• Äldre 3 Jan 13:14
    69399 visningar
    29 svar
    29
    69399

    Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?

    Är det någon här som målat/rollat laminerade köksluckor? Går det eller släpper laminatet då?

  • Svar på tråden Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?
  • Kodia
    Äldre 3 Jan 14:28
    #1

    Vi lämnade in våra laminerade köksluckor för sprutmålning, och det funkade bra! Jag antar att det går bra att måla själv också, om man bara får hjälp att hitta rätt färg. Risken för att laminatet släpper från skivan känns inte så stor, jag hade nog oroat mig mer för att inte färgen skulle fästa på laminatet.

  • Äldre 3 Jan 14:46
    #2
    Kodia skrev 2010-01-03 14:28:55 följande:
    Vi lämnade in våra laminerade köksluckor för sprutmålning, och det funkade bra! Jag antar att det går bra att måla själv också, om man bara får hjälp att hitta rätt färg. Risken för att laminatet släpper från skivan känns inte så stor, jag hade nog oroat mig mer för att inte färgen skulle fästa på laminatet.
    Okey. Tack för svar! Kanske man ska sandpappra lite så de blir lite mattare innan man rollar.

    Fler tips, tankar och kanske länkar?
  • Äldre 3 Jan 14:56
    #3
    Yosa skrev 2010-01-03 14:46:02 följande:
    Okey. Tack för svar! Kanske man ska sandpappra lite så de blir lite mattare innan man rollar.Fler tips, tankar och kanske länkar?
    Du måste nog rugga ytan med sandpapper och sån sandpapperssvamp för att färgen ska få fäste.  Vi har luckor i MDF och det var ett himla göra innan färgen fastnade. Vi har gjort allt sjäva, från sågning, fräsning, putsning, lackering i flera omgångar och till sist sprutmålning. Och det var mest noga med att putsa, slipa för att få en jämn yta. Tror vi lackerade 2 gånger och målade 2.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Äldre 3 Jan 15:20
    #4

    Vad ät en sandpapperssvamp för något?

    Målade ni med roller eller sprayade ni?

  • Äldre 3 Jan 15:24
    #5
    Yosa skrev 2010-01-03 15:20:45 följande:
    Vad ät en sandpapperssvamp för något?Målade ni med roller eller sprayade ni?
    Som en skumsvamp som är som finaste, finaste sandpapper, känns nästan inte att det "rivs" av den.

    Min pappa sprutlackade och sprutmålade.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Äldre 6 Jan 22:29
    #6

    jag slarvade när jag målade om vårat vardagsrumsbord, slipade lite lätt och målade 2 eller 3 lager men lackade inte eftersom jag ville att det skulle se lite slitet ut, kan tillägga att vi sitter vi det varje dag och äter.
    det har bara blivit lite avflagat på ett av hören, och det är nästan ett år sen jag målade om.

    därför tror jag att om man är nogare med målningen och väljer "rätt" färg och lackar så ska det gå hur bra som hellst med dina luckor

  • Äldre 6 Jan 22:32
    #7

    Jag skulle inte måla laminerade luckor. Jag vet flera som varit hur noga som helst med underarbetet: Slipat och använt grundfärg. Och sen har de målat och färgen fäst bra. Sen har de kunnat dra loss stora sjok av färgen....


    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Äldre 6 Jan 22:38
    #8
    Limefrukt skrev 2010-01-06 22:32:25 följande:
    Jag skulle inte måla laminerade luckor. Jag vet flera som varit hur noga som helst med underarbetet: Slipat och använt grundfärg. Och sen har de målat och färgen fäst bra. Sen har de kunnat dra loss stora sjok av färgen....
    Fast då har man nog inte använt rätt färg.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Äldre 6 Jan 22:39
    #9
    Mollie skrev 2010-01-06 22:38:09 följande:
    Fast då har man nog inte använt rätt färg.
    Jo...
    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Äldre 6 Jan 22:50
    #10
    Limefrukt skrev 2010-01-06 22:39:04 följande:
    Jo...
    Ok, konstigt...
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
Svar på tråden Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?