• Koloraturell

    Varför är folk så kräsna???

    Läser trådar om vad man kan och inte kan äta, vad man accepterar och inte, hur man gör i påhittade situationer.... Kan inte sluta skrämmas/förvånas av folks kräsenhet!!


    Åker ni hem till en kompis och blir bjudna på mat ska det vara något speciellt, för ni äter inte morötter, mjöl, margarin från Lätta, mjölk, kaviar, öl, hjorthornssalt, vanilj, choklad, jordgubbar, bananer, potatis, Cola light, oregano, kryddsmör, bearnaisessås, kokt fisk, älgkött, majs, ananas, rapsolja eller rättika..... Det VÄGRAR ni, för ni KLARAR INTE BARA aaaaav det!


    Hur fan är ni uppfostrade??? Okej om man verkligen inte får ner ett eller två livsmedel, men ni förväntar er alltså att alltid få det ni vill ha, annars får det vara, eller? Jag är i alla fall uppfostrad på det viset att blir man serverad något som inte är gott så äter man ändå, sedan kan man skylla på att man är mätt eller något när de vill att man ska ta om. Och om det serveras en blandsallad så sitter man inte och gallrar ut tomaterna och lägger tillbaka dem i skålen, utan man äter upp dom och biter ihop.


    Vad äter ni när ni blir bjudna på mat hemma hos någon? Får ni aldrig blickar som säger att ni är oförskämda??


    Försvaret brukar lyda "varför tvinga i sig saker man inte gillar??" Öh, artighet kanske? Sedan behöver man ju inte krusa falskt men man tar seden dit man kommer helt enkelt.


    Själv finns det en del saker som jag inte gillar, men allt kan jag äta ändå utom pommes frites - och jag skäms livet ur mig varje gång jag tackar nej till det hemma hos folk. Som tur är händer det ju inte speciellt ofta.


     


    Likadant med folk som utesluter andra människor pga de inte stämmer överens med deras egna värderingar. "En svart barnvagn drar åt sig värme på det lilla barnet, skulle min granne skaffa en sån slutar jag prata med henne". Och man menar allvar. Scary.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 15:10
    Varför måste ni se allt i svartvitt? Som jag redan sagt - det kan finnas enstaka saker man inte får ner och då är det så. Jag fattar ändå inte hur folk har mage att bli bjudna på saker hos folk och sedan bli skitsura när värdinnan inte ställer sig och lagar en annan maträtt. En sak om man kan ta att man får gå hungrig istället, men många trådar handlar om att värdinnan var en bitch, eftersom hon inte sprang till affären och köpte lök för jag sa ju att jag ville ha löksoppa och ingenting annat. Att hon sedan lagt upp världens thaibuffé verkar sedan inte spela någon roll.

    Jag tycker inte man ska tvinga i barn mat de inte tycker om men man ska smaka på allt. Vi är stenhårda på det här hemma och faktiskt så äter vår son allt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 09:30
    Ni som svarar i tråden att ni är veganer/vegetarianer, allergiska eller inte klara av 1-3 livsmedel, fattar ni inte att tråden inte vänder sig till er? Den vänder sig till alla som kräver att bli serverad något annat om maten inte passar, så gör man bara inte!

    Ni som vänder i dörren om värdinnan serverar fel mat, varför gör ni det?
  • Svar på tråden Varför är folk så kräsna???
  • bizzziie

    Bra skrivet! Är också uppfostrad att äta det som serveras, sen är det upp till var och en om man vill tamer eller inte! Och jag ahr inte några större problem med någon speciell mat (förutom nu när jag är gravid vill säga, hehe) tack vare att jag blivit uppfostrad att alltis smaka på maten. Stör mig något enormt på föräldrar som lagar dubbla måltider till middag för att halva familjen gillar inte potatis till köttet och den andra gillar inte köttet utan får korv osv.. Ät eller var utan och skäms säger jag!!


    ♥♥ Sötnöt: 060627 ♥♥ Liten, BF:100807 ♥♥
  • Birgitta2

    Om nån serverar ostron, musslor eller bruna bönor så riskerar de att jag omedelbart kräks - och av hänsyn till andra, och mig själv, tackar jag alltså nej till just denna mat. Däremot skulle jag aldrig i livet INTE äta saker som jag inte tycker om. Det är en helt annan sak.

  • Joggi

    Håller med både ts och inlägg 1 fullt ut!

    Har alltid fått äta det som står på bordet hemma och jag kan inte komma på en endaste sak jag inte skulle få ner mig på en bjudmiddag!

  • Vroooooom

    Nja, jag sitter inte och tvingar i mig mat som jag tycker smakar riktigt illa.
    Jag tackar artigt nej till det jag inte tycker om och äter resten med god aptit. Naturligtvis tackar jag för maten och erbjuder sedan min hjälp att plocka undan.


    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Stårschan

    Mycket bra inlägg TS. Det verkar vara inne och accepterat att vara sådan. Det värsta jag varit med om var när en bekant först ringde och bjöd in sig på fika hos oss (helt OK). Sedan ringde han igen och sa att han skulle bli lite sen (OK), och att han vill ha te, inte kaffe (Hm, OK, men sånt kan man väl ta på plats, eller?). Sedan ringde han en tredje gång och undrade om vi hade grönt eller rött te, för han ville helst inte ha svart (Whatta!?!)


    Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • giftgrodan
    varför klarar du inte av pommes frites, ts? Det kan ju vara så att andra människor har precis lika stora problem med flera maträtter som du har med pommes?
  • mosterYster
    Joggi skrev 2010-01-11 13:48:43 följande:
    jag kan inte komma på en endaste sak jag inte skulle få ner mig på en bjudmiddag!
    Inte heller. Visst, jag gillar inte all mat (pasta tex) men det går ju att få ner. Och ärligt, jag är itne orolig över att bli bjuden på något oätligt hemma hos en vän. Det är ju inte så att de skulle servera slemmig fläsksvål med uppspydda katthårbollar precis.
  • Koloraturell
    giftgrodan skrev 2010-01-11 13:52:21 följande:
    varför klarar du inte av pommes frites, ts? Det kan ju vara så att andra människor har precis lika stora problem med flera maträtter som du har med pommes?
    jag kan inte begripa hur man kan ha så stora problem med 383563248463394739 maträtter att man inte kan visa hyfs. 
  • Koloraturell
    Stårschan skrev 2010-01-11 13:52:07 följande:
    Mycket bra inlägg TS. Det verkar vara inne och accepterat att vara sådan. Det värsta jag varit med om var när en bekant först ringde och bjöd in sig på fika hos oss (helt OK). Sedan ringde han igen och sa att han skulle bli lite sen (OK), och att han vill ha te, inte kaffe (Hm, OK, men sånt kan man väl ta på plats, eller?). Sedan ringde han en tredje gång och undrade om vi hade grönt eller rött te, för han ville helst inte ha svart (Whatta!?!)
    fy!! ni borde ha slängt ut'an ;)
  • nickefiki

    Jag äter verkligen inte saker som gör mig tjock, så jag tackar absolut nej till mycket. Så det så.

Svar på tråden Varför är folk så kräsna???