• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413404 visningar
    1291 svar
    1291
    413404

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 30 May 22:15

    Tack gulliga Linda 71, dina ord värmer, mycket{#lang_emotions_heart}

    Jag mår bra när jag får skriva av mig och faktiskt blir jag lugnare, och dessutom att försöka ge goda råd känns bara så positivt{#lang_emotions_laughing}

    den här sidan har betytt så mycket för mig, och de råd och den förståelse jag fått har hjälpt mig enormt i min egen bearbetning. jag blir bara stärkt om jag nu kan ge tillbaka lite och hjälpa andra...

    sov gott så hörs vi, kram till er alla{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 1 Jun 14:22

    Linda71:
    Jag behöver heller inte alltid känna mig stressad för att få extraslag, da kan komma som ett brev på posten när som hellst på dagen. Men jag kan ofta men inte alltid koppla ihop det med magen, typ orolig mage eller att jag ätit för mycket eller för fort.
    Jag känner samma som dig när du skriver att du alltid vill ha en orsak till extraslagen, jag letar alltid efter varför.

    Har själv haft ett par goda dagar, kunde ta nått glas vin i helgen utan problem, har inte ätit någon Bisoprorol sedan i fredags kväll och i går morse tog jag en kaffe latte med extra mycket mjölk, såååå gott.
    Idag har det vart lite oroligt igen, vet inte varför men har vart rörigt även på jobbet så jag hoppas det beror på det.
    Köpte även Sress Gard igår och tog de första tabletterna igår kväll, stor dos tycket jag = 4 kapslar om dagen.

    Hjärtfröken: Äter du lika mycket ? Konstig fråga men har din urin blivit mycket gulare sedan du började med stress gard ? Brukar inte ha så gul mer än på morgonen men nu är den jätte gul hela dagen trots att jag dricker som vanligt.

    Ska avsluta denna veckan med mycket ledighet, kvalitetstid med barnen och en massa motion.

    Kram på er hjärtevänner..

  • Äldre 1 Jun 14:24

    Alice Mamma:
    Hur mår du denna veckan ?
    Hoppas det är bra.

    Kram

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 1 Jun 15:30

    Hej LiBää007, jo jag tar full dos, 2 på morgonen och 2 på kvällen. Började med 2 per dag, men då sa dem till mig på stresskliniken att jag bör ta full dos, annars kanske det inte ger någon verkan och därmed onödigt. Känner oxå en tjej som jobbar på en hälsokostbutik, hon hade varit kurs om just stressgard och rekommenderade full dos:)
    Har dessutom ringt till företaget och pratat med dem direkt. Kvinnan berättade att det är ett gammalt (minst 10 år) beprövat hälsokost och inga biverkningar har rapporterats. Innan jag stoppar i mig tabletter vill jag alltid kolla upp dem så mycket det går, med dessa känner jag mig säker{#lang_emotions_smile}

    Skratta för mig själv när jag läste om ditt urin, absolut ingen dum fråga.....men det är helt i sin ordning. Jag tror att det är magnesiumet som färgar gult, annars någon av de andra mineralerna/vitaminerna. Men jag är nästan säker på att det är magnesiumet.

    För ngt år sedan när jag började äta mivitotal plus (multivitamin) så blev jag skitskraj när urinet helt plötsligt var helt gult.....kollade upp det genast{#lang_emotions_laughing} Men det är lugnt och helt normalt!

    Jag tycker du är så duktig som börjar hitta dina former, motion, kvalitetstid, njuta av vin och latte ibland....jag tror att det är precis det som är den bästa medicinen för oss med oroliga hjärtan.
    Låt hjärta böka lite och fortsätt att leva på så tror jag mycket är vunnet{#lang_emotions_laughing} 
    kram till dig{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 1 Jun 20:05
    LiBä007 skrev 2010-06-01 14:24:54 följande:
    Alice Mamma:
    Hur mår du denna veckan ?
    Hoppas det är bra.

    Kram
    Hej, tack för att du frågar. Inte bra. Har försökt att dra ner på seloken och är nu nere på 50 mg mot 100 mg för 2 veckor sedan. Min läkare sa att jag skulle få mer extraslag när jag trappar ner. Har ni också fått det ?
    Eftersom jag inte tycker att medicinen hjälper mig så vill jag gärna sluta med den. Har ätit sedan september-09. Man blir så andfådd av medicinen då pulsen inte kan gå upp. Jag hoppas att kroppen snart ska vänja sig vid den nya dosen så det blir lite bättre.
    Jag har tagit till mig vad ni säger och idag har jag verkligen försökt att strunta i extraslagen när de kommer vid ansträngning. Försökt att tänka på roliga saker istället. Jag har ju trots allt en tid hos doktorn i augusti så än har de inte släppt mig och det känns skönt.
    Jag tror att mina extraslag har kommit pga mycket inre stress och oro under större delen av mitt liv. Kroppen orkar väl inte hur länge som helst och nu har den sagt ifrån.
    Det är skönt att få skriva av sig till människor som förstår vad det handlar om.
    Tack för att ni finns! Kram
  • Äldre 1 Jun 20:36

    Alice Mamma:
    Jag har själv ätit Seloken zoc under flera år, tom under hela min sista graviditet.
    När den sattes ut första gången var det ingen läkare som informerade mig att den skulle trappas ned utan jag gick från 100mg till 0mg på en dag = Katasrof.. Jag blev skitdålig och trodde hjärtat skulle hoppa ur bröstet på mig.
    Började igen och när min dotter var några månader så började jag trappa ned och det JÄTTE långsamt.
    När jag läser att du gått från 100 till 50 så tycker jag det är för mycket. Jag gick från 100 till 75 till 50 till 25 till 0 och detta tog flera månader...
    Men det var värt det och jag kan inte påminna mig att jag hade några utsättningsymptom alls.
    Hur är din puls nu ?
    Bra att du försöker tänka positivt ocg blicka framåt, vi hejar på dig..
    Att trotsa extraslagen och ge sig ut o motionera har hjälpt mig många gånger när jag snabbt inser att jag mår så mycket bättre, på med Ipoden på hög volym o ut o låt tankarna skena fritt.... sååå härligt.. Hoppas att du snart tar dig ur detta och får må bättre..
    Massa kramar till dig..

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 1 Jun 20:49

    Hej alice mamma!

    Jag har själv ätit exakt samma dos som dig av seloken (100mg). Jag åt det mellan november-09 och mars nu i år. Extraslagen BLIR värre när du trappar ner, riktigt jobbigt hade jag det. Mellan 100 och 50 trappade jag ner ganska fort, typ som dig, under 2 veckor.
    Därefter fortsatte jag i ngt lugnare tempo för att hjärtat skulle få tid att vänja sig. Ungefär var 4-5 dag trappade jag ner 12.5 mg. Jag kan ärligt säga att jag vacklade flera gånger, var på väg att gå upp i full dos vid flera tillfällen.....Men jag hade en klok väninna som stöttade mig dagligen och påminde om att det faktiskt  kan bli bättre, vilket hon hade rätt i. Direkt när jag var fri från mina seloken så började jag att äta Stressgard, ngt som jag varmt rekommenderar.
    Kroppen läcker en massa viktiga mineraler(bl.a viktiga för hjärtats rytm) och vitaminer när stresshormoner far runt i kroppen, vilket Stressgard balanserar upp. Dessutom innehåller den Griffonia, en afrikansk ört som hjälper kroppen att bilda serotoninet (glädjehormon) Ett hormon som är outstanding både genom att den trycker undan stresshormonerna och gör att vi känner oss gladare{#lang_emotions_sealed}

    Min överlevnad under nedtrappningstiden var att gå, gå och gå.....allt för att hjärtat för korta stunder skulle få slå normalt. Även de dagar som jag låg på ca 30 000 extraslag (vilket jag gjort ofta) så stålsatte jag mig och gick. Jag kände att värre än det livet jag hade kunde det inte bli, därför var jag tvungen att ge det en ärlig chans{#lang_emotions_wink} Jag tittade mig  spegeln dagligen och berömde mig själv....ofta med tårar i ögonen{#lang_emotions_cry} för det var jobbigt......MEN jag skulle vinna, vilket det känns som om jag gjort nu.....Jag har säkerligen långt kvar, men helt klart är jag på väg uppåt och jag känner att nu är det jag som bestämmer, INTE hjärtat!!!

    Dessutom kände jag mig så fri och ren när medicinen var borta, jag kände typ att NU ska jag faanemig ta över kommandot. Det var efter det som jag började jogga och motionera mera, eftersom det nu var fritt fram att höja pulsen till över 140 slag/minut. Om det är min vilja, joggandet eller Stressgarden som gjort att jag nu mår så mycket bättre vet jag inte....men det spelar ingen roll. Jag tullar inte på något, törs helt enkelt inte{#lang_emotions_laughing} Mitt liv får se ut såhär ett tag, kroppen behöver förmodligen lång tid på sig att återhämta sig, vilket jag ska ge den{#lang_emotions_smile}

    Jag tror oxå att din egen analys om den inre oron och stressen är det som retat ditt hjärta mest.Sen har vi nog en hel del trigger på sidan om som ihop med stresshormonerna kan sätta fart på eländet. 
    Är säker på att det är lika för mig. Oron är förödande, blä! Men man får lära sig här också att ta befälet över sina tankar och försöka tänka mer positivt.

    Jag tycker iaf att du är jättemodig och duktig som försöker att avsluta din medicinering, det kan inte bli sämre.....
    Selokenet är ju en betablockerare som hindrar stresshormoner från att nå hjärtat. Men det du nu får försöka göra är att DU själv ser till att hålla stresshormonerna i schack{#lang_emotions_laughing}

    Har du funderat på att gå och prata med någon, typ KBT? Imorgon börjar min KBT-kurs på stresskliniken, ska bli jättespännande. I måndags hade jag första träffen i basal kroppskännedom, det var lärande,  superskönt och oerhört stress-sänkande. Påminde en del om min medicinska yoga,med koncentration på andning och hållning.
    Generellt så tror jag att vi människor som är stressbenägna slarvar både med andning och hållning, vilket i sig ger låsningar både muskulärt och andningsmässigt. Vi vittnar ju många härinne om att det känns som låsningar i brösttrakten både fram och bak vid arytmin....så ngt ligger det säkert i det.

    Nä nu ska jag sätta mig på motionscykeln!

    Ta hand om dig och försök att vara stark, jag lovar att du orkar mer än du tror.....tänk oxå långsiktigt, kroppen läker inte på en dag....för mig blev det lättare när jag släppte min önskan att det skulle gå fort..

    Jag hejar på dig och fortsätt att skriva så vi får höra hur det går för dig. Vi finns här för att stötta!!!

    Kram kram{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 1 Jun 20:55

    Tihi - det där med gulfärgat urin - skrämde mig oxå då jag åt mitt B-vitamin tillskott. Sedan åt min sambo barocca (oxå b-vitamin tillskott) & kom lite generat & frågade mig om det här med färgen på urinen . Så här är det:

    riboflavin (B2)som du kissar ut och det är absolut inte farligt.

    Riboflavin används som livsmedelsfärg så visst är det det som är gult i din tablett.

    LiBä: Ska bli spännande att se om stressgard funkar för dig med!

    hjärtfröken: Så de rekomenderar detta preparat på stresskliniken med? Hur långtid tog det innan du kände resultat? Just nu testar jag B-max - som innehåller b-vitaminer, zink och magnesium - som man ju sprutar ur sig då man är stressad och dessutom om man som jag har psoreasis.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 1 Jun 23:09

    tack allasväl, då har jag lärt mig att det är b2 som ger den gula färgen{#lang_emotions_smile}

    jag kände ett otroligt skönt lugn i kroppen redan en timme efter första tabletten. men helhetsmässigt så tog det nog 4 veckor då jag verkligen förstod att arytmin kom mer sällan och när det väl kom/kommer så kan jag hantera det mycket bättre. att mitt mentala jag blivit starkare beror säkerligen på griffonia(serotoninhöjande) och att kroppen känns lugnare beror garanterat på vitamin och mineraltillskotten. tron kan ju göra mycket som sagt{#lang_emotions_wink}

    en annan märklig(?) kanske inte så märklig egentligen, bara positiv sak{#lang_emotions_smile} är att den här våren har jag knappt känt av min pollenallergi, något som jag haft varje år (sånär som när jag var gravid) sedan minst 20 år tillbaka i tiden. funderar om det kan vara stressgarden som hjälper till även där??verkar ju som om den balanserar upp ganska mycket i min lilla kropp{#lang_emotions_undecided}

    LiBää007, du måste verkligen återkomma och berätta om du känner av ngn effekt av stressgard....ha oxå koll på om dina naglar växer och blir starkare....men iofs så kanske du redan har fina naglar?? själv har jag haft naglar som delat sig hela livet typ{#lang_emotions_frown}

    nej det var inte stresskliniken som rekommenderade stressgard, däremot berättade jag om tillskottet, vilket dem tyckte verkade bra och därmed rekommenderade full dos{#lang_emotions_laughing}

    hur tycker du att ditt tillskott fungerar allasväl? finns det kalcium i ditt tillskott? det är ju också en viktig mineral att få i sig vid stress iom att det sköter muskel och nervfunktionerna.
    hur mår du annars allasväl, har du börjat bearbeta allt du gått igenom? hur är det på jobbet?

    nä nu är det dags att sova. imorgon blir det att börja med medicinska yogan, därefter till stresskliniken och efter det på ett jättespännande jobb/projektmöte.

    sov gott och kramis till er{#lang_emotions_heart}

  • Äldre 2 Jun 09:33
    LiBä007 skrev 2010-06-01 20:36:07 följande:

    Alice Mamma:
    Jag har själv ätit Seloken zoc under flera år, tom under hela min sista graviditet.
    När den sattes ut första gången var det ingen läkare som informerade mig att den skulle trappas ned utan jag gick från 100mg till 0mg på en dag = Katasrof.. Jag blev skitdålig och trodde hjärtat skulle hoppa ur bröstet på mig.
    Började igen och när min dotter var några månader så började jag trappa ned och det JÄTTE långsamt.
    När jag läser att du gått från 100 till 50 så tycker jag det är för mycket. Jag gick från 100 till 75 till 50 till 25 till 0 och detta tog flera månader...
    Men det var värt det och jag kan inte påminna mig att jag hade några utsättningsymptom alls.
    Hur är din puls nu ?
    Bra att du försöker tänka positivt ocg blicka framåt, vi hejar på dig..
    Att trotsa extraslagen och ge sig ut o motionera har hjälpt mig många gånger när jag snabbt inser att jag mår så mycket bättre, på med Ipoden på hög volym o ut o låt tankarna skena fritt.... sååå härligt.. Hoppas att du snart tar dig ur detta och får må bättre..
    Massa kramar till dig..


    Jag gick inte från 100 mg till 50 direkt utan minskade med 25 mg under en vecka och tog sedan 25 mg till. Angående min puls så känner jag att den är högre även vid vila än med 100 mg. Hur har era blodtryck legat när era extraslag och utredningar började?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12