• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409749 visningar
    1291 svar
    1291
    409749

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 14 Oct 06:23

    Jag har gjort massa arbetsEKG men alltid fått cykla.

  • Äldre 14 Oct 06:44

    Just de cykla är de. Men hur länge?

  • Äldre 14 Oct 20:19
    SötaSarah skrev 2011-10-14 06:44:11 följande:
    Just de cykla är de. Men hur länge?  

    Man börjar med lätt motstånd och sedan höjs det med jämna mellanrum samtidigat som de kollar blodtryck och puls. I princip så ska du cykla till du inte orkar mer. Om det är som du säger angående din kondition och att du precis fött barn så skulle jag tippa på att du inte cyklar längre än 5 minuter
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 14 Oct 20:35

    Det kommer att gå jättebra på ditt arbets-EKG SötaSarah, precis som alice mamma skriver så går det fort, lite svid i benen sen är det klart ;) :) 

    Vad bra också att du märker att dina es blir färre när du oroar dig mindre :) Då är de nästan med säkerhet ofarliga och hänger ihop med inre stress....precis som för många av oss andra här inne på tråden.

    Jag önskar dig stort lycka till den 24:e, inte många dagar kvar, skönt för dig :)

    Kram kram 

  • Äldre 14 Oct 23:33

    Oron och Rädslan är nog värst. Jag har ju fått alla möjliga utredningar och alla är positiva dvs inget medicinskt fel på hjärtat. Jag har jobbat jättemkt med mig själv att inte vara rädd det senaste året. Jag VET att es försvinner när man inte oroar sig och känner sig lugn och harmonisk. Jag har haft flera veckor utan es under det senaste året, vilket har varit helt fantastiskt.
    Men ändå, som nu tex, när min jobbiga period av es hållt i sig snart en månad, då börjar jag helt plöstligt tvivla på att det är ofarligt. Och detta tvivel är förödande!! Nu får jag inte bort oron. Självklart försöker jag, men har kommit in i en neg spiral. Detta är den jobbigaste motgång som jag haft sedan april 2010.

    Problemet är att jag inte har någon att vända mig till. Självklart kan jag gå till vårdcentralen, men han tyckte inte att jag behövde hjälp (typ samtal) sist. Jag orkar inte tjata mig till hjälp. Hjärtläkaren i Varberg sa dock att jag kunde ringa och boka tid när jag ville, så jag funderar på att försöka med det.  Hon var bra och har sett mina värsta stunder med hjärtat.
    Jag tror att jag behöver bekräftelse igen på att allt är ok, för att kunna släppa det igen.

    PS när jag gjorde arb-ekg, hade jag endast 5 es på 15 min.  Och förra veckan när jag försökte träna (cyklade på gymet) så hade jag 1 es/minut.... väldigt störande och det gör ju också att man oroar sig för att läkarna missat något.

    God natt kära ni. Ha en skön helg!
     

  • Äldre 24 Oct 10:20

    Typiskt!! Idag hade jag tid på hjärtmottagningen igen för arbets-EKG och ultraljud. Sist hade jag tid i slutet av september men blev då förkyld så kunde inte gå. Fick boka om och väntetiden va då en månad, fas tdå fick jag en tid direkt i telefonen. Nu skulle jag dit idag igen då, vad händer?! JO, jag är förkyld IGEN!! Så kan inte gå idag heller... :( Nu fick jag inte ens en tid i telefonen utan satt på väntlista och skulle få en tid utskickad, dröjer antagligen mer än en månad innan jag får ny tid. Så jäkla surt!!! Vill få det gjort så jag kan få veta att det är ofarligt! :( Orkar inte ha det såhär... Förstår att det tar lite tid men över en månad på nya tider om något händer, hjärtat är ändå något som är rätt farligt om det är fel på och obehandlat! Så man vill ju få det utrett snabbare än så. Men dom har för få läkare... Bra! Nu är det 4 månader sen jag träffade läkaren första gången så 5 månader minst innan jag får det utrett från att jag träffade honom. Det enda jag lyckats få hittills är 24-timmars. Visst det är ju mitt "fel" som är sjuk men faaaan så typiskt! Jag som ALDRIG är sjuk har vart sjuk 3 ggr på 2 månader sen jag fick barn, antagligen sömnbristen! Men just idag...


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.devote.se
  • Äldre 26 Oct 20:06

    SötaSarah, förstår hur du känner dig, jag har blivit förkyld flera gånger när jag skulle göra arbetsprov. I höstas blev det två tider efter varandra som jag fick ställa in. Håll ut!

    Har funderat lite kring det där med "ofarliga" extraslag och har nog trots 13 års besvär, otaliga undersökningar och förbryllade doktorer fortfarande inte fått grepp på vad detta innebär. Vad är i så fall "farliga" extraslag?
    Extraslag kommer från förmaken eller kammaren och båda sorterna kan vad jag förstår betraktas som "ofarliga", men det verkar vara en glidande skala beroende på hur frekventa de är, om det kommer i serier om flera efter varandra och om hjärtat är strukturellt normalt samt om kärlen är någorlunda friska. Längre än så kommer jag inte och jag har fortfarande inte fått veta av mina läkare om mina extraslag är ofarliga eller inte. Det jag vet är att de kommer både enskilt och i serier, att jag har mängder med serier där extraslagen kommer från förmaken, ofta relativt täta extraslag från kamrarna och ibland flera kammarextraslag efter varandra. Vissa läkare säger att detta är helt ofarligt, andra säger att det är onormalt och farligt.
    Jag har svårt att hitta tydliga samband med när de dyker upp, ibland i stressiga perioder, ibland när allt är lugnt. Det är kanske som läkarna på Cleveland Clinic i USA konstaterar: "They tend to come and go, nobody knows why". En sak har jag dock upptäckt, jag kan omöjligt motionera om jag inte värmer upp tio minuter innan och successivt varvar ner lika länge efteråt. Rivstart är inte bra för skuttiga hjärtan. Har fått recept på det nu också, "regelbunden motion mot hjärtsjukdom, undvik överansträngning".
    För min egen del har jag haft långa lugna perioder under senaste decenniet, men också jobbiga. I det långa loppet har jag haft en successiv försämring med allt fler slag i serier. I början kom de ett och ett, även om det kunde vara vart tredje slag, numera kommer de ofta som rusningar och däremellan ett och ett. Kamrarna är normalt stora och pumpar normalt med blod enligt magnetkamera och hjärtscint, samtidigt finns det tecken på kärlkramp på EKG som är "misstänkt patologiskt", men ändå tror läkarna inte att jag har kärlkramp. Ibland blir man lite tossig av alla motsägande besked. Och så det där typiska som jag tror många i tråden upplevt: Man går omkring med en 24-timmarsbandspelare och allt är hur lungt som helst och så fort man tagit av sig den kommer en rush. Hände senast i dag. Tog av utrustningen klockan nio i morse och vid femtiden fick jag en rusning så att jag inte kunde andas och höll på att tuppa av, tappade blodtrycket på jobbet (det ligger rätt lågt från början pga 125 mg selokén). Funderar på att chansa på Tambocor ändå, någon här som har erfarenhet av det?
    Är lite allmänt less nu, därav det deppiga inlägget.
    Hoppas jag inte skrämmer någon, vill inte sprida dåliga vibbar, bara skriva av mig. Och: jag tror inte att jag är så representativ, för många stannar det ju vid enstaka extraslag hos oroliga hjärtan, även om de kommer tätt. Jag har nog lite ärrbildningar här och där som ställer till det.
    Dessutom: jag har haft eländet himla länge, men jag lever än...
    Kram till alla hjärtskuttare

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 27 Oct 22:32

    TACK Jour65 för att du delar med dig.....å jag tycker inte alls att det var deppigt, jättebra info :) Något jag verkligen har tagit fasta på utav dig är just det här med upptrappning och nedtrappning vid fysisk aktivitet. Förut kunde jag t.ex springa enda fram till dörren när jag var ute å joggade, nuförtiden så avslutar jag tidigare och går sista biten....så stort tack för det :) Det känns absolut mycket bättre!!!
    Jag kan också hålla med kring information och kunskap om extraslag, farligt och ofarligt hit å dit.....känns som en djungel och mycket olika vetskap/kunskap hos läkarna. 
    Jag vet inte ens själv exakt vad jag har för konstigheter i bröstet, utan märker bara att jag kan påverka med livsstil....å så länge jag kan det å läkarna säger att det är ofarligt så försöker jag luta mig tillbaka på det :)  Jag kan ju ha perioder med galet mycket es, upp till 40/minut....men mina kommer alltid med ett eller ngr vanliga emellan. Endast någon enstaka gång har jag haft flera efter varandra, eller det har rättare sagt känts som om hjärtat flimmrat till typ 3 slag direkt efter varandra.....
    Just nu är jag inne i en es-period, skitjobbigt då blodtrycket blir så himla lågt å jag får huvudvärk, yrsel, svaghet etc. Men nu kommer helgen och jag ska sova, vila och vila....det ger alltid positiva resultat, vilket är skönt. Samt gör det att jag inte längre "sjunker" ner i deppighet&ångest lika mycket.

    Och som du skriver Jour65, du har haft besvären länge, 13 år...samma för mig, sen -98 OCH vi lever fortfarande :) Vilket vi kommer att göra i minst 50 år till, eller hur :)

    Kram å natt 

  • Äldre 30 Oct 07:45

    Hej!
    Jag har haft problem med extraslag sen september förra året då mitt andra barn föddes. Under dessa 13 månaderna har jag även på natten haft hjärtrusningar som håller på några minuter. Fick en nu i morse. Tog en inderal för första gången men den hann nog inte börja verka innan det bankade till i bröstet o sen var det lugnt. Jag har gjort flera EKG o blodprov samt 24-h. Jag cyklade hemma rejält med 24-h o ingenting har visats.

    Är det fler som kan få såna hjärtrusningar? Behöver jag oroa mig??

    Mvh

  • Äldre 31 Oct 13:21

    Är detta den nya tråden för oss med extraslag? Hittade så många trådar då jag ej varit inne på familjeliv på länge länge nu.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12