• Äldre 19 Jan 19:07
    18025 visningar
    23 svar
    23
    18025

    Har ditt barn, som är under 13 år, Facebook?

    Min 10-åriga dotter tjatar, tjatar och tjatar. "Jag vill också ha Facebook...."
    Nej, säger jag, för det känns inte som om så små barn ska vara där inne.
    Det går väl inte ens att göra ett konto med ett födelseår som är 1997 och uppåt väl?

    Men aaalla andra har ju det säger hon och tittar på mig först med stora valpögon tills hon inser att jag inte tänker ge vika alls.

    Hur är det.. har alla andra det och det kanske jag som överreagerar lite kanske.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn, som är under 13 år, Facebook?
  • Äldre 19 Jan 19:11
    #1

    Har barn som är under 4 så jag röstade ite men jag vet inte om jag skulle låta barn under 3 alls vara på facebook, det är snabbt det kan urarta och bli fel med mobbing etc.

  • Äldre 19 Jan 19:43
    #2

    Nej, mina barn är iof bara 5,5 resp 4 år. Men hade de varit under 13 år idag hade de inte fått egen facebooksida.

  • Äldre 19 Jan 20:30
    #3

    Nej, min 10-åring har det inte. Varför? Jag har samrådit med hans storasystrar, och de säger att han är för liten. Eftersom de är medlemmar på Facebook och inte jag, så känns det som att de vet bättre än jag om den saken.




  • Äldre 19 Jan 20:33
    #4

    Jag har inga egna barn men tycker defintivt att din dotter är för ung för det. Men jag kan förstå att hon är nyfiken Aaaaalla har ju det och det är väldigt populärt just nu. Om några år när hon får bli medlem på såna sidor så kommer det vara en annan som populär. Men det är alldeles för vuxna ställen för henne att hänga på just nu.


    Sing for the moment
  • AasaC
    Äldre 19 Jan 20:58
    #5

    Nej, det har han inte. Det är 13-års gräns på Facebook, så därför får han inte skaffa ett konto där än (han går i 3:an och fyller 10 år i Oktober). Han har dock 3 stycken klasskompisar som har Facebook och skulle gärna vilja ha, men han accepterar våra regler.

  • Äldre 19 Jan 21:22
    #6

    Jag är inte helt ute o cyklar iallafall och är inte en sådan elak, dum mamma då.

    Jag delar era åsikter som ni har skrivit här.

  • SeTa
    Äldre 19 Jan 21:24
    #7

    Ja.
    Även här hemma har det varit stor påtryckning från sonen och efter att benhårt ha nekat så kom vi i mellandagarna fram till en uppgörelse.
    Jag var tväremot FB, just för att jag anser att det är en vuxensida. Men efter långa samtal fick jag ändra ståndpunkt till viss del.
    Vi har ju väldigt lite att jämföra med eftersom sånt här helt enkelt inte fanns när vi växte upp, och därför blir det lite av ett dilemma tror jag. Det vi tillslut bestämde (jag och sonen) var att han får sitt efterlängtade konto på två  villkor.
    1. Jag använder min mailadress som kontoanvändare och jag ska ha tillgång till lösenordet. Försöker han ändra lösen hamnar det i min inkorg.
    2. Inga vuxna på vänlistan, utom vi föräldrar.

    Det fungerar jättebra och för hans del var det väl värt att gå med på mina villkor.
    Å andra sidan var det på tiden att jag föll till föga också eftersom det annars bara hade varit en tidsfråga innan han på egen hand hade öppnat ett konto. Och då hade jag förmodligen inte fått reda på det alls och det hade inte känts speciellt tryggt.

  • Äldre 19 Jan 23:06
    #8

    Hmm... Ja. Jag skäms lite grann för det, så jag vill förklara mej...

    Min son blir 12 år i år. Hade han frågat mej så hade det blivit blankt nej. Men så fick jag reda på att han skaffat det själv - angett 94 som födelsedeår för att kunna registrera sej...
    Att jag fick reda på det berodde på att han helt enkelt kryssat i att skicka vänförfrågan till sina hotmailkontakter, och där var ju min adress med. Han hade inte mycket aning om vad FB var, men hade gjort det tillsammans med sin farbror - två år äldre än honom - när han var hos sin pappa.

    Jag tog mej en lång funderare och kom fram till följande slutsats: Med tanke på att han redan gjort ett konto där så är risken stor att han är/blir ganska nyfiken på FB. Att i detta läge förbjuda totalt hade mycket väl kunnat göra att han kanske gör det i smyg. Så jag bestämde mej för att ta ett snack med honom istället, och han vill ha kvar det om jag hade hans lösen så jag kunde ha koll på allt. Det accepterade han direkt.
    Jag sa också, att jag kommer att plocka bort såna som jag inte anser att han ska vara vänner med, och att han bara får lägga till kompisar som han känner irl. Han fick inte heller lägga ut några foton.

    Han har haft det i ett halvår eller nåt, och det enda han gör är att spela småspel och ibland skriva till mej. Så beslutet känns så här i efterhand ok, även om jag tvekade en hel del, och mitt svar hade som sagt blivit nej om han hade frågat före.


    Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Äldre 19 Jan 23:12
    #9

    ja, min dotter som ar 12 har. Hon blir 13 i maj. Jag har full koll pa vilka vanner hon har, jag har hennes losenord osv. Det kommer jag fortsatta med efter 13 arsdagen ocksa.


    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Smulan­87
    Äldre 19 Jan 23:14
    #10

    min lillebror, 12 år, har de, min kusin 10 år, har de, varför? ja för vi har kontakt med alla släktingar vänner o familjer? vad kan hända lixsom?


    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Har ditt barn, som är under 13 år, Facebook?