• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413322 visningar
    1291 svar
    1291
    413322

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 2 Nov 20:54

    Ja tänk att de där extraslagen kommer som ett  brev posten när man kör på för fort.....men läkarna på danderyd har försökt att få mig att tänka positivt om mitt hjärta, att jag ska se hjärtat som en snäll vän som bromsar och talar om att nu måste farten saktas ner :)

    läser just nu en bok, "lyckan, kärleken och meningen med livet" (nya filmen med julia roberts) 
    däri finns en mening som säger mycket om den typ av människor vi är......Om man ränner efter livet med andan i halsen så springer man ihjäl sig till sist"....tänkvärt!

    nä, jag har ingen massör el liknande som hjälper mig med övningar, det är min yogalärare och sjukgymnast på danderyds sjukhus. ibland gör vi renodlade chakrapass på yogan vilket är superskönt. det handlar om att öppna upp kanalerna och få igång energiflödet i kroppen. när vi spänner oss så kan musklerna dra ihop sig och därmed stänga igen flödet.....
    tycker absolut att du ska ta upp yogan igen :) eller leta upp en BK-klass (basal kroppskännedom)

    usch, idag var jag på danderyd och fick order om att SLUTA träna för en tid framöver, får endast ta promenader, och absolut inte prestera i dem heller :( detta för att verkligen tvinga ner mina stresshormoner.....jobbigt jobbigt, jag som alltid har tränat, hela livet.....men är det nödvändigt för hjärtat en tid så blir jag tvungen att lyssna....det är inte det att det är farligt för mitt hjärta att träna, utan endast en åtgärd till att försöka sänka mitt höga kortisolvärde.
    sen sa dem oxå att jag förmodligen kommer att gå ner i vikt av vilan, helt enkelt vila mig i form, hehe:)
    det kommer att ske då kortisolet börjar släppa taget och sjunka, då släpper även fettet runt midjan.....får se om de har rätt, man kan ju hoppas ;)

    nä nu ska jag vika tvätt :)

    kramisHjärta

     

  • Sommar­troll
    Äldre 3 Nov 17:50

    Hej på er alla
    Jag har inte skrivit på ett tag  -hjärtmässigt har jag mått okey
    Men övrigt är det tufft i livet   - har en tonåring som börjat hamna i felsällskap
    Vi kämpar så mycket det går  för att han skall fungera
    Men det tar på pysyket och orken

    Var rädd om er   stor kram  Solig

  • Äldre 3 Nov 21:19

    Tänker på dig Sommartroll.

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 3 Nov 21:46

    ta hand om dig sommartroll och försök att inte tulla på din egen hälsa, den behöver du nog extra mycket nu/
    kram till digSolig

  • Äldre 4 Nov 11:43

    Sommartroll:
    Sänder dig en varm kram och hoppas att allt ordnar sig.. Tänk på det Hjärtfröken skriver: Kom ihåg dig själv också mitt i allt strul..

    Här är det lite upp och ned, hoppar lite ibland som vanligt. Längtar tills jag kan börja träna igen, nu tar jag långa promenader och det är ok men får inte höja pulsen för mycket de första tre veckorna.
    Min mamma har skaffat hund som följer mig på mina promenader, det är balsam för själen..
    Näpp, nu ska jag plugga en stund, det ska bli stor bak em när barnen kommer hem..

    Kram till er alla..

  • Äldre 9 Nov 10:40

    Hej hej. Vår data kraschade så har inte varit inne så mkt på sistone. Allt e ok med mig - förutom att sömnen strular som attan, som vanligt Ska be bm kolla mina järnvärden för är extra matt och hjärtat går upp i puls bara jag rör mig lite. Hjärtfröken: Tar det blodprover på ditt kortison - elelr hur vet de att ddet är för högt? är det din kardiolog elelr vilken läkare är det som tar dessa kloka beslut kring träning etc?
    Är det ngn mer än jag som tycker ni känner av hjärtat mer då det börjar bli kallt? Har jag varit ute och cyklat t ex i kyla och blåst då tar det längre tid för hjärtat att varva ner och det hackar gärna lite medans det varvar ner. Dessutom stör det mig mer natten efter - vaknar med hjärtklappning etc. Har försökt förklara för läkare men de säger bara "men du är väl utredd så det är säkert bara för du spänner dig mer etc..". Vad tror du hjärtfröken som diskuterat så mkt träning etc med dina läkare?
    Nu är jag i v 18 men känenr en så länge inte av babyn så mkt - har moderkakan i ytterväggen. Ska på UL nästa vecka och träffa spec MVC läkare - ser fram emot detta - känns som det börjar hända lite nu & jag kan inte förstå att jag faktiskt snart kommit halvvägs!

  • Äldre 10 Nov 14:14

    måste fråga... 

    Har nån av er känt som att hjärtat slagit fleeeera dubbelslag i raken? Så att de höll i sig ett par sekunder?
    Ett slag va 2slag och att de slog så 5 eller fler ggr.. Förstår ni?

    Kände så för nån dag sen och de gick över snabbt... Kmr inte ihåg om jag gjorde nå speciellt?!
    Är gravid i v24 nu och käkar betablockerare..

    Blir oxå andfådd för ingenting och hjärtat slår snabbare än normalt?

    Börjar bli nojjig igen...  

  • Äldre 10 Nov 14:50

    jo, det har jag råkat ut för flera gg. Ibland har det efterföljts av hjärtklappning oxå. Men var ett tag sedan nu... Däremot hjärtklappningar har börjat besvära mig mycket på sistone... Sticker onödigt högt i puls bara jag rör mig lite - men har utgått från att det är graviditeten och den ökande blodvolymen som gör det... Kännt en förändring bara de senaste dagarna..... Jag är i v 18+1 nu.

  • Äldre 10 Nov 15:04
    pågmamman skrev 2010-11-10 14:50:36 följande:

    jo, det har jag råkat ut för flera gg. Ibland har det efterföljts av hjärtklappning oxå. Men var ett tag sedan nu... Däremot hjärtklappningar har börjat besvära mig mycket på sistone... Sticker onödigt högt i puls bara jag rör mig lite - men har utgått från att det är graviditeten och den ökande blodvolymen som gör det... Kännt en förändring bara de senaste dagarna..... Jag är i v 18+1 nu.


    Okej... Jo min bm sa för nån vecka sen att de e normalt me fler hjärtklappningar vid graviditet. 
    Antar att de beror på ökade blodvolymen som du skriver och allt annat som händer i kroppen.
    Blir oxå lättare andfådd för ingenting. 
    Kan inte andas (bara) via näsan alls längre . åste göra de via munnen...
  • Äldre 12 Nov 17:14
    Hjärttjejen skrev 2010-11-02 20:54:26 följande:
    Ja tänk att de där extraslagen kommer som ett  brev posten när man kör på för fort.....men läkarna på danderyd har försökt att få mig att tänka positivt om mitt hjärta, att jag ska se hjärtat som en snäll vän som bromsar och talar om att nu måste farten saktas ner :)

    läser just nu en bok, "lyckan, kärleken och meningen med livet" (nya filmen med julia roberts) 
    däri finns en mening som säger mycket om den typ av människor vi är......Om man ränner efter livet med andan i halsen så springer man ihjäl sig till sist"....tänkvärt!

    nä, jag har ingen massör el liknande som hjälper mig med övningar, det är min yogalärare och sjukgymnast på danderyds sjukhus. ibland gör vi renodlade chakrapass på yogan vilket är superskönt. det handlar om att öppna upp kanalerna och få igång energiflödet i kroppen. när vi spänner oss så kan musklerna dra ihop sig och därmed stänga igen flödet.....
    tycker absolut att du ska ta upp yogan igen :) eller leta upp en BK-klass (basal kroppskännedom)

    usch, idag var jag på danderyd och fick order om att SLUTA träna för en tid framöver, får endast ta promenader, och absolut inte prestera i dem heller :( detta för att verkligen tvinga ner mina stresshormoner.....jobbigt jobbigt, jag som alltid har tränat, hela livet.....men är det nödvändigt för hjärtat en tid så blir jag tvungen att lyssna....det är inte det att det är farligt för mitt hjärta att träna, utan endast en åtgärd till att försöka sänka mitt höga kortisolvärde.
    sen sa dem oxå att jag förmodligen kommer att gå ner i vikt av vilan, helt enkelt vila mig i form, hehe:)
    det kommer att ske då kortisolet börjar släppa taget och sjunka, då släpper även fettet runt midjan.....får se om de har rätt, man kan ju hoppas ;)

    nä nu ska jag vika tvätt :)

    kramisHjärta

     
    Hjärtfröken:
    Hur går det för dig? Jobbar du nu? Går du fortfarande på Danderyd?

    Idag har jag vart på hälsokosten o köpt en ny burk Stress Gard, vart utan ett tag men tycker nog jag funkar bättre med pillren.
    Lite extraslag här och där har jag allt, vart mycket nu med skolan + att jag jobbat extra (kommit på att det är fattigt att vara studentGråter)
    Kommit tillbaks bra efter operationen o i morgon har det gått 3 veckor och jag får börja ta i lite mer när jag motionerar.
    Önskar er alla en trevlig helg..
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12