• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409988 visningar
    1291 svar
    1291
    409988

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • LillaP­inglan
    Äldre 8 Jun 07:34

    ja, alla sätt som fungerar är ju kanon bra! Man måste bara testa sig fram och se vad som funkar för en själv. Jag ska dit igen på måndag kl 13.00.det kostar 500kr per besök, värt alla pengarna tycker jag, mycket bättre och definitivt mer givande än hos psykologen! ;)
    Till något helt annat, så blöder jag och håller troligtvis på att få MF :( tiden får utvisa ödet nu..är så trött på skit! snyft. ha en bra vecka på er alla!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 8 Jun 10:09

    LillaPinglan, vad ledsen jag blir för din skull.....jag hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt för digHjärta

    Får en känsla av att många här inne på tråden drabbas extra hårt utav livets "hårda skola".....

    Ta hand om dig och krama din familj extra mycket så att du får styrka.

    Varmaste kramen till dig från migHjärta

  • Äldre 8 Jun 11:39

    Hej på er vänner !

    Lilla Pinglan:
    Ledsen för din skull, sänder en massa tankar och kramar..

    Ang Healing så har jag aldrig provat men det låter spännade.
    Jag har själv blivit hjälpt av akupunktur då mitt BT var högt efter min havandeskapsförgiftning.
    Satte nålar 2 gånger i veckan under en period och det hjälpte.
    Har också provat zonterapi en gång, det satte fart på blodcirkulationen o jag var helt dissy ett tag efter.

    Hjärtfröken:
    Hur går det på stresskliniken ? Berätta om du har lust, är jättenyfiken.

    Själv fick jag brev från Borås lasarett igår, svar från läkaren jag träffade då jag var på akuten.
    Han hade fått svar på pappren, proverna, ekg som skickats till hjärtmottagningen.
    De vill inte göra ytterligare eller förnya undersökningar utan de jag gjorde -03 var inget konstigt med. Han skrev också att de extraslag som registrerats var godartade.
    Han rekomenderade behandling med Typ Bisoprorol vid behov.

    Jag känner mig piggare och jag får bara försöka ta åt mig det som läkarna säger och leva vidare.
    Äter full dos av Stessgard fortfarande.
    Blev lite full i skratt här om dagen, är en ganska stressad bilförare köra gärna lite fort, är ute i sista minut, blir irriterad på övriga bilister mm mm
    MEN nu kör jag lungt, som värsta tanten.. stannar åt folk till höger o vänster.. ingen panik.. har all tid i världen.. vad gör det om jag blir 5 minuter sen ?? Kanske pga sterssgard ??

    Hur mår ni andra ?

    Kram

  • Äldre 8 Jun 15:29

    Åh - lilla pinglan Håller tummarna för att det går bra trots allt! Men du - om du nu skulle få ett missfall till - är du inte "berättigad" en utredning? Var och träffade den underbara kuratorn på KK i dag igen och hon har nu ordnat så jag till hösten ska få komma på samtal till deras fertilitetsexpert för att få en bedömning och bara att få möjligheten att sitta och prata med en KK-läkare i en timme låter helt fantastiskt och känns otroligt skönt!

  • Sommar­troll
    Äldre 9 Jun 12:01
    Idag förstod jag vad mycket av min oro för hjärtat ligger i
     
    Jag hade en jobbig morgon - med bröstsmärtor på vänster sida  och började må illa som inte riktigt gick över ( detta kom i och med lite tanke stress)
    Jag satt på ett p-möte  det bara värkte - jag försökte slå bort detta  men gick inte
    Satte mig i bilen och åkte hem  skrev ett sms till kollega att jag mådde dåligt ( illamående )
    I bilen funderade jag på om jag hade värk fortfarande   eller inte ...... men nej - den har försvunnit -illamåendet också
    När jag kom  hem forsade tårarna  jag förstod vad min oro ligger i 
    Att jag försvinner och att barnen inte har någon pappa längre
    Jag är också ledsen att se min son frågande hur jag mår ....
    ,och att jag inte riktig vet när jag skall söka hjälp för mitt onda - tänk om jag inte söker och dör
    Väl hemma tog jag kontakt med min psykolog jag träffar då och då - fick en tid i kväll   - känns skönt
    Tog också ett beslut att jag skall sluta bry mig om alla andra -(förutom självklart min familj )  jag bara ger  och ger  men får lite tillbaka.
    Väl hemma pratade jag även  med min fru och hon stöttar mig till 100 % 
    Jag har fortfarande en oro i kroppen tycker hjärtat slår konstig ( har kollat pulsen 1 gång..... ) då var det hur lugnt  som helst....
     
    Under fm. har jag försökt distrahera mig igenom att göra småsaker på tomten
    Jag försöker tänka logiskt  och tänka på det jag vet hur ett hjärta fungerar men framför allt hur ångestens ansikte ser ut
    Tack för att jag fick låna ditt öra
    Kram
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 9 Jun 14:55

    Hej sommartroll!

    Vad duktig du var som lämnade jobbet, tror att det är precis sådana beslut vi måste ta emmellanåt, alltså att dra i handbromsen just här och nu....när det blir för mycket. Alldeles för ofta så nonchalerar man sina känslor, både psykiska och fysiska. Din kropp talade nog om ganska tydligt för dig idag att nu räcker det!!! Du behöver kanske vila och få tillfälle att fundera på hur du vill ha ditt liv i fortsättningen.
    Att bestämma sig för att sluta bry sig lika mycket om allt och alla tror jag är en nödvändighet när man har hamnat där många av oss verkar vara. Att bara fokusera på dig själv, och självklart på din familj, det är nog det mest viktiga för dig i nuläget.

    Vad bra att du också fått en tid så snabbt hos din kuratorGlad

    Om du trots din inre advokat fortfarande oroar dig över hjärtat så skulle jag kontakta vårdcentralen och gå upp dit för ett EKG. Normalt brukar man inte behöva beställa tid utan det är bara att gå dit.
    Förmodligen kommer dem inte att se något.....men ett sätt för dig att släppa ångesten OCH därefter jobba vidare på dina nya beslut!

    Kämpa på sommartroll och ta hand om dig!

    Själv har jag precis kommit hem från sressrehab, det är underbart! Jag kallar det själv för personlig utveckling i hög gradSkrattande
    Lovar att dela med mig av allt jag får lära mig inom kort......men nu måste jag hjälpa 16-åringen med att lägga upp byxor,han ska på skolbal imorgon.

    Kram till er allaHjärta

  • Äldre 9 Jun 21:13

    Trött trött & int ont i kropp och själ.... Fick slutligen nog av min läkare och VC i förrgår. Verkligen det var det galmnaste läkarbesök jag någonsin varit på, orkar ej berätta allt men det var så illa så man hade velat haft en dold kamera med sig! Tack och lov var min man med mig - ananrs hade jag nog trott att jag drömt, inbilalt mig elelr blivit galen! & inte ett dyft av besöket handlade om mig och mitt mående och jag var lika lite hjälpt och dessutom mer stjälpt när jag gick där i från.... & hon visste dessutom att jag gick igenom ett missfall fför bara ngr veckor sedan - inte ens ett "jag beklagar" fick hon ur sig - än mindre hur jag mår!

    - attans skit att man har otur på den fronten. Har i alla fall nu ringt en sjukgymnast på en annan VC i stan med mycket bättre rykte. Hon jobbar med mindfulness och baslkroppskännedom. På den VC jobbar de i team och jag tänkte att det förhoppningsvis är en bra väg att gå för att komma i kontakt med en läkare... Hoppas min plan funkar! Vet nämligen inte om jag någonsin kommer kunna tillgodogöra mig ngn form av behandling om jag inte blir sjukskriven i alla fall på deltid - jag liksom tar i så för att orka jobba så jag kommer på mig med att gå och spänna mig HELA dagarna.... & i dag har vi fått reda på att de förmodligen måste skära ner på folk - vilket innebär att jag förmodligen inte får min omplacering.... SUCK!

    Känner mig väldigt egocentrerad just nu -  har inte orkat läsa allt ni skrivit nu men skickar er alla en STOR kram och tack för att ni finns

  • Sommar­troll
    Äldre 10 Jun 10:01

    Hej Hjärtfröken
    Tack för dina tankar
    När det gäller ekg  så har jag gjort 3 st sedan i jan   senaste för 1 månad sedan
    Jag måste acceptera att det är okey
    Skall i dag träffa en psykolog som jobbar med hälsoångest   får se vad det leder till

    Igår träffade jag min 2 ....andra psykolog .... jag har förmånen att få handledning via jobbet
    Jag vet inte om det är så bra att ha 2   jag får utvärdera detta
    Men självklart på sikt kommer jag ha 1 st men förhoppningsvis ingen längre fram 
     

    Var rädd om er
    Kram Tungan ute

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 10 Jun 20:56

    Hej igen sommartroll!

    Vad skönt att du har gjort så pass många EKG, känns som en bra analys att du litar på dem, det ska du göra (säkra apparater det där.... plus att ett EKG:t i sig säger väldigt mycket om det finns konstigheter på hjärtat)Skrattande Garanterat kan du vara lugnSkrattande

    Minns inte vart du bodde? Om du bor i Stockholmstrakten så tycker jag absolut att du ska söka dig till Danderyd, där jag går. Om inte så ska du kräva att få hjälp med att hitta rätta behandlingsformer....

    Psykologhjälp är jättebra att få....men jag tror tyvärr inte att det är tillräckligt......min bestämda uppfattning är att annan hjälp kan behövas för oss som har "hälsoångest", överdriven oro, "triggat autonomt nervsystem" , "nära kontakt med vårt inre" . Det finns te.x basal kroppskännedom, avslappningshjälp, mindfulness, KBT, medicinsk yoga, akupunktur etc.
    Och även att man får hjälp med att få en individuellt anpassad behandlingsform, för alla är vi olika och behöver jobba med olika saker.

    Jag som nu har börjat min 10-veckors behandling på Danderyd tror ibland att jag har hamnat i himmelriketFlört Känner mig för första gången i mitt liv ordentligt tagen på allvar och så härligt omhändertagen. Jag lär mig nya saker om mig själv hela tidenTyst Det känns som en påbörjad resa i personlig utveckling.

    Basal kroppskännedom är helt fantastiskt....i måndags var jag nära att börja gråta när jag helt plötsligt märkte att ngt saknades i min kropp....helt plötsligt  kände jag inte mitt hjärta i liggande läge.....det är 10 månader sedan jag hade det totala lugnet inombords. Även om jag inte har arytmi för jämnan nuförtiden så känner jag ALLTID min egen puls när jag ligger ner. Den känslan var så fantstiskt skön.....å jag kände att livet är nog på väg att bli ljusareSolig

    En annan sak som är helande är att man är tillsammans med människor som är i precis samma situation som en själv, läkarna, psykologerna, sjukgymnasterna, ja alla pratar samma språk som en själv......man känner sig så förstådd helt plötsligt.....vilket jag inte tidigare känt så värst mycket utav på min "hjärtresa".

    Vi har under 2 veckor nu börjat lära oss väldigt mycket om vår andning, som oftast är den som ställer till fysiska problem i kroppen, såsom hjärtklappning och extraslag. I hela mitt liv har jag nu upptäckt att jag har andas på tok bakvänt när jag utfört en muskulär handling, vilket i sig ställer till med en massa knasigheter i kroppen och som ger obalans i våra chakran och vårt hormonella system.
    Ett enkelt tips, där ni kan prova hur ni gör om ni andas rätt i samband med musklekraft;
    Lägg er ner på golvet, tänka att ni ska göra en knipövning (kroppens muskulära centrum), hur andas du? Andas du ut eller in när du görsjälva muskelspänningen?

    Rätt är iaf; slappna av och ta ett djupt andetag (magen fylls), blås ut luften aktivt (magen trycks in) och gör knipövningen. Dvs. du spänner musklerna vid utandningen. Fortsätt så ngr gånger tills du har fått ett flyt i andning och knip.
    Jag har styrketränat i säkert 15 års tid och har alltså gjort helt galet fel vid varje styrkeövning, med undantag för magövningar (går inte att ha fylld mage när man trycker ihop).

    Enligt sjukgymnasten ställer den här felandningen till en massa obalans i kroppen.....det handlar alltså inte bara om styrketräning, utan om hur vi utför kraftövningar allmänt i vår vardag.

    Sen har vi KBT i grupp, känns ungefär som "vårat forum"  fast man ser varandra och lär känna varandra på ett närmare plan. Vi delar erfarenheter, ger varandra tips och får vägledning av vår psykolog. Sen får vi också en massa läxorFörvånad Just nu har vi i läxa att varje dag undsätta minst 5 minuter för dig själv då du måste göra ngt som ger dig lugn, BARA DIN EGNA ENSAMMA STUND!

    Vi ska också under en hel vecka skriva upp vad vi gör VARJE vaken timme och betygsätta aktiviteten från 1-10. Syftet är att vi själva ska börja analysera hur vårt liv ser ut och hur nöjd man är över sin vardag och det man tar för sig. Vad är det jag sätter högst betyg på och vad är det som känns minst roligt. Utifrån det antar jag att vi i framtiden långsamt ska börja förändra och plocka bort alla energitjuvar..........energitjuvar=stresshöjande=extraslag/hjärtrusningar

    Oj, märker att jag kan skriva hur mycket som helst....Förvånad får nog sluta nu och berätta mer framöver.

    Ta hand om er och var snälla mot er själva....titta er i spegeln varje morgon och säg...JAG ÄR BRA, JAG ÄR EN FIN MEDMÄNNISKA, JAG ÄR DUKTIG,JAG ÄR FRISK,JAG SKA INTE DÖHjärta

    Kramis från HjärtefrökenHjärta

  • Äldre 10 Jun 22:19

    Hjärtefröken: Låter UNDERBART Njut & lär och tack för att du delar med dig! Kul att du gillar gruppen - då du ju var lite skeptisk och trode att det inte skulle passa dig.

    Har du haft möjlighet att fråga om de vet ngn liknande behandling ngn.annastans i landet?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12