• Soleir­olia
    Äldre 8 Jan 21:58
    21018 visningar
    24 svar
    24
    21018

    Vad kostade ditt nya kök?

    Jag har planer på att renovera mitt kök inom en snar framtid. Är därför nyfiken på vad ett kök kan tänkas komma att kosta och hur andra gått till väga...

    - vad har du valt för typ av kök, fabrikat osv..?
    - vad kostade det inkl. allt (hur stort är köket?)?
    - hur lång tid tog det att få klart?
    - hur mycket arbete gjorde du/ni själva?

    Tacksam för svar.
    /Soleirolia

  • Svar på tråden Vad kostade ditt nya kök?
  • Eled
    Äldre 9 Jan 23:05
    #11
    Soleirolia skrev 2010-01-09 20:47:17 följande:
    tack snälla för all svar. nåt annat som man bör tänka på extra mycket innan man drar igång?nån som haft hjälp av en köksplanerare av nåt slag, eller har ni gjort allt från scratch själva?
    Jag kan rekomendera kvik och utnyttja köksplanerare. Det betyder ju inte att man måste köpa.
  • Äldre 10 Jan 23:59
    #12

    Cirka 250.000:-, ca 30 m².
    Men vi rev till och med upp golvet, hade hål ner till jorden under torpargrunden, och elektriker drog om all el i väggarna etc.
    IKEA-inredning, men vitvarorna köpte vi sep.

  • Päron1­986
    Äldre 15 Jan 14:24
    #13

    puffar! är inne på samma som ts, snart blir det köksrenovering!

  • Dunder­mamman
    Äldre 16 Jan 12:12
    #14

    Vårt kök kostade totalt 96 000:-!

    Då ingick...
    # nya fönster från Traryd
    # stommar, luckor, diskbänk, bänkskivor, handtag från Ikea
    # kakel från Dekora
    # spottar under överskåp och lysrör i vitrinskåp
    # Blandare från Gustavsberg
    # ind.häll, varml.ugn, kyl/frys, micro, integrerad diskmaskin från Cylinda (rostfritt)
    # rostfri frihängande fläkt från Gorenje
    # fyr-stavs ekparkett till kök & hall
    # Marmorklinkers och kompassros till hallen
    # Fondtapet från Borås tapeter
    # färg, foder
    # köksbord med 6 skinnklädda stolar
    # Taklampor

    Vi bytte golv i hallen samtidigt eftersom vi tog upp väggen mellan kök och hall!
    Svärfar är elektriker så där tillkom inga extra kostnader och rörmokare behövdes aldrig då inga rör ändrades.


    6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • Soleir­olia
    Äldre 16 Jan 20:46
    #15

    Dundermamman, tack för ett fantastiskt bra svar. Precis vad jag behövde. Måste kunna visa sambon att andra minsann fått till fina kök inkl allt för under 100 000:-.

    Har också elektriker och lite händiga karlar i släkten, som går att dra in i projektet, så jag hoppas kunna få ner arbetskostnaden ganska mycket.
    Dock behöver vi nog dra om rören, för jag vill byta plats på allt för att kunna utnyttja ytorna bättre.

    Men i runda slängar 100 000:- är väl vad ett snyggt och funktionellt kök behöver kosta?

  • Dunder­mamman
    Äldre 17 Jan 11:08
    #16

    Ja, om du inte ska alltför exlusivt så klarar du dig med 100 000:- inkl.allt!

    Glömde skriva att vårt kök är 14 kvm och vi gjorde allt arbete själva med svärfars hjälp!


    6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • Äldre 17 Jan 11:47
    #17

    Mina föräldrar är i renoveringstagen (jag har flytt fältet, står inte ut med deras kökssnack!!)

    De har valt ett kök från Puustelli och ska totalrenovera sitt kök (från talmålning till möbler). Luckora är i borstad furu, de har valt en stenskiva i granit, de ska få vitvaror (AEG).. Detta kommer att gå på ca 150 000 kr. Jag upplever att Puustelli har varit väldigt tillmötesgående och mina föräldrar har haft jättestor hjälp av köksplaneraren. Sen tillkommer ju kakel + kakelsättning, de har hittat ett kakel som de kanske ska välja för ca 3500 kr/kvm. Och ytterligare en matta som de inte än hittat.. Mattan ska de lägga själv, samt att de ska måla/tapetsera om väggarna. Så allt som allt kommer de väl gå på ca 175-200 000 kr. Sen tillkommer nya möbler.

    Jag skulle verkligen rekomendera att ta offerter från flera olika ställen och jämföra om du hittat flera kök du kan tänka dig. Puustelli har varit väldigt tillmötesgående då det gäller mina föräldrar och ritat om köket (själva köksdelen) ett flertal gånger tills mina föräldrar varit helt nöjda, men jag är säker på att de flesta kökstillverkare är på samma sätt. Ställ krav och se till att ni är helnöjda med lösninngen.
    Du kan spara en hel del på att välja billigare blandare och likande. Men tipset är att välja en svensk blandare (t.ex. Mora eller Gustavsberg), då är det lättare att få reservdelar om något skulle gå sönder i framtiden. Dett tips har jag fått från många.

    Jag vet inte hur långt tid detta kommer att ta, räknar jag med den tiden mina  föräldrar har pratat om kök så är det 20 år, minst En månad tycker jag är rimligt, pappa ska riva köket själv, det har han avsatt 2 semesterveckor till.. Köket ska stå klart till mars i år.

  • Äldre 22 Jan 19:46
    #18
    jassikan skrev 2010-01-10 23:59:27 följande:
    Cirka 250.000:-, ca 30 m². Men vi rev till och med upp golvet, hade hål ner till jorden under torpargrunden, och elektriker drog om all el i väggarna etc. IKEA-inredning, men vitvarorna köpte vi sep.
    Men då lär ni ju ha lejt bort typ allt? Vi står just nu inför samma sak och har inte tänkt leja bort en endaste grej om vi inte kan undvika det, så jag hoppas innerligt att det inte slutar på hälften av vad vi betalade för kåken...
  • mammam­utillt­re
    Äldre 22 Jan 23:42
    #19

    ca 250. 000 kostade vårt kök men då rev vi väggar och lade nytt golv, vi hade delvis hjälp men gjorde det mesta själva, köket är ballingslöv, vi snålade inte på diskbänk och köksö och det är vi glada för.

  • Äldre 20 Jan 10:44
    #20

    Är inte allas priser ganska intetsägande? Det beror ju helt på hur stort köket är. Så klart att någon med exklusiva märken och vitvaror får ett till synes billigt kök om det är ett minikök och tvärtom. Hur ska man kunna jämföra sina priser med varandra?

  • Äldre 21 Jan 11:28
    #21

    Vi har börjat ta in offerter. På golvvärme, byte av avloppstam, nytt golv (matta eller trä? Gud vet.) Köksstammar och luckor är redan klara, det kommer att gå på ca 27 000. (Vi har inte världens största kök.....) Vit varor har vi redan köpt (kanonpris via kontakter) totalsumma på 38 000 (induktionsspis, smeg kyl/frys osv). Vi har kabeldragare i familjen, snickare i vänkretsen som lovat hjälpa till. Men i övrigt ska vi göra mycket själv. (Inte golvvärme och golv.)
    Vi räknar med att landa under 100 000.

  • Äldre 24 Jan 07:43
    #22

    Vi har precis beställt ett nytt kök från Epoq. Hade Epoq-kök i lägenheten vi bodde i innan huset nu och vi älskade det.

    Vi har bänkskåp med lådor + liggande överskåp i 2 rader efter en vägg som är 3,20m. Ett bänkskåp försvinner, då vi har en diskmaskin där också.

    Efter en vägg som är 2,40m har vi kyl/frys, skafferi och högskåp för ugn och micro.

    I mitten av köket har vi en 2 meter lång köksö med skåp och lådor. Och en bardel till den.

    Allt det gick på 31.000.

    Vitvaror har vi köpt insuktionshäll, varmluftsugn fullstor kyl/frys från Whirlpool. Sen en frihängande fläkt från Thermex, tror jag. Det gick på 19.000.

    Diskho + blandare 2.000.

    Så än så länge är vi uppe i 52.000. Vi har rivit väggar själv hittills.

    Golv och tapeter med alla tillbehör kommer vi nog över för 5000 max, på stuvbutiken.

    Kakel på stuvbutiken, 49 kr/kvm + tillbehör.

    Sen tillkommer elektriker för att dra om el, då vi ska flytta på fläkten bl.a.

    Vi kommer att göra allt själv, förutom elen.

    Men i slutändan tror jag vi lätt kommer under 70.000 iaf. Då med alla dolda utgifter som kan dyka upp under vägen inräknat :).

  • Äldre 24 Jan 11:07
    #23

    ca 200.000kr 22m2, 3m i taket.
    Vi har en L form från HTH med dubbla rader med överskåp på delar av väggen. Inredning från HTH, bänkskivor i granit och en helstöpt diskho från Infra. Integrerad diskmaskin annars fristående från Smeg.
    VI har bytt allt ner till grunden och isolerat. I priset ingår upprättning av golv, linoleumgolv, nya väggar, färg etc.
    Vi har inte betalat för el eftersom en nära vän hjälpte med det. Resten av arbetet har vi köpt. Vi var inte hemma och projektet tog 3v.

  • Äldre 6 May 08:32
    #24

    Vill varna alla om att anlita Traryds kök. För oss har det kört totalt ihop. Beställde kök efter en Villamässa som var 2014 i oktober i Linköping. Det var bråttom och för att man skall få rabatt på luckorna var man tvungen att bestämma och beställa på en gång. Luckorna och stommarna med handtag och bänkbelysning 96000kr men allt är inte klart ännu. Beställningen gjordes och leveransen kom i december 2014 och betalades direkt efter som överenskommet. Problemet var bara att en hurts var för smal och bänkbelysningen för 4000kr inte var med i leveransen. Efter en lång väntan kom ny hurts men med fel lådfronter. Några nya rätt sorts lådfronter har vi fortfarande inte fått och ingen bänkbelysning heller. Värsta är att det går inte heller att få tag i någon i företaget varken via mail eller telefon har försökt flera veckor nu jag är säkert bommad i deras telefoner så ta lärdom av detta så ni inte hamnar i samma sits som vi. Först så roligt köksbygge har blivit en marddröm.

Svar på tråden Vad kostade ditt nya kök?