• CTMT
    Äldre 6 Jan 22:31
    19703 visningar
    16 svar
    16
    19703

    I vilken ålder infaller trotsåldern?

    Vår dotter är 14 månader, men verkar redan ha fått en släng av trots... och det är ju såklart bara lugnet före stormen ;)
    Men jag har hört att trots inte infaller förrän närmare 2 årsåldern, eller kan det komma så tidigt som strax över 1 år?

    Kommer det isåfall pågå en längre tid för att det började tidigare eller kan det helt enkelt ha satt igågn tidigare och därmed även stanna av tidigare?

    Någon med erfarenhet eller länk till någon bra sida om trotsålder?


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden I vilken ålder infaller trotsåldern?
  • Äldre 6 Jan 22:46
    #1

    Den klassiska trotsåldern börjar omkring 2½ år, men begreppet har luckrats upp (mycket pga någon galning som skrev en bok om 9 trotsåldrar eller vad det nu var). Omkring 1 år handlar det mycket om självständighet, och det tror många föräldrar är trots. Omkring 1½ år får många barn en "dagiskris" efter att ha börjat dagis, och det tolkar deras föräldrar som trots. Runt 2 år blir barnen argsinta och ofta våldsamma - och ja, även det räknas som trots.
    När sedan barnen verkligen kommer in i trotsåldern, så finns det föräldrar som tror att deras barn blivit galna eller möjligen har en bokstavsdiagnos. Så sorgligt kan det bli i den allmänna förvirringen om trots och trotsålder ...

    (ursäkta utläggningen, men det här är en stor käpphäst för mig!)




  • CTMT
    Äldre 7 Jan 09:13
    #2
    lövet2 skrev 2010-01-06 22:46:22 följande:
    Den klassiska trotsåldern börjar omkring 2½ år, men begreppet har luckrats upp (mycket pga någon galning som skrev en bok om 9 trotsåldrar eller vad det nu var). Omkring 1 år handlar det mycket om självständighet, och det tror många föräldrar är trots. Omkring 1½ år får många barn en "dagiskris" efter att ha börjat dagis, och det tolkar deras föräldrar som trots. Runt 2 år blir barnen argsinta och ofta våldsamma - och ja, även det räknas som trots.När sedan barnen verkligen kommer in i trotsåldern, så finns det föräldrar som tror att deras barn blivit galna eller möjligen har en bokstavsdiagnos. Så sorgligt kan det bli i den allmänna förvirringen om trots och trotsålder ...(ursäkta utläggningen, men det här är en stor käpphäst för mig!)
    Haha, oj! Nej tack för utläggningen, den behövdes :)
    Okej, så det är en blandning av självständighet och "dagiskris" kan man säga? Då ska jag inte tro att min dotter har blivit galen när den riktiga trotsen infaller ;)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • NoMatt­er
    Äldre 7 Jan 09:16
    #3
    lövet2 skrev 2010-01-06 22:46:22 följande:
    Den klassiska trotsåldern börjar omkring 2½ år, men begreppet har luckrats upp (mycket pga någon galning som skrev en bok om 9 trotsåldrar eller vad det nu var). Omkring 1 år handlar det mycket om självständighet, och det tror många föräldrar är trots. Omkring 1½ år får många barn en "dagiskris" efter att ha börjat dagis, och det tolkar deras föräldrar som trots. Runt 2 år blir barnen argsinta och ofta våldsamma - och ja, även det räknas som trots. När sedan barnen verkligen kommer in i trotsåldern, så finns det föräldrar som tror att deras barn blivit galna eller möjligen har en bokstavsdiagnos. Så sorgligt kan det bli i den allmänna förvirringen om trots och trotsålder ... (ursäkta utläggningen, men det här är en stor käpphäst för mig!)
    Handlar inte den s.k trotsåldern egentligen om just självständighet?
    Det största modet är tålamodet!
  • CTMT
    Äldre 7 Jan 14:29
    #4
    NoMatter skrev 2010-01-07 09:16:46 följande:
    Handlar inte den s.k trotsåldern egentligen om just självständighet?
    Ja självständighet också, men kanske mest om "testa gränser". Eller? :)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • 3barns­mor
    Äldre 7 Jan 14:36
    #5

    hahaha bra skrivet lövet.

    tycker det stämmer rätt så bra på mina barn, speciellt på första.

    världens lugnaste flicka, sen runt ett så började det.
    ville inte sova när hon skulle och en massa annat!

    vid 1½-2 år började hon få såna utbrott ibland, jag fattade inget.
    blev helt förstörd att min söta flicka kunde bli ett sånt monster :-/

    det försvann efter några månader nu i april fyller hon tre och trotsen börjar komma mer och mer.
    men nu är det lill syrran som snart 1½ som har sina fina utbrott

    det bästa är ju bara att försöka vara lugn, vilket inte alltid är lätt

  • Äldre 7 Jan 14:38
    #6
    NoMatter skrev 2010-01-07 09:16:46 följande:
    Handlar inte den s.k trotsåldern egentligen om just självständighet?
    Kanske mer frigörelse än självständighet. Det är så mycket som händer i trotsåldern! Frigörelse, en vacklan mellan självständighet och beroende, samvetet börjar röra på sig och en känsla för rätt och fel (och då måste man förstås kolla upp vad som är rätt och fel). Förvirringen är total för det stackars barnet, och det hela utmynnar i trots, gnäll, ilska och gråt. Jag tror egentligen aldrig att jag träffat en lycklig 3-åring, för de brukar må rätt eländigt för det mesta ...


  • NoMatt­er
    Äldre 7 Jan 15:46
    #7
    lövet2 skrev 2010-01-07 14:38:37 följande:
    Kanske mer frigörelse än självständighet. Det är så mycket som händer i trotsåldern! Frigörelse, en vacklan mellan självständighet och beroende, samvetet börjar röra på sig och en känsla för rätt och fel (och då måste man förstås kolla upp vad som är rätt och fel). Förvirringen är total för det stackars barnet, och det hela utmynnar i trots, gnäll, ilska och gråt. Jag tror egentligen aldrig att jag träffat en lycklig 3-åring, för de brukar må rätt eländigt för det mesta ...
    Ja okay frigörelse är väl ett bättre ord men det var så jag menade. Men i slutänden ska det ju mynna i självständighet. Det är inte lätt i någon av de s.k trotsåldrarna för det är ju samma sak som händer, samtidigt som barnet ska vara självständigt så behöver det ju bli ledda och omhändertagna. Den största skillnaden mellan en treåring och en fjortonåring är väl att för treåringen är det första gången.
    Det största modet är tålamodet!
  • njalla­1
    Äldre 8 Jan 00:54
    #8

    Lövet -det var bland det bästa jag läst om på FL någon gång. lägger det på minnet och känner igen tankegången : )

  • Äldre 8 Jan 09:51
    #9

    Jag tror att frigörelsen (även kallad "trotsåldern") kommer gradvis så snart barnen börjar kunna röra sig och kommunicera mer och mer.

  • Äldre 9 Jan 17:13
    #10

    Vårt lilla troll fick sin första trots (som man märkte av) när hon va kanske 2 år o 10 månader eller nåt i den stilen.. :)

    I just lööööv trotsåldern.. :D

    Russin i fel skål kan va TOTAL katastrof juh! ^_^

  • Äldre 11 Jan 11:44
    #11

    Vår tvååring verkar ha drabbats av den första rejäla trotsåldern, manifesterad som någon slags "göra tvärtemot-sjuka". Typ kasta mat fast han vet att man inte får, totalvägra klä på sig utan anledning, säga "nej, inte!!" också åt sådant vi vet att han vill, som att leka med kompis, gå ut eller äta glass...
    Dessutom får han utbrott som tycks sakna proportion i relation till det han blir arg på, typ tågbanan som inte "går" att bygga ihop etc.
    Men är det någon lärdom jag tagit av två år som förälder så är det att all utveckling verkar vara ett resultat av frustration snarare än en harmonisk "utveckling". Jag minns hans ilska, och just frustration redan från när han tre månader gammal försökte vända sig och blev så ARG när det inte gick! Exakt likadant beter han sig nu, fast det gäller andra saker :) 

  • Jamaka
    Äldre 12 Jan 21:54
    #12

    Låna Trotsboken av Malin Alfvén på biblioteket. Där får du alla svar om trots i olika åldrar. Den är toppen. (Malin Alfvén är barn- och föräldrapsykolog och brukar vara med på TV och på Knattetimmen på radio).

  • Susann
    Äldre 11 Jul 08:51
    #13

    Känns som vi är helt själv i detta problem. Vi har en kille på fyra år som är helt omöjlig han skriker och kastar saker i väggarna, tar i sönder saker. När vi säger till honom så bara skrattar han.  Det känns som han vill ha igång konflikter hela tiden. Är det bara tros??

  • Äldre 12 Jul 15:40
    #14

    Aldrig i vårt fall:)

  • Äldre 12 Jul 15:42
    #15

    Ibland tycker jag tyvärr att ett allmänt dåkligt uppförande ursäktas som trots?

  • vittra
    Äldre 12 Jul 16:09
    #16
    lövet2 skrev 2010-01-06 22:46:22 följande:
    Den klassiska trotsåldern börjar omkring 2½ år, men begreppet har luckrats upp (mycket pga någon galning som skrev en bok om 9 trotsåldrar eller vad det nu var). Omkring 1 år handlar det mycket om självständighet, och det tror många föräldrar är trots. Omkring 1½ år får många barn en "dagiskris" efter att ha börjat dagis, och det tolkar deras föräldrar som trots. Runt 2 år blir barnen argsinta och ofta våldsamma - och ja, även det räknas som trots.
    När sedan barnen verkligen kommer in i trotsåldern, så finns det föräldrar som tror att deras barn blivit galna eller möjligen har en bokstavsdiagnos. Så sorgligt kan det bli i den allmänna förvirringen om trots och trotsålder ...

    (ursäkta utläggningen, men det här är en stor käpphäst för mig!)
    Haha underbart beskrivet!
Svar på tråden I vilken ålder infaller trotsåldern?