• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Linda71

    hej

    Nu har jag kommit några steg upp igen till verkligheten efter 2 jätte tuffa månader. Det jag reflekterat mkt över är den mentala biten, för min del är den boven i det hela. Jag är utredd och "frisk", har haft detta problem i flera år och lever ännu.....jag kan ha långa perioder av es (som nu 2 mån med långa perioder av flera es per minut), men ändå så sjunker jag ned i rädsla, oro, frustration och ledsamhet när dessa perioder kommer.

    Jag kan oftast härleda mina es till livssituationen, men ibland kan de också komma helt oförberett.

    Jag har tack vare denna tråd,  kunnat ta mig igenom och få lite energi och tips från er underbara människor, och slutligen få någorlunda bukt på mina es för denna gång. Jag har tagit lite ledigt, jobbat lite hemifrån, tränat lite mer och successivt återgått till att ha dagar där jag inte har några es alls.....visst är det konstigt??? 

    Men jag har ett punkt som jag tycker är lite jobbig och det är att jag får mkt es när jag tränar (cyklar på gym). Jag började under den jobbiga perioden och hade då flera per minut under 30min cykling. Men jag försökte inte bry mig om det men det var tufft. Min läkare sa då för 1,5 år sen när jag kom in på akuten med 15,000 es per dygn att de var ofarliga och att jag tom kunde träna med dem. Så det försökte jag tänka på, den meningen.
    Jag har gjort arb-ekg och hade då 5 es på 20min.....

    Vad tror ni?? Ska man diskutera detta igen med läkarna tycker ni??  

    Kram på er och god natt.

    En extra hälsning till Hjärtfröken, ta hand om dig och "krya på dig"

     

  • SötaSarah

    Idag ska jag äntligen (efter att fått ställt in 2 ggr sen i september pga sjukdom) på arbets-EKG och ultraljud! Sjukligt nervös!

  • becky02

    Hej! Ny här på sidan. Ja ny och ny, varit inne och läst på sidan tre månader tillbaka. Vilken tröst alla era inlägg har varit. Mina extraslag började för snart tre månader sent. Helt abrupt. Till en början hade jag även en plötsliga hjärtrusningar upp mot 140 trots att jag satt ner. Detta pågick några dagar, och jag blev allt mer och mer nervös och orolig. Tänkte att det här kan inte vara normalt. Sökte därför till vårdcentralen. Läkaren där tog fem minuter på sig att undersöka mig och sedan skickade han en remiss till kardiolog.

    Efter några veckor fick jag sen äntligen mitt efterlängtade 24 h EKG....men två dagar innan det skulle kopplas på försvann ALLA extraslag....och var borta under hela tiden jag var uppkopplad. Frustrerande. 
    Ytterligare några veckor senare fick jag träffa kardiologen som ännu inte hunnit kolla på mitt EKG (vi gjorde det tillsammans ganska hastigt). Han konstaterade att jag hade både en del sves och ves och en hel del pauser vad nu det innebär. Till saken hör också att jag lite då och då får plötsliga yrselanfall, helt utan förvarning och utan någon specifik försymtom. Ibland kopplade till es, andra gånger inte. 

    Fick iaf veta att det NOG inte var något och att han inte kunde hjälpa mig mer :( Men vad ska jag göra sa jag, jag har ju jätte mycket besvär, ska jag testa beta blockerare frågade jag? Visst, om du vill fick jag till svar. Hur ska jag veta vad som är bra eller inte. Vissa läkare menar ju det motsatta, att man INTE ska beta blockerare då de istället kan öka es. 

    Sen mötet med kardiologen har mina es åter ökat, mer än de var innan. Jag är så trött på detta nu. Har inte gjort annat på min fritid än googlat och läst på om vad dessa es och yrselattacker kan vara....ändå är jag ständigt på samma ruta känns det som. 

    Igår ringde jag och boka in ett nytt 24 h EKG. Hoppas de hinner fånga de extraslagen som ger mig besvär. 

    SötaSara, hur gick dina undersökningar? 
     

  • SötaSarah
    becky02 skrev 2011-11-17 18:04:06 följande:
    Hej! Ny här på sidan. Ja ny och ny, varit inne och läst på sidan tre månader tillbaka. Vilken tröst alla era inlägg har varit. Mina extraslag började för snart tre månader sent. Helt abrupt. Till en början hade jag även en plötsliga hjärtrusningar upp mot 140 trots att jag satt ner. Detta pågick några dagar, och jag blev allt mer och mer nervös och orolig. Tänkte att det här kan inte vara normalt. Sökte därför till vårdcentralen. Läkaren där tog fem minuter på sig att undersöka mig och sedan skickade han en remiss till kardiolog.

    Efter några veckor fick jag sen äntligen mitt efterlängtade 24 h EKG....men två dagar innan det skulle kopplas på försvann ALLA extraslag....och var borta under hela tiden jag var uppkopplad. Frustrerande. 
    Ytterligare några veckor senare fick jag träffa kardiologen som ännu inte hunnit kolla på mitt EKG (vi gjorde det tillsammans ganska hastigt). Han konstaterade att jag hade både en del sves och ves och en hel del pauser vad nu det innebär. Till saken hör också att jag lite då och då får plötsliga yrselanfall, helt utan förvarning och utan någon specifik försymtom. Ibland kopplade till es, andra gånger inte. 

    Fick iaf veta att det NOG inte var något och att han inte kunde hjälpa mig mer :( Men vad ska jag göra sa jag, jag har ju jätte mycket besvär, ska jag testa beta blockerare frågade jag? Visst, om du vill fick jag till svar. Hur ska jag veta vad som är bra eller inte. Vissa läkare menar ju det motsatta, att man INTE ska beta blockerare då de istället kan öka es. 

    Sen mötet med kardiologen har mina es åter ökat, mer än de var innan. Jag är så trött på detta nu. Har inte gjort annat på min fritid än googlat och läst på om vad dessa es och yrselattacker kan vara....ändå är jag ständigt på samma ruta känns det som. 

    Igår ringde jag och boka in ett nytt 24 h EKG. Hoppas de hinner fånga de extraslagen som ger mig besvär. 

    SötaSara, hur gick dina undersökningar? 
    Vad jobbigt att du inte får något riktigt svar! Dom borde ju utreda det speciellt om det är pauser och sådär?! :/ Arbets-EKG o ultraljud tycker man ju dom kunde göra i alla fall? Tycker absolut du ska stå på dig tills dom gått till botten med allt! Tyvärr får man ju tjata för att få den hjälp man behöver idag. Betablockerare blev jag erbjuden då det enligt min läkare i alla fall tar bort men jag tackade nej då jag helst inte vill äta medicin och jag lider inte så mycket av det bara jag vet att det är ofarligt. Så i dagsläget skippar jag medicin i alla fall. Men betablockerare verkar ju rekommenderas.

    Det gick bra! Allt såg normalt ut, inga extraslag under tiden jag cyklade och inget konstigt med hjärtat på ultraljudet. Det enda han anmärkte på var att min puls aldrig gick ner men dels va jag nervös som fan när han sa att "pulsen går inte ner som den ska" då kunde jag inte slappna av och han trodde det berodde på stress (vilket antagligen är det som ger es också). För när jag var på vårdcentralen vad pulsen bra och även innan vi satte igång. Däremot när jag va på förlossingen en vecka efter förlossningen för jag trodde jag fått någon infektion och hade feber, då hade jag hög puls men febern va borta när jag kom dit så dom tyckte det va konstigt men ja mådde skit o hade en liten bebis hemma liksom, tror även på stress där. Så det är nog det jag måste jobba på, min stress och ångest! När jag hade panikångestattacker varje kväll innan hade jag myyyycket mer es än nu men dom kommer fortfarande varje dag minst ett par stycken, i någon period kan det vara helt lugnt men sällan. Men skönt att veta att hjärtat ser normalt ut osv. Man blir ju orolig att dom ska ha missat något eller att det är nåt fel när pulsen inte går ner men tycker han borde gått vidare med det om han oroade sig... Så förhoppningsvis är det lugnt!

    Lycka till med 24-timmars och hoppas du får några es! Jag fick inga ENDA natten innan o efter jag inet fick några va när jag hade EKG-maskinen! Suck! :/
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Bass

    Hej alla . Jag är ny här och vill bara prata av mig.
    Har haft extraslagen nu i 3 år men endast några i veckan till ett par om dagen,
    Men senaste dagrna har jag haft flera i timmen och ibland några efter varandra.
    Läkarna gör inte så mycket åt detta eftersom det är ofarligt tror dom.
    Det här är det svåraste jag har varit med om i hela mitt liv, hur kan man bara slapna av när dom kommer så ofta?
    Nu känner jag att det är lyxigt med bara  en om dagen som innan.
    Dricker 3 burkar coca cola om dagen men inget jag tog upp med läkare,
    Igår eftermiddag drack jag min sista burk och skall se om det kan påverkan något.
    Nu en och en halv dag märker ingen skillnad,.Är det någon som vet hur länge det tar innan koffein lämnar kroppen,,,,

  • becky02

    Hej Bass

    Jag vet precis hur du känner. Det är verkligen jätte jätte svårt att slappna av när man går med en massa extraslag hela tiden. Tycker till och med att det är svårt att slappna av när jag inte har så många, för då väntar jag bara på att de ska komma igen. Vet inte om det där med cola har någon effekt. Kaffe, cola och liknande har effekt på hjärtat genom att piska på den så att den slår fortare men vad jag läst så påverkar de inte extraslagen så värst mycket. Trots det har jag själv slutat dricka kaffe helt och hållet sedan mina extraslag började. Jag såg ingen direkt effekt men tänker att sådant kan ta tid, att man piskat på hjärtat så länge så den behöver en längre paus. 
    Har du blivit undersökt av någon läkare, kardiolog till och med kanske? Kan vara skönt att höra att hjärtat är friskt trots att man själv upplever det annorlunda. Blir lättare att slappna av då.

     

  • Bass

    hej becky. har varit på 24 tim ekg för ett år sedan men fick in några då, var på vårdcentralen i går och då lysnade en läkare på mitt hjärta och kunde då höra ett extraslag , jag ska få en ny tid för 24 tim. tråkigt när det inte finns något att göra åt det,, för mig är det extra svårt för jag har ingen att prata med om det. min fru blir rädd och deppig för hon tänker på hur det skulle bli om jag dog, så jag säger inget till henne spelar att allt har blivit bättre och att jag mår toppen. men alla som har extraslag vet att man mår inte toppen . innan när jag bara fick et en gång om dagen eller i veckan så kunde jag leva med det men nu har dom var 20de minut , det är jobbigt att jag inte får någon vila . i dag fyller jag 40 år och fick spela glad inför alla önskar det finns något som får dom att minska. finns här någon som får dom så ofta

  • SötaSarah

    Tror tyvärr att det är många här som får ofta, en del har flera tusen per dag när det är som värst. Inte jag själv dock *peppar peppar* men det finns ju medicin du kan få, betablockerare, det har jag blivit erbjuden. kanske något att kolla upp :)

  • WickedyWitch

    Hej! Hittade denna tråden nu som en räddare i nöden!

    Extraslag har jag förstått är mer eller mindre helt normalt under graviditeten. Men idag har jag upplevt extra slag efter extra slag hela dagen. Det tar alltid slut. Kvittar om jag är i rörelse eller vila. Ibland känns det inte så intensivt men ibland tappar man andan helt!

    Någon annan som haft det likadant eller kan lugna mig lite..? Känns ju så obehagligt att ha så mycket!
    Det började idag eg. Från att ha några ggr per dag (som jag kan leva med) till flera gånger i timmen!

    Grymt obehagligt! Känns som en fisk simmar upp i halsen på en samtidigt som man tror hjärtat ska stanna.

    Någon mer som haft det såhär? Är gravid i vecka 32!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12