• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409710 visningar
    1291 svar
    1291
    409710

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 12 May 10:16

    Hej !

    Välkomna alla nya !

    Jag har sansat mig lite och mår bättre, ska försöka jobba lite på Fredag.
    Var ute och promenerade en ordentlig runda med lite kompisar i Måndag och det gick hur bra som hellst.
    Ska ge mig ut om en stund igen och hoppas på samma resultat.
    Jag känner också precis som Eva 63 att det blir värre fram på em/kvällen, kanske är som ni säger just för att man börjar bli trött.

    Har ni andra dragit ned på sådant som skulle kunna påverka, typ kaffe, alkohol, nikotin ?
    Nu röker inte jag men min första tanke efter besöket på akuten i Söndags var att rena mig helt... alltså inget kaffe och ingen alkohol o kanske heller inget socker då jag fått för mig att det också påverkar... MEN efter en dag kom jag på att jag kan inte låta dessa extraslag ta fullständig kontroll över mitt liv, vad kommer jag tillslut ha kvar ?
    Så nu dricker jag lite kaffe på morgonen och jag kommer fortsätta dricka lite vin när jag blir sugen..

    När ni andra säger att ni är inne i "bra" perioder, betyder det då att ni inte har några känningar alls eller bara att ni har mindre känningar ?

    Kram !

  • LillaP­inglan
    Äldre 12 May 12:35

    Jag har slutat helt med kaffe och nikotin sen en bra tif tillbaka. Och det hjälper! Mycket bättre utan kaffet, de triggade mitt hjärta varje morgon, och höll i sig till kvällen..Så det var ett lätt beslut att ta för min del. Äter jag väldigt lite kolhdrater oxå, så blir det ännu bättre :) Mycket går via magen, tyvärr... Kram på er

  • Äldre 13 May 19:45

    LiBä007: jag kan inte dricka mer än max 1 glas vin ex en fredag kväll. Klarar inte utan mår dåligt och direkt får jag extra slag. Överlag när man äter, speciellt när jag är proppmätt så får jag jättemkt extra slag efteråt.

    Usch idag har varit en dålig dag. Inte så många extra slag totalt kanske men periodvis i långa perioder. Barnen har stökat en del och det påverkar mig mkt, att behöva säga till och speciellt när jag blir super arg och behöver säga ifrån flera ggr innnan de lyssnar. Då får jag direkt många e.s på raken och under en lång stund. Då blir jag en frånvarande mamma...

    Det som ändå är bra just nu är att jag hela tiden försöker tänka: "ok, det är lite stökigt just nu, det är därför de kommer, de går bort om om stund, det är inte farligt".
    Skillnaden mot tidigare är att då blev jag mer rädd. (är det dock fortfarande ganska mkt, men mindre än tidigare)
    Jag har legat inne med hysteriskt hjärta (ves+sves+flera fokus) under 2 dygn och de påstår att det inte är farligt....samt att jag nu gjort magnetröntgen och väntar på mer remisser (check av upptagningsförmåga av mineraler, samt 48h ekg)
    Jag måste försöka intala mig själv att det inte är farligt.

    Tack för att man får skriva av sig lite härinne.
    Hoppas resten av långhelgen blir lugn. Det är ju det enda man vill.

    Hoppas att ni alla goa personer härinne får en superskön helg.
    Kramar från mig.

  • Eva63
    Äldre 13 May 20:57

    Kramar till er alla här "inne"! Åh, vad jag känner igen mig i nästan allt ni skriver! Jag dricker också bara en halv kopp kaffe på morgonen numera, och har inte druckit vin på ett par veckor. Men jag tror nästan kaffet triggar mitt hjärta mest.
    LiBä007: När jag har haft en bra period så har jag bara enstaka extraslag som kommer och går. I dag har det varit otroligt lugnt, jag har bara kännt besvär tre gånger. Jag har t o m varit till vårt köpcentrum och handlat kläder och skor! Det var så skönt att känna att jag fixade det. Har varit inomhus i två veckor nu för att det har varit en så jobbig period.
    Och jag håller med om att det blir jättejobbigt när hjärtat hoppar i kroppen samtidigt som barnen stökar omkring en! Man vill ju vara den där tålmodiga mamman, men det känns ju helt omöjligt i de situationerna. Nu har jag ganska stora barn, men de behöver ju ändå sin "vanliga" mamma, man vill inte skrämma dem med sin egen rädsla. Men jag har blivit bättre på att gå undan när det blir för jobbigt och be om hjälp.
    Jag har faktist också blivit lite bättre på att intala mig själv att det inte är farligt! I går kväll var jag ensam hemma, låg i soffan och kollade på TV och hjärtat började studsa hejvilt. Först blev jag som vanligt panikslagen, men lyckades lugna ner mig genom att lägga mig skönt, pressa ner axlarna, andas djupa andetag och benhårt intala mig själv att det faktiskt inte är farligt. Och jag klarade av hela kvällen, extraslagen kom och gick under ett par, tre timmar, men jag fortsatte hålla mig lugn. Det kändes som en seger!
    Ha en skön helg!

  • Äldre 14 May 08:22

    Ja, man blir verkligen panikslagen när det sätter igång igen efter att det varit bra några dagar. Just nu är jag inne i en dålig period då e.s kommer så fort jag vänder mig i sängen och när jag väl står upp är det kaos.

  • Äldre 14 May 09:45

    Hej !

    Igår på dagen var en bra dag, kände inget.. Men på kvällen lite drygt 24h efter Bisoprolol tabletten så drog det igång så det vara bara till att ta en till....
    Kanske är bättre för mig att käka denna lägsta dos på 2,5mg någon vecka för att se om man kan bryta mönstret än att hela tiden prova om jag klarar mig utan.
    Känner att det påverkar hela min tillvaro, är ingen bra mamma, ingen bra sambo helt enkelt ingen bra människa med dessa besvär..

    Jag får alltid ångest i samband med att extraslagen börjar, orolig och krypig i hela kroppen.
    Är det något ni också känner ?

    Är faktiskt tillbaks på jobbet idag, livet måste ju på något sätt gå vidare...

    Kram på er och tack för att ni finns !!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 14 May 12:06

    hej alla hjärtevänner!!

    hinner bara skriva ett kort inlägg.... är på kortsemester :)

    kaffe dricker jag en kopp om dag (latte m mycket mjölk). kaffe är en triggare...alkohol funkar sådär. mindre mängd, ngt glas fungerar...men inte många, då kommer slagen som ett brev på posten:( men jag tror att det även har med att min sömn blir sämre när det varit festliga tillfällen, färre timmar plus att alkoholen i sig ökar belastningen på hjärtat.

    det är skönt att vi kan stötta varandra OCH att vi kan ge varandra tips och framförallt hur vi ska tänka när ångesten faller på.

    vad duktig du var eva63....precis så försöker jag tänka när extraslagen kommer. jag kopplar OFTA in "advokaten" som talar om att det är inte farligt. förmodligen är vi testade betydligt mer än gemene man å kan vara säkra på att vi är friska :)

    styrkekramar till er från mig{#lang_emotions_heart}

  • snartv­år
    Äldre 14 May 19:56

    Hej på er!!!
    Eva jag håller med hjärfröken  om att du var duktig. Det gäller att övertala sig om att det inte är farligt men jäkligt obehagligt ändå!

    Eva 63 Du ska se att det ordnar sig för dig med{#lang_emotions_smile} Hoppas de kan fixa till dina extra focus det är säker dessa som spökar. Vet hur det är. När jag sökte för mina bekymmer väntade jag i det längsta att åka in. Man vill ju inte åka i onödan{#lang_emotions_wink}. Jag hamnade på hjärt intensiven i två dygn fick först åka hem efter tre. Gjorde ultraljud och magnetrtg samt arbets eKG. Bra att få göra ett 48 tim ekg jag fick först göra 24 tim men det är ju bättre att få det utfört under längre tid.  Har Dr sagt att det inte är farligt så lita på det. De skulle inte våga ta några risker att skicka hem dig om de inte var säkra. Skönt att du har foten inne så du får hjälp.

    Ha det bra på din mini semester hjärtfröken NJUT!!!!!

    Trevlig och bra hjärte helg nu alla!!!!

  • snartv­år
    Äldre 14 May 19:58

    Oj! Linda 71 ska det stå där eva 63 står

  • Äldre 16 May 11:41

    Hej tjejer, Hoppas allt är bra med er denna söndag. Själv är jag åter hemma efter en helg på sjukhuset med både negativa och positiva upplevelser! Mitt råd till er är, oavsett vad det gäller inom vården, det som man så väl vet - men ändå ofta ger avkall på när man väl träffar läkaren och är i vården - STÅ PÅ ER!!!!!!!!!!!!!!!! & lita inte på att läkare/vården överför information mellan varandra; utan nytt skift, ny läkare - nya rön - om inte du ser till att stå på dig!

    Jag gjorde det "halvt" nu vid mitt missfall och då blev det oxå halvt och lite rörigt! Jag slapp blöda lika mycket som sist men blödde ändå mer än jag hade behövt om jag hade stått på mig! Min kropp betedde sig precis som sist & hade vi följt min önskan så hade jag inte behövt blöda mer än det som måste ske vid själva skrapningen.... & det slutade förstås med skrapning i alla fall..... Nu ska jag KRÄVA att de skriver in i min journal att hamnar jag någonsin i denna situation igen så ska det inte vara massa tyckande och några diskussioner - vill jag bli skrapad så ska det göras direkt!

    Positivt var att den sista av samanlagt minst 10 (!) läkare som jag träffat sedan mitt missfall konstaterades var en PÄRLA! Det var oxå hon som gjorde skrapningen och lät mig få göra det med lokalbedövning enligt min önskan. Vad var så bra med henne? - jo, hon var mänsklig, proffsig & informativ! Kan ni tänka er - vi skrattade tillsamans under operationen - låter lite groteskt men vi hade trevligt hela teamet under operationen.... Ok, jag var nog lite hög på den lilla dos droger de trots allt gav mig för att inte riskera att jag skulle flippa ut - men ändå

    Nu går jag här med ångest och rädsla för att hjärtat snart ska få spel av det sänkta hb.et.... & det var ju det som skulle ha undvikits.... Men tänker stanna hemma hela veckan och sakta och försiktigt öka min prestation, håll tummarna att det går bra!

    kram på er...

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12