• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409898 visningar
    1291 svar
    1291
    409898

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 18 Jan 11:15
    LiBä007 skrev 2011-01-18 10:14:56 följande:
    Jag analyserar också alllllltid....
    Kan ibland inte förstå varför de kommer o det är riktigt jobbigt.
    Med risk för att låta negativ så är jag nog den enda här inne som inte tror att jag kommer bli av med mina extraslag, de kommer med all säkerhet följa med mig i graven..
    Däremot tror jag att jag kommer finna en balans, bätter perioder och sämre perioder och de sämre perioderna kanske kommer mer sällan men försvinner föralltid, det tror jag inte.

    Men återigen är det viktigt att finna ro, göra roliga saker och inte låta de rackarna vinna. För mig gör motion susen, har faktiskt idag gjort min första löparrunda sedan operationen i oktober och det känns fantastiskt.

    Hoppas det lungnar sig snart om det inte redan gjort det..

    Kram!
    Jag tror at jag kommer att ha mina oxå mer eller mindre hela livet. Min läkare som är en mkt duktig och erfaren arytmiläkare har sagt att det inte helt kommer att försvinna helt men att de ibland kan upplevas som mindre och färre. Så...att säga att de såsmåningom kommer att försvinna är inte alls sanning för alla.
  • Nina61
    Äldre 18 Jan 16:34
    Glad Så har man då varit första gången på Basal kroppskännedom, som avslutades med lätt massage. Måste säga att det var bra. Blev avslappnad i hela kroppen. Man blir väldigt trött och rekommenderas att sova en stund efteråt. Ska gå 7 ggr till. Yipeee!
    Tänker inte låta oron styra min kropp.
    En härlig vårdag idag med hittills lugnt hjärta. Hjärta

    Kram till alla!
  • Äldre 18 Jan 21:14

    Hallå

    Idag var jag på massage på jobbet. Då masserade hon mina "hjärtpunker" på armarna, samt vanlig massage. Efter det hade jag nästan inga es alls under eftermiddagen. Hon gav mig också lite tips på hur jag kan tänka: istället för "va skönt att jag inte haft es på ett tag", kan man man vända negationen till positiv mening:  " va skönt att jag mår så bra just nu". Hon menade på att ordet INTE är väldigt förädisk..
    I bilen hem bestämde jag mig för att göra så och då upptäckte jag hur mkt jag verkligen tänkte på hjärtat. Jag har ca 30 min hem från jobbet och jag tror att jag fick anstränga mig för att vända meningen ca 15 ggr. Det blev väldigt uppenbart för mig.

    Jag tror inte heller mina kommer att försvinna helt. Min läkare sa att jag får räkna med att jag kommer att få fler perioder i livet med mkt es, ex vid personliga problem (sorg, oro för barn osv osv).
    Men att jag ska veta att även då är det ofarligt.

    Jag måste bara lära mig att låta de finnas där och inte kämpa emot. Men det är ju det som är problemet.
    Vet någon om man kan kontakta kommunens stressmottagning för dessa besvär??

    Godkväll på er, kram

  • Äldre 18 Jan 21:31

    Linda: Klart - om ni har en stressmottagning. Här där jag bor är man helt hänvisad till VC & de har inte alltid så mkt att komam med. Jag fick en kurs i BK - vilket i & för sig var bra - men sen var det som om jag hade fått "mitt" & de nästan verkade lite små sura över att jag inte blev bättre & inte klarade att hålla motivationen sen själv på egen hand

  • Äldre 18 Jan 22:33

    Allasväl: jag fick efter viss diskussion. 5 samtal via företagshälsan. Det har varit bra, men nu känner jag mig helt ensam,  (förutom hos er förstås!!!)och släppt för vinden, eftersom läkarna inte heller kan göramer.  Det känns som jag har hur mkt som helst kvar att jobba med mig själv. Denna svacka har verkligen fått mig att inse det.
    Jag tror jag ska ringa stressmottagningen och se vad de säger. Kram

  • Äldre 21 Jan 23:04

    Nä, jag ökade dosen till 75 mg igen...känner mig inte reda att fajtas med es ännu.
    Kram

  • Äldre 27 Jan 13:01

    Linda71: Jag förstår dig, Betablockerare hjälper bra för mig, jag tar 100 mg om dagen. Jag förstod det som att din läkare tyckte att ditt blodtryck blev för lågt, hur lågt blev det?
    Jag har ibland 90-95/65, det är ganska lågt och jag får yrsel när jag reser mig men jag tar hellre det än extraslagen.

    Jag har också svårt att "tänka bort" slagen, med SVES:en går det bra, de fladdrar mest, men VES:en har jag svårare för. Ibland gör det rejält ont när det bankar till i bröstet.

    Det kan nog vara så att slagen kommer och går i olika perioder i livet, jag har haft det här till och från i tolv år och det har inte alls varit lika besvärligt hela tiden. När det varit som värst har jag haft 15000- 20000 om dygnet, men det kan gå flera år då jag bara känner av några enstaka ibland. I höstas hade jag ett "återfall", men nu har det lugnat sig ordentligt.
    I går gjorde jag ännu ett (av otaliga) arbets-/cykelprov. Jag hade tack och lov inte mycket extraslag under ansträngningen, men några av VES:en var kopplade, alltså två direkt på varandra. Det fanns också tecken på kärlkramp, men efter diverse resonerande kom läkaren fram till att det nog inte var kärlkramp ändå.
    Jag skulle önska så mycket att det forskades mer på detta, även om det är ofarligt. Bara den här tråden visar ju vilket lidande det kan orsaka. Ibland känns det som om läkarna tycker att man är gnällig som klagar på något som är ofarligt, men olika typer av smärta kan också vara ofarligt och det är lika mycket lidande för den skull.

  • Äldre 27 Jan 15:07

    Hej igen, fick just samtal av min hjärtläkare som vill att jag ska göra en myokardscintigrafi, hjärtscintigrafi om tre veckor. Någon som varit med om detta och kan berätta hur det var?

  • Äldre 27 Jan 15:48

    Tror det är för att säkert utesluta kärlkramp elelr? Har hört att kvinnohjärtan kan vara svårtolkade på "vanligt" arbets-EKG. Men har inte fått göra ngt själv så vet ej hur det går till - men tror som ett vanligt arbetsprov alt att man provocerar fram belastningen & så har de en kopplad till ngn form av apparat, typ som ultraljud. Elelr är jag helt ute & cyklar? Den undersökningen heter kanske ngt anant?

  • Äldre 27 Jan 17:31

    De sprutar tydligen in en radioaktiv isotop i armen när man cyklar som värst och sedan ska man fotograferas med gammakamera. brrr....

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12