• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413474 visningar
    1291 svar
    1291
    413474

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 20 May 22:44

    Andra ord för det jag skriver om ovan är syndrom X eller spasmangina

  • Äldre 20 May 22:48

    Tjatar löite till - sen ska ajg gå och lägga mig: Är inte helt säker på att allt är samam men mer rätt är nog Prinzmetals angina men också Variantangina. God natt

  • Äldre 22 May 11:42

    Hej !

    Hoppas ni mår bra allihop...

    Jag har haft en bra vecka, endast några små känningar men inte värre än vad det varit innan.
    I går kväll vi 22 tiden blev det oroligt och höll på å hoppa ca 40 minuter innan jag till slut somnade.
    Hade dock inte drukigt någon alkohol men kände mig uppblåst i magen.

    Har ni tider på dygnet då era extraslag är värre, följer det något mönster ?
    Om jag har mer ihållande känningar så infaller de alltid för tillfället på kvällarna/nätterna...

    Nä dag o njuta av det härliga vädret..

  • LillaP­inglan
    Äldre 24 May 09:27

    Libä: vet inte om jag har det värst på kvällarna nu, men förut var allt värst på kvällen, då man skulle slappna av..   
    tetsade svagt plus på morgonen nu....livrädd e jag nu.

  • Äldre 24 May 16:08

    Är det bara jag som har extraslag som kommer vid ansträngning. Vissa dagar räcker det med att jag rör mig det minsta lilla tex vänder mig i sängen, borstar tänderna, reser mig upp. Jag känner mig så fruktansvärd passiv när jag vissa dagar inte kan göra något alls utan att hjärtat har kaos i kroppen.

  • Äldre 24 May 16:26

    Nä, jag har oxå extraslag vid ansträngning elelr då jag blir upprörd elelr stressad!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 24 May 20:02

    Mina extraslag slutar nästan alltid vid fysisk aktivitet, med det menar jag att pulsen går upp ganska mycket....dessutom tar det en stund. Däremot om jag är inne i ed dålig period så påverkas min kropp vid varje förändring av kroppsläge. Typ om jag ligger ned och ska vända på mig så bökar hjärtat mer, eller om jag sitter på en stol och ska resa mig upp så blir det fler extraslag. All förändring av kroppsläge påverkarnegativt.
    Även som allasväl så påverkas mitt hjärta negativt vid stress eller om jag blir upprörd.

    LiBä007, jag har det definitivt värre på kvällar och nätter...

    Törs knappt säga det.....men mitt hjärta har typ varit helt lugnt sen 24 dagar tillbaka.....om det beror på att min stress i kroppen börjat släppa, eller att jag börjat springa milen ngr gånger i veckan, eller mitt kosttilskott (stressgard) vet jag inte...???
    Hur som så är det underbart skönt och jag känner mig väldigt stabil{#lang_emotions_laughing} 
    Men man vågar ju inte ropa hej.....försöker bara känna glädje.

    Min kropp kanske förstår att jag måste vara stark nu så att jag orkar finnas för min pappa...

    Allasväl....läste lite om det du skrev.....får dock inte riktigt grepp över symptomen? Får nog söka mer

    Må gott hjärtevänner{#lang_emotions_heart}

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 24 May 21:13

    Hej igen alla hjärtevänner!

    Vill bara tipsa om ett program jag precis såg på SVT2, Vetenskapens värld. Det handlade om ny forskning, och nya tankar om vårt hjärta. Hur det påverkas negativt utav stress och oro.....jättespännande. Kanske finns på nätet, annars gick det i repris, tror den 29/5.

    De pratade om hjärtfokus, hjärtkänsla och hjärtandning{#lang_emotions_heart}

    Att försöka vara snäll mot sitt hjärta, andas rätt, vara närvarande(mindfulness) och INTE stressa och vara orolig....Att blunda och försöka "se" sitt hjärta som någon du ska vårda och tänka positiva tankar om{#lang_emotions_laughing}

    Lite flummigt men väldigt tänkvärt!!!

    Så medicinsk yoga, avslappningsövningar, meditation, massage, akupunktur etc etc. verkar enligt nya forskningen vara något som alla vi "hjärtmänniskor" borde tillämpa oftare....

    Även att försöka hitta saker i livet att vara glad över påverkade vårt hjärta MYCKET positivt{#lang_emotions_laughing}

    Så nu ska jag meditera, skratta och sluta å oroa mig...{#lang_emotions_undecided} lättare sagt än gjort....men man får väl jobba på det{#lang_emotions_laughing}

    Kramis till er

  • Äldre 24 May 22:06

    Åh - hjärtfröken - underbart Vet du vad ibland tror jag det räcker lönt med klugnet och tryggheten som det kan ge att känna att man hamnat på rätt ställe och att få allt stöd och hjälp man behöver utan att behöva truga och stöta på - så visst det bevisar ju hur viktigt det är att slappna av och vara lugn - men lättare sagt än gjort....

    Isch, men det får väl inte en att få känslan av att det är "för sent" - för ofta tycker jag att den typen av program brukar få en mer orolig - elelr detta är inte sådant?

    Var hos en underbar kurator på KK i dag - och jag komemr få hjälp och stöd och EN läkare på KK och utredning om vi vill.... Skönt! Annars så skulle jag så väl behöva det samlade grepp som stresskliniken i Sthlm erbjuder, som du går hjärtfröken - men det verkar som det bara är Sthlm som har det och inte som om man kan få det som "internat" Men om du tror att jag inte blir sänkt och mer orolig, så ska jag titta på programet och vadå - det kanske räcker att ägna sig åt en av alal metoder - har ju lite koll på mindfullness och räcker kansek att göra det på egen hand :)

    Hålelr med om att symtomen är difusa på spasm angina - känns och låter kusligt så jag tycker vi helt enkelt bestämmer att det inte är vad vi har här inne

  • Äldre 25 May 08:38

    hjärtfröken: Är det det avsnittet som heter "Kan man dö av brustet hjärta"?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12