• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409754 visningar
    1291 svar
    1291
    409754

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 13 Apr 21:12

    Ja.vad är hemligheten?? Jag har ju haft extraslag i ca 15 år till och från. Typ  10 om dagen eller nåt. Och det har ju varit helt ok, även om jag i många år undrade om jag var frisk.

    Som värst hade jag våren 2010 ca 15000 es/dygn och det som förändrade allt var att jag i samband omorganisation på jobbet,  bytte tjänst. Jag "klev av" och det är det absolut bästa jag gjort!!!.  Nu jobbar jag på en annan avd, och känner att jag fått en nystart. 
    Inget är värt att må så skit som jag gjorde! Hjärtat och jobbet tog all min energi och mina tankar, istället för familjen. 

    Som jag sagt tidigare är jag fortfarande väldigt medveten om mina ES och de finns där till och från, men mer i nivå med 10-50 om dagen än 15000...Men jag är inte lika rädd längre, men fortfarande blir jag lite introvert när de kommer i längre perioder.

    Men de är inte huvudfokus i mina tankar längre ( efter 3 år av introvert beteende och mkt jobbtänk) och jag kan äntligen njuta av livet lite bättre.  

    Må gott och jag tänker på er. Kram 

  • Äldre 14 Apr 12:13

    Grattis Allasväl! Underbart med barnet och skönt att hjärtat tickade på som vanligt.
    Det verkar som om många här har lyckats hantera extraslagen på ett bra sätt, roligt att höra. Jag är tyvärr fortfarande i samma svacka som varat sedan i oktober. Extraslagen är fler än tidigare och rusningarna också, jag är trött, orkar inte mycket och blir andfådd när jag försöker ta minsta promenad (det räcker med 100 meter). Jag remitterades till hjärtrehab där jag går på lätt gymnastik två gånger i veckan. Det har funkat hyfsat och belastningen är väldigt låg, men det är bara jag bland alla pensionärer där
    Närmast väntar en magnetröntgen, en till bandspelar-EKG episod eftersom det finns tecken på kammarrusningar, ev en starkare medicin i stället för betablockeraren och i slutänden ev. ablation/operation i Stockholm. Den nya medicinen känns lite skrämsig eftersom den kan orsaka hjärtstillestånd och måste sättas in under tre dagar på sjukhus.
    Hoppas främst på att nu kunna få tillbaka lite ork, slippa andfåddheten och orka ta hand om min son lite mer.

    Kramar

  • Äldre 16 Apr 16:47
    jour65 skrev 2011-04-14 12:13:39 följande:
    Grattis Allasväl! Underbart med barnet och skönt att hjärtat tickade på som vanligt.
    Det verkar som om många här har lyckats hantera extraslagen på ett bra sätt, roligt att höra. Jag är tyvärr fortfarande i samma svacka som varat sedan i oktober. Extraslagen är fler än tidigare och rusningarna också, jag är trött, orkar inte mycket och blir andfådd när jag försöker ta minsta promenad (det räcker med 100 meter). Jag remitterades till hjärtrehab där jag går på lätt gymnastik två gånger i veckan. Det har funkat hyfsat och belastningen är väldigt låg, men det är bara jag bland alla pensionärer där
    Närmast väntar en magnetröntgen, en till bandspelar-EKG episod eftersom det finns tecken på kammarrusningar, ev en starkare medicin i stället för betablockeraren och i slutänden ev. ablation/operation i Stockholm. Den nya medicinen känns lite skrämsig eftersom den kan orsaka hjärtstillestånd och måste sättas in under tre dagar på sjukhus.
    Hoppas främst på att nu kunna få tillbaka lite ork, slippa andfåddheten och orka ta hand om min son lite mer.

    Kramar
    Skönt att du har fått hjälp iallafall, även om du fortfarande inte mår bra så är du utredd och det är viktigt.
    Kanske är det en ablation som du behöver, flera här har gjort det och har mått bra efter det.
    Dock känner jag inte igen det där med anfåddheten, har den kommit i samband med detta eller har du alltid haft den? Hur är det med din kondition, bätter eller sämre än innan?

    Idag har jag för första gången på ett par vekor kunnat motioner utan extraslag, skönt. Dock har det bubblat lite i em, kanske för att jag drack lite bubbel med min sambo innan Kyss

    Trevlig helg på er!
  • Äldre 16 Apr 18:31

    jour65: Usch låter jobbigt! Har du fått ngn diagnos - elelr det är det de försöker få fram? Har du ngn kärlkrampsaktigt med - i tanke på din orkeslöshet etc?

    Jag ropade hej lite för tidigt tror jag - mitt hjärta tickar i och för sig på men långsamare än jag e van vid & så har helt plötsligt mitt blodtryck som legat jätte bra hela grav stuckit i väg! Det e hel läskigt. Men spec MVC tyckte vi kunde avvakta & kolla igen vid efterkontrollen 11/5! Tänkte nog ändå kontakta min VC - för de vet hur nojjig jag e med hjärtat & min hälsa överlag... Undrar om kroppen kan reagera så på kombination läklning, nyförlöst & allla hormonomställningar?! Hoppas det e övergående! Vill ju vara i min babylycke-bubbla & inte behöva oroa mig för min egen hälsa mitt i allt. Allt e ju så bra så bra med den lille - så vore ju bara så typisikt om jag blir dålig istället Trycket har i alla fall legat på allt mellan 150-170/90-105 - vilket ju e stor skillnad från grav då jag legat konstant ca 120-125/65-75!

  • Äldre 19 Apr 21:00

    Allasväl: Mysko med blodtrycket Obestämd, å andra sidan är det en stor hormonomställning att få barn, jag hade jättehoppigt hjärta under förlossningen och några timmar senare fick jag en jätterusning, personalen kom springande och kopplade upp allt möjligt på mig, det var ultraljud, cykelprov och hela kitet. Sedan fick jag sitta i rullstol i tolv dagar innan jag skrevs ut från BB. Jag blev jätteskärrad och trodde att jag skulle kola vippen, men jag repade mig när hormonerna hoppat tillbaka och några månader senare mådde jag superbra. Hoppas att det löser sig för dig också. Jag tycker absolut du ska kontakta din vårdcentral om du är orolig, det är därför de finns där.

    Jo, du är något på spåren ang. mina besvär , jag har gjort två arbetsekg under vintern och båda tyder på kärlkramp och dålig ork, men sedan gjorde jag en hjärtscintigrafi med radioaktiv kontrast och det visade inget onormalt, så jag hoppas att det inte är kranskärlen.
    Just nu letar de vidare i det elektriska systemet för att hitta orsakerna. Sedan tidigare har jag fått diagnosen EAT, en otrevlig lite ärrvävnad i ena förmaket drar igång hjärtrusningar. Nu börjar man misstänka att det finns ärr i kammaren också som ger lite allvarligare rusningar, därför ska jag göra magnetröntgen. Jag tar en dag i taget, väntar på remisserna och varje dag utan mycket rusningar och extraslag är en god dag Glad
    Varmt lycka till med din lilla bebis, jag blir nästan lite babysjuk. Jag var 40 när jag fick min son, han är sex år nu och jag 46 så för mig blir det nog inga fler...Flört
    Ps: Orken har faktiskt blivit lite bättre nu, jag kämpar på under "pensionärsgympan" och rör mig ite försiktigt i övrigt också. Inte lika trött som tidigare. Yippie!

  • Äldre 20 Apr 10:43

    jour65: Kommer jag ihåg rätt att det var du som haft ngn form av hjärtmuskelinflamation tidigare i livet? Isch ja - graviditet & förlossning tar på kroppen - & man e ju inte direkt pur ung - själv fyllde jag 40 i mars! Men jag hade faktiskt hoppas hinmna med ett litet syskon till... Men vi får väl se.... Hålelr alla tummar för att de hittar ngn bra väg att hjälpa dig... Låter fint att "pnsionärsgympan" helar lite! Kanske bra att det blir varmare nu oxå - för e det ngn form av kärlspasm (vilket väl är en "ofarlig" variant av kärlkramp - där kärlen krampar utifrån - svårt att mäta tydligen - så e ju varmt klimat bättre än kallt.. Märker du skillnad?

  • Äldre 23 Apr 12:11

    Hej!
    Vill önska er alla en riktigt Glad Påsk! Hoppas ni har det fint.
    Hittade en länk som påminner om allt detta som Hjärfröken har fått lära sig och oss!

    http://www.expressen.se/halsa/1.2409655/traningsstress-kan-sabba-formen

    Kram på er!

  • Äldre 28 Apr 20:00

    Hej och hoppas att ni har haft det riktigt fint under den underbart varma påskhelgen Cool
    Allasväl: Jo, det var jag med hjärtmuskelinflammationen. Läkarna TROR alltså att jag haft det och att detta ligger bakom mina besvär, men när jag ska ha haft inflammationen har jag ingen aning om. Inte märkt något av detta.
    Jag tror inte att det är kärlspasm så jag märker inget av väderförändringarna. Däremot gör jag framgångar i pensionärsgympagruppen Glad
    Jag har något bättre kondis nu och det går lättare och är roligare att röra sig. Nackdelen är att jag ofta får strul på hjärtat några timmar efteråt. Jag håller på att sluta snusa nu (på doktorns stränga order, har tidigare skippat kaffe, alkohol, och försökt dra ner på stress...), startade för en vecka sedan med lågdoserade nikotinplåster och det har gått bra hittills. I dag har jag dock haft en jobbig dag, med 2-3 plötsliga hjärtrusningar och massor av extraslag, så det blev dubbla dosen betablockerare och lite lugnande.
    Väntar ännu på magnetkameraundersökningen etc och tänker nog scrolla igenom tråden från början och läsa om de som gjort ablationer. Min läkare diskuterade ablation när jag var där sist.
    Är du än så länge bara 40, Allasväl, är det väl inte otroligt att du hinner med en till bebis  Det hade jag tänkt först, och jag var 40 när sonen föddes. Men sedan separerade jag och pappan bara efter ett år så vi försökte aldrig.
    Lycka till!

  • Äldre 28 Apr 21:01

    Tack jour65 för att du bedyrar min ungdom Men vi får väl se - jag e ju snittad 2 ggr nu + att denna graviditet ju inte var helt komplikationsfri - får höra vad doktorn säger på efterkontrollen först kanske..... Det blir inte än på ngr år i alla fall... & så ska ju mannen vilja oxå - tror han e mer tveksam & i e inte säker på att han orkar ha mig gravid igen...

  • Äldre 1 May 17:06

    Härligt Jour65 att du gör framsteg, även om det går långsamt så är det ett skönt tecken.


    Hur går det med bebeisen Allasväl? Mår ni bra?


    Här har det varit en lugn helg med massa vila. (dock tagit 2 joggingturer som gått mycket bra).


    Nu väntar även en lugn vecka utan en massa möten, aktiviteter och andra måsten. Bara det vardagliga med jobb, plugg och familjen (kan räcka ibland).


    Ha en skön vecka!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12