• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409898 visningar
    1291 svar
    1291
    409898

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 11 Feb 16:31
    #91

    Tack gulliga snartvår för att du håller tummarna{#lang_emotions_laughing} Idag är det min tredje dag som jag ätit 75 mg.....fortfarande stabilt{#lang_emotions_sealed} Fortsätter nog veckan ut med 75 för att sen på måndag prova 50....långsamt men säkert{#lang_emotions_smile}

    Jag tränar oxå en hel del, men störs inte så värst utav selokenet just i det syftet.....men förra fredagen så testade jag och en väninna hur selokenet slog ut vid träning....vi gick på varsin löpmaskin i ganska kraftig uppförsbacke och högt tempo, vi hade väl gått ca 40 min när vi fick för oss att kolla hjärtslagen.....hennes puls låg på 160 slag/min och jag låg på 108 slag/min, där kunde man se en klar skillnad.....ganska läskigt egentligen{#lang_emotions_surprised} Men jag har aldrig upplevt någon obehaglig känsla vid fysisk aktivitet. Däremot är det ju lite läskigt med biverkningarna.....när medicinen börjar förstöra blodplättar blir man ju lite scary{#lang_emotions_sealed}

    Innan din ablation, hur artade sig dina hjärtproblem? Om jag föstått det rätt så hade du problem med både rusningar och extraslag? Hur länge hade du problemen innan du fick ablationen? Måste vara såååå fantastiskt skönt att det är borta{#lang_emotions_laughing}
    Gläds verkligen med dig!
    Må så gott /kraaaam{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 11 Feb 18:15
    #92

    Fortsättning:
    Så nu har jag pratat med läkaren igen (fick ringa själv) - men tala om att man blir stressad - hon pratade i en strid ström - utan pauser för mina frågor - så jag fick avbryta henne och ta i för att få frågat några av mina frågor i alla fall. Tala om stressande - och hon som sagt att jag är väldigt stressad - hjälper ju inte direkt med henens beteende

    Så himla onödigt att hon ringde mig före hon pratat med jouren (som jag lyckades få bekräftat att det var arytmi expert på LUS) och skrämde upp mig i onödan - hon kunde ha väntat.

    Nu drog hon i alla fall i gång om att jouren sagt att de tror att man behöver bryta min "ondacirkel" med en låg dos SSRI. Jag lyckades få in "Jo, men man kan ju FÅ hjärtklappningar av dem" - & det hade tydligen hon oxå sagt - men de tyckte det var värt att göra ett försök. Bla bla - hon bablade på om att hon skulle remitera mig till min allmänläkare (som jag typ haft femtielvastycken & den jag är skriven hos nu har jag aldrig träffat) - det enda jag tänkte under hela hennes "blajande" var "Men är mina extraslag "goda" eller "onda""?! Tillslut fick jag in "-men e extraslagen farliga?!" Nej - säger hon då. Vad är det för typ frågar jag. "Ja både VES och SVES" säger hon. Så sa jag men har hört att många i streck är farligt. "Nej då inte på dig" sa hon. Tillslut fick jag fram att "serien" tydligen var SVES - vilket är helt ok att ha serie i enl henne.

    Sen frågade jag om de kunde göra ngt. Nja, ablation är ngt drastiskt att ta till redan, sa hon då (jag har haft besvär i 3 år!).

    Lyckades oxå påpeka att en del av besvären som jag har hade jag inte detta dygnet - men då sa hon att man kan utgå från att det är av samam typ bara att det kan kännas olika. + att mitt psyket vid detta laget tror att allt som händer i de regionerna är hjärtat - vilket säkert stämmer i och för sig. Så hon tyckte inte att det behövdes bära EKG längre tid än ett dygn. Hade tydligen aldrig vid mina "rusnings-känningar" högre än 110 - max 120 i puls.

    I alla fall skulel hon kalla mig om 2 månader igen för uppföljning.

    Funderar på att boka tid med kuratorn på VC - som känner till mig väl och som har varit samma vid alla läkarbyte - för att rådfråga hur hon tycker jag går vidare. Vill inte äta SSRI och har precis börjat hos en ny sjukgymnast som jobbar med andning och terapi kombinerat - Vill ge det en chans först. Men samtidigt - kanske dax att ge SSRI en chans.

    Måste fråga er; vet ni vad ni har för typ av extraslag? Alltså VES (kammare) eller SVES (förmak). Är det ngn mer än jag som har både SVES och VES. Om jag fattade rätt på henne så var båda typerna vanliga och dessutom ofarliga (om inte du hade flera VES i rad) hos gemene man.

  • Äldre 11 Feb 20:26
    #93

    hjärtfröken: Jag åt seloken och sen selocen zoc 25 mg - och mådde skit dåligt (speciellt av zoc.en) - Känner bland annat igen beskrivningen av dina uppvaknande på natten! För att inte tala om hur dåligt jag mådde när jag gick av den (slutade direkt för den gick inte att dela mer) - & då hade jag som sagt en mkt låg dos! Mina extraslag började föresten först i samband med att jag gick av denna medicin - så jag var felmedicinerad! Har oxå både låg puls och lågt blodtryck. Det är ju skillnad från dig som verkligen behövde ngt som dämpade hjärtat. Men i alla fall - ta det lugnt med nertrappningen! Har föresten sedan dess haft en låg dos inderal vid behov - funkar mkt bättre för mig och inga biverkningar.

    Jag ska föresten oxå börja på medicinsk yoga i mitten av mars - ser jätte mkt fram emot det

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 11 Feb 20:47
    #94

    Hej allasväl....vad skönt att du fick prata med din hjärtläkare, även om hon verkar lite opedagogisk:( dessutom tycker jag att du var duktig som ringde upp henne själv{#lang_emotions_smile} OCH vad skönt att det var ofarliga eller godartade som läkarna gärna säger{#lang_emotions_laughing} 

    Jag har både ves och sves, ofta flera stycken i en följd och även i massiva mängder och i långa långa perioder.....mitt hjärta kan oxå öka väldigt lätt i puls och kommer lätt upp i 110-120, det kan gå fort som attan. behövs bara en lite orostanke så tar det en mikrosekund så reagerar hjärtat:( mitt hjärta kan oxå ändra karaktär, dvs slå annorlunda helt plötsligt, ändrar sig lite hit och dit.....

    det ssri medicinen gör är att höja ditt serotinin (glädjehormon), vilket är bra. antagligen är det för dig, precis som för mig, att dina kortisolvärden är skyhöga. kortisolet är ett stresshormon, ett inte så bra hormon om man går omkring med höga värden länge. det som händer i kroppen när kortisolet höjs är tyvärr att serotoninet sänks{#lang_emotions_frown} dem liksom krigar mot varandra, herren på täppan! kortisolet kan oxå ge en massa negativa tillstånd i kroppen, en del får hjärtarytmi, en del migrän, magkatarr, colon irritable etc etc. så absolut kan brist på serotonin ge hjärtarytmi.

    jag har själv flera gånger funderat på att äta serotoninhöjande medicin....men valde för ca 3½ vecka sedan att försöka höja det på egen hand genom kosten. och faktiskt{#lang_emotions_laughing}så har mitt hjärta hållt sig riktigt lugnt sen 1½ vecka tillbaka.....jag kan ju inte med 100% säkerhet säga att det är tack vare det.....men jag inbillar mig det. jag har även "med mig" min underbara läkare i min försök.... 

    jag berättade om det i ett tidigare inlägg, om hur jag äter minst 2 bananer, valnötter,kalkon, keso, ägg och avokado dagligen, livsmedel som innehåller mycket tryptofan. dessutom har jag köpt ett aminotillskott (protein/sportpulver) som innehåller mycket tryptofan. för det är just tryptofanet man är ute efter. tryptofanet hjälper kroppen att bilda serotoninet{#lang_emotions_smile}

    hua vad jag babblar på, hänger du med....{#lang_emotions_wink} men jag tycker att det är så spännande det här med läran om våra hormoner. felbalansen kan ställa till med så mycket tokigt.....

    allasväl; det är bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig, jag tror att det är jätteviktigt att man tror på det man gör och går in i det med positiva känslor.

    en sista sak....man får heller inte glömma att försöka vara ute så mycket det bara går på dagtid....det är super för vår totala hormonbalans i kroppen, framförallt för sömnen.....det är ju under sömnen vi återhämtar oss, bygger upp nervsystemet, immunförsvaret OCH sänker stresshormonerna.
    allt är liksom en helhetskedja{#lang_emotions_laughing}

    hoppas iaf att du mår något bättre nu när du vet att det är ofarligt!

    ta hand om dig och glöm inte att berätta hur det går för dig.

    kram kram{#lang_emotions_heart}

    ps. de där jourläkarna verkar pålästa och kloka....faktiskt första gången jag stött på läkare som vill sätta in serotoninhöjande för att motverka arytmin. frågade faktsikt min läkare så sen som förra veckan varför man inte behandlar arytmi oftare med serotoninmedicin, han kunde inte svara på det...
    vart håller de till, vet du vad de heter? skulle gärna läsa mer om deras teorier kring serotonin....

  • Äldre 11 Feb 22:13
    #95

    Hjärtfröken: Det är på kardiologen i Lund, arytmi experterna där (vet tyvärr ej vad deras team heter). Jag har haft en läkare där innan som heter Eva Herterwig som redan för över ett år sen var inne på att jag skulle ta en låg dos ssri - men jag har som sagt inte vågat......

    Jag e dock så rädd att jag tillåtit detta hålla på för länge - började ju för 3 år sen och innan des hade jag haft det stressigt LÄNGE och dessutom förmodligen ngn form av förlossningsdepression i slutet av 2004.... Rädd att det är för sent och redan hunnit bli mer kroniskt Men så funkar kanske inte kroppen?!

  • Äldre 11 Feb 22:14
    #96

    Hjärtfröken: Tack föresten för dina goda råd - de är verkligen kanon!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 11 Feb 22:41
    #97

    allasväl; var inte orolig över att det har gått för långt....jag kan lova dig att våra kroppar är fantastiska varelser....de kan återhämta och återuppbygga de mest komplicerade....om du får i dig mer serotonin i kroppen så tror jag faktiskt att dina hjärtproblem kommer att minska eller försvinna. har haft en kollega som var satt i en långvarig stress-situation med olika div. kroppsliga sympton, bl.a en del arytmi (dock inte i våra mängder....men en hel del) när hon började äta serotoninhöjande medicin så försvann hennes hjärtproblem helt. men alla är vi olika, så man kan ju aldrig vara säker.

    som jag skrev tidigare så tror jag att det viktigaste är att man går in för det helt och bestämmer sig för att nu får det räcka.....man måste oxå vara beredd att plocka bort alla stressmoment i sitt liv....rensa upp lite.

    är du dock tveksam till medicinering så tycker jag absolut att du ska prova min variant...ge det ngr veckor....å fungerar det inte så finns ju det andra alternativet kvar. att äta nyttigt (tryptofanrik mat är nyttigt) är ju inget som skadar kroppen iaf{#lang_emotions_laughing}

    själv kommer jag att fortsätta så länge hjärtat håller sig lugnt....men om det kommer tillbaka så där kraftigt kanske jag överväger att prova serotoninhöjande en kortare period. provar man inte så kan man ju heller inte nå nya resultat{#lang_emotions_smile}

    hoppas att du sover gott i natt.....det är inget farligt som sker innanför bröstkorgen, skön tanke eller hur{#lang_emotions_smile}

    kram kram{#lang_emotions_heart}

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 12 Feb 00:04
    #98
    Hjärttjejen skrev 2010-02-11 08:46:25 följande:
    Hej hjärtesjälen; ville bara skicka iväg en varm kram förstår att hjärtat har bökat extra mycket nu när din morfar är sjuk.....hjärtat har ju tyvärr en förmåga att reagera negativt när vi utsöndrar stress hoppas att din morfar kryar på sig inom kort.Ta hand om digkram kramps. gick in på din blogg och såg alla dina fantastiska smycken OCH dina urfina semlorär det dyrt att beställa smyckena från sverige, kan tänka mig att tull och porto drar iväg?
    Hej o Stort tack for den goa kramen!!{#lang_emotions_heart} kanner varmen!{#lang_emotions_smile}

    javisst e det sa, nar vi e stressade sa lever hjartat ett eget liltet liv darinne o det bli jobbigare an vad det redan e...
    Min Alskade morfar mar battre nu, han har suttit uppe i en fatolj o fikat o atit idag, jag blev sa lycklig for detta! Han fyller snart 85 o e den goaste manniska pa jorden{#lang_emotions_flower}

    Vad roligt att du kikade in pa min blogg o att du gillar bade smycken o semlor, dom var goa dom haha!{#lang_emotions_wink}

    Nar det galler portot till Sverige sa ligger det pa 40 svenska kr, blir det flera smycken sa kan det rora sig om 1 till 2 dollar mer vilket blir ca, 8-16 kr mer, sa det e inte sa farligt, det e inte sa dyrt o skicka fran USA men daremot fran Sverige till USA e dyrare..sa det e bra for dom i Svea som handlar harifran vill saga..{#lang_emotions_smile}
  • Hjarte­sjalen
    Äldre 12 Feb 00:07
    #99

    Oj, jag sag inte alla inlagg, ska lasa dom noga imorron nar jag har mer tid o inte e saaaa trott.. KRAMAR TILL ER ALLA!!!!{#lang_emotions_heart}


  • Äldre 12 Feb 17:33

    Hjärtfröken: Sover du föresten bättre sen du började med din "typtofan-diet"?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12