• Äldre 19 Jan 12:02
    24001 visningar
    18 svar
    18
    24001

    Hur lång tid tar det från det att man ansöker om a.kassa tills man får pengarna?

    Ja precis som det står...

    Har aldrig behövt ha a-kassa innan så jag vet inte riktigt hur de fungerar.

    Vet ju att man ska bli godkänd m.m men när man väl bli de hur länge tar det sedan innan man får pengarna?

    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hur lång tid tar det från det att man ansöker om a.kassa tills man får pengarna?
  • Äldre 19 Jan 12:03
    #1

    vet att det brukar kunna ta några månader innan de är klara med sin "utredning" så räkna med 3-4 månader kanske innan du kan få några pengar


    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • bibiza­za
    Äldre 19 Jan 12:04
    #2

    För mig tog det ca 18 veckor. Men då skall tilläggas att mtt arbetsintyg "försvann" hos dom, och firman hade gått i konkurs, så massa valser fram och tillbaka där. Det borde inte ta så lång tid bara man har alla papper i ordning. Lycka till.


    Ibrahim 051102, BF 100808 mrsmoss.bloggplatsen.se
  • Äldre 19 Jan 21:09
    #3

    Tack för alla svar :) Hoppas att det går ganska snabbt.. Blir jobbigt att inte ha några pengar :(

  • Äldre 19 Jan 21:14
    #4

    2 månader är snabbt idag har jag hört att få sitt beslut men då skall alla papper vara klara och iordning. Så man får nog förbereda sig att kunna vara utan pengar i minst 2 månader.

  • Äldre 19 Jan 21:21
    #5
    M Y L F skrev 2010-01-19 21:14:18 följande:
    2 månader är snabbt idag har jag hört att få sitt beslut men då skall alla papper vara klara och iordning. Så man får nog förbereda sig att kunna vara utan pengar i minst 2 månader.
    Jo jag har förstått de .......

    Få förstår bara inte hur de kan ta så lång tid med tanke på att varje människa har ju räkningar att betala...
  • Äldre 20 Jan 10:54
    #6
    Snäckan84 skrev 2010-01-19 21:21:25 följande:
    Jo jag har förstått de ....... Få förstår bara inte hur de kan ta så lång tid med tanke på att varje människa har ju räkningar att betala...
    För att det är mycket krångligare att söka idag. Om du glömt kryssa i något så kommer pappren tillbaks, har du inte kompletta papper så får du komplettera osv. Det kan vara många turer fram och tillbaks innan allt är rätt. En del har kanske svårt att få sin arbetsgivare att fylla i dokumenten rätt och måste dom kompletteras så kan det ju ta en hel evighet.
    Sedan är det väldigt många som står utan jobb och nu efter nyår så blev ju jättemånga utslängda från FK och många av dessa söker ju också a-kassa.
    Ja det är helt sjukt att man blir utan pengar så länge, men då får man ju hoppas att dom flesta när dom jobbat har sparat undan pengar så att dom klarar sig ett par månader. 
  • Tigerr­r
    Äldre 20 Jan 13:58
    #7

    Från det att jag skickade in anmälan och alla intyg så tog det
    10 veckor innan jag fick hem beskedet att allt var ok och att
    jag är beviljad a-kassa.
    Sen tog det ytterligare 2 veckor innan första utbetalningen skedde.

    Jag hade alltså fyllt i allting rätt och skickat in de rätta intygen.

    Är med i unionens a-kassa kanske jag ska tillägga!

  • Äldre 20 Jan 14:24
    #8

    Jo visst kan man har undanlagda pengar men jag blev vasslad när jag skulle förnya min mammaledighet då passade min arbetsgivare på att vassla mig så jag har gått mammaledig i et o ett halvt år så jag har inga pengar undanstoppade längre....

    Tigerrr: det tog inte så lång tid :) Får väl hoppas att jag skickar in alla papper som jag ska :)

  • Äldre 20 Jan 14:47
    #9
    Snäckan84 skrev 2010-01-20 14:24:28 följande:
    Jo visst kan man har undanlagda pengar men jag blev vasslad när jag skulle förnya min mammaledighet då passade min arbetsgivare på att vassla mig så jag har gått mammaledig i et o ett halvt år så jag har inga pengar undanstoppade längre.... Tigerrr: det tog inte så lång tid :) Får väl hoppas att jag skickar in alla papper som jag ska :)
    10 veckor + 2 är ju 3 månader. Det är väl lång tid att klara sig utan pengar om man inga har undan stoppade?
  • Äldre 20 Jan 15:22
    #10
    M Y L F skrev 2010-01-20 14:47:36 följande:
    10 veckor + 2 är ju 3 månader. Det är väl lång tid att klara sig utan pengar om man inga har undan stoppade?
    Jo men pratade med en kompis här om dagen och det tog fem månader för honom så jag blev först lite rädd så tre är ju självfallet bättre...

    Men det bästa hade ju varit om allt gick så mycket snabbare...

    Får man pengar för de månader som man få vänta?

    Alltså nu när jag sökte i januari men kanske inte få pengarna förrän i april för jag pegar då för januari, februari, mars och april el hur funkar de?
  • Äldre 20 Jan 15:27
    #11
    Snäckan84 skrev 2010-01-20 15:22:04 följande:
    Jo men pratade med en kompis här om dagen och det tog fem månader för honom så jag blev först lite rädd så tre är ju självfallet bättre... Men det bästa hade ju varit om allt gick så mycket snabbare... Får man pengar för de månader som man få vänta? Alltså nu när jag sökte i januari men kanske inte få pengarna förrän i april för jag pegar då för januari, februari, mars och april el hur funkar de?
    Man måste ju få en klump summa på alla månader som du väntar. Jag kan ju inte tänka mig annat. Det finns ju många som lånar ihop pengar medans man väntar och dom måste ju betalas tillbaks den dagen när pengarna kommer in på kontot.
  • Äldre 20 Jan 15:33
    #12
    M Y L F skrev 2010-01-20 15:27:05 följande:
    Man måste ju få en klump summa på alla månader som du väntar. Jag kan ju inte tänka mig annat. Det finns ju många som lånar ihop pengar medans man väntar och dom måste ju betalas tillbaks den dagen när pengarna kommer in på kontot.
    Tänkte de me för antingen får vi låna pengar eller fråga om vi får skjuta upp vissa räkningar men då vill man ju kunna betala de räkningarna man har skjutit upp så fort som möjligt.....
    Hade det bara varit jag o min sambo hade vi säkert kunnat klara oss men nu har vi ju lilleman på ett år som alltid måste ha en lagad måltid samt blöjor m.m

    Man få lära sig handla snålt som sjutton nu
  • Tigerr­r
    Äldre 20 Jan 15:42
    #13

    Alltså, kan ju säga att mot slutet så var jag ganska förtvivlad.
    Hade ju lite pengar undanlagda plus utbetalning av en liten lön från
    sommarjobbet, men det var inga stora summor.
    Kändes som att jag hade vunnit på lotto när jag väll fick beskedet
    om att jag var beviljad a-kassa och hur mkt jag skulle få osv.

    Jag fick iaf ut pengar retroaktivt, alltså för alla dagarna jag hade varit
    arbetslös och skickat in kassakort för.

    Tänk bara på karensdagarna!

  • Äldre 30 Apr 10:59
    #14

    jag har väntat 5 månader utan att dom har tagit beslut om a kassa andra gånger har jag fått vänta 2 månader sätter en barn familj på gatan typ  

  • livsfi­losofi
    Äldre 30 Apr 11:33
    #15
    Snäckan84 skrev 2010-01-19 12:02:33 följande:
    Ja precis som det står... Har aldrig behövt ha a-kassa innan så jag vet inte riktigt hur de fungerar. Vet ju att man ska bli godkänd m.m men när man väl bli de hur länge tar det sedan innan man får pengarna? Tacksam för svar!

    Det beror på hur många arbetslösa det är just nu. År 2008 vid krisen tog det 19veckor för sambons syster att få första utbetalning. så jag spås du har ett sparkonto!
    Har man inte koll på hur mycket pengar man gör av med ,kan man heller inte veta hur mycket som är tillräckligt.
  • Äldre 30 Apr 11:52
    #16

    A-kassan är en underbar instans. Fick själv vänta i närmare 8 månader när jag sist behövde använda mig av den för ca 5 år sedan.

    Skickade in allt man normalt sett ska, ringde efter ca 5 veckor och dubbelkollade att de hade fått in allt de behövde. Väntade ytterligare 5-6 veckor fick ett brev hem att ett papper saknades, ringde och var irriterad eftersom jag frågat om de hade allt tidigare, men skickade snällt in pappret som saknades. Väntade ytterligare 5-6 veckor då kommer det ett nytt papper. Där det står att de saknar en blankett från Norge, eftersom jag jobbat lite där. Ringer och är mycket irriterad och undrar varför dom inte upplyste mig om det tidigare. Kontaktar NAV i Norge för att få den saknade blanketten, får reda på att de har ca 2-3 mån handläggningstid där med. 
    Får min blankett efter ca 2 mån skickar in den till min A-kassa och så tar det ytterligare 5-6 Veckor innan jag får min utbetalning.

    Då har de dessutom betalat ut allt i en klumpsumma och dragit mycket högre skatt på eftersom jag vart höginkomsttagare den månaden.  Så jag verkligen älskar A-kassan... 

  • Äldre 1 May 01:51
    #17

    Fixar man alla papper dom vill ha in så tar det inga tider...

    Har under mina 3 senaste år varit arbetslös lite då och då och det har tagit max 2-3 veckor från jag anmälde mig arbetslös tills jag hade fått första utbetalningen på mitt konto sen efter det vart det varannan vecka...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 23 Jun 02:47
    #18

    hej det är så att jag har ansökt om akassa sen januari och nu är den juni och har ännu inte fått någon utbetalning pga dom behöver ett papper till vilket jag skickade förra månaden. sen ringde jag och frågade ifall de hade fått in pappret men dom ville ha en likadan för säkerhetskull. hursomhelst min fråga är kommer jag få pengar för alla dessa månader tror ni ? jag har skickar in kassakort o allt de dära. osen har arbetsförmedlingen skickat mig på sån jobbcoatch som man ska gå på från halv 9 till 4. hur onödigt som helst.. varför ska man lixom gå efter deras regler när jag ändå inte fått betalt på 6 månader.,?

Svar på tråden Hur lång tid tar det från det att man ansöker om a.kassa tills man får pengarna?