• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409821 visningar
    1291 svar
    1291
    409821

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • LillaP­inglan
    Äldre 11 Mar 13:21

    Sara: Känner igen så väl det du skriver! Du är långt ifrån ensam. Mina första hjärtrusningar kom när jag var 11-12 års åldern. Det är som du säger, när som helst kan de komma, tex när man böjer sig ner mm.Har som du gjort otaliga undersökningar utan resultat. Tur det kanske ändå,man är väl frisk då antar jag?! Typ.. ;)
    Det känns dock förjävligt när det sker, tror jag ska dö nästan varje gång..
    Nu var jag inne på akuten för ett par dagar sedan för att få reg.mina rusningar, men missade EKGt precis innan hjärtat la av såklart :( Men, nu sa min nya tyska läkare så här: har du problem med magen, eller känns det konstigt i magtrakten när du får rusen? Ja, nästan varje gång svarade jag. Magen kan starta både extraslag och rusningar spontant sa hon. Magen ligger precis inpå hjärtat, och vissa är känsligare än andra, för kaffe mat, för lite sömn, sur mage mm. Allt det kan starta våra hjärtrus sa hon! Vet att min mage är väldigt känslig i allmänhet, och tål inte allt jag äter. Och när jag tänker efter så kommer det ofta i samband med maten, eller efteråt efter ett tag.Då tex.när jag böjer mig ner så magen pressas uppåt! Jag tror iaf att det har ett stort samband ,som min läkare sa! Det är väl därför andra aldrig hittat något avvikande för oss kanske?Bara en teori :)

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 11 Mar 19:05

    Hej Sara och välkommen till tråden {#lang_emotions_smile}

    Hoppas att den hjälper dig lika mycket som den gjort/gör för oss andra.

    Kan tyvärr inte ge dig någon respons på ditt inlägg...jag har själv aldrig haft problem med rusningar, utan mina problem handlar om extraslag.

    Men det är många härinne som säkerligen kan ge dig respons.

    LillaPinglan, spännande det där om den tyska läkaren....känner själv väldigt mycket från magtrakten när mina besvär är som värst. Har läst och hört om det tidigare så jag har provat att äta losecliknande medicin. Köpte dock endast receptfritt och kanske åt för kort tid..man kanske behöver starkare och dessutom äta under lång tid?
    Var hon hjärtläkare?

    Må så gott/Hjärtefröken{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 12 Mar 08:37

    Tack för svaren!

    Det är ju skönt att veta att det är fler som upplever samma saker, trots att det inte är någon trevlig upplevelse så är det ju skönt att man inte behöver vara ensam om det...

    Just nu lutar jag åt att söka för det igen, och hoppas på att de kan få se en "attack" så att säga. Skulle kännas lite lugnare att få höra att det är inget farligt när de faktiskt har kunnat undersöka själva symtomen...

    Ska iofs på hälsoundersökning på jobbet snart, kanske kan ta upp det där först och se vad de säger?


    Amilia 2006 Max 2008
  • snartv­år
    Äldre 13 Mar 09:21

    Hej! sara läs om WPW har en kompis som haft besvär med detta. Fick ofta rusningar då hon satt på knä eller böjde sig framåt eller plockade upp något på golvet. Hon fick behandling och är helt bra nu. Jag har också haft besvär med rusningar som helt appropå satt i gång utan orsak. Ur jobbigt. Inget farligt dock.
    Lycka till!!

  • Äldre 13 Mar 09:32

    Fick reda på av min dr i dag att den enda ablation som skulle funka på mina besvär är av sinusknutan och då mådte man sen ha pace maker hela sitt liv! Hon poängterade att så illa är det förstås inte... Kändes dock som det hängde ett "än" i luften! Antar att det kommer bli så så småningom Hon poängterade oxå att jag måste komma ihåg att jag har godartad arytmi! Men den kan kanske bli elakartad och hur vet jag det då?! Har liksom inte fattat att det är själva sinusknutan som är problemet! Nä, måste leva på hoppet att jag kan bli bättre av att må bättre! Har dock ännu inte vågat testa SSRI. Svårt att tro att det är lösningen.

    Ngn här som ätit Johannesört?

  • snartv­år
    Äldre 13 Mar 18:02

    Hej!
    Jag hoppas som du att det blir bättre!! du får försöka göra vad du kan själv. Minska stress osv. Testa johannesört du, det är ju inget som är farligt och tänk om det fungerar:) Hoppas att det ordnar sig och att eländet ger sig av sig självt!!!
    {#lang_emotions_heart}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 13 Mar 22:14

    Johannesört är väl beprövat,och enligt många studier har det fått goda resultat:)
    Däremot tror jag att man bör vara försiktig med att äta johannesört om man äter annan medicin.

    Själv har jag precis hittat ett hälsokostpreparat som tydligen ska vara superbra just för serotoninhalten, det heter Stressgard (hela pharma).

    Har själv letat länge efter tryptofan (bildar serotonin), tyvärr säljer man inte ren tryptofan i Sverige :(
    Däremot finns det flera studier som säger att Griffonia (afrikansk rot??) hjälper serotoninnivån att balanseras.
    Så helt klart är det ett bra alternativ till ssri-preparat :)
    Stressgard innehåller oxå andra vitaminer som är viktiga när kroppen är satt i stress och har höga nivåer av stresshormoner, bl.a magnesium.

    Som sagt....man får prova sig fram och försöka hitta det som känns rätt för sig själv :)

    kramis till er alla

  • Lindis­1975
    Äldre 14 Mar 19:13

    Hjärtfröken.
    Jag bor utanför Karlstad så det blir sjukhuset i Karlstad som jag ska till.
    Kram Linda.

  • Äldre 14 Mar 19:48
    snartvår skrev 2010-03-13 09:21:35 följande:
    Hej! sara läs om WPW har en kompis som haft besvär med detta. Fick ofta rusningar då hon satt på knä eller böjde sig framåt eller plockade upp något på golvet. Hon fick behandling och är helt bra nu. Jag har också haft besvär med rusningar som helt appropå satt i gång utan orsak. Ur jobbigt. Inget farligt dock. Lycka till!!
    Aha, ska kolla upp det lite närmare! Tack för tipset.
    Vet du hur ofta hon hade besvär, jag har väldigt oregelbundet. Allt från varannan vecka till att det går typ 1-2 månader emellan...
    Amilia 2006 Max 2008
  • Äldre 15 Mar 08:23

    Hej på er alla, gamla som nya...

    Har inte skrivit på längen men jag tittar ofta in för att se hur det går med er andra.
    Själv har jag haft det lite jobbigt det sista, mer extraslag än normalt.
    Går runt o bär på någon förkylning som inte riktigt bryter ut utan bara småretas lite, kan bero på det.
    Också tungt på jobbet, shit va jag skulle vilja göra något annat.

    Vad jobbar ni andra med och hur mycket jobbar ni ?
    Jag jobbar som ekonomi/löneadministratör på ett ganska litet företag och har just gått upp till 80%.
    Tycker nog att det är lite mycket då jag har små barn och en sambo som jobba i NOrge på veckorna.
    Ska försöka hålla ut till sommaren för pengarnas skull och sedan gå ned lite igen.

    Önskar er alla en go strat på vecka med lungt klappande hjärtan..

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12