• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409977 visningar
    1291 svar
    1291
    409977

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 25 May 15:11

    jo jag tror att det hette så:) var inte rädd att titta....tror att du redan är inne på samma linje som de där forskarna, jag oxå:) INTE stressa, INTE oroa oss, INTE känna efter för mycket {#lang_emotions_wink}  däremot ska vi se till att ha harmoni, glädje, leva i nuet och unna oss avslappning{#lang_emotions_laughing}

    sen tror jag att kroppen är fantastiskt läkande i sig.....bara för att vi oroat oss och stressat för mycket under en tid i livet så finns det hopp om en ljusare framtid, eller hur{#lang_emotions_laughing}

    finns väl ett ordspråk...."tiden läker alla sår" borde väl gälla vår kropp oxå{#lang_emotions_undecided}

    underbart att du fått bra kontakter på KK. Har du kollat med dem om stressrehab i din kommun?
    och skönt att det rör på sig och går framåt!!
    är du sjukskriven fortfarande?

    kram kram till dig allasväl{#lang_emotions_heart}

  • LillaP­inglan
    Äldre 25 May 16:09

    trött.gravid.nervös.orolig. :/ kul..

  • Äldre 25 May 17:03

    Lilla Pingaln: Grattis - håller alla tummar & tår för dig Du, får du stöd ngn stans i från? Kuratorn på KK i Lund där jag går upplyste mig om att gärna ta kontakt med dem direkt om jag blir gravid igen - för att få stöd och hjälp med läkarkontakter etc från första början. Hon menade att kvinnor som haft tidigare jobbiga erfarenheter under graviditet framför allt behöver stöd i början..... kram kram

    Hjärtfröken: Ja, du har så rätt - snabb kollade programet & kul att vissa medicinare börjar få koll på det som vi redan vet & ja, vi måste tro på kroppens läkningskraft Finns ingen "stressklinik" - alltså inget samlat grepp utan man hänvisas till sin VC och erbjuds där sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator... Tyvärr var de inte så duktiga på stress - och orkar inte harva igenom en VC till - fortsätter att försöka på egen hand - och vem vet missfalls-utredningen kan kanske hjälpa mig på ngt sätt

  • Äldre 25 May 18:02

    Hej!

    Får man hänga på här?

    Jag har besvärats av extraslag sedan 2004. Mer eller mindre i perioder.

    Nu är jag nygravid och hjärtat har slagit bakut vilket oroar mig rejält.
    Det känns som en stor bubbla i hjärtat och det kommer oftare än någonsin, varannan/varje minut om jag är i sittande ställning, jag blir yr och det känns om jag får lätt syrebrist om och om igen {#lang_emotions_undecided}

    Bäst är det om jag står upp, men det kan man ju inte alltid göra.

    Hur är det för er?


    På julafton är jag tjockare än jultomten...
  • Äldre 25 May 18:11
    alice mamma skrev 2010-05-24 16:08:32 följande:
    Är det bara jag som har extraslag som kommer vid ansträngning. Vissa dagar räcker det med att jag rör mig det minsta lilla tex vänder mig i sängen, borstar tänderna, reser mig upp. Jag känner mig så fruktansvärd passiv när jag vissa dagar inte kan göra något alls utan att hjärtat har kaos i kroppen.
    Mina kommer både vid ansträngning och vid vila, vid hög fysiska aktivitet brukar jag slippa dem, men vid lättare aktivitet är dom där.
    På julafton är jag tjockare än jultomten...
  • Äldre 25 May 18:45

    Råsa Bubblan: Välkommen hit och Grattis till graviditeten Har du pratat med ngn läkare eller ngn annan inom sjukvården om din oro? Du ska ju inte behöva gå där & oroa dig du ska kunna NJUTA av din graviditet.... Låter som du har liknande besvär som många av oss här inne... Jag kan få extraslag när jag står upp oxå - speciellt om ngt sitter åt över magen eller om jag sträcker till i nacken etc - d v s hjärtat reagerar på annat som nog igentligen har med kringliggande nerver att göra! Har du utretts tidigare?

  • Äldre 25 May 19:22
    pågmamman skrev 2010-05-25 18:45:50 följande:
    Råsa Bubblan: Välkommen hit och Grattis till graviditeten Har du pratat med ngn läkare eller ngn annan inom sjukvården om din oro? Du ska ju inte behöva gå där & oroa dig du ska kunna NJUTA av din graviditet.... Låter som du har liknande besvär som många av oss här inne... Jag kan få extraslag när jag står upp oxå - speciellt om ngt sitter åt över magen eller om jag sträcker till i nacken etc - d v s hjärtat reagerar på annat som nog igentligen har med kringliggande nerver att göra! Har du utretts tidigare?
    Tack

    Nu har jag ingen kontakt med sjukvården, men jag ska ta upp det i morgon då jag ska till mvc, det känns riktigt obehagligt just nu faktiskt, väntar bara på att hjärtat ska stanna :(

    2004 sökte jag första gången för det, då fick jag träffa hjärtläkare, arbets EKG, 24 tim EKG och det visade bara på normala extraslag som han sa, jag kunde få medicin mot "rampfeber"? sa han om det blev värre.

    2009 fick jag en liten stroke orsakad av blodpropp, då fick jag rejäl utredning av hjärtat, halspulsådrorna mm. Även då 24 tim EKG. Sen skulle jag få svar av doktorn på allt om det va något avvikande men jag fick aldrig brev/samtal så det var väl bra allt då.

    Å nu är jag gravid och har det jättebesvärligt, dels oroar jag mig ju för en ny propp, rädd att proppen kom av hjärtat. Läkarna va så enormt stressade och rent ut sagt dåliga när jag låg inne för stroken att jag inte litar på dem ett dugg.

    Får se om jag får en ny remiss någonstans av BM i morgon.
    På julafton är jag tjockare än jultomten...
  • Äldre 25 May 19:25

    Just nu när jag sitter här vid datorn så slår hjärtat "fel" var tredje-tionde slag ca, känns som det är liksom mer oregelbunden rytm än extraslag just nu.

    Vill bara bli av med det!! enormt obehagligt


    På julafton är jag tjockare än jultomten...
  • Äldre 25 May 19:28

    Råsa Bubblan: Så ska du inte behöva ha det - se till så barnmorskan hjälper dig med en BRA och noggrann läkare! Fick du aldrig svar på varför du fick propp? & blodförtunnande? Hur märkte du att du fick en propp då?

  • Äldre 25 May 19:41
    pågmamman skrev 2010-05-25 19:28:28 följande:
    Råsa Bubblan: Så ska du inte behöva ha det - se till så barnmorskan hjälper dig med en BRA och noggrann läkare! Fick du aldrig svar på varför du fick propp? & blodförtunnande? Hur märkte du att du fick en propp då?
    Ja, hon kommer nog skicka mig vidare tror jag.

    Nej, dom kunde inte säga varför jag fick den, jag fick blodförtunnande att äta i 3 månader.

    Jag kunde inte stå/gå utan kravlade ålade fram, va tydligen lite sne i ansiktet också sa dom och fick trombolys på sjukhuset och då gick symptomen tillbaka.

    Gjorde flera undersökningar av hjärnan och hjärtat som alla var bra sa dom.
    På julafton är jag tjockare än jultomten...
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12