• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409727 visningar
    1291 svar
    1291
    409727

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 14 Feb 21:20

    hjärtfröken: Om man behåller sinusrytm, d v s om inte en anna del av hjärtat tar över slagen så är tydligen ablation inte lika säkert att lyckas - och då bedömemr många läkare det som en onödig risk att ta....  För att kolla exakt vad som händer vid estraslag och rusningr måste de manipulera hjärtat för att det ska gå i gång och vid vissa extraslag/hjärtrus besvär kan det vara svårt att framkalla och där med även svårt att abladera - har de oxå sagt. Särskilt om man är sådan där det lugnar sig vid fysisk ansträngning - då kan det vara svårt att framkalla på komando......... Så har jag fått det förklarat i alla fall. Så ablation är jätte bra OM man är rätt kandidat.

    Ablation är enkelt sagt att man bränner de nervbanor/celler som gör att du får extrasalg/rusning.

    snartvår: Det är så härligt att det gick så bra med din ablation Du var en bra kandidat och har en bra läkare

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 15 Feb 01:33

    Jag kommer in sahar pa Alla Hjartans Dag kvallen o ni sover i svea nu allihopa!
    Jag bakade bakelser till maken min o han blidde sa glad.

    Har fatt en konstig kannsla i benen sarskillt det vanstra dar det blir hett o varmt innuti o kanns som det rusar uppifran o ner liksom, kommer ca 10 ggr per dygn, inte alls skont...

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 15 Feb 10:48

    Hjärtesjälen; för ca 10 år sedan, vid en tidpunkt då jag var helt slutarbetad och oerhört stressad så hade jag liknande sympton som du beskriver. det gick liksom som en stöt, vibrerande genom benet. började nere i foten om jag minns rätt.....satt i under en ganska lång period. som jag fick det förklarat var det nerverna som spelade lite spratt{#lang_emotions_laughing} typ som när man kan få nervryckningar i olika muskler vid stressade perioder, under ögat etc.
    tror inte att det är något att oroa sig över. men fortsätter det och blir för obehagligt får du rådfråga din doktor.

    lär gott med bakelserna{#lang_emotions_smile}

    kram{#lang_emotions_heart}

  • snartv­år
    Äldre 15 Feb 16:57

    Hej! Alla!
    Allasväl det du skriver instämmer jag fullt i{#lang_emotions_sealed}.  Det ofta svårt att se vad orsaken är innan men är på behandlingen då de försöker framkalla besvären. Ibland ser man inte allt på 24 tim då man även har bra {#lang_emotions_heart} dagar. Jag fick ha 24 tim ekg vid fler tillfällen innan de kunde konstatera vad orsaken var. Man såg bara sves första gångerna och gav råd om att sluta med kaffe, cola mm. Men jag har en bra doktor som inte gett sig innan rätt diagnos blev satt och har nog även haft lite tur och fått behandling. Besvären är ju inte farliga men obehagliga och för mig var det ju frågan om livskvallite.  Men så hade jag ju även lite rusningar som bara helt plötslig satt i gång utan förvarning. Jag kanske var en lysande kandidat{#lang_emotions_smile}. någon gång måste man kanske ge sig i diagnosträsket men jag tror i bland att pengarna spelar en viss roll?! det är lätt att sitta på andra stolen och säga att man ska leva med besvären. Jag tror ibland att man ska vara lite envis och tjatig. Det kan bli bättre om man har tur{#lang_emotions_laughing}
    Kramar till er alla!!!!!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 15 Feb 19:26

    Hej tjejer och tack för era svar:)

    En fråga till dig Snartvår; hade du dagliga problem med dina felslag under det året innan du fick din ablation? Och i vilka mängder?
    Undrar oxå över det här med sinusrytm? Min arytmiläkare sa att det var andra delar av hjärtat som tog över impulsgivandet vid mina felslag? Så antagligen har jag då inte sinusrytm?? Gud va krångligt det blev{#lang_emotions_laughing}

    Det är så märkligt tycker jag att en del erbjuds och inte andra....{#lang_emotions_frown} det finns ju såna som går runt med problemen i flera år utan att få erbjudande....men förmodligen olika läkare och olika landsting. Precis som du säger snartvår, så är det ju inte läkaren som ska leva med besvären.....tänk om alla hade samma empatiska läkare som du{#lang_emotions_smile}

    Om mina besvär får för sig att komma tillbaka i den mängd och under den långa tid som jag hade tidigare så tänker jag absolut kolla vidare om jag är en bra kandidat{#lang_emotions_wink}

    Måste vara helt underbart befriande för dig snartvår sen dina felslag försvann{#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_heart}-kramar

  • snartv­år
    Äldre 15 Feb 20:26

    Hej igen!
    mina felslag var som dina utlösta från andra delar av hjärtat som tog över impulsgivandet. Jag hade mer eller mindre med extraslag varje dag men mer i perioder. Kunde vara ganska bra någon vecka men sedan blev det värre i en period igen. Det är ju så jobbigt när det hoppar och hackar. Jag tränade inte något under det året då jag dels var rädd att det skulle bli värre och så är det ju fruktansvärt obehagligt. Sinusrytm har man väl trotts att man har extraslag sedan kan ju extraslagen utlösas från olika ställen i hjärtat ex förmaken eller kammaren. Sinusrytm är ju den normala hjärt rytmen men har man en arytmi typ att man går över i ett flimmer, då har man ju inte sinusrytm då kan man ju bla elkonvertera för att återfå sinusrytm. Under ablationen fick jag diagnosen EAT.
    Jag hoppas verlkigen att du med får ording på ditt hoppiga hjärta!!!
    och att du är en lämplig kandidat{#lang_emotions_wink}. Kan ju vara så att det krävas att man har rusningar med för att bli kandidat{#lang_emotions_undecided} men hursom helst brände de bort mina extraslag när de ändå var inne och fixade
    ha det gott

  • Moonbr­ide
    Äldre 15 Feb 20:54
    Hej!

    Jaha så det är ablation det heter. Min läkare nämde det ordet. Det är så många nya begrepp inom detta område som är väldigt obekanta.  Till mig sa läkaren att jag har  ves. Har ni också ves, eller sves, eller något annat? Hur ofta har ni rusningar? Jag har inte det alls ofta, kanske 1-2 ggr månaden (men då tror jag att jag ska dö).

    Måste ta hand om sjuka barn! Varit på barnakuten hela eftermiddagen med min lilla tjej. Hosta och feber har vi åkt på hela familjen.

    Sköt om er och hoppas att ni alla hade en mysig alla ♥-sdag.
    ღ ¸.?°´¯) ♥ Alicia 22 sep 2007 ♥ Leia 8 okt 2009 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 15 Feb 20:55

    Vad betyder EAT?
    Låter obehagligt med rusningarna, hur hög puls kom du upp i då?

    Måste kännas som om du har fått livet tillbaka sen ablationen{#lang_emotions_laughing} Ett hoppigt hjärta kan verkligen ta ner livskvaliten, iaf om det bökar dygnet runt månader i sträck.

    Ikväll kände jag av hjärtat lite lite lite.....under tiden jag satt och tittade på Charlotte Kalla, sportfåne som jag är{#lang_emotions_money_mouth} Så helt klart reagerar mitt kära {#lang_emotions_heart} på stresshormoner.
    Men jag ska inte gnälla....det var det värt när det blev första os-guldet{#lang_emotions_laughing}

    Må så gott{#lang_emotions_heart}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 15 Feb 20:57

    Usch stackare moonbrede, sjuka barn är aldrig roligt{#lang_emotions_frown}Hoppas din flicka snart kryar på sig.

    Jag har fått konstaterat både ves och sves, ofarliga sådana tydligen....

    hej hej

  • Äldre 16 Feb 10:57

    Hjärtfröken: Du som läst på och är duktig på samband mellan mat och extraslag - vad har du kommit fram till gällande magnesium. Stöter på det rätt ofta - att magnesium skulle kunna vara en hjälp på vägen.

    Vet du elelr ngn annan här?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12