• Noel36
    Äldre 8 Jan 11:31
    10301 visningar
    8 svar
    8
    10301

    Manligt infertilitet - TCM - mina erfarenheter

    Hej alla!


     


    När jag för två år sedan fick reda på att jag var infertil (hemska, dumma ord!) så mådde jag sämre än jag gjort i hela mitt liv. Vad är egentligen ångest och nedstämdhet om inte förvissningen att man inte tror sig kunna påverka sin situation!? Med mina tappra men långsamma 1.1 miljoner spermier per ml skulle det enligt doktorn ”inte vara ett medicinskt mirakel” om vi lyckades på egen hand, men sannolikheten var förstås inte stor.


     


    Min utgångspunkt var att infertiliteten var min motståndare, min värsta fiende som till varje pris skulle besegras. Min stridsfilosofi bestod av krig på två fronter. Jag ville hitta alla preparat som kunde tänkas förbättra antalet och kvalitén på mina spermier och jag ville samtidigt pröva någon alternativ behandlingsform. Jag började som många andra med att köpa vitamintillskott med zink och folsyra. Utöver detta köpte jag E- och C-vitamintillskott och Q10. Jag passade dessutom på att köpa en produkt som hette tribulus som förstås skulle göra under med mina ”soldater”. Jag började med kalla duschar och köpte vida boxerkalsonger. Jag började springa två gånger i veckan.  Jag gick till en homeopat och fick lite piller. Jag gjorde visualiseringsövningar. Jag gick även tio akupunkturbehandlingar hos Dr. Lin i Malmö. Inför vår första ICSI passade jag på att fråga om spermakvalitén hade förbättrats. Kanske var det inte längre nödvändigt med ICSI. Kanske skulle vi bli hemskickade igen på grund av att mina spermier nu var jättemånga och supersnabba. Jag fantiserade till och med om att jag skulle få vara med i en studie med anledning av min fantastiska återhämtning. Det är inte för inte som förträngning anses vara en av de populäraste försvarsmekanismerna.


     


    Den socialt kompetente labbkillen meddelade dock att mitt prov var väldigt dåligt – ”mycket sämre än så här kan det inte bli”. Av sju ägg blev bara ett befruktat. Det blev inget barn och jag kände mig ännu mer uppgiven än tidigare. Alla dessa piller och behandlingar och…ingen förbättring! Inför vårt andra IVF-försök kollade jag runt efter en ny akupunktör/kinesisk läkare och jag fann till slut en kvinna vid namn Xiao som finns i Malmö (Byy TCM). Vid vårt första telefonsamtal berättade hon att hon var expert på manlig infertilitet och att hon hade goda förhoppningar om att kunna hjälpa mig. Jag märkte snabbt att Xiao kom från en annan skola än Dr. Lin. Det här var riktig ”oldschool”-TCM. Akupunkturen kändes som blixtnedslag och var inte ett dugg avslappnande. Jag fick konstiga piller och örter och en massa spännande kostråd. Fyra gånger i veckan skulle jag koka grisnjure tillsammans med örter som jag skulle äta exakt 24.00. Inte så jättesmaskens. Varningsklockorna ringde kraftigt när Xiao faktiskt lovade att jag skulle bli helt bra – fertil. Hon lovade! Jag kände stor skepticism kring detta men hoppades förstås på en liten förbättring. Xiaos trovärdighet ökade när hon begärde att få testresultaten från mina spermieprov från RMC innan hon började behandla mig. Hon ville att jag skulle lämna ett nytt test efter en månad av behandlingen för att se hur kvalitén hade förändrats/förbättrats. Detta gjorde jag också och resultatet överraskade mig. Jag hade nu 5,6 miljoner spermier per ml och det totala antalet spermier var uppe i 25 miljoner. Fler var normala (morfologi) – från 0 % till 2 % och fler var också rörliga. Däremot var de fortfarande rätt slöa. Och detta efter bara en månad. Man får ju anta att det tar tre månader för en behandling att få tydliga konsekvenser eftersom det tar tid för spermierna att mogna och utvecklas. Vid vår andra ICSI-behandling befruktades fem av sju ägg och min flickvän är idag gravid i vecka 30. Sammanlagt gick jag på 15 behandlingar hos Xiao.


     


    Vad är då syftet med min berättelse? Lite självterapi är det förstås att skriva av sig, men jag hoppas att mitt främsta syfte ändå är att ge män och andra par lite hopp och mod. Sen har jag en kanske lite högtravande förhoppning om att män, som denna tråd faktiskt delvis handlar om, börjar skriva och dela med sig av sina erfarenheter. Man kan lätt få uppfattningen på familjeliv att det bara är kvinnorna som vill ha barn (men så är det förstås inte).  


     


    Jag tror att TCM kan hjälpa och det finns duktiga kinesiska läkare i hela landet (man behöver inte köra ner till Malmö för att få bra hjälp!). Jag tror även det är viktigt att veta att det finns åtminstone två olika slags kinesiska läkare. Många har en västerländsk läkarutbildning i grunden med en extrautbildning i TCM. Sen finns det läkare som är tränade från grunden i den gamla skolan (Byy TCM). Dr. Lin, som är supertrevlig och kompetent, kände på min puls i 20 sekunder. Xiao kunde stå i 4-5 minuter och känna.


     


    Anledningen till mina besvär antas vara att jag som barn hade pungbråck på höger och vänster sida.


     


    Jag svarar gärna på frågor om det finna några!


     


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Manligt infertilitet - TCM - mina erfarenheter
  • Caribe
    Äldre 8 Jan 11:41
    #1

    Vad roligt att läsa om en kille som delar med sig av sina erfarenheter & som kämpar  annars får man ju lätt känslan av att det är mest tjejer som kämpar med olika lösningar för att förbättra chanserna att bli gravida!

    Stort Grattis till Er graviditet!

    Jag går själv hos en grym TCM akupunktör I Stockholm och dricker örter!

  • Noel36
    Äldre 8 Jan 12:00
    #2

    Tack, tack!{#lang_emotions_smile}

    Jag glömde att nämna att min flickvän också gick på akupunktur (så det lär också ha hjälpt till).

  • pussla­n
    Äldre 10 Jan 00:10
    #3

    caribe: är det möjligt att få telefonnummer och namn på akupunktören du går hos. Jag letar efter en akupunktör i stockholm som är väl insatt i TCM och behandlar mot barnlöshet.

    Noel36: tack så mycket för att du delar med dig

  • Caribe
    Äldre 10 Jan 12:41
    #4
  • Göran6­4
    Äldre 13 Jan 20:07
    #5

    Akupunktur är ingen humbug, det fungerar faktiskt! talande en gång med en kinesisk medicindocent som berättade att han var vaken under en magoperation bedövad enbart med akupunktur och instruerade sina underlydande kirurger hur de skulle skära honom i magen, han såg operationen via en spegel..märkligt men sant.
    Så varför skulle denna uråldriga metod inte kunna hjälpa mot infertilitet? finns mycket kunskap att hämta från den kinesiska akupukturtraditionen och örtmedicinen likaväl som från den tibetetanska örtmedicinen och andra kulturers olika uråldriga medicinska kunskaper, även om man måste vara selektiv och inte svälja ALLT med ull och hår.

  • mrs coon
    Äldre 2 Feb 17:26
    #6

    Vi har tyvärr inga spermier alls, men inför vårt sista IVF så fick jag som kvinna behandlingar med akupunktur här: http://www.akupunktur.se/ 

    Marietta upplevde jag som väldigt kunnig...

  • Äldre 15 Feb 23:19
    #7

    Håller med! Jätteintressant! Min man har oxå få och slöa simmare, tror att han ligger o pendlar mellan 2-5 milj, men e lite osäker. Vi har gjort 6 ICSI och 4 FET, dock har vi fått många befruktade embryon och tom långtidsodlat. Men resultatet har bara blivit en graviditet med trillingar som slutade med MA i v. 11.

    Jag har testat akupunktur och träffat en zonterapeut. Akupunkturen hjälpte inte och sonterapeuten hittade inga fel på mig.

    Nu varken orkar eller har vi råd med fler IVF/ICSI men vi har tänkt prova donatorinsemination i Danmark. Jag har oxå börjat fundera på att gå till en homeopat inför det. Men nu kanske man även skulle försöka få iväg mannen till det o kanske, kanske kan det lyckas på hemmaplan. Men tyvärr e han lite mer skeptisk till o pröva sånt här själv.
    Har du kontaktuppgifterna till Xiao? Vi bor mellan Malmö och Lund och jag har börjat leta efter en homeopat där.


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Sat 6 May 2023 19:18
    #8

    Vad kostar en behandling/örterna? Har provat distansvård med örter en omgång nu på ett ställe i Sthlm men det blev väldigt mycket pengar. Bor i Malmö så tänkte prova Xiao, blir mycket smidigare så.

Svar på tråden Manligt infertilitet - TCM - mina erfarenheter