• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    410081 visningar
    1291 svar
    1291
    410081

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 4 Apr 19:00

    Libä007!

    Jag tror inte alls att du behöver börja gå på något lugnande :) Jag tror som jag skrev tidigare att du verkligen är på rätt väg. Det känns som om du börjar förstå din kropp och kan sätta ihop ett och ett :) Däremot kan det vara bra att jobba på ångesten och sina tankefällor. De är förödande och kan dessvärre bara öka upp extraslagen :(

    Att du får extraslag när du anstränger dig ordentligt, som när du gick upp för trappan, är inte i mina ögon så konstigt.....det är tungt för kroppen och den behöver skjuta ut stresshormoner för att orka......Sen kan kroppen visa olika vid olika tillfällen, förmodligen beroende på hur stort stresspåslaget är just i den stunden. Kortisolet förändras ganska mycket genom en dag, högt lågt, högt och lågt. Dock har vi stressade/utmattade människor konstant ett högre påslag, så när vi har högt så är det jättehögt osv.. och därav stresshormoner som attackerar hjärtat och retar igång extraslag.
    Din kropp kan inte skilja på vad som är promenad upp för trappa i goda vänners lag och vad som är "fly för livet det kommer ett lejon".....vi har ju samma kroppar som på stenåldern.... 

    Jag tycker iaf att du är jätteduktig....tror också att ditt hjärta ler därinne och säger, "tjoho - hon börjar förstå mig nu" ;) Nu kan det bara gå framåt i positiv anda.

    Försök att fokusera på dina tankefällor och ångest....intala dig själv dagligen att det inte är någon fara när extraslagen kommer. Försök att hålla dig lugn och tänk att det faktiskt försvinner, för det gör dem :)

    Och jag är verkligen rätt person att kunna säga det.....tänk att jag kunde ha extraslag vartannat/vartredje slag dygnet runt i flera månader i sträck, UTAN UPPEHÅLL!!! Jag trodde verkligen aldrig att jag skulle bli fri från dem.....men här sitter jag idag med facit i hand, det går att övervinna nästan fullt ut :) Förmodligen kommer det att komma perioder i livet då de blir mer påtagliga, men då har jag så pass mycket verktyg så jag tänker inte tillåta att de tar över mitt liv.

    En gång för alla har jag bestämt att vi numer är ett team, hjärtat och jag, vi samarbetar och lyssnar på varandra och rehabiliterar oss tillsammans :)
    Du kommer också att nå dit Libä007, du är verkligen på god väg!! Kämpa bara på och ge inte upp, det kommer att gå vägen!!!Du vet att det går :)

    Kram till dig!! 

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 4 Apr 21:33

    Sorry, glömde svara på frågan om stressgard....

    Nej jag äter inte stressgard för tillfället, känner att kroppen inte läcker lika mycket av vitaminer och mineraler som tidigare. Iom att mitt kortisol har minskat så går min kropp inte på samma höga varv och läcker därav inte lika mycket.....
    Däremot så äter jag D-vitamin och kakaobönor. Tror att jag har skrivit om kakaobönor och dess effekt tidigare??? Hur som..... kakaobönorna inehåller extremt mycket tryptofan som hjälper serotoninet att bildas, därav att jag äter dessa. Jag är ju långt ifrån balanserad i mina hormoner och hjälper därav kroppen lite på vägen med serotoninet :)
    Annars gällande stressgard så är det ett hälsokost jag verkligen rekommenderar varmt för stressade människor då det innehåller allt det kroppen lider brist på vid stress :)
     
    Jag kan absolut tänka mig att äta det igen om jag klantar till det i framtiden och slarvar med stresshanteringen :)

    kramis igen 

  • Äldre 6 Apr 19:17

    Hej!


    Hjärtfröken, du är så klok! Önskade att jag bar på hälften av din klokhet. Extraslagen har lungnat sig lite och hela jag känner mig lugnare.  Dock är stress och tålamodströsklen riktigt låg.

    Tänker på att jag TROR jag är den som varit aktiv i dessa trådar sedan starten (visst ser vi hemlis ibland, men sällan) jag har inte varit där på botten som många  av er har varit med extraslag vartannan, var tredje slag dygnet runt för att sedan ha längre perioder helt utan. Dock finns mina extraslag alltid där om det så är ett eller 10 på ett dygn. Jag har inta haft en vecka eller månad utan extraslag på nästa 9 år. Jag kan ha en dag eller två kanske till och med 3 men inte mer. Dock kanske det bara slår ett en dag och om jag tycker jag haft en tung dag kanske jag haft 10-15 st.

    Lösningen på dessa extraslag är nog precis som du säger Hjärtfröken: Vila, vila och vila.. Vara en egoist och sätta sig själv i främsta rummet (svårt som småbarnsförälder)

    Kram på er alla var ni än är!

  • Äldre 7 Apr 09:22
    LiBä007 skrev 2011-04-06 19:17:40 följande:

    Hej!


    Hjärtfröken, du är så klok! Önskade att jag bar på hälften av din klokhet. Extraslagen har lungnat sig lite och hela jag känner mig lugnare.  Dock är stress och tålamodströsklen riktigt låg.

    Tänker på att jag TROR jag är den som varit aktiv i dessa trådar sedan starten (visst ser vi hemlis ibland, men sällan) jag har inte varit där på botten som många  av er har varit med extraslag vartannan, var tredje slag dygnet runt för att sedan ha längre perioder helt utan. Dock finns mina extraslag alltid där om det så är ett eller 10 på ett dygn. Jag har inta haft en vecka eller månad utan extraslag på nästa 9 år. Jag kan ha en dag eller två kanske till och med 3 men inte mer. Dock kanske det bara slår ett en dag och om jag tycker jag haft en tung dag kanske jag haft 10-15 st.

    Lösningen på dessa extraslag är nog precis som du säger Hjärtfröken: Vila, vila och vila.. Vara en egoist och sätta sig själv i främsta rummet (svårt som småbarnsförälder)

    Kram på er alla var ni än är!


    Låter som om jag tycker det är mer synd om mig än om er! Givetvis är det inte så, bara frustrerande att läsa om alla som blir bättre och rent av bra medans mina verkar bestå... Dock i liten mängd!
    Idag skiner solen, bara att ge sig ut och jaga solstrålar o energi..
  • Äldre 10 Apr 16:46

    Hej Igen!
    Hoppas ni haft en go helg, här har varit helt ljuvligt.. ÄNTLIGEN vår på riktigt.
    Firat vår minsta dotter som blir 5 år idag, tiden bara springer iväg!

    Hjärtat har hållt sig ok trots stress, mycket folk, mycket mat o gott att dricka.
    Tog mig just en ordentligt promenad och när det blev tungt uppför så drog det igång.
    Hoppade i alla uppförsbackar för att sedan snabbt lungna ned sig när jag slog av på tempot.

    Nu ska jag sätta mig i solen med en tidning o vila lite, verkar bli till att vila sig iform till beach 2011!!!

    Hur har er helg varit?

    Kram!

  • Äldre 10 Apr 21:50

    Hej Hjärtfröken, LIBÄ007, Allasväl och alla andra.

    Har inte varit här på ett tag. Det blir så ibland. Måste bara säga till dig Allasväl: vilken underbar mage!! Herregud vad snabbt det gick?!  Lycka till i alla fall.

    Jag har mått jättebra och mår eg mkt mkt bättre än på länge. Det är precis 1 år sen jag hamnade på Hjärtintensiven efter 3 år med ES dygnet runt.  Det var kulmen.
    Sen dess har jag kravlat mig upp...och ned...och upp igen, men mest upp.
    Jag har inget fel på hjärtat och är eg inte så rädd längre, även om jag har som just nu, ES nästan varje minut. Men jag tror mig veta varför. Idag kan jag se skillnaden mer än vad jag kunde förrut, då jag alltid var stressad, frustrerad, arg mm. Nu är jag inte konstant i det läget utan mer tvärtom, oftast harmonisk. 
    Men direkt när jag kommer i en sinnesstämning som frustration, oro, mkt konstiga tankar, förändring på jobbet, inre stress mm, så kommer ES som ett brev på posten.  Det är som att hjärtat har en retning just för detta.

    Just nu har det hållit i ca 2v, men jag vet att de kommer att försvinna så småningom. Jag är inte rädd, mest förbaskad på dem och sur för att de kommer. Försöker och lyckas ibland skita i dem, men fortfarande är det inte lätt. Jag känner varenda litet ES. Helt galet!

    Jag vill bara säga hej till er alla och önskar er en skön vår! Jag älskar denna tråd, det är så skönt att läsa era berättelser, det är så skönt att skriva här och jag hoppas ni alla mår ok.

    Många kramar!!! 

  • Äldre 11 Apr 08:05
    Linda71 skrev 2011-04-10 21:50:09 följande:
    Hej Hjärtfröken, LIBÄ007, Allasväl och alla andra.

    Har inte varit här på ett tag. Det blir så ibland. Måste bara säga till dig Allasväl: vilken underbar mage!! Herregud vad snabbt det gick?!  Lycka till i alla fall.

    Jag har mått jättebra och mår eg mkt mkt bättre än på länge. Det är precis 1 år sen jag hamnade på Hjärtintensiven efter 3 år med ES dygnet runt.  Det var kulmen.
    Sen dess har jag kravlat mig upp...och ned...och upp igen, men mest upp.
    Jag har inget fel på hjärtat och är eg inte så rädd längre, även om jag har som just nu, ES nästan varje minut. Men jag tror mig veta varför. Idag kan jag se skillnaden mer än vad jag kunde förrut, då jag alltid var stressad, frustrerad, arg mm. Nu är jag inte konstant i det läget utan mer tvärtom, oftast harmonisk. 
    Men direkt när jag kommer i en sinnesstämning som frustration, oro, mkt konstiga tankar, förändring på jobbet, inre stress mm, så kommer ES som ett brev på posten.  Det är som att hjärtat har en retning just för detta.

    Just nu har det hållit i ca 2v, men jag vet att de kommer att försvinna så småningom. Jag är inte rädd, mest förbaskad på dem och sur för att de kommer. Försöker och lyckas ibland skita i dem, men fortfarande är det inte lätt. Jag känner varenda litet ES. Helt galet!

    Jag vill bara säga hej till er alla och önskar er en skön vår! Jag älskar denna tråd, det är så skönt att läsa era berättelser, det är så skönt att skriva här och jag hoppas ni alla mår ok.

    Många kramar!!! 
    Linda71:
    Härligt att höra ifrån dig och framförallt att du mår så bra.
    En fråga:
    Vad har du förändrat i ditt vardagliga liv för att gå just från arg, irriterad, stressad mm till att bli mer harmonisk?
    Vad är hemligheten?Glad

    Är så glad för din skull och hoppas det jobbaiga som just nu håller på försvinner snabbt.

    Kram!
  • Äldre 11 Apr 12:20

    Googlar lite på Theanin..
    Någon här som har erfarenhet av det?

    Extrakt från Grönt the som ska lungna ned en lite.

  • Äldre 12 Apr 14:15

    Hej alla. Då e vår lille kille född. Allt gick så bra, fin fin upplevelse med planerat snitt. Hjärtat höll sig lugnt. Nu e vi hemma & tränar amning inte helt enkelt. Men bättre funkar det än med storebror som inte ville vare sig amma el ta flaskan!

  • Äldre 12 Apr 14:27
    pågmamman skrev 2011-04-12 14:15:29 följande:
    Hej alla. Då e vår lille kille född. Allt gick så bra, fin fin upplevelse med planerat snitt. Hjärtat höll sig lugnt. Nu e vi hemma & tränar amning inte helt enkelt. Men bättre funkar det än med storebror som inte ville vare sig amma el ta flaskan!

    GRATTIS!


    Härligt att allt gått bra, ta nu hand om varann o bara njut..


    Kram!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12