• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409870 visningar
    1291 svar
    1291
    409870

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 16 May 20:49

    Kära Allasväl

    Det är inte klokt vad du får stå ut med otrevligheter. Jag blir helt förtvivlad!!!!
    Jag håller 1000, 1000 och åter 1000 tummar på att du ska må ok under nästa vecka.
    Många kramar från mig.

  • Äldre 16 May 20:54

    Linda: Tack tack och massa kramar - hopaps att du har haft en ok helg Måste fråga dig föresten - "check av upptagningsförmåga av mineraler" - hur går det till? Är nämligen lite inne på ngt sådant snurr med mig - då jag tyckte att det blev bättre för mig då jag började äta höga doser zink och magnesium + b-vitamin. Men har man problem med upptaget så är ju det bara "spel för gallerierna" - så skulle gärna vilja få gjort en sådan test.

  • Äldre 17 May 09:02

    God Morgon på er !

    Allsväl: Hoppas att du kan få en riktigt go vecka trots allt som hänt och att du framförallt får må riktigt bra nu. Många kramar till dig !

    Själv har jag "överlevt" helgen, kännt mig hyffsat ok.
    Dock ligger det och pyr precis under ytan hela tiden, vill inte till mycket för att det ska sätta igång men jag har klarat det ganska bra.
    Har fått ta bort alla triggare, inget kaffe, ingen alkohol och inte för mycket mat.
    Tar också Bisoprololen regelbundet men dock inte mer än 2,5 mg/dygn.

    Hur har er helg varit ?

    Kram !

  • Äldre 17 May 09:45

    Li Bä: Tack - ska försöka Tråkigt att "det ligger och lurar" för dig - det är så jobbigt. Tror att ska man ta betablockerare så är det oxå bättre att ha en kontinuerlig dos. Min erfarenhet är i alla fall att när man tar vid behov - så kommer man in i en ondcirkel - för blir alltid lite jobbigare då tabletten slutar verka och då blir man oroliga och allt triggas och så tar man en tablett till osv. Numera tar jag den i princip aldrig - men den finns alltid med i handväskan och har jag glömt så blir jag orolig..... kram kram

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 17 May 19:46

    hej fina hjärtevänner {#lang_emotions_heart}

    behöver skriva av mig lite....är så fruktansvärt ledsen. fick i fredags ett jättehemskt besked, min älskade pappa har fått cancer. det gör så ont ont....vi står varandra så väldigt nära. vet inte hur jag skulle klara mig utan honom, han är den som absolut har funnits mest för mig under mitt sista år (eller egentligen hela mitt liv), när jag hjärtat och ångesten har varit som sämst. nu är det min tur att finnas för honom.....men cancer är en sån förbannad äcklig sjukdom, lömsk som den kan vara.

    det är prostatacancer han har fått. tror att jag kan allt om prostatacancer nu, behandlingar, överlevnad etc. har ägnat sista 2 dagarna till att lära mig allt jag kommer över.....förhoppningsvis så ser utsikterna bra ut, cancern är fortfarande liten och ingen spridning....men som sagt cancer är lömskt och kan gå fort.

    försöker verkligen tänka positiva tankar att allt självklart kommer att ordna sig....men tror att jag fortfarande är lite bedövad av chocken. någon härinne som har erfarenhet av prostatacancer??

    hoppas att det är ok att jag frågar och ledsen att behöva belasta er med tråkigheter. behöver bara få höra andras erfarenheter, det är ju tyvärr en väldigt vanlig cancer.

    mitt hjärta har dock hållt sig någesådär, trots stor sömnbrist.

    allasväl, jag är verkligen ledsen för det du fick utstå.....dock är jag glad att du är hemma och är klok nog att inte gå till jobbet på en gång. duktig är du oxå som stod på dig om att de skulle skriva in i dina journaler om förloppet, så att det inte kan hända igen. hoppas att ditt hjärta inte flippar nu bara....håller tummarna.

    LibÄ007; förstår vad du menar när du skriver att det ligger på lur.....har så ofta. håller med allasväl om att du kanske ska prova ngr veckor att äta tabletterna kontinuerligt....så att du får lugn och ro, det kanske släpper då. du kanske bryter ett dåligt mönster och oro kan släppa. det är så skönt att få en ihållande period med lugn i bröstet, man får liksom lite tid till att bli stark mentalt:)

    kram till er alla så hörs vi{#lang_emotions_heart}

  • LillaP­inglan
    Äldre 18 May 09:35

    hjärtfröken: Fy vad jobbigt och hemskt! vet hur jävligt cancer är/ kan vara. Min pappa hade cancer när jag var liten,- lymfom svår sådan, men klarade sig tack och lov! Min farfar och farmor och morfar har oxå haft det tyvärr, min farfar miste sitt liv pga det vid 62 års ålder. Hoppas att allt går bra och löser sig, även om det tar tid.. Kramar till dig ! Var stark!

  • Äldre 18 May 10:43

    hjärtfröken Alltså - få slut på eländet säger jag bara...... Men du, vad bra att de verkar ha hittat den tidigt! Vad jag har förstått är det värre när unga män får prostata cancer - den växer och sprider sig snabbare på dem! Har en nära vän som fick det då han var 35 - och det gick undan då han var så ung MEN trots det så blev han frisk De var precis i "baby-verktad" då de fick beskedet - så de fick lägga ner den för då - MEN de frös ner lite av hans sperma och vid 3e provrörs-försöket blev en alldeles fantastiskt söt liten kille till som i dag är 7 månader

    I alla fall så vet jag att det kansek är en klen tröst att höra om andras "lyckade utgång" - men det är ju SÅ bra att du och din papap har en så god relation - kanske kommer det kännas skönt på ngt sätt att du nu kan finnas för honom som han har funnits/finns för dig! & så är det ju helt perfekt att du har stress-kliniken mitt i detta - kan säkert få bra verktyg att hantera detta på ett sätt så att det inte blir ytterligare börda på dig och ditt stressade hjärta! & så typiskt va - att då hjärtat inte längre har allt fokus - då "håller det sig lugnare" - vi borde försöka lära av det - hjärtat vill vara i fred och sköta sig självt - helt enkelt Styrke kramar till dig!

    Jag har varit och kollat mitt hb i dag - efter att ha bollats runt mellan VC, BMC och KK - kan inte låta bli att känna mig som en undanchasad tiggar-hund - missfall och eftervård av missfall har verkligen ingen hög prioritet eller "status" inom sjukvården. I allafall så till slut så tog KK hand om det. Jag hade ett bra hb - 130! Tydligen hade jag t o m 145 innan mnissfallet började - galet högt - blir ju nästan orolig åt andra hållet... I vilket fall så är jag glad att det inte sänkts mer - för förra gg var jag nere och vände på 70 - så kroppen kan INTE ha tagit så mycket stryk som då - tack och lov - känner mig stärkt av detta och komemr våga börja träna så smått och är inte lika rädd att hjärtat ska flippa Fick oxå prata lite kort med en kurator som gav mig tid och skulle ordna så att en läkare sjukskrev mig ytterligare en vecka! Funderar på att kanske gå tillbaks på halvtid......

  • Äldre 18 May 16:22

    Hjärtfröken: Fy va tråkigt, är så ledsen för din skull.
    Hoppas han svarar bra på behandlingen och att han blir frisk snart.
    Har ingen egen erfarenhet av cancer, men visst är det lömskt.
    Kram till dig..

    Allasväl: Va skönt att ditt Hb var så bra.
    Tror med all säkerhet att du kommer må bra av motion när du hämtat dig lite.
    Hur mycket jobbar du i vanliga fall ? Att jobba lite tror jag ofta att man mår bra av, att få komma hemmifrån lite och ur den bubblan man lätt hamnar i när man går hemma (i alla fall jag)..
    Jag gick upp till 80% ett tag innan jag rasade ihop, men hoppade ner till 70% igen nu när jag känner mig svag.
    Glad att jag har ett jobb där jag kan bestämma lite själv hur mycket jag vill jobba.

    Jag mår fortfarande rätt ok, hade två små känningar igår och ett idag på fm men inget som håller i sig utan försvinner lika snabbt som det kommer.

    Hoppas jag får komma till hjärtmottagningen och förnya lite undersökningar, ska ringa om någon nvecka om jag inte hör något.

    Önskar vi kunde få lite utav det fina vädret som finns uppåt i landet, här bara det regnar.. så tråkigt..

    Ha en fortsatt go dag..

  • Sommar­troll
    Äldre 18 May 20:53

    Hej
    Jag vet inte om jag platsar här ... är en man runt 45  , 2 st utfugna barn, en tonåring -hemma . lyckligt gift sedan 23 år
    Har följt denna tråd lång tid  utifrån att söka på xtra slag
    Jag har fått många insikter och tips  men framför allt stöd
    Att jag följt denna är att jag själv har perioder av extra slag på hjärtat
    för 18 månader sen gjorde jag en kärlkransrönten och låg inne på ett större sjukhus under ett dygn
    Dom hittade inga fel - hjärtat var friskt
    Men ångesten och oron har gnagt länge  , började ta antidepp 5 mg cipralex efter kärkransröntgen
    Livet har gått ok sedan dess
    Visst oron har funnits där
    Innan undersökningen hade sedan jag var 20 år  säkert gjort 100 ekg tester . fick göra ett ultra ljud på hjärtat när jag var runt 35 år
    allt är ok
    Men oron finns där
    Förra veckan kom dessa slag tillbaka igen - oron har växt dag för dag 
    I måndags gick jag till läkaren - nytt ekg  lyssande  på hjärtat -inget fel
    Men oron bara växer   när jag kollar pulsen på halsen  så kan det komma 5-6 slag i minuten . hjärtat slår hårt i magen
    JAG FUNDERAR hela tiden på slagen
    Jag jobbar socialt med ungdomar - så jag måste vara på hugget varje dag på jobbet Jag vågar inte promenera . rädd för att dö knall och fall
    Vet inte riktigt hur jag skall komma ur detta nu .....
    Ha det gott alla

  • LillaP­inglan
    Äldre 19 May 12:30

    Sommartroll: Oj vad du skriver precis som även jag känner, och så många andra här..Har oxå blivit utredd massor av gånger, inge fel på hjärtat. Men oron och ångesten är tyvärr kvar som sagt, och även symptomen. Har tagit olika tabletter för ångesten, men nu har jag "bara" min dagliga dos av betablockerare, tar ca 40-80 mg propranolol dagligen för att hålla hjärtat och framför allt psyket i schack! Det ena ger det andra tyvärr. Är man orolig så blir det ju direkt hjärtsymptom, och åt andra hållet. Har du problem med din mage? Min senaste hjärtspec som jag hade sa att magen ligger så nära hjärtat, och nervbanor som triggar hjärtat (via magen) , vissa människor är känsligare än andra när det gäller sånt här, men för mycket matmm kan utlösa en massa konstiga hjärtgrejer tyvärr. På mig tex. känner jag mig alltid lite konstig eller uppblåst i magen när jag får attacker av rusningar el likn. Väldigt konstigt det här med kroppen ;) Man får nog försöka hita en grymt bra livsstil som passar en, utan stress dålig mat, utan kaffe o dyl som triggar. Det är jag i fullt sjå med nu iaf, måste börja må bra nu för mig själv och min familjs skull, ett steg i taget mot ett lugnare hjärta. det har redan blivit bättre faktiskt, även om det går i perioder! Kram på dig

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12