• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • LiBä007

    Jour65: Skönt med positivt besked och att du inte behöver ta den otrevliga medicinen. Hoppas du mår bätter.

    Linda71: Jag blir fortfarande rädd när jag får extraslag, har dock väldigt lite. 0-5 per dag kanske, väldigt sällan flera efter varann. Men som sagt jag kan inte vänja mig eller få dem till att bli en del av mig. Igår när jag hade vart ute och sprungit och kom hem fick jag 2 st när jag varvade ned och det är obehagligare när de är kopplade till någon form av fysisk ansträngning. Har dock tack vare Hjärfröken lärt mig att lyssan på min kropp och ibland har jag perioder då jag inte kan träna för kroppen tar det som ett stresspåslag och hjärtat bråkar direkt. Då får jag vila mig i form och rätt som det är så är det borta.

    Är nu arbetslös och trodde det skulle bli jobbigt, är en arbetsmyra, avskyr att gå hemma och tycker det är ångestfullt och jag känner mig värdelös. Hjärtat har dock inte gått igång ännu som tur är. Hoppa det blir kortvarigt och att jag snart är ute på jobb igen!

    Hoppas ni mår bra alla!

    Kram!

  • Linda71

    Hej

    Ok, eftersom jag mest har VES så tror jag mig veta vilka de är och de kan också göra ont ibland.  När hade de veckorna med rundgång vartannat vart 3:e slag es, så hade jag blandat Sves och Ves, mest Ves. Jag har ju också es som springer ibland och det är väl Sves då..
    Man lär sig hela tiden.

    Just nu har jag en period med ganska mkt es. Jag funderar att höja min dos igen, till 75mg, gått ned från 100mg till 50mg men läkarna säger att det är bara att höja om jag vill. (100mg är min rek dos)
    Jag får se hur länge jag står ut.

    Jour65, är inte helt uppdaterad på vilka utredningar du har gjort. Men har du gjort magnetröntgen? Kan de inte se där ifall du har ärr?

    Ha en glad midsommar allihop!
    Kram
     

  • SötaSarah

    Jag har de oftast när jag lägger mig ner. I stort sett bara i vila egentligen... Kan komma ngn gång när jag ansträngt mig men överlag är de vid vila. När jag ligger o ska somna på natten t ex kan de hoppa till och jag får känslan att "nu stannar hjärtat" sn trycker de liksom upp mot halsen o hoppar i hjärtat o upp i halsen kan hålla på säkert 10 sekunder sen upprepas. Blir jag då rädd blir de ju ännu värre. Senaste dagarna har jag försökt tänka bort de l slappna av när de kommer då hsr de gått över snabbare. Vissa perioder är de flera ggr per dygn o vissa perioder knappt ngt alls :S

  • SötaSarah

    Usch ligger här med ångest igen... Låter det som extraslag? Jag känner konstigt nog inte att det slår extra utan snarare som att det börjar slå sakta/ändrar rytm men känner först ingenting sen börjar känna hjärtat dunka men "sakta" typ... Det händer i regel bara på natten och när jag slappnar av. Märkt det mer nu när jag fått bebis o är vaken o ammar på natten! Hade de ibland annars på dygnet förr med men nu är de på natten o innan va de mer kopplat till ångest. Hur som helst fick jag det nyss. Hade sovit bra några timmar, jätteavslappnad, la mig o ammade och tänkte försöka sova lite så slappnade av bra, då börjar de sol att hjärtat slår sakta, försökte att inte bli rädd utan ligga kvar o blunda men då fortsätter de bara så efter en 5 slag blir jag rädd ändå känns som hjärtat ska stanna ju. Så jag måste bli rädd/röra lite på mig då släpper det. Men sen är jag så rädd de ska komma tillbaka så får spänna mig o försöka att inte slappna av. Sen kommer de ngn omgång till men då bara något slag för jag rör på nog, hostar eller blir stressad/rädd då släpper de igen... Men det är så jobbigt för de känns verkligen som att ngt är fel! Endast gjort EKG hos läkare en stund på dagen tidigare, då syntes inget men hade ju inte något då heller. Har doxk ingen lust att krångla mer heller då dom tagit prover o grejer o sagt att de berott på ångest o stress när jag vart där men då va de ofta att jag fick se när jag la mig på kvällen o tror de va lite mer att den kändes som extra slag inte att hjärtat "saktade in" då. Men hur ska man veta till 100% liksom. Så sjukt obehagligt o jobbigt att inte kunna få slappna av o somna när man kan, spec nu när jag behöver all sömn jag kan få. Har ju inte märkt av lika mkt tidigare då jag gått o lagt mig o fått liknande men inte fullt lika jobbigt men då sovit hela natten sen upp o hålla igång igen, nu är jag ju tvungen att vakna varje natt o va med om detta i stort sett varje natt. Ska se om man kan somna om nu då

    Någon som känner igen sig!?? :/

  • LiBä007

    Hej Söta Sarah och välkommen hit!

    Vi är många här som lider av samma problem som dig. Själv började mitt under min första graviditet 2002 och sedan dess har det hållt på till och från mer eller mindre.
    Finns tyvärr inte mycket att göra åt situationen, har själv prövat det mesta men dock utan resultat. Det enda som lindrar lite är att äta magnesium, inte slarva med mat, dryck och sömn samt att motionera regelbundet. Detta gör jag men mina extraslag försvinner inte ändå.
    En ordentlig utredning är också viktig, de flesta av oss här har gjort flera EKG men också 24-timmar, arbets EKG, ultraljud, blodprover mm SÅ var inte rädd för att KRÄVA en ordentlig utredning, innan dess kommer du inte komma vidare.

    Lycka till och fråga oss gärna, vi är många experter på omrädet här!

    Kram!

    (o stort grattis till bebisen, är det första?)

  • SötaSarah

    Tack! :) Ja det är första. Jag har haft detta sen långt innan men kommit o gått i perioder och under graviditeten o förlossningen va jag orolig jag skulle få mer men faktiskt inte. Mer nu men för tillfället endast på nätterna när jag ska till at somna in. Oroar mig för varje natt. Sist tog dom ju bara vanligt EKG o andra prover sen hänvisade dom mig till en kbt för min ångest. Hur som helst har jag bestämt mig för att söka nu och boka tid, men blir orolig då det kommer dröja några dagar innan jag får en tid men samtidigt, hsr väntat i år o inte dött hittills så det ska nog gå bra tills jag får en tid. Ingen lust att släpa med alla till akuten när jag vet att de går över bara jag liksom rör på mig eller så blir de normalt igen... Så få se om jag kan få en tid nästa vecka! :) För att göra utredning o 24-timmars EKG...

  • Hjärttjejen

    Hej ALLA kära hjärtevänner!

    Jag har inte glömt bort er....har kikat till er titt som tätt, men tappade bort mitt lösenord och har därför inte kunnat kommentera :( Men nu tog jag mig äntligen i kragen och fixade nytt :)

    Hoppas ni alla mår bra, har saknat er!!!

    Kramis till er från mig 

  • jour65

    Hej Söta Sarah, bra att du får en genomgång och jag tror och hoppas att allt är som det ska. Jag tror inte att du behöver oroa dig, även om det är jättesvårt att tänka så när obehaget kommer.
    Det slog mig att jag skulle kunna lämna ett tips angående fysisk aktivitet till er som liksom jag själv lätt råkar ut för extraslag under ansträngning.
    När jag fick "återfall" i frekventa es och rusningar häromsistens fick jag remiss för att delta i en hjärtgympagrupp. Där finns hjärtsjuksköterska vid varje tillfälle, sjukgymnast och flera undersökterskor som tar puls och blodtryck medan deltagarna cyklar på motionscykel. Personalen var helt fantastisk och jag skulle önska att fler fick möjligheten till detta.
    Samtidigt är nog långt ifrån alla med extraslag som behöver en hjärtgrupp för att våga börja röra på sig, men det intressanta är de teoretiska kunskaperna jag fick med mig:

    För det första: värm ALLTID upp minst tio minuter i LÅGT tempo innan belastning/konditionsträning/styrketräning (under belastningen: ta inte i för hårt, låt motionen vara måttlig). I gruppen var belastningen så låg under dessa tio uppvärmningsminuter att det nästan kändes löjligt, men jag har tagit fasta på det.

    För det andra: varva ALLTID ner i minst tio minuter till LÅGT tempo efter ansträngningen.

    Det här har hjälpt mig något alldeles otroligt och jag hoppas at det kan funka för några av er också. Jag fick jätteofta extraslag när jag precis stegat iväg på en rask promenad, eller när jag kom in i tamburen fortfarande flåsande efteråt. Jag hade varken värmt upp eller varvat ner särskilt mycket och hjärtat blev irriterat.
    Sedan jag börjat med lång och lätt uppvärmning samt avslutning har extraslagen i samband med träning minskat betydligt, jag har mindre ångest och vågar bygga upp kondisen.(men om jag slarvar är extraslagen där igen)

    Hittade det här i FYSS ang. träning för personer med arytmi: "Varje träningspass ska alltid inledas med en uppvärmningsfas och avslutas med en relativt lång nedvarvningsfas, oavsett vilken aktivitet det rör sig om.Avseende nedvarvningsfasen är denna extra viktig för patienter med arytmiproblem, då arytmier oftare förekommer i denna fas av träningen". FYSS rekommenderar 6-10 minuters uppvärmning med ansträngningsgrad "lätt" till "mycket lätt" och en lika lång nedvarvning.

     


    Min sjukgymnast betonade det här gång på gång och för mig var det en viktig nyckel. Hoppas att det kan hjälpa andra också, lycka till!

    Ps: Linda71: jag har gjort en magnetröntgen, men de hittade inga ärr där. Läkaren är ändå övertygad om att ärren finns där, men att de är så små att de inte upptäcks via tekniken. Jag vet inte om han har rätt i det.

  • SötaSarah

    Jag var till läkaren idag och han à verkligen superbra!! Han började med att beställa ett 24-timmars EKG så kommer få en kallelse. Dock lugnade han mig med att det lät helt ofarligt och att jag inte skulle oroa mig när det kommer. Då jag haft det så länge och inget mer hänt och att jag inte får det vid ansträngning. Så i väntan på EKG ska jag slappna av och inte bli så orolig när det kommer då det troligtvis är ofarligt allt verkar stämma på det. Återstår att se helt enkelt på EKG:t till att börja med men könner mig lite lugnare redan :)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12