• Äldre 16 Jan 20:15
    16789 visningar
    12 svar
    12
    16789

    Hur mycket kostar det att bygga en veranda?

    Vi har tänkt att bygga en mindre veranda, ca 15 kvm i vår och jag undrar hur mycket det går på? Vi har alltså tänkt att anlita en snickare för detta.


    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att bygga en veranda?
  • MissLi­llan
    Äldre 16 Jan 20:39
    #1

    Det beror väl på! Fråga efter en offert så får du veta.

  • Äldre 16 Jan 20:40
    #2

    Jag tänkte mest om någon har byggt nyligen och vet på ett ungefär. Vore kul att veta i vilken prisklass vi hamnar.


    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • MissLi­llan
    Äldre 16 Jan 20:49
    #3

    Det beror väl på fönster och andra materialval! Kan ju skilja 1000tals kronor mellan olika firmor... Så du kan ju inte få ett korrekt svar här.

  • Äldre 16 Jan 20:55
    #4

    Men om vi inte vill glasa in den så kan det väl inte skilja 10-tusentals kronor tycker man.


    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Äldre 16 Jan 21:14
    #5

    Som sagt, väldigt svårt att bedöma på dessa uppgifter..
    Vad för typ av hus är det? 1-plans? 1½-plans?
    Ska det vara en utbyggnad av befintligt tak? Typ av tak?
    Vad finns där idag? Underlag?
    Typ av material?
    Ny trappa? Typ?

    Det kan handla om allt från 10 - 100 000 kr..

  • Äldre 16 Jan 21:18
    #6
    Pappa G skrev 2010-01-16 21:14:40 följande:
    Som sagt, väldigt svårt att bedöma på dessa uppgifter..Vad för typ av hus är det? 1-plans? 1½-plans?Ska det vara en utbyggnad av befintligt tak? Typ av tak?Vad finns där idag? Underlag?Typ av material?Ny trappa? Typ?Det kan handla om allt från 10 - 100 000 kr..
    Det är ett 1-plans hus. Vi vill nog ha ett nytt veranda tak, det som finns nu är så risigt. Idag är det bara plattor på marken och jag vill ha trä. Ev. köper vi ett spa-bad som ska byggas in. Ingen aning om vilket material jag vill ha, ett som fungerar bra för ändamålet.
    Eftersom den blir låg så blir det inte mycket av trappa..
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Äldre 16 Jan 21:23
    #7

    Ska taket vara platt, eller ska det vara ett sadeltak som ansluter vinkelrätt till det stora taket?

  • Äldre 16 Jan 21:30
    #8
    Pappa G skrev 2010-01-16 21:23:51 följande:
    Ska taket vara platt, eller ska det vara ett sadeltak som ansluter vinkelrätt till det stora taket?
    Det får nog gärna vara ett sadeltak.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Äldre 16 Jan 21:37
    #9

    Då ökar ju kostnaden betydligt. Det krävs ju takstolar, och det gamla taket måste ju plockas ner till en del. Det måste göras ränndalar och kapas tegelpannor.. Med mera..

    Då tror jag mer du kan sikta på 40-60 000 kr i arbetskostnad (före ev. ROT-avdrag) och 20-30 000 kr i material. Men det är väldiga gissningar ändå.

    En så stor veranda som 15m2 är nog också gränsfall för bygglovspliktig.

  • Äldre 16 Jan 21:49
    #10
    Pappa G skrev 2010-01-16 21:37:34 följande:
    Då ökar ju kostnaden betydligt. Det krävs ju takstolar, och det gamla taket måste ju plockas ner till en del. Det måste göras ränndalar och kapas tegelpannor.. Med mera..Då tror jag mer du kan sikta på 40-60 000 kr i arbetskostnad (före ev. ROT-avdrag) och 20-30 000 kr i material. Men det är väldiga gissningar ändå.En så stor veranda som 15m2 är nog också gränsfall för bygglovspliktig.
    Tack för informationen!
    Vad tror du skillnaden i pris skulle bli om vi valde ett platt tak?
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Äldre 16 Jan 22:18
    #11

    Ganska stor. Men då kommer det ju mer likna en altan kanske..

  • Äldre 16 Jan 22:27
    #12
    Pappa G skrev 2010-01-16 22:18:58 följande:
    Ganska stor. Men då kommer det ju mer likna en altan kanske..
    Mycket att tänka på... Vi tänkte ju lägga om taket på garaget och fixa gavelpanelerna också. Mycket pengar blir det!
    Tack för hjälpen!
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden Hur mycket kostar det att bygga en veranda?