• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Chasingdreams

    Allasväl: Grattis till graviditeten :). Än så länge är jag själv inte gravid, men kanske under 2011 :).
    Innan jag fick remiss till hjärtmottagningen kollade de i a f järnbrist och sköldkötelproblem och det var normala värden. Magnesium vet jag dock inte om de kollat, men om de kollade det andra borde de väl ha kört det också. Tänkte försöka ringa hjärtmottagningen och försöka få lite svar på frågor... Bl.a. skulle det kännas bra att veta vilken typ av extraslag det var.
    Och sen har jag en massa funderingar som de inte kan svara på som varför jag fått extra slag först nu. Jag har varit mycket stressad i perioder tidigare, men det är först nu som det kommit. Egentligen är det väl kanske bäst att acceptera läget och inte tänka för mycket. Har läst att regelbunden motion är bra vid extrahjärtslag. Någon som märkt positiva effekter av det? Är det någon viss form av träning som är bättre?
    Är så glad att jag hittat detta forumet :).

  • pågmamman

    chasingdream: många här inne vittnar om att regelbunden motion är bra! Dock är det individuellt. För min del har det nog gått så långt (diagnostiserad utmattningssyndrom) att mer upptempo motion stressar mer än det helar - men som sagt det är helt individuellt.... Dock är regelbundenhet överlag bra! Jag har oxå märkt att perioder då jag lyckas göra mina avslappnings & mindfulness övningar regelbundet och minst 2 ggr/dagen så ger det oxå god effekt....

  • Nina61

    Blev så glad när jag hittade den här tråden. Inser att jag långt ifrån är ensam om detta med ett hjärta som lever sitt eget liv.  Hjärta Jag har haft extraslag periodvis under ett antal år. Ska tilläggas att jag även har underfunktion på sköldkörteln, som också spelarin. Samt att jag har betablockerare mothjärtklappning. Vet ej hurmånga gånger jag frågat läkare om dessa extraslag. De har tagit EKG som visar att hjärtat går som en klocka, dvs utan problem. Några extraslag syns inte röken av. Glad
    För 2 år sedan höjdes min Levaxindos och alla extraslag försvann som genom ett trollslag. Det var underbart. men förra testet sade läkaren att jag åt förmycket Levaxin. Dosen sänktes från 100 till 75. Det gick bra fram till för några dar sen då mitt nya inferno började. Gråter Plötsligt började hjärtat dansa balett värre än nånsin. Hastade iväg till VC där togs EKG och för första gången syntes extraslagen. Men EKG:t i övrigt såg bra ut. Läkaren höjde dosen på Betablockeeraren. Annars var det ingen fara. En vanlig normal mänska hade väl nöjt sig med detta. Men eftersom jag är nojjig över detta så blev det inte bättre. En sömnlös natt med ett bråkande hjärta, samtal med sjukvårdsuppl. som råddemig att åka till vårt akutsjukhus. Skönt, tänkte jag, nu får jag hjälp. Nytt EKG samt en massa prover inkl. thyroidea. Proverna var bra, någon hjärtsjukdom har jag inte heller. Ska fortsätta med höjd dos beta i väntan på thyroideasvaret. Mina extraslag ärtydligen orsakade av antingen oro eller sköldkörteln.
    Försöker nu lugna ner mig med detta, men lätt är det inte.
    Tack för att jag fick skriva av mig! Någon med liknande erfarenheter?
    God Jul önskar jag er alla! HjärtaHjärta

  • Sommartroll

    Hallå alla vill bara titta in en stund och ge er alla en kram
    Jag har det ganska ok med hjärtat nu --- efter att jag börjat dricka mjölk efter en lång period utan ( trode att jag var laktosintolerant ) så tycker jag att mina xtraslag har minska
    Var rädd om er och ett gott nytt år på er alla Solig

  • Chasingdreams

    Denna julhelg har mitt hjärta haft helt enormt många extraslag. Och dagen före julafton var det värst. Blev riktigt rädd och extraslagen åtföljdes av högpuls. På juldagen bröt feber och hosta ut. Misstänker att det kan va influensa. Någon som vet om extraslag ökar i samband med infektion? Är det ågot man bör oroa sig för? Nu när sjukdomen brutit ut känner jag fortfarande av extraslagen, men jämfört med de andra symtomen har de mindre roll. Hoppas att alla har haft en riktigt god jul. Själv ska jag tillbaka till sängen =).

  • jour65

    Hej och hoppas att ni har det lugnt under mellandagarna, oavsett om ni jobbar eller inte. Jag känner igen så mycket här, till exempel det där fenomenet att extraslagen håller sig borta när man är uppkopplad på långtids-EKG. Det tog rätt lång tid innan mina fångades. En av mina hjärtläkare sa till mig att "de där rackarna har en benägenhet att försvinna när man hänger på patienten utrustningen".
    Jag hade till och med en liten ekg-dosa (Reveal hette den, eller loop-recorder) inopererad under huden i bröstet i 15 månader. inte ens då fick jag en diagnos.
    Först tio år senare, efter en rejäl undersökning med provokation av hjärtat, fick jag veta åtminstone delvis vad det rörde sig om (ektopisk förmakstakykardi). Ärren i mitt hjärta kommer troligen av en hjärtmuskelinflammation, men den vet varken jag eller läkarna när jag fick.
    Chasingdreams: jo, extraslag kan komma lite tätare när man har en infektion eller annan påfrestning på kroppen. Å andra sidan brukar mina försvinna när jag blir förkyld, så det är som så mycket annat med detta gissel: det är ofta oförutsägbart.
    Någon undrade hur många som är "normalt" under ett dyng, jag är inte läkare men någonstans har jag läst 100 VES (extraslag från kammaren) och 1 000 SVES (extraslag från förmaken) som hållpunkt för när något ska utredas. När det är som värst kan jag ha 10 000- 20 000 VES per dygn, alltså vart femte slag. Men det är tack och lov inte så ofta
    Men även när man bara har några få är det ju lika obehagliga, så jag förstår oron.
    Jag tror att det är ganska vanligt att man får extraslag på kvällar och nätter när man varvar ner. För mig är det tvärtom, de kommer när jag varvar upp på morgonen, när jag blir stressad, får ångest eller motionerar. Men jag tillhör nog en mindre grupp i det avseendet.
    Jag tar också Betablockderare och det hjälper en del. Det är en ganska snäll medicin med få biverkningar. Nu vill läkaren att jag ska gå över till Tambocor, som är mycket starkare. Men jag har sagt nej hittills. Den har lite för stora risker för att det ska kännas ok.
    Jag har haft en ganska extraslagsfri jul, bara lite strul några av dagarna i bröstet i övrigt har det gått över förväntan och jag är så tacksam för det.
    Kram på er alla! Glad

  • hemlis

    Hej och god fortsättning Skål

    Jag är så glad när jag kikar in här och ser att "min" tråde lever vidare, tänk att det är 3 och ett halvt år sedan jag startade tråd 1 Tider går så fort!!

    Ser att det är många nya som hittat hit också, jättebra och roligt! Man mår så mycket bättre av att höra att man inte är ensam
    Någon frågade hur många extraslag per dag man kunde ha, jag hade som sagt var och vartannat slag hur många månader som helst!! När jag gjorde 48-timmars EKG hade jag 26000 extraslag per dygn, det var inte farligt sa kardiologen. VES hade jag, SVES är vanligare tror jag. Vet att jag googlade på VES och det var dom som såklart var de "farliga" som jag tolkade det. Men min kardiolog sa att om man är utredd och inte har fel på hjärtat så är varken SVES eller VES farliga.
    MEN sedan i våras har jag ju varit bra, känner nästan aldrig extraslag, bara tillfälligt då och då
    Som jag sagt så många gånger tidigare, om jag kunde bli så här bra efter flera år så kan alla det
    Men om jag skulle få återfall igen, vilket inte är omöjligt så blir det nog dessto jobbigare att ta sig upp igen, men så ska jag inte tänka nu!

    Många många kramar till er alla Hjärta-vänner!

  • Chasingdreams

    God fortsättning allihopa! Jag har undrar ang. hög puls. Är det någon av er andra som har upplevt detta i samband med era extraslag? Före jul lyckades man fånga ett extraslag hos mig vid långtids EKG och i samband med detta hade jag haft en puls på 110-120 slag/minuten. Jag hade även tryckt vid två andra tillfällen när jag tyckt mig känna hårda slag (obs. inte extraslag) och då hade jag haft en ungefär lika hög puls men man kunde inte se något avvikande i rytmen. Jag har sedan min extraslag började ibland märkt av att jag har en väldigt hög puls på kvällen när jag försöker gå ner i varv. Trots att jag ligger och försöker andas lugnt är pulsen hög. När jag talade med hjärtmottagningen sa de att jag inte behövde bry mig om extraslagen men att jag borde vara observant på pulsen.
    Igår när jag kände av extraslag tog jag på min pulsklocka för att se pulsen. Jag hade då trots att jag låg ner på soffan och slappnade av och andades lugnt en puls på 90 slag. Hur jag än försökte slappna av vägrade pulsen att gå ned. Strax innan jag somnade och ca tre timmar efter att jag tog på mig pulsklockan fick jag ner pulsen till 80 slag. Den höga pulsen bekymrar mig lite. I början av hösten när jag först märkte av mina extraslag kollade jag också med pulsklocka och då hade jag en puls på 68 slag/min. Min vilopuls har alltså ökat mycket och utan egentlig förklaring. Jag sover bra, dricker aldrig kaffe och mycket sällan alkohol. Röker inte. Det enda skulle va stress, men jag är inte mer stressad nu än vad jag var i höstas...
    Om jag sitter upp har jag lätt en puls på 110 slag/min även om jag inte gör något mer än att sitta.
    Jag behövde bara ventilera mina funderingar. Tycker verkligen om detta forumet =).
    Kram!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12