• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413378 visningar
    1291 svar
    1291
    413378

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 6 May 16:42

    Hej !

    Har inte skrivit på ett tag men jag "finns här"..
    Vart på semester och hade "oturen" att fastna i Egypten 8 dygn mer än planerat pga askmoln..
    Ok de första dagarna men när vi sedan kastades fram och tillbaks i 4 dygn, väckta mitt i natten flera gånger, checkade in och checkade ut otaliga gånger innan vi verkligen kom hem så var man ganska så slut.
    Det konstiga är att mitt hjärta under dessa dryga 2 veckor höll sig cool lungt, trots att jag hade hemlängtan och sov extrem dåligt.
    Kan det bero på något man äter ? Jag åt jättedåligt under denna tiden och tappde 4-5 kg.
    När jag sedan landade i Göteborg satte det igång igen och nu har jag ett till flera extraslag per dag.
    Måste bero på hemmamiljön på något vis.
    Åkte också på en ordentlig förkylning när jag kom hem och har inte riktigt återhämtat mig ännu.

    Jag får oftast mer extraslag just innan mens och de första dagarna under mensen.

    Jag undrar också vart hjärtesjälen tagit vägen, hoppas hon mår bra.

    Många kramar fråpn mig...

  • Äldre 6 May 16:57

    Hej, En liten hälsning från mig. Verkar tyvärr som jag kommer få missfall - läkarna ser inte ngn större utveckling från förra veckan - men vill ändå avvakta då det fortfarande är rätt tidigt; v 7+1 i dag! Urk - fy för att bara gå & vänta på att missfallet ska sätta igång elelr inte & ev bli skrapad etc.... Kan inte låta bli att tro att dessa missfall - beror på mitt fysiska/psykiska tillstånd... Hjärtat har jag inte tid att tänka på - får nog lite spel på nätterna - vaknar vid 3.30 nästan varje morgon med hjärtklappning. Dag tid märker jag inte mycket förutom lite hög puls i perioder... Har väl anant att fokusera på.

    Kommer få förflyttning till det arbetslag jag vill jobba i till hösten - så har legat lågt med sjukskrivning etc och inte helelr legat på gällande företagshälsovården - vet inte om det är smart elelr inte?! Min chef vet inget om graviditet och missfall. Har semester ngr dagar - så på sätt och vis kan det kanske få komma nu - så slipepr jag dra det med jobbet. Men funderar på att ta en ny allmänläkarkontakt om inte min nuvarande lyssnar nu... Skulel vilja komam till vidarkliniken elelr liknande - har så mycket att läka från och hinner inte med den ena stressreaktionen förrän nästa kommer....

    Hjärtfröken: Hur går det på stresskliniken?

  • Äldre 6 May 21:01

    Hej

    Tiden springer iväg och jag vill skriva varje kväll...men tiden räcker ej till.

    Va gulliga alla är här inne.

    Hjärtfröken, du frågade mig hur många extra slag jag kan ha på ett dygn när det är som värst. Just nu har jag tex 1 per 20 sek kankse och det är ju ca 4500 per dygn. Har precis varit ute och gått 30min och så blir det så här efteråt. Hatar det!!  Har ni också så? (kände ingenting under gången)

    Vissa ggr har jag haft 1 extra slag/5: sek och det blir ca 17,000 per dygn. Då har det varit jobbigt, men de gångerna jag åkt in på sjukhus har det varit helt oregelbundet, flera extraslag på raken. Det som jag har just nu är ingenting mot sjukhusbesöken. Men väldigt irriterande ändå.

    Just nu kommer mitt ibland 1/20:e sek, 1/5 sek, 3 på raken, återigen 1/20 sek. På dagen idag har jag inte haft någonting alls. (inte vad jag känt i alla fall) Det är så jobbigt och jag blir rädd att det ska bli ännu mer. Vad gör ni i dessa lägen?

  • Äldre 7 May 09:45

    Allasväl: Skickar en massa styrkekramar och holler alla tummar och tår på att det kommer att ordna sig.

    Linda71: Känner mig ganska ynklig och gnällig när jag jämnför mina 1-25 extraslag per dygn mot alla dina, hur gör du för att klara vardagen ?
    Jag vill bara springa och gömma mig när jag får extraslag, panik och det gör ju inte det hela bättre.

    Igår kväll delade jag och min sambo en flaska vin och det brukar inte vara något problem men när jag skulle gå o lägga mig så slog hjärtat konstigt en bra stund och det ger mig ångest.

    Ska till VC nästa vecka i ett annat ärende men tänkte jag skulle prata med min läkare lite igen om mitt hjärta, kanske kan få göra ett nytt arbets ekg då det var många år sedan jag gjorde det sist.

    Go helg på er !

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 7 May 15:52

    Nej vad tråkigt allasväl, verkligen jätteledsen för din skull.....jag tror oxå att du ska se till att byta läkare OCH stå på dig så att du verkligen får ordentlig hjälp nu. Precis som du säger....du hinner aldrig ur en innan nästa kommer, snart kanske kroppen säger ifrån ännu mer, å det är inte bra. Kämpa för att få komma till Vidarkliniken innan du rasar fullständigt, så länge du fortfarande har lite ork kvar.
    Jag skicka mina allra varmaste kramar via tråden till dig, ta hand om dig nu{#lang_emotions_heart}

    Linda71; dina problem låter väldigt likt mina. Oftast så accelererar mina extraslag efter ett träningspass. När det var som värst kunde jag gå upp mitt i natten för att sätta mig på motionscykeln....så att hjärtat slog i takt.
    Det jag tror har varit positivt för mig är att INTE vara rädd för att slagen ska börja.....för det gör dem ändå. Allt är så mycket psykiskt och det psykiska påverkar hormonerna negativt som kan vara en bidragande orsak till fler extraslag. Försöker man släppa ångesten och oron så tror jag att slagen blir mindre och mindre.....men det tar tid, inget som rättar till sig på en vecka. Jag är uppe i 9 månader nu.....och jag kämpar fortfarande med min ångest och rädsla över felslagen. MEN jag mår iaf mentalt bättre sen jag börjat släppa på rädslan. Och jag har lättare för att komma upp till ytan igen om jag är inne i en dålig period. En dålig period för mig handlar om 25-30 000 slag/dygn. En bra period för mig är kanske runt 1000 slag/dygn.
    Märker oxå att de bra perioderna blir fler och fler, vilket är positivt.

    Börjar på stresskliniken om 1 ½ vecka, ska bli såååå underbart. Att äntligen få tas på allvar och bli omhändertagen av ett helt team som satsar på ett individuellt program ihopsatt bara för mig.....ser mycket fram mot det. Kommer garanterat lära mig en hel del som jag lovar att försöka dela med mig utav....om ni vill?

    Libä007; tror du inte att anledningen till att dina extraslag blev fler när du kom hem kan bero just på att du kom hem? När man är borta kan man släppa på alla måsten och den vardagliga stressen. Även om man sover mindre så tror jag att den inre stressen är förödande....bara en tanke sådär..

    Nä nu måste jag sluta....ska försöka vara trevlig med min kusin som är och hälsar på.....inte umgåtts på 20 år....så här kan jag ju inte sitta och skriva ;

    varma kramar till er, ha en bra helg.....och extra kramar till dig allasväl{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 8 May 12:20

    hjärtfröken: Tack. Fast jag har redan snurrat så många varv med läkare så jag vet faktiskt inte om jag har ork att kräva kvar.... Bara tanken på telefontider och telefonköer får mig att må dåligt - och jag jobbar ju desutom HELTID - suck!

    Absolut - dela med dig från stresskliniken - det tar vi tacksamt emot

  • Äldre 8 May 16:35

    LiBä: alla extra slag är ett för mkt för vem som helst....spelar ingen roll hur många, ångestladdat ändå. Jag har haft "lagom" med extra slag i många år, men det har förvärrats de sista 1,5 åren. Kollade upp dem då, men nu har det blivit mer akuta besök. Än så länge har de ej hittat något farligt med det.

    Allasväl: jag tänker på dig.

    Hjärtfröken: ibland känns det som mitt hjärta "springer" några slag (upp till 10 st), för att sedan börja slå normalt igen. Detta har jag aldrig haft tidigare utan det har kommit sista månaderna. Har du också sånt? (plus alla konstiga vanliga extra slag?
    Har läkarna hittat något med dig eller säger de att det är stress??

    Ikväll ska vi på "vuxenfest"!!! Härligt med god mat och drinkar. (kan dock ej dricka för mkt då hjärtat går igång......och det är det tyvärr inte värt)
    Nu kommer barnvakten mormor och morfar. Ha det gott allihop!!

  • Äldre 9 May 11:14

    Hej på er !

    Här pågår extraslag till och från hela tiden, har vaknat på nätterna av det och det vet jag inte när det hände sist.
    När jag promenerar och tar i lite hoppar det direkt, försöker trösta mig med att jag inte känner några andra syptom.
    Känner mig helt avtrubbad, bara ältar dessa extraslag och undrar varför de förvärras just nu ? Troligen en kombination av förkylning, mens, förändringar på jobbet som är väldigt oklara mm mm...

    Linda71: Jag kan också få vid enstaka tillfällen att hjärtat slår 6-10 snabba slag för att sedan återgå till normalt. Jätte otrevligt.

    Hjärtfröken: Tar mer än gärna emot tips och info ang din stressklinik, ska bli spännande och jag hoppas att vi alla kan lära oss något bra.

    Nä nu ska jag ge mig ut på en långpromenad och trotsa extraslagen...

    Kram på er !

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 9 May 13:33

    Linda71: jag känner väl igen mig i dina korta sessioner av snabba slag som sen efterföljs av normala igen....min läkare fick höra dem för 2 veckor sedan, i stetoskop, tror att han kallade det för "skurar av mycket ökad puls i ca 10 slag" han blev inte orolig, så då känner även jag mig lugn. dock tycker jag att hjärtat ändrar karaktär ibland....när man väl börjat acceptera och känna sig lugn med sina konstiga extraslag så får hjärtat för sig att hitta på ngt nytt.....vet att "tilt" (en kille som skrev mycket här för länge sedan) lärde mig att det ofta fungerar så för oss med bökiga hjärtan, men helt ofarligt {#lang_emotions_laughing} det är synd att inte "tilt" är inne och skriver längre, tror att ni nya skulle känna ett oerhört lugn om ni fick höra han berätta sin historia. även hemlis (trådstartaren) är expert på att lugna oss "nya", hennes erfarenhet och klokhet har betytt mycket för mig{#lang_emotions_smile} SÅ om någon utav er fortfarande läser, så får ni jättegärna lägga in en kommentar om att man överlever ångesten,rädslan etc och faktiskt KAN komma vidare och må bra...jag har fått ta del av er klokhet och det är jag oerhört glad över {#lang_emotions_laughing}

    LibÄ007; duktig du är som promenerar OCH helt rätt att trotsa dina dumma slag....extraslagen ska INTE få ha makt över våra liv.....VI ska ha makt över extraslagen {#lang_emotions_sealed}

    Allasväl: skicka återigen styrkekramar till dig, försök att vara stark.....men orkar du inte hela tiden så är du bra iallfall, glöm inte det{#lang_emotions_heart} 

    Lovar verkligen att berätta om stresskliniken, börjar på måndag om en vecka.....längtar!!

    Ha en underbar söndag, själv ska jag ut på årets första golfrunda med min man och 16-åriga son, det är friskvård för lilla hjärtat{#lang_emotions_wink}

    KRAAAAM{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 9 May 16:14

    kram till dig hjärtfröken - och tack för att du finns här inne - du är verkligen den nu som håller ihop oss och sprider lugn och trygghet Kram på dig Håller med om att det vore roligt om våra "gamla" vänner skrev ngr rader...

    Jag kämpar på men det ser inte bra ut och har dessutom stött på då jag vill att läkarna skrapar mig innan blödningarna stätter igång - då det ju var vid en kraftig blödning vid tidigare missfall som mitt hjärta totalt freakade ut - men de vill sätta igång mig med "medicinsk abort" alternativt låta det komma igång själv - vilket ökar risken för stor blödning Är rädd - måste ju i första hand tänka på min hälsa och på att jag vill vara en mamma länge till åt min goa lilla kille!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12