• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    412948 visningar
    1291 svar
    1291
    412948

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 16 Feb 11:00

    ...och en kombination med magnesium och b-vitam in ska vara extra bra?! Ngn som testat?

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 16 Feb 12:44

    Hej allasväl; jo jag har både läst på och testat magnesium själv{#lang_emotions_laughing} ivrig som man är att bli frisk.....testa är alltid bra så länge det inte är farligt.

    magnesium är en mineral som är viktig för en god nerv och muskelfunktion. absolut en mineral som hjärtat är beroende utav för bra funktion. en del kan ha brist på magnesium, men tror inte att det är så vanligt.....MEN ngt som är intressant är att när kroppen är utsatt för stor stress/press så läcker kroppen magnesium ut ur cellerna till blodet, och en del förloras i urinet.
    tydligen kan man heller inte alltid se det på blodprov dessvärre. (källa; clas malmström, mediccallink)
    läs hela clas malmströms studie om stress och dess negativa påverkan på www.medicallink.se

    men iaf...hjärtat behöver en viss mängd magnesium och har vi då brist på det så kan det leda till bl.a arytmi. det är absolut värt att testa, ska inte vara farligt...iaf inte av alla jag frågat och de studier jag har läst.
    jag testade under en tid och åt tillskott, 2-3 tabletter a`120 mg/dag(apoteket). vårt dagsbehov är 300mg/dag. men man får ju i sig en del via kosten oxå, framförallt i gröna grönsaker.
    allmänt anser man oxå att männsikor som bor där dricksvattnet innehåller mycket magnesium har färre hjärtsjukdomar (källa; mera näringskunskap)

    då jag är noga med min kost och oftast får i mig mycket magnesium i maten så hjälpte inte magnesiumtillskottet mig ngt nämnvärt.....men då ska man oxå veta att jag testade när jag var som absolut sämst. så för min del handlade det förmodligen om så många negativa faktorer, dålig sömn, långvarig stress, akut stress, oro etc.{#lang_emotions_frown} så att endast tillsätta extra magnesium i det läget var nog inte tillräckligt.....mycket som behövdes ändra på tillsammans förmodligen...

    hoppas att du fick svar på din fråga{#lang_emotions_laughing} tycker själv att det är sååå intressant med att lära sig om kroppens uppbyggnad, hur, varför och samband{#lang_emotions_laughing}

    kram kram{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 16 Feb 13:00

    hjärtfrökrn - komemr ej ihåg om du sagt det - men jobbar du elelr är du sjukskriven helt/deltid?

    Funderar på att prata emd chefen om omplacering i kombination med kanske 25 % sjukskrivning.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 16 Feb 13:02

    Hm, var inne på medicallink. se och sökte själv efter artikeln....men har glömt hur jag knappade mig fram{#lang_emotions_frown}
    gör såhär ist; sök på "stress i psykosomatik" på google så hittar du artikeln där och hamnar därefter inne på medicallinks hemsida{#lang_emotions_laughing} clas malmström som skrivit artikeln är en superspännande snubbe som kommit långt i sitt sökande kring stress och samband med fysiska åkommor{#lang_emotions_laughing}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 16 Feb 13:14

    hej igen!

    jag är sjukskriven till 50% och har varit det sen i november.
    det var mitt jobb som gjorde mig sjuk{#lang_emotions_frown} så var det en nödvändighet för mig och min hälsa att säga upp min anställning, vilket jag oxå gjorde. så sen 1 månad tillbaka är jag arbetslös{#lang_emotions_frown}
    men förmodligen så har det oxå inneburit att jag äntligen börjar må bättre.....jag ser bara positivt på framtiden, avskyr verkligen att vara sjuk{#lang_emotions_cry} så nu ska krafter samlas å sen är det nya utmaningar som väntar....dock i något lugnare tempo än mina sista 4 år....hoppas verkligen att jag lärt mig ngt av den här resan.

    hälsan måste verkligen gå före allt, för vad har vi utan den....SÅ jag hejar verkligen på dig när du försöker få din chef att förstå din situation. och kräv av din läkare att få bli sjukskriven nu när du inte mår så bra.

    själv trodde jag i augusti, när mitt hjärta började böka, att jag skulle vara frisk efter en vecka....så enkelt var det inte tyvärr inte.....
    min läkare sa såhär....ta den tid som det tagit dig att hamna i den här situationen och gånga den med 2½.....där har du din återhämtningstid....

    självklart hoppas jag att det går fortare, men som sagt...inte skynda på ...ett steg i taget så ska vi nog bli av med hjärtarytmin så småningom{#lang_emotions_laughing}

    lycka till med samtalet och skriv om hur det gått sen, kramis

  • Äldre 16 Feb 13:38

    Var sjukskriven hösten/vintern 2008/2009 och var på godväg då - men då sjukkassereglerna ändrades och jag blev uppsgd i den vevan - så var det mer stressande att vara sjukskriven och fortsätta med den "steg för steg" rehab jag börjat - så såg till att "friskskriva" mig - så att jag inte var sjukskriven då jag blev uppsagd och där med kunde söka jobb som "frisk" - varpå jag snabbt fick ett nytt jobb - så jobbar sedan mars 2009 heltid och tyvärr då just nu med väldigt taskig arbetsmiljö - inte bra! Då 2008/2009 hade igentligen min läkare velat att jag skulle kommit längre innan jag gick tillbaks till jobb och framför allt att jag skulle trappa upp långsamt - men hon insåg oxå att det var val mellan pest och kolera.... Men med facit i hand - jag var inte redo - hade inte hunnit lära mig att jobba "sunt" tror jag.... Dessutom var det tufft med nytt jobb - man vill visa sig extra duktig etc och faller lätt in i sin "duktighets roll".

    Vill i vilket fall inte vara heltidssjukskriven - vill vara på jobbet - men det måste bli bättre omständigheter och att jag får mer andrum hemma så som sagt 25 % hade gett mig en chans i alla fall tror jag.

  • Äldre 16 Feb 13:39

    Får jag fråga vilken typ av jobb du hade?

  • Äldre 16 Feb 13:43

    En sak till - din läkare verkar VÄLDIGT klok - tillhör han (hon?) en privat mottagning eller vanlig VC?

  • snartv­år
    Äldre 16 Feb 13:46

    Hallå!
    Jag käkar mitt vat kvinna som finns på apoteket den innehåller atta vitaminer och mineraler alltså magnesium och b vitaminer. jag började med dettta efter ablationen. det är nog värt ett försök iallafall!! Såg med på Kalla vad duktig hon är!!. skönt att höra att det hittills fungerar med nedtrappningen av din seloken{#lang_emotions_smile} trägen vinner{#lang_emotions_wink}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 16 Feb 14:54

    Hej igen!

    Min fantastiske läkare jobbar på vårdcentralen, så jag har nog haft tur{#lang_emotions_laughing} har haft samma läkare i 6-7 år nu, så han känner mig ganska bra.

    Jag arbetade som hälsopedagog på en förskola, Jobbade med ett hälsoprojekt som jag själv var helt ansvarig för, fick inte mycket hjälp.......dessutom arbetade jag på en föräldrakooperativ förskola där föräldrarna var mina arbetsgivare, en form som absolut inte är sund.....oerhört komplicerad för alla parter och inget jag rekommenderar någon att göra.

    Är utbildad hälsopedagog med inr. barn&ungdom och även utbildad friskvårdskonsulent. Så mina framtidsvisioner är att kanske starta upp en egen hälsoförskola/skola eller försöka få min kommun att anlita mina tjänster för att få ut hälsosamma pedagogiska metoder till kommunens förskolor/skolor. Men en sak i taget....först måste jag bli helt frisk själv så att jag orkar ge av mig själv och av mina tankar och idéer till andra människor. Tyvärr har man ju, precis som du nämner allasväl, tendens till att hamna i duktighetssyndromet....

    Men nu är jag så pass gammal att jag hoppas att jag har lärt mig en läxa{#lang_emotions_laughing}

    Som utbildad inom hälsans värld borde man vara mer klok när det gäller just sin egen hälsa....men ibland är det lättare att lära än att leva efter det själv{#lang_emotions_undecided}

    kram igen

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12