• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    410068 visningar
    1291 svar
    1291
    410068

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 28 Sep 21:18

    linda71, hur gick mötet idag? fick du ngn värdefull hjälp? och jag håller helt med dig i kommentaren om att vi alla är  en viss typ av människa.....vi skulle nog ha mycket att prata om ifall vi träffades.....skulle känna igen oss i varandra Obestämd

    allasväl, försök att släppa på oron,...tänk på molnen, låt inte ångesten få ta över, låt den bara visa sig för att sen glida vidare :) vad skönt att det snart är den 5/10 Hjärta tänker på dig och skickar en massa kramisar till dig Solig

    libä007; vad klok DU är som lyssnade på din kropp och avstod träningen, bra därSkrattande
    kanonbra att du har förmågan att slappa på kvällen (själv tränar jag på det.....) däremot är det minst lika viktigt att man vilar, räcker med korta stunder, även på dagtid......vilan måste komma in kontinuerligt fördelat på hela dygnet. svårt det där när man är van att jämt springa först och fortast, vila vad är detFlört

    skönt för dig att du sover braSkrattande för mig har sömnen varit ett av de största problemen.....dålig sömn är lika med bökigare hjärta.....men sömnen börjar så smått att återhämta sig nu sen jag börjat med öronakupunkturenSkrattande

    när det gäller olika livsmedel så har jag nu valt att inte undvika ngt.....i början avstod jag helt både kaffe, te med koffein, alkohol, viss svårsmält kost etc. alkohol kan jag dock inte dricka ngr mängder utav, stressar hjärtat  för mycket plus att jag sover sämre, vilket i sig ger en negativ spiral. nuförtiden väljer jag verkligen mina tillfällen och då blir det enkom champagne, min favvodryck, he he Guld i mun 

    sen kan jag oxå välja att avstå viss mat (svårsmält)när jag är inne i riktigt dåliga perioder, tycker som sagt att hjärtat hänger ihop en del med magen (katarraktigt).

    men normalt så äter jag allt, lägger mycket fokus på att få i mig kost med hög serotoninhalt.

    vad modig du är som bestämt dig för operation, det kommer självklart att gå bra och tänk vad skönt när det är klartSkrattandeå tänk vad fort du kommer att springa därefter, maraton nästaFlört

    hoppas redovisningen går bra, håller tummarna för dig!

    för egen del har hjärtat fortsatt att böka för mig idag, dock inga mängder......har sovit sämre plus att jag varit orolig för min pappa som fått prostatacancer. var med honom hos doktorn idag för att få nya provsvar. helt otroligt så har proverna SJUNKIT ganska mycket, vilket så klart är mycket glädjande för oss alla. ovanligt att det sjunker så mycket tydligen.... men jag tror att det beror på att jag fått honom att dricka koncentrerad granatäppeljuice varje dag.....enligt en mängd studier ska det vara helt fantastiskt mot just prostacancer (även förebyggande)......svårt att veta säkert, men han kommer garanterat att fortsätta och hoppas på att han håller det i schack och slipper operationGlad vi får se om fyra månader igen, då nya prover ska tas....
    känner redan att hjärtat lugnat ner sig iom de positiva beskeden....så jag kan verkligen relatera mina es till bl.a inre stress.....ja ja nog om det....

    ta hand om er  och kramar till er allaHjärta

  • Äldre 29 Sep 09:39

    Åter sjuka barn idag....den ena smittar den andra..

    Mitt sista möte med företagshälsan gick jättebra. Jag känner ju mig så mkt bättre, så det blev positivt. Hon sa att jag fick ringa när jag ville och om jag skulle få återfall med längre perioder av oro, es, stress igen så skulle jag bara höra av mig. Och jag fick faktiskt en tid till, i slutet av nov. Det känns väldigt bra.

    Det var tack vare henne, jag fick en spark i rumpan i våras/tidig sommar, då jag mådde superdåligt. Hon bekräftade alla mina symptom och känslor och förklarade rakt och enkelt orsaken till det. Ex att stress påverkar immunförsvaret, vilket jag itne riktigt fattat innan..Just då var jag helt ur balans och kände mig dåligt i hela krppen, yr, urinvägsproblem, huvudvärk, för hög sänka mm mm.
    Efter det mötet kändes det som jag bara bestämde mig, nu får det vara nog! Jag kan ine ha det så här. Jag är inte dödsjuk, kroppen är bara påverkad av allt som hänt inom mig. Hitills har jag lyckats få och bevara en bättre balans och distans till mig själv. Och det är ju underbart. Men jag måste jobba hårt för att inte åka neråt igen.

    Men jag måste berätta nåt knäppt. Jag har ju sista tiden haft jätte lite es och mår just nu ok.
    Men igår, när jag skulle klippa gräset (1600 m2...), så kom de så fort jag drog igång gräsklipparen. Helt sanslöst! De höll på flera ggr per min hela tiden och en bra stund efteråt. Detta gör mig knäpp.

    Vad jag undviker är då tyvärr motion.. jag promenerar och går på yoga, men jag får så mkt es vid träning så jag tycker det är obehagligt. Men jag ska ju som jag sagt tidigare, ringa och boka tid för detta.
    Annars undviker jag för mkt alkohol, för det funkar inte alls....men för mig räcker ett glas vin.....

    Nu ska ta hand om sötnosarna.
    Kram på er.

  • Äldre 29 Sep 09:46

    Linda71: Låter jätte bra och som om du hittat DITT sätt & kanske bra att prata med läkaren om det här med extraslag och motion för att få förklarat varför det blir så och hur du ska/kan träna - du kan kanske oxå be att få tid till sjukgymnast som har lite kunskap om extraslag (ex på hjärtklinik eller var din läkare nu finns) och tillsamans med henne/honom testa dina gränser och lägga upp ett träningsprogram - kan nog få det via "träning på recept" tror jag...

  • Äldre 29 Sep 11:43

    Linda 71: När jag hade som värst så blev mina e.s mycket värra av motion eller rättare sagt så fort jag rörde mig det minsta. När jag satt eller låg ner så var det lugnt. Detta gjorde att jag blev lite orolig för att många andra får e.s  just vid vila men jag hade tvärt om . Jag har gjort 3 arbetsprov under ett år nu och när jag börjar cykla och öka belastningen så ser man att de blir fler men ju mer jag tar i dessto färre blir de..... Då är det inte farligt.
    Be därför om arbetsprov så du får höra av experterna att det är bara att träna på! Har du provat att ta i extra mycket och känna hur det känns? När sedan pulsen går ner igen så känner du säkert fler e.s.

  • Äldre 29 Sep 13:31

    Tac för råd och tips Allasväl och Alice mamma.

    Jag har ju ett återbesök på Hjärtmottagningen, men jag ska verkligen be om en tidigare till för arbets-ekg.
    För mig är det som du säger Alice mamma, så fort jagsätter mig och vilar så slutar de. Och så fort jag börjar igen, så slutar de. Så var det med gräsklippningnen igår...
    Jag har aldrig vågat ta i ännu mer, det har jag inte gjort på  över 5 år...

    Det där med sjukgymnast kanske också är en bra ide, jag ska kolla på hjärtmottagningen.

    Ha en fortsatt skön dag! Här på västkusten är det stålande sol och kallt. Men jag får ju vara inne med mina febersjuka barn..Nu ska vi mumsa i oss en sockerkaka.
    Kram

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 1 Oct 22:13

    hej igen linda 71 :) det var precis så jag oxå gjorde....bestämde mig för att jag inte kunde leva på det sättet jag gjorde under flera månaders tid, det var absolut ingen livskvalitet :(

    även om det har varit en tuff resa till där jag är idag, och fortfarande är för den delen, så känns det skönt att veta att man kan må bra......dippar mellan varven fortfarande, men jag vet att jag kan ta kommandot och hitta balansen. men som sagt...man får tänka sig för dagligen, att man inte kör på i för högt tempo och att man verkligen tar de rätta besluten.

    som det är för mig just nu så känner jag nästan enbart av mina es vid fysisk aktivitet....inte många, men de finns där. men precis som för dig alice mamma så försvinner dem när jag ökar upp pulsen till ännu högre, vilket gör att jag inte oroar mig..

    jag har gjort arbets-ekg vilket såg bra ut, men å andra sidan hade jag inga es den gången...

    tycker oxå att du ska be om ett arbets-ekg, lika bäst så att du kan släppa den oron :) men tror säkerligen att du får samma svar som tidigare, att du är frisk :)

    visst är det härligt att få säga det till sig själv, jag är frisk!
    borde vi göra oftare, man kanske ska börja med det varje morgon när man tittar sig i spegeln :) bara för att övertyga sig ordentligt :)

    hoppas att ni andra oxå mår bra och att ni får en fin helg, kram kram

  • Äldre 2 Oct 14:53

    Hej

    Jag måste fråga er en sak: när ni får 1 extra slag, är det alltid endast då 1 extra slag eller kan det vara fler på en gång i en följd?

    Jag fick nämligen helt utan förvarning igår kväll, något som var super-obehagligt. Jag tror att det var 5-6 st extra slag på raken. Det kändes "tjockt" i bröstet och jag var tvungen att sätta mig. Sen försvann det lika snabbt och har inte kommit igen. Jag har haft det förr när jag hade långa jobbiga perioder. Men det känns som hjärtat springer iväg och inte hinner med sig själv och att det stockar sig/hakar upp sig  i bröstet. Förstår ni?

    Jag tror inte jag kände mig svimfärdig men jag blev svinrädd och var rädd hela kvällen sen.

    Vore tacksam för att höra hur ni ser på detta.

    Kram

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 2 Oct 16:03

    hej linda71, jo jag kan få såna där konstigheter i rytmen. när det var som värst så kunde det flippa och konsta sig lite hur som helst. ibland kändes det som om hjärtat hakat upp sig, det var inte lika kraftfulla slag som vanligt utan lite snabbare och mindre, kanske 5-7 st i en rad....svårt att förklara......

    men när det var som absolut värst så fanns det absolut inget mönster i hur mitt hjärta knasade sig....när jag hade blivit lugn i ett mönster så kunde hjärtat en annan dag uttrycka sig på ngt annat sätt.

    tror att du kan vara lugn linda71, du är helt utredd och hade det varit ngt fysiologiskt fel på ditt hjärta så hade läkarna hittat det för länge sen.....försök att lev på den tronSkrattande 
    ja tänk att våra hjärtan kan starta såna starka mekanismer i kroppen....som min läkare sa en gång, en del har känslig mage, andra känsligt huvud eller spända muskler.....å din känslighet sitter i ditt hjärta, jo tack kära duObestämd

    hade faktiskt varit skönare att ha känslig mage eller nåt, hjärtat är förbannat ångestladdatRynkar på näsan

    försök att koppla bort ångesten och känner du dig fortfarande orolig på måndag igen så tycker jag absolut att du ska kontakta din läkare......bättre att få kontrolleras för att därefter kunna släppa oron.

    jag känner mig oxå lite låg idag, fick ett bakslag igår som fortfarande hänger i.......men jag vet så väl vad problemet är.....för lite sömn senaste 2 veckorna plus att jag kört på för hårt med allt igen, grrr....att man aldrig lär sig....
    må så gott och jättekramHjärta

  • Äldre 5 Oct 22:17

    Hjärtfröken:
    Hoppas ditt bakslag släppt och att du är tillbaks på den rätta "stigen" igen.. (även om man går bakåt, sidledes och kanske tillock med baklänges ibland)
    Va skönt att läsa om att din Pappa har blivit piggare, enkla saker och en stark vilja kan skapa underverk...

    Fick mens i Söndag och har idag haft ett litet bakslag, huvudvärk också.. hoppas bara att jag inte åker på en förkylning..
    Så trött nu så jag ska kojsa tidigt.. God Natt på er vänner !!

  • ansan5­7
    Äldre 12 Oct 07:32

    Hej!
    Vilket härligt forum! Alla verkar verkligen bry sig om varandra. Själv har jag också jobbigt med extraslag men det kommer med ungefär 14 dgrs mellan och håller på ungefär 1 timme. Hjärtat slår då extrslag ungefär 2 ggr i minuten, jag blir jätterädd. Har gjort arbetsprov som var helt OK och då fanns inga extrslag. Har också gjort EKG när extrslag var som värst men de trodde inte det var farligt. Pulsen går ju också upp för att man blir rädd. Vad man hela tiden undrar är ju varför det kommer! Har nu i helgen haft både lördag och söndag 1 timme varje dag, otäckt!
    Någon som har som jag att de kommer så där i attacker?
    Kram!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12