• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärttjejen

    Hej allaväl; usch vad jag tycker synd om dig.....oro kan äta upp en innefrån{#lang_emotions_cry}
    Men jag är helt övertygad om att din läkare hade kallat in dig "omedelbartbums" om det hade varit farligt. Om inte jag minns fel så tror jag att hemlis (eller ngn annan)i ett tidigare inlägg (för jättelänge sen) just pratade kring flera slag efter varandra, dvs utan vanliga slag emellan. Och om det var sk. goda extraslag så ska det absolut inte vara ngn fara....även om de alltså kommer i en följd. Så jag tror att du kan känna dig trygg{#lang_emotions_laughing}

    Men jag tycker absolut att du ska ringa din läkare direkt imorgon bitti och fråga, vänta inte på att hon ska ringa tillbaka (utav egen erfernhet så vet jag att det kan ta lång tid). Känn ALDRIG att du är larvig eller besvärlig, det är just för såna här ändamål vi betalar höga skatter.....du har all rätt i världen att få tydliga och förståeliga svar. Det handlar ju om våra hjärtan, självklart är det mycket ångestladdat....

    Försök oxå att koppla in din "advokat" (den som finns inne i huvet....{#lang_emotions_smile}) Att dina slag inte är farliga.....hade de varit de så hade du redan med all sannolikhet blivit inkallad eller uppringd åtminstone ...Läkarna är livrädda att inte ta patienter på allvar...i risk för att själva bli prickade.

    Tycker oxå synd om dig när det gäller din chef....men jag tycker absolut att du ska försöka prata med henne. Berätta precis som det är...att du trodde att du skulle fixa det men att din fokus nu oxå ligger en del på ditt hjärta, vilket inte är så konstigt. Självklart är din hälsa nummer 1. Om hon mot förmodan blir sur så har hon stora problem...och då får du väl gå vidare till ngn annan chef med större empatisk förmåga.

    Kom ihåg att du är bra!!!

    Ta hand om dig och försök släppa oron.

    Varm kram {#lang_emotions_heart}

  • snartvår

    Allasväl jag tror absolut att de skulle ringt till dig om det var något farligt. Ring till dom själv i morgon så slipper du gå och gruva dig. Hemskt att gå och fundera på saker sådär. Lätt att måla fan på väggen och sedan  när man får facit är det inte så farligt.
    När jag abladerades för mina EAT och de var klara påpekade jag att det jag igentligen lider mest av är mina hopplösa extraslag. Då sa dom att då kollar vi på det med. De abladerade på ett ställe till som utlöste dessa och nu är det såååå mycket bättre. Jag har inte knappt ett per dag längre{#lang_emotions_smile} Går fortfarande och väntar på att en dålig period ska komma men än har det varit ok{#lang_emotions_smile}

  • snartvår

    HeJ igen! Hittade lite mer information om just extraslag och ablation. Skrivet av någon på ett annat forum

    Tänkte att eftersom extraslag är så vanliga och orsakar så mycket oro är det berättigat att starta en egen tråd för dessa. Texten har jag klippt och klistrat från mina egna tidigare inlägg i ämnet.

    Symptom
    Pulsen upplevs som oregelbunden med överhoppade hjärtslag och/eller extra tunga ”dunkande” hjärtslag. De senare kan kännas ordentligt i bröstkorgen, halsgropen eller maggropen. Det "bubblar i bröstet".
    Dessa effekter kan skapa oro över vad som händer. Oro som i de allra flesta fall är helt oberättigad.

    Förklaring av extraslag
    Ett försök till förklaring till varför extraslagen upplevs som tunga eller överhoppade (med reservation för att jag kan ha fått det om bakfoten).
    I ett normalt EKG finns en stor huvudtopp med lite småkrafs på ömse sidor och så några "raksträckor"? Vid sk sinusrytm så inträffar huvudtopparna med jämna intervall och alla "raksträckor" är jämlånga. Vid extraslag så ser EKGt snarare ut som två (eller tre eller flera) toppar tätt ihop. Som sedan följs av en längre kompensatorisk paus (raksträcka).
    Hjärtat slår ett normalt slag (en topp i ekg:t precis där det bör vara) Pumpar runt precis så mkt blod som det ska.
    Hjärtat slår ett extraslag (en extra topp i ekg:t tätt intill normal-toppen). Extraslaget gör inte så mkt nytta när det gäller blodcirkulationen. Blir mest runtviftande.
    Efter extraslaget så är hjärtat "extra" tömt, det blir en kompensatorisk paus (extra långt rakt streck i ekg)
    Nästa normala slag (topp på rätt plats i EKG:t) upplevs som extra starkt. Dels för att hjärtat är "extra" fullt och dels för att det varit en paus före. Pausen upplevs ibland som ett överhoppat slag. SVES och VES
    Det finns två sorters extraslag, SVES och VES. SVES kommer från förmaken och VES från kammrarna. SVES är en smal topp som kommer före huvudtoppen. VES är istället en ganska fläskig och bred extratopp som kommer efter huvudtoppen. På engelska används begreppen PVC och PAC. Extraslag kan komma i serier t ex bigemi eller trigemi.

    Behandling
    Extraslag är mycket vanliga och behandlas i allmänhet ej. Har för mig att en majoritet av alla 18-åringar vid mönstring har enstaka SVES medan det bland äldre är vanligare med VES än SVES.

    Vid stora mängder kan antiarytmisk medicin (betablockerare) eller ablation bli aktuellt. Kan inga exakta mått men
    ett tiotal per dygn räknas som helt normalt och över tiotusen per dygn räknas som patologiskt. Någonstans däremellan (men vid mer än tusen) finns ett spann där betablockerare kan vara aktuellt.

    Jag blev sommaren 2008 abladerad för VES och VT. Då hade jag någonstans upp mot 20 000 VES per dygn. Skillnaden efter ablationen var väsenskild. Det blev helt lugnt i bröstet, jag visste inte ens att det var så det skulle vara, att hjärtat inte var något man skulle känna av. Har haft mycket extraslag hela livet, visste inget annat.

  • Hjärttjejen

    va bra snartvår att du hittade den informationen{#lang_emotions_laughing}då kan vi nog konstatera att flera godartade extraslag efter varandra inte är farliga{#lang_emotions_laughing} 

    jag håller med dig allasväl, den här tråden är ovärderlig när hjärtat bökar extra mycket.....tack alla{#lang_emotions_heart}

    mitt lilla hjärta har hållit sig lugnt i 9 dagar nu{#lang_emotions_tongue_out} har börjat min nedtrappning av seloken (äter nu 75mg ist för 100mg), får obehagliga mardrömmar och hamnar nästan i komatillstånd vissa nätter av tabletterna. mardrömmarna i sig gör att hjärtat stressas, kan vakna med superhög puls och känna mig allmänt stressad.

    har min egen analys......... normalt har jag ett mycket lågt blodtryck och låg puls. när jag sen äter betablokerare som drar ner min puls och mitt blodtryck ännu mer, framförallt nattetid.....känns det som om kroppen inte helt fungerar.....

    dessutom fick jag veta av min doktor igår att jag har lite brist (dock lite)på trombocyter (röda blodplättar) vilket oxå är en biverkning av seloken. så nu måste min kära kropp försöka klara sig på egen hand har jag bestämt.....tycker inte om mediciner, även om de är nödvändiga ibland...

    nu håller jag tummarna för att det ska fungera.....vill inte ha ngr bakslag{#lang_emotions_demon}

    vem var det av er som hade ätit seloken och slutat? hur mycket åt du och hur gick det att sluta?

    hoppas att ni får sova gott inatt{#lang_emotions_nalle}kramis

  • Hjartesjalen

    snartvar, tack for underbar lasning! Sa skont med detta stodet fran er alla.
    Mitt hjarta har levt ett eget liv nu en tid, min morfar har varit sa sjuk att vi trodde han skulle do, o da hander en massa innuti mitt brost sa jag tror att jag ska falla av pinnen sjalv mitt i allt.

  • Hjärttjejen

    Hej hjärtesjälen; ville bara skicka iväg en varm kram{#lang_emotions_heart} förstår att hjärtat har bökat extra mycket nu när din morfar är sjuk.....hjärtat har ju tyvärr en förmåga att reagera negativt när vi utsöndrar stress{#lang_emotions_frown} hoppas att din morfar kryar på sig inom kort.

    Ta hand om dig

    kram kram

    ps. gick in på din blogg och såg alla dina fantastiska smycken OCH dina urfina semlor{#lang_emotions_laughing}
    är det dyrt att beställa smyckena från sverige, kan tänka mig att tull och porto drar iväg?

  • snartvår

    Jag åt seloken 50 mg öch mådde jättedåligt när det blev utsatt osraken var nog att de efter ablatinen helt tog bort det. Tror det är bättre att smyga ut den succesivt{#lang_emotions_wink}

  • snartvår

    oj skulle även skriva att man mår så mycket bättre utan seloken. Jag tror säkert det går bra utan t seloken bara du tar det lugnt med utsättningen{#lang_emotions_smile} Jag har ju börjat motionera en del som jag tidigare skrivet och sedan selokenen blev utsatt känns träningen mycket lättare, jag har tyckt att mina ben varit tunga som bly tidigare{#lang_emotions_undecided}
    Håller alla tummar för dig att det ska gå bra{#lang_emotions_flower}

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12