• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409867 visningar
    1291 svar
    1291
    409867

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 27 May 23:20

    spikmattan fungerar hur bra som helst för mig:) mitt blodtryck snarare sjunker och jag blir helt avslappnad i kroppen. när det är som värst brukar jag andas djupa yogiska andetag (bukandas genom näsan) samtidigt som jag ligger på spikmattan. oerhört avslappnande. ska mäta mitt blodtryck nästa gång jag ligger på den :)

    sen jag fick rekommendationer att "dra i handbromsen" flera gånger om dagen har spikmattan blivit min tillflykt :)

    när jag känner att hjärtat börjar, så kastar jag mig ner på spikmattan och andas....hjälper ganska ofta, dock inte när det är som värst.....

    kan ibland ligga över en timme:) men oftast 15-20 minuter.

    du kan hitta billiga spikmattor på bl.a rusta, 99 kr, tror jag.

    prova dig fram, du känner ganska omgående om det är positivt eller negativt.
    dock kan det göra väldigt ont de första gångerna innan man vänjer sig.

    lycka till!!

  • Äldre 28 May 17:04

    Hej på er !

    Hjärtfröken:
    Vilket klokt och sundt tänkande du delar med dig.. du har kommit så långt. Måste ändå vara en seger att kunna ha en riktigt dålig dag och ändå inte låta sig bli totalt nedbruten.
    Min sambo använder sig av spikmatta nästan varje kväll, själv har jag inte vågat...
    Tänkte faktisk också att jag skulle prova stressgard, äter nu Mitt val kvinna från apoteket.

    Alice Mamma:
    Mår du så dåligt som du beskriver varje dag ?
    Hur stor dos Seloken äter du ?
    Har läkarna sagt åt dig att inte motionera eller är det bara att du själv inte vågar ?
    Jag kan känna ibland om jag inte tränat på länge att det blir värre men efter ett par gånger känns det genast bättre.
    Förstår om det är fruktansvärt obehagligt men tror ändå det är bra att försöka röra på sig och få upp pulsen lite varja dag.
    Du har väl inte yrsel och svimmningskänslor när du anstränger dig ?

    Själv mår jag faktiskt ganska bra, har haft väldigt få känningar denna vecka, vet att det brukar bli värre på helgen men jag hoppas få en fin helg ändå.

    Kram på er !

  • Äldre 28 May 17:19
    LiBä007 skrev 2010-05-28 17:04:07 följande:
    Hej på er !Hjärtfröken:Vilket klokt och sundt tänkande du delar med dig.. du har kommit så långt. Måste ändå vara en seger att kunna ha en riktigt dålig dag och ändå inte låta sig bli totalt nedbruten.Min sambo använder sig av spikmatta nästan varje kväll, själv har jag inte vågat... Tänkte faktisk också att jag skulle prova stressgard, äter nu Mitt val kvinna från apoteket.Alice Mamma:Mår du så dåligt som du beskriver varje dag ? Hur stor dos Seloken äter du ?Har läkarna sagt åt dig att inte motionera eller är det bara att du själv inte vågar ?Jag kan känna ibland om jag inte tränat på länge att det blir värre men efter ett par gånger känns det genast bättre.Förstår om det är fruktansvärt obehagligt men tror ändå det är bra att försöka röra på sig och få upp pulsen lite varja dag.Du har väl inte yrsel och svimmningskänslor när du anstränger dig ?Själv mår jag faktiskt ganska bra, har haft väldigt få känningar denna vecka, vet att det brukar bli värre på helgen men jag hoppas få en fin helg ändå.Kram på er !
    Nej jag mår inte så hela tiden. När det kommer mår jag riktigt dåligt 1-2 veckor och sedan kan det vara bättre i ca tre veckor( men inte helt bra), sedan är det dags igen.. Jag äter 100 mg seloken. De hjälper tyvärr inte mot extraslagen men jag blir lugnare själv och mitt blodtryck blir lägre därför vill jag ännu ej sluta med dem. Min läkare har sagt att jag kan anstränga mig, tränade innan detta började 4 ggr i veckan. Grejjen är bara det att när det är som värst har jag extraslagen bara jag gör det minsta tex. borstar tänderna, reser mig och hur kul är det då att ens försöka ta en låååångsam promenad med ett hjärta som har kaos i kroppen. När det är som bäst kan jag gå på raksträcka utan extraslag men i backar, trappor och om jag försöker gå lite snabbare är det kört.Nej jag har inte yrsel och svimmningskänslor.
    Ja, så här har mitt liv sett ut sedan augusti förra året!
  • Äldre 29 May 20:40

    Hej alla goa människor

    Usch nu har jag en jobbig period igen. Det har varit jättebra ett tag men helt plötsligt på jobbet häromdagen fick jag jättemkt extra slag. Känner mig inte ett dugg stressad utan lugn. Det samma var idag. Vi var på dop och helt plötsligt mitt i allt lugn, så börjar mitt hjärta med extra slag. Tyvärr har jag fortfarande svårt att inte bli rädd och nervös. Jag försöker verkligen men trillar ned i hålet ganska ofta.
    Det är lättare att inte bli nervös när man vet att man är stressad. Då förstår man orsaken, men när man känner sig lugn, så fattar jag inte varför det kommer.

    Jag brukar också känna mig stel i ryggen och tung i magen när jag har mkt extraslag. Kan det verkligen vara så att det är "låsningar" i ryggen i hjärttrakten??
    Jag har också läst eller hört här att det kan vara nerver högt upp i magen som kan påverka hjärtslagen. Vad tror ni om det?

    Jag ska verkligen gå in på "medicinskyoga.se". Jag håller också på att läsa liter mer om Mindfullnes samt en bok som heter "Lycka nu", som är ganska skön och lättsam.

    I början av juni ska jag på återbesök på Varbergs sjukhus och få svar på min magnetröntgen. (de borde ju ringt om det är allvarligt....) sen ska jag få 24h EKG igen. Ska bli skönt att prata med läkaren igen och återigen få ställa alla frågor jag har.

    Ja, usch vad detta är jobbigt och trist. Jag viiiillll må bra!!!! Jag är också väldigt trött av medicinen, metroprolol 100mg, och det känner man sig inte bättre av.
    Men jag längtar tills jag kan känna inspiration igen. Jag tänker fortfarande för mkt på hjärtat och det påverkar min livsglädje. Jag har en underbar familj, hus, underbar trädgård, vänner. Jag vill njuta av detta och leva här och nu. Inte tänka på hjärtslagen.

    Ursäkta att det blev lite deppigt här. Men ibland blir det så.

    Hoppas kvällen blir lugnare.
    kramar från mig.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 29 May 21:08

    Hej!

    LiBää, tack för dina fina ord:)tycker absolut att du ska prova spikmattan och stressgard. Förutom att jag känner mig mer stabil efter att ha ätit stressgard i flera veckor nu....såhar jag upptäckt andra positiva saker på min kropp....helt plötsligt har mina naglar börjat växa som sjuttsingen, aldrig haft så fina naglar (möjligtvis när jag ammade), håret känns friskare och min hud (har varit ganska torr) känns mycket finare. Känns helt enkelt som om kroppen börjar hamna i balans igen :) fantastisk skönt, efter allt lidande!!!
    Kanske har varit så att min kropp läkt en massa ämnen som nu stressgard balanserat upp???Så glad för din skull att hjärtat skött sig, NJUT!!Hoppas att du får en fin helg och att hjärtat sköter sig nu oxå, kram!

    alice mamma; exakt som du känner....att minsta rörelse kan trigga igång hjärtat har jag känt massor av gånger. Det kunde vara vilken kroppsförändring som helst, typ resa sig från en stol, böja mig ner, vända mig i sängen....etc Men trots det så har jag verkligen försökt att få igång pulsen. Hjärtat kan hålla på och böka i början av min fysiska aktivitet....men efter ett tag så ger hjärtat med sig. Det har endast varit ngr få tillfällen som hjärtat bökat hela promenaden, cyklingen etc.
    Det jag iaf har känt är att motion i längden hjälper hjärtat att må bättre och därmed sköta sig bättre.
    Självklart skulle jag aldrig vågat utmana om min läkare sagt ngt annat, men iom att han hela tiden sagt att motion bara är positivt så har jag nästan slaviskt sett till att röra på mig varje dag, mellan 1-2 timmar. Jag är säker på att det varit en del i mitt tillfrisknande. Dessutom ökar serotoninent vid rörelse, som i sin tur sänker våra stresshormoner. Jag sover bättre, känner mig lugnare och blir gladare. När jag är glad orkar jag tackla mitt hjärta bättre, har mer enrgi då:)
    Jag lider verkligen med dig...i Januari kände jag själv nästan att jag inte orkade längre. Minns den dagen när jag satt på mitt kontor hemma och valde mellan att ge upp eller att styra upp mitt tillfrisknande själv. I det läget förstod jag att INGEN skulle hjälpa mig mer än vad läkarvården redan gjort.....De hittade inga fel genom alla undersökningar. Det enda min arytmiläkare sa var att han kunde höja upp selokendosen till 200 mg/dygn!! Det var inget alternativ för mig.....så det var då jag googlade på stressrehab, jag tänkte att jag måste prova alla utvägar.
    Det har varit en lång resa till idag, men på måndag börjar jag äntligen på Danderyds stressrehab.
    Tyvärr, verkligen tyvärr säger jag....så räknas våra extraslag som icke akuta eller farliga, så att få tilldelad ngn annan hjälp än medicin finns inte. Iaf inte i Stockholm, men det känns som om det ser ut på samma sätt i hela Sverige, iaf vad alla härinne återberättar. Man blir tvungen att styra upp sin rehab själv! Man är nästan tvungen att vara frisk i Sverige för att orka kämpa för sin rätt.... 

    Du skriver att det kan vara bra i ngr veckor för att sen vara dåligt i ngr. Så ser mitt mönster oxå ut. Förutom då bakslaget som jag fick i veckan, som helt otroligt gav med sig på en dag, vilket det ALDRIG gjort.....men som jag skrev tidigare så tror jag att det var min vilja och kämparandasom hävde "utbrottet". Också att jag analyserat vad som är till hjälp och inte.....
    Mina extraslag kommer ofta vid ägglossning och lugnar sig vid mens, har du kollat det ngn gång?? Var noga med att skriva ner din menscykel och se om det finns ngt mönster. Hormonet kan iaf vara en trigger.

    Skickar dig än en gång mängder av styrka via cybervärlden. Försök verkligen att ta kommandot och försök att våga lita på din läkare att det är ok att röra på dig. Och försök att återgå till din träning, extraslagen är ju där vare sig du tränar eller inte iaf.....

    kram kram

    långt meddelande som vanligt....blir bara så ivrig när jag försöker hjälpa andra i samma situation....:)

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 29 May 22:35

    Usch Linda71, det är så förbaskat jobbigt att ramla ner i det där hålet.....men jag lovar dig att ju fler gånger du ramlar, desto lättare är det att komma upp. När jag var nere som mest så sa hemlis, trådstartaren till mig att det blir lättare och lättare....jag trodde henne inte:( men idag så kan jag inte annat än att hålla med henne.....det blir lättare. Min teori om det är att vår reptilhjärna vet att vi inte dör, hur jobbigt den än är! Vårt mentala jag blir säkrare och starkare för varje gång vi faller. MEN det är verkligen skitjobbigt när man väl är i hålet,framförallt de första dagarna! Så försök Linda att koppla in advokaten som talar om att du är kollad, du är frisk och du ska inte dö! Gör allt som du vet kan ge bättring på både lång och kort sikt, promenader, extra lång sömn, bukandning, massage, varma bad...eller vad det än är som kan ge lindring.

    Efter alla mina, säkert 1000 analyser ;), så är jag övertygad om att både rygg och mage kan vara en trigger. Något som jag jobbade MYCKET med i onsdag när jag fick ett bakslag var att stretcha och töja ryggen gång på gång under hela dagen. Jag la även till bukandningen i min strech. Te.x så hängde jag med huvet och överkropp ner mot benen, stod så långa stunder och andades djupa bukandetag.

    Att det kommer när man inte känner sig jättestressad tro jag inte är så konstigt....är kroppen från början satt i stress så tar det nog lång tid innan den helt är befriad från den. Stressen ligger säkerligen där på lur och sen är det ngt annat som triggar igång, kanske mage, dålig sömn, spänningar i rygg, oro för barn eller ngt annat....

    Va skönt att du snart har återbesök hos doktorn snart, se till att få med dig varenda fråga du har....Hjälper din medicin? Du har inte funderat på att sluta ifall den inte hjälper? Jag åt mina i 4 månader och kände att jag blev väldigt låst av att hela tiden passa medicintider plus att varje gång jag tog en tablett så blev jag påmind av mina extraslag. Sen kände jag att jag inte vågade börja med stressgard innan jag slutat. Kändes som om det var ett bättre alternativ att stoppa i sig ngt som var mer naturligt och de ämnen som kroppen läcker när den är i stress.

    Försök verkligen att NJUTA av det fina liv som du verkar ha....trädgårdsarbete tror jag är kanon mot våra felslag, det är så harmoniskt och man är verkligen i nuet....lite mindfulness över det:)

    Sen får du aldrig känna att du inte kan skriva deppigt här inne. det är väl precis det vi är till för....att stötta när vi har det som jobbigast:)

    varm kram till dig Linda71

  • Sommar­troll
    Äldre 30 May 19:38
    Hej alla
    Jag vill först ge alla en stor kram för att ni tar er tid att stötta - komma med råd ,bry er
     Jag har haft det bra i nästan 1.5 vecka  har inte haft någon större oro för hjärtat eller extra slag
    Men idag  som en blixt från er klarblåhimmel   som kom min oro tillbaka
    Jag har sovit gott och länge i natt . vaknade med solen i ögona , åt frukost på altan , tvättade bilen  och gjorde lite små pyssel på tomten
    Har INTE varit stressad alls , min fru och jag bestämde att vi skulle åka och fika vid café vid havet
    Vi frågade vår granne och hennes barn om dom ville åka
    Tog en stund innan vi skulle åka - jag gick och vankade lite fram och åter - helt plötsligt börjar jag få hjärtklappning --- jag blir rädd går in i mitt sovrum  - alla sitter i bilen och väntar på mig
    Lägger mig på golvet försöker andas lugnt  efter kanske 4-5  ( max)  från hjärtklappningen börjat så slutar den känner mig lite matt  men går till bilen och vi åker och fikar
    Under dom närmsta två timmarna kan jag knappt tänka på annat än mitt hjärta -- jag är nog ganska frånvarande vid fikat
    Väl hemma  sätter mig och surfar runt - försöker hitta svar och förklaringar
    Jag är hela tiden observant hur hjärtat låter och på extra slag   men det har inte känts något på  7-8 timmar nu
    Men tänk vad lite som kan trigga i gång och förstöra en hel dag .... som jag skrivit förut jag är less på detta
    Vill inget heller än att våga leva
     
    Kram på er alla därute
     
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 30 May 20:04

    usch vad jobbigt för dig sommartroll:(

    när du skriver hjärtklappning, menar du extraslag eller att hjärtat rusar på fortare?
    fantastiskt iaf att du lyckades häva hjärtklappningen....i mina öron låter det som om det var stresshormoner som "attackerade" hjärtat, iom att du lyckades få bort det med din andning. i lugn djupandning så sänker du stresshormonerna och det finns helt enkelt inte tillräckliga mängder kvar som retar hjärtat....du skulle verkligen testa medicinsk yoga{#lang_emotions_laughing}
    vill man inte börja i grupp så finns det själv-cd att köpa. yogans syfte och effekt är just att sänka kroppens stresshormoner på både kort och lång sikt.

    det är så konstigt det här med stress....man kan känna sig helt lugn i kroppen och ändå så sätter det igång{#lang_emotions_undecided}men när jag väl försöker analysera mig själv efter situationer som du beskriver, så lyckas jag alltid hitta något som ändå ligger och gror....hm.

    mina besvär kunde öka på just söndagar.....ångest att gå till jobbet på måndag...

    glöm inte att koppla in advokaten{#lang_emotions_wink}

    varm kram till dig{#lang_emotions_heart} 

  • Sommar­troll
    Äldre 30 May 20:35

    Hej
    Hjärtfröken
    Det jag fick var att pulsen ökade ... 
    Jag tänker på det du skriver  . jag tar åt mig mycket och lär mig

    Kram

  • Äldre 30 May 21:51

    Sommartroll: det är precis samma för mig!! Jag får dock inga rusningar utan extra slag och ibland oregelbunden puls. Jag blir frånvarande och inåtvänd när det börjar. Försöker dock att göra som "Hjärtfröken" säger, koppla in advokaten. Vissa ggr funkar det bra och andra ggr inte alls.

    Hjärtfröken: du är helt fantastisk med din pepping, förklaringar och tips. Jag hoppas att du förstår hur mkt vi uppskattar det. Du får en att förstå lite bättre att detta faktiskt inte tar död på en. Hoppas du själv känner dig lugn av att skriva. Sköt om dig.

    God natt och ha en skön vecka!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12