• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409729 visningar
    1291 svar
    1291
    409729

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 22 Feb 17:37

    hjärtfröken: vad skönt att läkarna säger samma och att du ändå bestämde dig för att ta det lugnt - du kanske måste göra så efter en sänkning vänta ett par månader och sedan ge dig på det igen..... & tänk på att folk (& även gamla och riktigt sjuka) klarar så mycket värre medicineringar och t o m cellgifter.......

    Nja, gick väl så där hon är så himla hal och stopapr huvudet i sanden och slutar lyssna - hon mår nog inte så bra själv! Men nu vet ajg att jag har en läkare på min sida - vi ska diskutera ev sjukskrivning vid nästa besök.

    Mitt blodtryck svajar åt båda hållen - ofta blir/är det lågt trots rätt hög puls..... & ibland kan den ligga på 140/95 då jag har puls på 70 - väldigt irrationellt. Även pulsen har börjat bli irrationell - ibland blir den lägre precis när jag börjar röra mig för att sedan sticka och ibland sticker den fast jag gör ingenting... Eller förblir oförändrad om jag blir orolig eller rädd. Innan allt detta började tror ajg att jag hade väldigt normalt blodtryck 120/70. Nu kan jag vissa dagar gå runt med ca 100-110/60-80. & mitt undertryck varierar ofta mer än övertrycket..... Usch, blir rädd och nervös för kärlkramp (min största nojja) - men det borde de väl sett vid det här laget... Fast de har aldrig gjort kärlröntgen.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 22 Feb 18:29

    Tack igen allasväl....ibland behöver man påminnas om att lite medicin en kortare tid i livet kanske inte är så farligt....så tack för dina ord{#lang_emotions_laughing}

    du, usch vilken trist chef...men som sagt, nu har du läkaren på din sida...plus att du själv har bestämt dig. det kommer att bli bra i slutändan...du har gjort ett bra val som fokuserar på din egen hälsa. du är fortfarande så ung och har hela livet framför dig!!!

    ang. ditt blodtryck...jag tror iaf inte att du ska oroa dig. har inte du gjort ultraljud på hjärtat? där ser dem garanterat om du skulle ha ngr förträngningar. dessutom är du så ung, å därav är risken mindre. titta inte för mycket på din mätare...bara det kan göra en orolig. för ngr år sedan hade jag en blodtrycksmätare som jag tittade på hela tiden....den kunde ändra sig från som lägst 70/45(nattetid) och om jag inte minns fel 140/90 (stressad dagtid). det här var under en stressad period i mitt liv och därav svängningarna.....försök att förlita dig på att du är frisk...men har ett bökigt hjärta pga av yttre omständigheter.....men du är på rätt väg....vi ska nog båda bli friska och fria från arytmin....men vi måste vara snälla mot våra kroppar så ska det nog gå vägen{#lang_emotions_wink}

    ta hand om dig{#lang_emotions_heart}

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 24 Feb 10:38
    {#lang_emotions_heart}Hej mina kara Hjartvanner!{#lang_emotions_heart} Ja, da e det mitt i natten da ja...igen...o vad gor jag tror ni?? Jo jag e UPPE!!!!{#lang_emotions_sealed}sover alltsa inet! Sa irriterande e det, men jag e sa stessad, trott o gud vet allt nu...

    Mitt inlagg ang potassium har ni redan listat ut ser jag, sa det beh jag inte svara pa {#lang_emotions_wink}

    Herregud vad tiden gar fort, jag fyllde ar igar o vipps nu e jag 1 ar aldre...men tur e val det, att man far lov o bli aldre menar jag haha!{#lang_emotions_dreamer}

    Jag har inte hunnit vara inne pa FL nu nagra dagar, fullt upp med min sjuka morfar i Svea, nu ligger mormor pa intensiven med samma symptom som morfar, skit ocksa sager jag! Men jag har ringt dom bada i dag o pratat, stackars mormor sa dalig. jobbigt o vara har borta da, o sa enormt stressad blir jag, o jag lyssnar inte pa kroppen nar den e trott utan jag e uppe pa nat konstigt vanster anda med alla mina forbaskade tankar som snurrar i skallen..
    Massa kramar till er ALLIHOPA!!!!
  • Äldre 24 Feb 21:52

    Hjartesjalen: Oh - så tråkigt med dina släktingar Extra jobbigt att vara långt borta då! Vet hur lätt det blir att skita i sig själv i sådana stunder - men bry dig om dig själv - om inte anant för mormor och morfrs skull!!!!!! Håller tummarna för dem!

    Då jag tog pulsen tidigare i kväll hade jag blodtryck 127/85 och puls 86. För en stund sedan hade jag puls 93 och blodtryck 106/65! Lite konstigt, elelr?! En stund senare hade jag 111/75 och puls på 86! Ska liiksom inte blodtrycket sjunka då puls sjunker och stiga då puls e hög?! I går hade jag på kvällen puls runt ca 65 och blodtrycket mestadels runt ca 130/85! Hm?!

    Usch har oxå en jobbig hosta som jag ej blir av med & så e jag trött & ISCH vad jag är klagig

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 24 Feb 22:27

    Hej allasväl; blodtryck och puls behöver absolut inte ha att göra med varandra. Du kan ha ett lågt blodtryck och låg puls,på ngr sekunder kan pulsen öka markant utan att blodtrycket gör det. det är det autonoma nervsystemet (det vi inte kan rå på med vår vilja)som styr pulsen. framförallt oro ökar upp pulsen snabbt.

    vad har du för typ av mätare? de egenköpta får man inte lita för mycket på, kan vara ganska opålitliga:(

    tror inte att du behöver oroa dig allasväl:)
    men kan du inte släppa oron så finns det alltid möjlighet att oanmält gå upp till vårdcentraler/apotek och be om ett blodtryck å deras maskiner:)

    Hjärtesjälen; försök att ta hand om dig (å försök att vila) trots oron över dina morföräldrar som jag förstår måste vara tärande. jag hoppas att de snart kryar på sig. skickar en värmande kram till dig{#lang_emotions_heart}

    hjärtekramar till er alla

    ps. fick ett sån fin dikt på mailen idag av en vän.....

    "allt vi gör eller får är till för att vi ska utvecklas"

    ganska tänkvärt för oss alla som har bökiga hjärtan som oroar.....vi kommer att gå stärkta ur det en vacker dag{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_laughing}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 26 Feb 19:06

    Ho ho, vart är alla, tyst härinne. Har ni det lugnt med era bökiga hjärtan? Mitt är väldigt upp och ner just nu, lite varannan dag......något är det som stressar mig...men jag vet inte vad{#lang_emotions_frown} Helt klart är iaf, att har man väl fått det, så verkar man vara väldigt känslig för all stress, framförallt inre sådan...

    Snart får jag gäster och ska bjuda på fisksoppa, sen blir det curlingfinal till natten....Tänk att när jag tittar på OS (älskar sport) så håller sig hjärtat oftast lugnt.....Man får helt enkelt börja göra roliga saker alltmer ofta{#lang_emotions_laughing}

    Ha en bra fredagskväll och ta hand om er{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 26 Feb 20:14

    Hjärtfröken: Låter härligt att hjärtat blir lugnt av "må-bra -saker" Hoppas du har en trevlig själv.

    Själv är vi nyss hemkomna efter veterinärbesök med krasslig "passe-hund" - stackarn - men hon fick medicin och blir säkert bra snart...

    Är det någon av er här som funderat på att pröva Johannesört? Funderar på att ge det en chans innan jag ger mig på SSRI. Vad tror/vet ni om detta?

  • Moonbr­ide
    Äldre 1 Mar 22:01
    Hej på er!

    Jag har varit borta från tråden några dagar pga sjuka barn. 
     
    Sitter just nu med ett 24-timmars ekg på mig. Det ska bli intressant att se vad det visar. Jag känner tydligt mina extraslag. De kommer säkerligen varje minut. Sen väntar blodprover och läkartid på hjärtmottagningen. Jag känner mig i trygga händer!

    Ni som gjort 24-timmars-ekg, hur många extraslag har ni haft då?
    Vad är okej att ha?


    Kram till er!
    ღ ¸.?°´¯) ♥ Alicia 22 sep 2007 ♥ Leia 8 okt 2009 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • LillaP­inglan
    Äldre 2 Mar 08:08

    Moonbride: vet ärlig talat inte hur många, kommer inte ihåg, det har vart olika gång till gång när jag haft mina bärbara ekg..Väntar på ännu ett ekg, när som helst borde jag väl bli kallad till det nu igen. De lär nog hitta samma saker som innan, alltså inget de gör något åt förrutom att jag fortsätter med mina tabletter, Propranolol. Lycka till med ditt!

    Måste fråga er andra, när ni tränar och har det som svettigast, vad ligger er max puls runt ca?

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 2 Mar 21:37

    Hej lilla pinglan; maxpuls är olika hos alla människor. Den är individuell och beror på ålder. Tror att man brukar säga att normalt är en människas maxpuls 220 minus ålder, dvs om du är 40 så har du en maxpuls på ca 180 slag/minut. När jag gjorde mitt arbets-ekg så visade det sig att jag hade ca 195slag/minut, mao något högre än normalt. Men som sagt det är högst individuellt....

    När jag ligger som högst i mina extraslag så ligger jag runt 25-30 000 extraslag/dygn. Läkarna säger att det är en hög siffra, dock fortfarande ofarligt och inte slitsamt för hjärtat i längden....men jävligt jobbigt:(

    kram till er{#lang_emotions_heart}

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12