• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    410178 visningar
    1291 svar
    1291
    410178

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 10 May 17:43

    Så skönt att se att andra har samma problem som jag. Trodde att jag var ensam i världen med dessa problem eftersom läkarna inte verkar veta vad det beror på. Jag har haft så mycket extraslag sedan augusti förra året. Ibland har det enda rätta varit att ligga helt still för att få ro i kroppen . All form av rörelse gör att de triggas igång och jag blir så trött och ledsen av detta. Känner att det absolut inte är livskvalitet att ha det så här. Äter 100 mg seloken men detta gör bara att pulsen blir lägre, inget åt extraslagen.

  • snartv­år
    Äldre 10 May 19:34

    Hej Eva!
    va jobbigt för dig. Jag förstår pricis hur du känner.
    Försök att gå ut och gå och rör på dig trotts att det tar emot. Tänk på och lita på vad dr har sagt att det är ofarliga extraslag. Jag vet hur det att bara våga gå till postlådan. Men jag tror att både kropp och hjärta mår bra av en promenad. Vila och försök att koppla av dessa 14 dagar och blir det inte bättre finn dig inte i att må dåligt. Be om hjälp! Jag fick också massa extraslag paNG boom en fredag sedan satt eländet i drygt ett år till man lyckades fånga extraslagen och små kortare rusningar jag även fick på ca 10 slag i turbofart som sedan lika plötsligt som de började slutade igen. jag var helt övertygad att jag hade gått in i väggen eller att det satt i huvudet till man hittade flera focus i mitt ena förmak. Tog dock nästan ett år innan man hittade felet. Jag abladerades och de brännde bort 3 focus samt mina extraslag.
    Jag tror det gäller att vara envis och hitta vrätt dr som man litar på. Jag her en underbar kardiolog.
    Jag har fortfarande lite känningar i bland men inget som minskar min livskvallite. det ska man inte finna sig i  tycker jag. Vi har många goda år kvar att göra roliga saker med familjen.

    Kramar till alla!!!!!
    Krya på er och hoppas att turen väder på alla plan till er alla. Allas väl extra kram till dig

  • Eva63
    Äldre 10 May 20:49

    Tack för din förståelse och uppmuntran, Snartvår! Jag ska fråga min läkare om det där med fler fokus skulle kunna vara en tänkbar orsak i mitt fall. Man har talat om ev ablation för mig också, men läkaren säger att det är det sista man väljer att göra. Jag ska utredas färdigt först. En annan läkare talade dumt nog om för mig att det var fem % dödlighet med det ingreppet! Jag blev chockad! Kan man verkligen säga så? Men samma läkare undrade också varför jag åkt in till akuten när jag bara hade ofarliga extraslag. Han fick mig att känna mig dum och oförstådd.

    I dag har det i alla fall varit en lugn dag och jag hoppas att även natten förblir lugn.

    Kram till er alla!

  • Äldre 10 May 21:18

    Hej igen alla!

    Det gäller även mig, att äntligen fastnade extra slagen på EKG. Är jättetacksam för det samtidigt som jag aldrig vill uppleva den hysterin i hjärtslagen igen.
    Just nu äter jag 100mg metropropol/dag. Hjälper heller inte mot "vanliga" extra slag men hjärtat slår lugnare.

    Jag tror som flera här inne att det är viktigt att man blir väl utredd, så man kan utgå från något. Då måste man försöka ta in att det inte är farligt, hur svårt det än är.

    Eva63: jag har också fler fokus i mitt hjärta, vilket gör att det studsar hej vilt ibland. Just nu har det varit lugnt i en månad, men jag är livrädd varje dag att det ska komma igen. "Vanliga" extra slag kan jag hantera men är oerhört uppmärksam på dem och är ledsen när det är många under en dag.
    Min läkare sa att det är ofarligt att träna med dem. Hjärtat blir varken trött eller påverkat av ofarliga extraslag sa han. Men det är sååååå fruktansvärt ångestladdat att ha dem.

    Är det någon av er som fått mkt biverkningar av betablockerare? Jag tycker jag har fått mkt magsmärtor och oregelbundna toalettvanor.

    Tack för en fantastisk tråd!! Jag berättade för min företagshälsovård idag om hur tacksam jag är för att ha hittat er alla.

    Allasväl: många kramar till dig.

    Ha en skön kväll!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 10 May 21:18

    varmt välkomna eva63 och alice mamma, det känns som om ni har hittat rätt tråd...mycket extraslag men ofarliga.

    eva63, jag känner väl igen mig om det du berättar, du har många likheter med flera utav oss härinne. du berättar om att dina besvär ofta kommer kvällstid för att sedan fortsätta på natten. så hade jag det under mina första månader och kan fortfarande ha. min egen teori är att det hör samman med att kroppen är mer trött då. jag kunde ha mycket under morgontimmarna (hög kortisolhalt) för att sedan under dagen ha det ganska lugnt, men sen till kvällen satte det igång. under en period kunde jag nästan klocka mina besvär.
    MEN därefter har problemen ändrat karaktär många gånger....både hur slagen visar sig, vilken tid, hur mycket, när etc.... jag har nog gått igenom hela registret. OCH enligt mina läkare fortfarande helt ofarligt. ibland kan jag börja tveka lite, men då får jag stålsätta mig och koppla in "advokaten" i huvudet. rösten som talar förstånd med mig. jag är kollad, jag har ett friskt hjärta och jag ska inte dö ifrån mina barn{#lang_emotions_laughing} för min del har det handlat om mycket mental träning. den här sidan har oxå varit en fantastisk hjälp på vägen. man förstår att det är många många som har liknande besvär. jag håller oxå med snartvår om att man ska stå på sig inför vården, framförallt om man känner att man inte kan relatera sina problem till inre stress. begär absolut att få ett grundligt ultraljud.

    själv vet jag att mina problem är kopplade till stress, långvarig sådan.

    men även om problemen är ofarliga så är de olidliga, det tar upp hela ens existens känns det som. första halvåret var grymt jobbigt och det var först i januari som jag fick kraft nog att bestämma mig för att det nu fick var nog. jag betalar skatt och har rätt till bra vård!!!! det är 2010, och ingen ska behöva gå runt och må så dåligt som man gör när hjärtat bökar dygnet runt, vecka efter vecka och månad efter månad{#lang_emotions_djavulsk} efter mycket letande hittade jag danderyds stressrehab och efter MÅNGA turer är jag äntligen inskriven och börjar individuell rehab om 2 veckor. något jag ser fram mot mycket!!!

    att du får andra symptom som yrsel och problem med andningen har jag oxå haft, har ibland fortfarande.....men kan hantera det bättre nu. som läkaren förklarade handlar det om blodtrycksförändringar och rädsla. kroppen reagerar med sitt autonoma nervsystem, det vi inte kan påverka. det är starka krafter. det räcker att en liten tanke (rädsla) far igenom huvet så kan det var igång.

    jag förstår att du får ångest över jobbet..jag jobbar oxå med barn. det är ett på tok för stressigt arbete i sig. mitt råd är att du ser till att bli sjukskriven längre. jag var halvt sjukskriven under flera månader, men borde med facit i hand varit helt sjukskriven för att få möjlighet till rehabstid.
    min rehab har bestått av medicinsk yoga, goda sömnvanor, dra i handbromsen flera gånger om dan, dvs rätt andning och vila, bra kost med mycket tryptofan ( en period extra magnesium)långa promenader varje dag, sagt nej till det jag inte orkat med, ligga på spikmatta, massage, akupunktur...etc

    jag har känt att jag helt plötsligt har fått börjat fokusera på mig själv och att jag ska må bra.har alltid funnits för andra en massa och jag själv har alltid kommit i andra hand. förmodligen var det kroppen sätt att säga ifrån..... 

    jag åt seloken zoc under 4 månader, hjälpte i 3 veckor....men sen försvann effekten...nu försöker jag hitta andra vägar, bla. genom ett hälsokost. som heter stressgard.

    alice mamma; jag lider med dig oxå....har du blivit ordentligt undersökt? om inte så ska du kräva det så att du kan släppa din oro. har du prövat att få upp din puls (typ 70% av max) hur fungerar hjärtat då? det enda som hjälpte mig när det var som värst (då jag låg på 30 000 extraslag/dygn) var just att få upp pulsen ordentligt. kunde t.om. hoppa upp på motionscykeln mitt i natten för att få lugn ngr minuter.
    om man har ofarliga slag så tror jag att motion är bra på både kort och lång sikt, för mig har det hjälpt iaf, har nog varit min räddning då massor av positiva effekter sätter igång i kroppen.

    jag skickar massor utav styrkekramar till er båda OCH jag lovar att det kommer ljusare tider....även om det inte känns så just nu. kämpa på och KRÄV att få den hjälp ni behöver...vare sig det är undersökningar, sjukskrivning, mental hjälp etc. INGEN ska behöva må så dåligt som ni gör nu!!!!
    skriv gärna igen, vi finns här för att hjälpa varandra{#lang_emotions_sunny}
    kram kram{#lang_emotions_heart}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 10 May 23:25

    Linda71; jo jag fick en del biverkningar utav min betablockerare (seloken zoc 100mg). bl.a. påverkades magen (hård), men det mest jobbiga var nog när jag kom in i en lugn hjärt-period och sömnen blev bättre, då kunde jag ibland hamna i komaliknande sömn, sov oerhört tungt. dessutom hade jag en massa läskiga mardrömmar och svettades på natten{#lang_emotions_frown}

    sov gott hjärtevänner och extra varm kram till dig allasväl{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 11 May 08:32

    Jo då. Jag har blivit ordentligt utredd och det känns bra. Går hos en duktig arytmiläkare som tror att det är en hjärtmuskelinflammation. I februari blev det bättre några veckor och då trodde läkaren att nu håller inflammationen på att läka ut men sedan några dagar tillbaka är det som sagt kaos i hjärtat igen. Man blir så ledsen och förtvivlad.
    Jag har gjort 3 arbetsprov och som du säger så när man maxar så blir de färre. Det är förstås svårt att leva på max hela dagarna{#lang_emotions_tongue_out}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 11 May 11:02

    hej alice mamma; hjärtmuskelinflammation, ser man inte det på ultraljud? du skriver att de tror att det är en hjärtmuskelinflammation? hur länge tar en sån att läka? har du några restrektioner eller får du träna/röra på dig fullt ut?

    förstår att du är ledsen och förtvivlad....för mig är det alltid jobbigast när man känt sig bra en tid och när sen extraslagen kommer tillbaka med en sån kraft. man faller djupt och tappar lusten för allt, allt fokus hamnar kring hjärtat.
    bakslagen är tunga, blä!!

    tycker dock att jag känt en positiv förbättring de sista gångerna.....jag försöker intala mig att det kommer ljusare tider{#lang_emotions_sunny} för det gör det och det blir något enklare att komma upp ur "hålet"{#lang_emotions_laughing}

    skönt att läsa att du har en bra arytmiläkare,vilket sjukhus tillhör du? själv har jag min på SÖS(stockholm) han är sådär....vill bara öka medicinering och inte hitta orsaken, vilket inte jag tycker är rätt väg att gå.

    må så gott och ha en bra dag, här lyser solen...hoppas den gör det hos dig oxå{#lang_emotions_heart}kram

  • Eva63
    Äldre 11 May 11:50

    Hjärtfröken, tack för dina kloka och uppmuntrande ord! Jag känner mig lite styrkt av din positivism trots dina egna besvär! Det där med stressrehab låter ju otroligt intressant, var det svårt att bli inskriven där?
    Nu ska jag gå ut och sätta mig en stund i solen, för den lyser här i Sandviken också!

  • Äldre 11 May 13:18

    Hej hjärtfröken. Precis som du beskriver det känner jag också, efter att ha varit bra några veckor faller allt tillbaka och blir kaos. Så skönt att höra att andra har det så här också.
    Jag går på stockholm heart center hos en läkare som bara jobbar där kvällstid. Annars jobbar han på arytmicenter på sös.
    Han säger att jag antagligen haft en tyst hjärtmuskelinflammation, alltså inte så mycket fler symtom än dessa extraslag jag nu dras med medan hjärtat läker. Jag har inga restrektioner. Jag har läst om hjärtmuskelinflammationer och inte sett någon som har dessa symtom jag har det är därför jag börjar tvivla och blev så glad när jag hittade denna tråd och att det finns så många som har samma problem !!
    Har du inte fått någon förklaring alls till dina besvär? Vad äter du för medicin?
    Jo, solen lyser här med. Något att glädja sig åt och en anledning att få sitta still och bara vila.....

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12