• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409817 visningar
    1291 svar
    1291
    409817

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 10 Jun 22:51

    Hej Allasväl!
    Sorry, har glömt....men jag LOVAR att fråga på måndag :) Påminn mig gärna igen....minnet har ju blivit som ett gammalt russin nuförtidenFlört

    Har du fått tid till nya VC? Verkar ju suveränt att sjukgymnasten håller på med både mindfulness och BK. Å du, stå på dig kring sjukskrivningen!!! Jag blir sååå ARG när jag hör om inkompetenta och DUMMA läkare som inte kan ta oss på allvarKräks Varför ska man behöva kämpa hela tiden.....men försök att vara stark, du kommer att vinna i längden, det är jag övertygad om Skrattande
    Rättvisa kommer att skipas i framtiden....bra och goda medmänniskor (du verkar vare en Hjärta) vinner i längden!!!

    Libää007; vad skönt för dig att du fått provsvaren och att det var godartade, måste kännas underbart! Lagom till sommaren kan du koppla av och försöka njuta av livetGlad Jag tror oxå att Stressgard är en bidragande orsak till att du kände dig lugnare vid trafiksituationen.....jag är definitivt lugnare samtidigt som jag känner mig piggare, sen jag började med sressgard.

    Lillpinglan; hur mår du? tänker på digHjärta

    Imorgon flyttar jag ut till landet för att bo där till skolstart, där brukar jag kunna fylla på energidepåerna.....lovar att inte glömma bort erFlört tar lilla datorn med mig{#emotions_dlg.flower}

    Kramar till er/hjärtefröken

    ps. allasväl; det ÄR ok att vara egocentrisk ibland....eller rent av nödvändigt Skrattande Det är ett av de största budskapen jag lär mig på Danderyd!!!

  • Sommar­troll
    Äldre 12 Jun 20:37

    Hej
    Hjärtfröken
    Jag läser dina inlägg med mycket värme  och dom får mina tankar att snurra

    Jag har provat Basal kroppskännedom 
    Men jag gav upp efter  6 gånger   mycket tror jag beroende på " Tanten "  jag hade,  hon var så trög långsam  och omständig
    Jag tror på denna ide   får se om jag kan komma till någon annan

    Jag träffade en ny psykoterapeft i Tors
    Hon jobbar en del med hälsoångest ... jag fick direkt läxor    t ex inte ta pulsen , surffa inte runt och kolla sjukdomar 
    Kvinna  titta på mig och säger DU ÄR frisk --- hur vet du det  ??? är min direkta fråga   jag har kollat journaler och hört vad du har berätta r
    Har man hälsoångest börjar man ju direkt tvivla --hon är ju ingen läkare   
    Men hon stod på sig  och gav mig min sista läxa  och spännde ögona i mig    och DU skall börja motionera .....  du skall få puls på dina promenader
    Jag har börjat så smått idag    men oron finns där hur hjärtat skall betesig  
     Det sista hon sa och log   jag tror på dig .....

    Ha det gott alla
    Ni är ett underbart stöd

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 13 Jun 20:27

    Hej sommartroll!

    Jag blir alldelse varm inombords när jag läser ditt inlägg. Kvinnan du träffat verkar vara underbar och även fast hon inte är allmänläkare så är hon garanterat van vid att läsa och analyser journaler :) Försök att lita på henne OCH försök att våga göra som hon säger......vad har du att förlora? Precis så tänkte jag den dagen jag bestämde mig för att ta befälet över mitt hjärta. Dör jag så dör jag tänkte jag, INGENTING kan vara värre än att må så som jag gjorde.....

    Jag började långsamt, korta sträckor (ca 15 min) men med höjd puls, det är pulsen som är viktig. Varje dag ska du försöka komma ut. När du känner dig trygg med kortare pass så ökar du succesivt upp tiden...
    Å jag lovar, trust me, du kommer att må bättre....dessutom på många sätt. stresshormonerna sjunker, gladhormonerna ökar, sömnen blir bättre, hjärtat blir starkare, lungorna mer uthålliga, du blir lugnare, tänker positivare etc etc.
    Dessutom kommer du att kunna njuta mer av din familj och samhörigheten med dem.....tyvärr är det ju så att våra negativa tankar kring vår hälsa tar en massa värdefull tid från att njuta av det goda här i livet.

    Tänk såhär.....se ett måttband med ex. antal cm som är lika många som en mans medelålder, dvs ca 80. klipp bort lika många cm som du är år. är du 42 år så klipper du bort 42 st. kvar finns 38 cm (eller år). det är vad du har kvar cirkus att leva....vad vill du med desa år??? självklart vill du njuta och förverkliga saker, försök att tänka på måttbandet OFTA, vi har bara ett liv och vi måste leva nu!!! Varje dag av oro är en dag av förlust av harmoni.
    Det låter lite hårt....men jag tänker ofta på mitt måttband, vilket oxå hjälper mig att behålla kommandot över mina känslor/ångest!!

    Sen tror jag att du garanterat läcker en massa viktiga mineraler och vitaminer iom din inre stress....du kan inte tänka dig att ge Sressgard en chans? För mig har det hjälpt mycket!! Jag är betydligt lugnare, mindre orolig och hjärtat sköter sig fortfarande bra (gjort i 1½ månad nu).

    Sommartroll....just nu ler jag oxå och tänker...."jag tror på dig". Ta till dig av dem orden och försök att förändra, du har som sagt inget att förlora, bara en massa att vinna!!!


    Skickar styrkekramar genom cybervärlden till dig, OCH en spark i rumpan....ut nu och öka pulsenFlört

    kram kram

  • Äldre 13 Jun 22:55

    Hej igen alla.

    Jag har läst alla era inlägg de senaste dagarna och jag vill bara säga att jag tänker på er alla. Och jag är så tacksam att ni alla delar med av era erfarenheter.

    Denna vecka har jag haft förhållandevis många extra slag per dag sen jag låg inne på sjukhus i slutet av mars. Men jag tror mig förstå varför....och det är ju bra men det är inte klokt hur medveten man kan bli när e.s kommer. Hela världen stannar upp känns det som och jag börjar fundera på varför,  plus att jag blir ledsen. 

    Men jag har i alla fall varit på återbesök på sjukhus och pratat med läkare. Tyvärr hade hon inte fått magnetröntgen svaret (hon trodde dock att svaret låg på en annan läkares bord...), och det var ju därför jag skulle dit igen. Men jag fick svar på mitt 24h ekg och jag hade då 400 e.s på ett dygn. (ingenting mot för några månader sen men ändå störande) Läkaren sa att alla var VES men ofarliga. Hon menade på att jag får inse och försöka acceptera att jag har dessa och att  det kan bli värre ibland, men de är ändå ofarliga, även om de ökar i antal.
    Det viktiga är att jag inte svimmar. Just nu släpper de mig men jag pratade till mig ett återbesök nästa vår. Jag har även telnr till hjärtsjuksköterskan som har kontorstid. Det är jätteskönt och hon är kanon.

    Jag har haft en hel del "underbara" veckor i vår med väldigt få e.s. Jag har bytt tjänst på jobbet till en mindre utsatt position, vilket har gjort att jag känner mig ledig i hjärnan på helgerna för första gången på väldigt länge. Det är helt underbart. Jag ser min familj igen. När jag känner så här så är jag såå lycklig.

    Sen kan en dag bara förstöra allt på en sekund. Helt plötsligt kommer dessa e.s och jag blir rädd igen. Jag är precis som sommartroll, livrädd för att barnen ska bli utan mamma och min man utan fru. Men jag är inte lika rädd längre och min advokat blir bättre och bättre. Jag jobbar på det men det går långsamt. Jag får också hjälp av företagshälsovården med beteendevetare och jag ska även få träffa en på företagshälsovården som jobbar med mindfulness.

    Det här med extra slag och min oro och katastroftankar är ju ett beteende som jag har haft i många år. Man får försöka inse att det troligtvis tar många år att bli bra också. Jag är snart 40 år och fick en aha-upplevelse när Hjärtfröken skrev att hur vill man leva sina nästkommande 40 år?? Detta ska jag försöka tänka på. Jag vet ju hur bra jag kan må när allt känns bra. Jag har fått positiva besked från läkaren och jag får hjälp av beteendevetare att bearbeta och tänka rätt. Jag hoppas att det ska ge mig en massa goa år framåt.

    Godnatt på er och sköt om er och era hjärtan.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 14 Jun 22:56

    Hej Linda71!

    Vad mycket bra saker det börjar hända för dig:) Nu måste du försöka andas ut och njuta av att DU ÄR FRISK:). Å vilken fantastiskt bra företagshälsovård du verkar ha som både erbjuder beteendevetenskap och mindfulness.


    Sen tycker jag också att du är så himla duktig som kopplar in advokaten och gör framsteg i dina dippar......däremot förstår jag precis vad du menar när skriver hur det känns när e.s kommer.


    Man kan känna sig så stark och glad ena dagen för att sen falla och den där förbaskade rädslan och sorgsenheten tar över, usch! Om jag ska försöka peppa dig så lovar jag att dipparna blir färre och färre,....ibland hamnar man dock där, MEN man kravlar sig fortare upp. Snart kommer du ha så pass mycket verktyg så att du lyckas häva dem fortare.
    Fick ett bra tips utav min KBT-psykolog om hur man kan tänka kring sina dippar. Istället för att tänka att det är ett svart och djupt hål så kan man försöka tänka att det är ett dike av gräs.....det känns både mjukare och skönare att ramla i, dessutom lättare att kravla sig upp ur :)

    Känns verkligen som om du är på väg uppåt nu, håll fast vid det:)

    En sista sak Linda71, och det bästa.....du ska inte döSkrattande varför jag vet? jo det var en advokat här som skvallrade om det i mitt öraFlört

    Kram till dig från migHjärta

     

  • Äldre 15 Jun 22:31

    Tack snälla Hjärtfröken för dina ord.

    Hur är det med dina e.s? Är det lugnt eller har du många per dag? Har du långt kvar på stresskliniken? Det verkar ju jättebra! Undrar om det finns i Gbg..

    Ikväll har jag varit ute och gått 1h. Jättebra och skönt egentligen, men nu efteråt har jag fått massa långa perioder av e.s. Åhhh va det är jobbigt. Jag blir inte rädd, men nedstämd. Jag vill känna att jag tycker det är skönt att promenera. Så här är det varje gång. Försvinner detta ju mer man tränar???

    Nu ska jag duscha och gå och lägga mig.

    God natt!

  • LillaP­inglan
    Äldre 16 Jun 14:35

    hej allihop! jag är jämt inne och läser men har inte haft ork att skriva..Håll tummarna för mig imorgon då jag vet om jag fortf är gravid eller ej.. jag vill bara veta nu, oavsett hur det ligger till. trött på att gissa mig till allt. Samma som med ens hjärta ,men vill ju bara ha konkreta svar liksom..Ha en bra dag på er alla!

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 17 Jun 00:29

    Linda71; vad skönt för dig att du inte längre är rädd när dina e.s börjar, ett steg i rätt riktning:)

    När jag är inne i dåliga perioder så får jag alltid en massa e.s när jag kommit hem från en promenad. Däremot sedan jag börjat med att jogga flera ggr i veckan så har hjärtat definitivt lugnat ner sig. Det känns som om hjärtat vill ha en rejält höjd puls och mår bra utav det...Så ja, jag tror att e.s minskar ju mer man tränar, framförallt träning med högre jämn puls. Min kropp har iaf funkat så:)

    Jag är fortfarande inne i en bra period, den absolut längsta jag haft sen allt satte igång i augusti:) Har bara haft små känningar, förutom den där dagen för ngr veckor sedan som jag själv lyckades häva. När jag har mina absolut sämsta dagar kan jag ligga på ca 30-40 e.s/minut (ca 30 000/dygn), dygnet runt i flera veckor....Men det var säkert 2 månader sen jag hade så jobbigt:)Min stressnivå i kroppen har absolut minskat!

    Lilla Pinglan; jag håller tummarna hårt för dig imorgon <3 Hoppas verkligen att du får positiva svar, tänker på dig! Kram!


    Måste berätta en sak som hände igår när jag var ute och sprang min vanliga dagliga runda.


    Det händer inte alltid, men ibland kan jag känna av e.s när jag springer, vilket jag inte alls tycker om:( Igår så ville "Bökiga Hjärtat" trigga igång lite krig i kroppen....så helt plötsligt fick jag ovanligt många e.s ganska tätt efter varandra. "Farbror Ångest" skrek direkt, STANNA!!!! Vilket jag var på väg att göra.....men kort därpå så viskar "Farbror Advokat" "-Ta det lugnt det är ingen fara, fortsätt att springa. Så jag fortsatte som om ingenting hade hänt.....
    "Bökiga Hjärtat" tyckte nog att det var ganska kul att retas så han drog iväg ett gäng flera e.s, varav "Farbror Ångest" vrålar, herregud stanna, du kan ju dö, hjärtat kanske stannar, dina barn kommer inte att ha ngn mamma!!!!
    Pust och stön, oron spred sig som en löpeld genom kroppen...jag saktade ner tempot en aning och visste inte hur och om jag skulle fortsätta??
    Här kommer återigen "Farbror Advokat" in och lugnt och sansat påminner mig om att detta har hänt tidigare, igår, i förra veckan, veckan innan det och t.om månaden innan det.....å "inte dog jag då inte!!!
    Ja så där höll det på under ngr minuter, kriget mellan "Bökiga Hjärtat", "Farbror Ångest och Farbror Advokat".......
    Till slut valde jag att lita på "Farbror Advokat", å här sitter jag nu....livs levande och LÅNGT ifrån död, å mina barn har fortfarande sin mamma i livet:)
    Det härliga och det jag är stolt över är att jag numera ofta väljer att lyssna på den lugna, kunniga och sansade "Farbror Advokat" Livet blir enklare och mer harmoniskt då...han är faktiskt en klok man den där "Farbror Advokat" har jag insett:)
    Ja, det var en liten historia om hur en dag för mig kan se ut...:) Ngn som känner igen kriget inombords??

    Hoppas att ni också släpper in "Farbror Advokat" när han knackar på;)....Om man låter "Bökiga Hjärtat" och Farbro Ångest" härja för mycket fritt så blir livet så himla jobbigt:(

    Ta hand om er, kramis <3

  • Äldre 17 Jun 10:09

    God Morgon !

    Härligt att läsa vad du skriver Hjärtfröken, känner ett lugn inombords när jag läser.
    Jag känner också igen kriget som allt som oftast pågår inom mig, men känner att jag likt dig har hittat en form som får mig att oftast må bra.
    Man måste ju ta det där valet om att fortsätta leva och då med livskvalite o inte på halvfart.
    Jag är helt övertygad om att jag kommer att få leva med mina extraslag livet ut i en eller annan form, just nu försöker man bara att acceptera detta och göra valet.
    Har nu haft flera fina dagar utan några känningar alls, men sovit pissigt i natt o då får jag känningar direkt (inte mycket men lite)
    Lever denna veckan med en pressad situation på jobbet o e förvånad över att jag fortfarande håller mig lugn (kanske ska tacka stressgard ändå)..  Ska läsa till ekonomiassisten till hösten o vill hitta en kombination som funkar med mitt jobb, men min arbetsgivare är inte så sammarbetsvillig o hotar men att ta ifrån mig arbetsuppgifter som ligger mig varmt om hjärtat.
    Men jag står på mig o kommer faktiskt vara egoistisk o säja upp mig om så blir fallet, kan då istället plugga på heltid o bli klar fortare.
    Ska få besked i em.

    Hjärtfröken:
    Äter du fortfarande stressgard, o hur länge tänker du hålla på ?
    När du skriver att du har bra perioder, innebär det då INGA extraslag eller bara att de är betydligt mindre i mängd ?

    Lilla Pinglan:
    Håller tummar o tår för dig.
    Hör av dig så fort du har möjlighet.

    Kram på er !

  • LillaP­inglan
    Äldre 17 Jun 10:13

    hej alla! det gick bra idag trotts allt :)  en bebbe med pickande hjärta såg vi och jag är presic så långt gången som vi trodde :) hihi
    Nu är man ju nöjd ett tag till iaf. men min moderkaka ligger ivägen så troligtvis är det den som blöder..Tack för alla varma ord!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12