Svar på tråden Allergitråden