• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409856 visningar
    1291 svar
    1291
    409856

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 28 Oct 09:53

    finskaflikkan: Jag har bf 12/4 & du? Jag har haft så mycket bry kring ont, trögt etc i magen - så jag glömt bort hjärtat Vilket ju är bra mindre fokus - men visst köänner jag av det ibland - men orkar liksom inte oroa mig för det med... ska till KK i dag för undersökning då jag haft/har så mkt samandragningar - håll tummen att allt ser bra ut!

    Jag har oxå hypersensitive sinsknuta - men min läkare sa att det är inte säkert att man besväras hela livet för det t ex träning & minskad stress & oro kan göra sinusknutan mindre känslig. Det är föresten det det betyder - helt enkelt - extra känslig (elelr väldigt lättretad) sinusknuta! Tydligen en modern diagnos i Sverige men som ställts i USA ett tag.

    Säkert bidrar dibn släktings hjärtinfarkt tilla tt du fokuserar mer på hjärtat & så drar det i gång... Vad skönt att det gick bra föresten.

    Min son fyller 6 år om en mnånad så jag har liksom inte så mycket "bry" med honom - så hoppas att han mest kommer kunan mysa med & hjälpa till lite med den lille - men vi får se han kanske blir våldsamt svartsjuk - har ju liksom varit ensam herre på täppan i 6 år! Så kan ju bli lite tufft för honom! Men han är en förnuftig kille och bra och lätt att resonera med - så det löser sig nog!

  • Äldre 28 Oct 09:59
    pågmamman skrev 2010-10-28 09:53:07 följande:
    finskaflikkan: Jag har bf 12/4 & du? Jag har haft så mycket bry kring ont, trögt etc i magen - så jag glömt bort hjärtat Vilket ju är bra mindre fokus - men visst köänner jag av det ibland - men orkar liksom inte oroa mig för det med... ska till KK i dag för undersökning då jag haft/har så mkt samandragningar - håll tummen att allt ser bra ut!

    Jag har oxå hypersensitive sinsknuta - men min läkare sa att det är inte säkert att man besväras hela livet för det t ex träning & minskad stress & oro kan göra sinusknutan mindre känslig. Det är föresten det det betyder - helt enkelt - extra känslig (elelr väldigt lättretad) sinusknuta! Tydligen en modern diagnos i Sverige men som ställts i USA ett tag.

    Säkert bidrar dibn släktings hjärtinfarkt tilla tt du fokuserar mer på hjärtat & så drar det i gång... Vad skönt att det gick bra föresten.

    Min son fyller 6 år om en mnånad så jag har liksom inte så mycket "bry" med honom - så hoppas att han mest kommer kunan mysa med & hjälpa till lite med den lille - men vi får se han kanske blir våldsamt svartsjuk - har ju liksom varit ensam herre på täppan i 6 år! Så kan ju bli lite tufft för honom! Men han är en förnuftig kille och bra och lätt att resonera med - så det löser sig nog!
    Jag har bf den 3mars enligt rul. Och 27feb enligt sm. Så feb/mars typ nångång!
    Längtar redan... *hihi*
    Genomgick du oxå ablation? Hur fick du veta att du har hyper sinusknuta? Vad sa din läkare om det?
    Äter du nå mediciner för hjärtat?
    Flåt för så många frågor... Du behöver inte svara om du inte vill.

    Jag har en son som fyllde 2år 16/10 iår. Så ska bli spännande och se hur han reagerar på ett syskon om ca.4mån.

    Men oj, sammandragningar redan så tidigt? Håller alla mna tår och tummar!
  • Äldre 28 Oct 10:08

    Inga problem - med frågor alltså Ingen ablation här utan min kardiologs slutssats från EKG och långtids EKG. Har legat inlagd på kardiologen oxå vid två tillfällen då de ju följde mig via hjärtmonitor hela dygnet runt. Min kardiolog är en av Sveriges främsta experter på arytmier (finns på LUS) så vi får väl hoppas att hon vet vad hon säger.... Hon sa igentligen inte så mycket om det anant än att det var ofarligt men kunde vara jobbigt och att jag kunde ta betablokerare vid behov (får jätte mkt biverknignar av att stå på det ständigt vilket var henens första alternativ) & så sa hon att jag säkert kunde bli av med det på sikt om jag lyckades få bukt med rädslan och klarade av att träna ordentligt! Hon var oxå inen på att om jag ville kunde jag prata med min allmänläkare om att testa en låg dos antdepressiva - vilket kunde dämpa ångesten och på så vis hjälpa hjärtat. Men då jag är så känslig för mediciner och får biverknignar av det mesta så har jag inte vågat prova.

    Hade samandragningar rätt tidigt med sonen oxcå - som inte påverkade... Men nog tidigare denna graviditet - så skönt att kolal upp. Jag rapporterar här hur det gått

  • Äldre 28 Oct 18:02

    Har varit på KK i dag och hade turen att träffa en jätte trevlig läkare. & allt såg bra ut. Samandragningarna verkar inte påverka, utan är helt enkelt bara samandragninar förmodligen för att min livmoder tränar. Fick ett snappt UL oxå & det var fullt ös där inne

  • ansan5­7
    Äldre 30 Oct 12:08

    Hej!
    Tillbaka från Wienresan, allt gick jättebra. Hade inga es under resan. I torsdags var jag på ultraljud av hjärtat och allt såg normalt ut, fick dessutom 24 tim EKG, ska till hjärtläkare den 11 nov och få svar på det. Känns som att om läkaren säger att 24 tim EKG var OK kan jag nog släppa min oro. Idag har jag haft några extraslag, blir alltid rädd och pulsen rusar iväg men nu har det lugnat sig igen. Glad
    Tänker att om läkaren säger att allt är som det ska med hjärtat att jag ska börja motionera vilket jag inte riktigt vågat på ganska lång tid. Ni är jätteduktiga som tränar och det verkar härligt! Härligt också med er som är gravida, har 3 barn men de är vuxna nu. Hade också sammandragningar under graviditeten men det är bara livmodern som övar sig så ingen anledning till oro.

  • Äldre 30 Oct 20:26

    ansan57: Skönt att resan gick bra, då är man inte så rädd nästa gång. Bra ide att försöka lyssna på läkaren, är allt bra så försök lev som vanligt. När jag sövdes förra lördagen så talade jag med narkosläkaren innan och hon sa braa ang mina extraslag att så länge jag inte svimmar av dem är det ingen fara... att detta bara är min akilleshäl...

    Fortsatt god lördagskväll ¨på er..

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 31 Oct 12:46

    jättedålig på att skriva nuförtiden, måste skärpa mig ;)

    vill bara göra ett kort inlägg....jätteglad att allt gick bra med din operation LiBä007, vad duktig du var :) Hoppas att du börjat krya på dig ordentligt och börjar återgå till det normala :)

    finskaflikkan, härligt med din graviditet, försök att njuta av att du snart har en liten till, underbart :) Försök att släppa oron kring extraslagen.....ignorera dem så brukar de bli lite bättre :)

    Allasväl; Om du visste vad jag är glad att du har fått sån fin hjälp, det är DU verkligen värd :) Å sen att allt är bra med lilla bebisen värmer oxå, njut du med :) Om du orkar kan du väl berätta mer om hjälpen du får med KBT, BK etc, är så nyfiken hur ni jobbar framåt..

    ansan 57; härligt, snart kan även du känna dig färdigutredd och börja jobba framåt på ett annat sätt....iaf släppa tanken/oron på att det är fel på ditt hjärta....lovar att det hjälper mycket :) hör av dig så att vi får veta vad 24-timmars säger :) Lova oss oxå att du försöker komma igång med motion då ;) Det kan verkligen göra underverk om man balanserar vila och motion på ett bra sätt..

    Hoppas att jag inte har glömt ngn....

    Själv har jag börjat jobba litegrann.....vilket gjort att stresshormonerna öka en del :( och som i sig ökat på mina extraslag, blä!!! jag tror alltid att jag ska stå väl rustad om de kommer.....men shit, man faller som en kägla, å det är fort!!! MEN skillnaden nu är att jag vet vilka verktyg som ska plockas fram och VAD jag ska göra, så vägen tillbaka är betydligt kortare nu än vad den var tidigare :) Vila, vila, vila....balansera med lugn träning, jobba med mina tankar, prioritera sömnen ordentligt, släppa på måsten etc etc....

    Kramar i mängder till alla fina hjärtvännerHjärta från hjärtfröken

  • Äldre 1 Nov 20:34

    Hallå

    Måste fråga om någon har varit med om detta:
    Sen i slutet av aug har vår familj varit mer eller mindre sjuka...en hosta som har varit fruktansvärd. Vi har gått omlott med halsont, hosta, sjukdomskänsla och feber. Sen 2 v tillbaka är vi alla friska vilket är underbart!

    Själv har jag astma sen 1,5 år tillbaka (hade det i ungdomen men har varit symtomfri sen dess, men den kom tillbaka i och med stressen troligtvis)
    Jag hade inte koll på att ta dubbla doser kortison när man blev sjuk, vilket gjorde att jag blev superdålig...I ca 4v hade jag svårt att andas och tjockt slem åkte upp och ner i luftrören och jag hade svårt att få upp det.
    Jag fick andas på alla möjliga olika sätt för att undvika slemmet vid varje andetag. (låter kankse konstigt men det går, man hittar lösningar) Dessutom hade jag hostattacker som kändes som lungorna skulle spricka.

    När jag äntligen blev frisk och mina värden nu är bra igen, envisas jag med en jobbig halsont. Det är inte som halsfluss-ont och jag har inte ont när jag sväljer eller i mandlarna.
    Däremot har jag jätteont när jag andas (slutet på andetaget), tryck och smärta på en punkt i halsen (typ struphuvudet) när jag ligger ned på rygg, samt att jag alltid har en smärta/värk i halsen hela tiden. Typ isande känsla.

    Var hos VC och fick ern remiss till Öra/Nära/Hals som idag kikade ned i näsa/hals med slang....(nice)
    Visade liten rodnad mitt på halsen, men inget annat som har med ÖNH att göra...
    Läkaren trodde det berodde på STRESS och ev HALSBRÄNNA som har kommit pga att vi varit så mkt sjuka så länge. Samt spänningar i HALSMUSKELN pga stressen över denna tid.

    Vad tror ni om det??? Är det någon som känner igen denna typ av halsont i samband med stress???

    Varför kan man aldrig får känna sig bra????

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 1 Nov 22:41

    hej linda71, här har du tjejen som råkat ut för allt, ja.... när det gäller stressrelaterade grejer då ;)

    halsontet känner jag absolut igen. har haft alla konstiga känningar från halsen, bla på ett ungefär så som du beskriver, framförallt det där med struphuvet och konstiga smärtan man inte riktigt kunde sätta fingret på. min yogalärares teori är att man får låsningar i halschakrat vid stress.

    just för tillfället har jag  länge gått runt och harklat mig, får liksom inte upp det jag hostar........störande? 

    det jag precis har börjat med är att yoga halschakrat för att öka upp energiflödet igen.....låter flummigt men känns faktiskt bra. det är ju alltid värt att prova :)

    en kanonövning är att göra "kossan" stå på alla fyra och svanka ryggen, titta upp med huvet och sträck ut halsen rejält, så mycket du kan...ska strama ordentligt. får igång energiflödet igen. det är precis som vilken muskel som helst som fått låsningar, stretcha stretcha stretcha :)

    när jag hade magkatarr hade jag oxå en konstig känsla i halsen, men för din del (så som du beskriver) så tippar jag på att du har spänningar i halsmuskulaturen.....

    skönt iaf att du slipper oroa dig för konstigheter...;)

    hur är det med hjärtat för tillfället, har det klarat sig genom förkylningstiden?

    kram kram 

  • Äldre 2 Nov 12:46

    Hallå Hjärtfröken,

    Halsen är verkligen en konstig smärta. Jag drar mig för att ta djupa andetag för jag vill undvika den smärtan.
    Jag tror också det är muskulaturen, tack för tipsen. Ska nog också börja min yoga igen nu när jag är "frisk", det kanske hjälper att få halsproblemet att försvinna.

    Har du någon "egen" massör eller liknande som hjälper dig med sådana här problem?
    Jag kan inte så mkt om energier/schakrat etc.... Men det känns som om det skulle kunna vara något för mig.

    Hjärtat är ok just nu. Förskylningen tar överhanden. Ett par ggr under dessa veckor har jag haft mkt och några jobbiga es då jag blivit rädd.
    Men ingenting i jmf med för 6 månader sen och de 2 åren innan det.
    Men jag känner att jag inte har hämtat mig kroppligt efter de 2 åren med jobbig stress. Jag jobbar sakta med säkert framåt men känner att jag inte har 100% ork i kroppen ännu utan måste verkligen varva ned både fysiskt och i huvudet när det blir för mkt. Annars kommer e.s som ett brev på posten.

    Kram snälla du

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12