• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärttjejen

    Bass och Söta Sarah....det ni förmodligen känner är era vanliga es, men lite mjukare då ni förmodligen är mindre stressade och har mindre kortisol flygandes runt i kroppen. Precis så känner jag när jag har lite lugnare perioder, de finns där men känns mindre....Så det är bara positivt och förmodligen inget som ni behöver oroa er över. Är ni era hjärtan kollade ordentligt så försök som sagt att luta er tillbaka på dem orden läkaren har sagt "DU är frisk".

    Libä007, TACK gulliga för dina fina ord, de värmer....extra mycket nu när jag själv är nere i i en dålig spiral, grr!!
     
    Men jag kämpar på å vet ATT jag kan påverka :)....Men den här gången har det tagit lite extra lång tid tycker jag......men man får mantra, jag ÄR frisk OCH jag kommer att bli bra igen....för det har jag ju blivit alla andra gånger  :)

    De Rosenrot jag äter är de som finns på apoteket, Artic Root. Har läst en del om dem och de ska vara de bästa OCH mest forskade på. Jag läste också på nätet att man i början kan ta 2 tabletter per dag (morgon&kväll) för att kicka igång effekten. Jag tänkte nog äta så i några dagar till, sen gå ner till en om dagen. Läste också att man ska försöka äta dem mellan måltiderna, alltså inte ihop med någon mat.
    Har också börjat tillsätta en c-vitamin (brus) per dag. Finns mycket forskat på att C-vitamin behövs extra mycket vid stress. Dessutom behöver man inte vara orolig att överdosera då man kissar ut överflöd....å sånt är tryggt tycker jag....man ska alltid vara lite försiktig med vad man stoppar i sig.

    Magnesium är också bra, det läcker kroppen en massa vid stress....brukar ta ngr sugtabletter/dag när det är illa. Även där kan man tillsätta ganska mycket utan att oroa sig :)
    Tar även en D-vitamintablett den här årstiden, pga av brist på dagsljus/sol.

    Tar det också lugnt med hård träning när jag inte mår bra, men är noga med att få lugna promenader i kroppen!!! OCH försöker att prioritera min sömn, även om den är helt knäpp under dessa perioder :(

    Å tjejer och killar, testa verkligen eldandning när det bli bedrövligt, det ger lugn för stunden, även meditation, stå och ligga på spikmattan är en långsiktig suverän rehabilitering :)

    En sista sak....det är festligt att du skriver det Libä007, att dina es kommer just nu....Läste igenom gamla meddelande jag fick från 2 andra som var med för länge sen här på tråden....när jag för 2 år sedan var precis i början av eländet så mailade jag personligen till 2 st som jag kunde identifiera mig med mycket. När jag igår läste igenom mina gamla mail, för att lugna mig lite, så blev jag påmind att både jag och de ofta fick sina bakslag just i November/December....Även en annan hjärtevän jag har lärt känna på Danderyds stressrehab får sina tunga bakslag just den här tiden....Hm, något vi får fundera på lite extra...Vad är det som stressar och varför? För min egen del så är jag övertygad om att det är min INRE stress som spökar....även om det är jul och allt känns kul å så....så innebär det mycket utav en själv, plus att ett nytt år är på g och det gamla på väg att ta slut....kan det ligga något där? Ja man får försöka analysera och OFTA så hittar man orsaken och kan förstå VARFÖR bakslaget kom just nu. Man får helt enkelt jobba lite hårdare med sig själv OCH sina krav på sig själv, sina tankefällor :)

    Vi "bökigahjärtan människor" kanske generellt har sämre tider just under November/December...? Vi ska nog ha lugn å ro och inga förändringar i vardagen....typ?

    En fråga till er alla....Hur sover ni?

    Ta hand om er, bamsekram.

    Ps. Jättekul att du skriver Libä007, det är så härligt att höra ifrån er "gamlingar", å precis som du skriver, oerhört stödjande med den här tråden. Å det bästa....VI lever fortfarande...inte har vi trillat av pin, trots våra bökiga hjärtan ;) 

  • Cheva

    Nu var det längesen jag skrev nåt här men är inne och läser nästan varje dag.
    Måste bara kommentera vad hjärtefröken skrev om att Nov/Dec är jobbigare månader. har haft es i ca 8 år nu och det är alltid värre under andra halvan av nov och hela dec. Vad det beror på vet jag inte men så är det i alla fall.
    Just nu är det extra bedrövligt , så pass att jag har ringt till VC för att försöka få till en ny utredning även om den förra för fyra år sen inte visade nåt konstigt men nu tycker jag det har ändrat karaktär lite och jag känner inte riktigt igen det som "det gamla vanliga". Vi får se vad som händer.
    Sömnen är det rätt risigt med. Svårt att somna och vaknar ofta och tidigt. Blir sällan mer än ca 5 timmar per natt men det verkar ju funka det med för jag är inte speciellt trött under dagen.
    Ha det så bra.
    Mvh

  • Hjärttjejen

    Cheva, det är ju märkligt det här med november/december.....men positivt är ju att man verkligen kan utesluta något farligt då....verkar som mental stress på något sätt...eftersom vi är så många som märker skillnad just den här perioden.

    Det du skriver om sömnen stämmer på pricken med mig, svårt att somna, vaknar ofta och får inte tillräckligt med timmar, har brist konstant....MEN jag känner inte heller trötthetskänslan. Enda gången jag verkligen känner den här sköna trötthetskänslan (som normalt bör finnas) är efter behandling hos akupunkturen. Då blir jag påmind om hur det känns, underbar känsla....för jag saknar den verkligen. Min teori är att mitt höga kortisol gör så att jag inte känner trötthet, kroppen tror hela tiden att jag är på språng...det är ju det kortisolet är till för.....

    Mina es ändrar också karaktär titt som tätt....irriterande, men jag har lärt mig att leva med det. Kan dock erkänna att när mitt bakslag har suttit i så länge som nu (3 veckor) så får jag också för mig att uppsöka hjärtläkaren...

    Har bokat en tid hos min husläkare nu i veckan....men det är mer för att prata om ev. att jag ska ge efter för serotoninbehandling.....har 2 vänner som också har es som ätit serotoninhöjande och fått bra effekt på extraslagen. Har stått emot i över 2 år nu, vill ju egentligen inte äta medicin.....men kanske att jag ändå måste prova en tid för att få möjlighet till ett bra liv. 
    Vi lever ju här och nu och mina 2 barn behöver mig verkligen som mest just nu.....bättre att jag är skruttig när de är stora....

    Ja vi får se vad jag bestämmer mig för.....som sagt, testar rosenrot och c-vitamin å får se vad det ger närmsta dagarna :)

    Så skönt att vi finns här för varandra.....OCH dessutom ÄR SÅ LIKA många utav oss.....å alla är vi utredda av ett gäng olika läkare och friskförklarade, alla kan ju inte ha fel heller....så det måste ju betyda att vi inte behöver oroa oss :) ? 

    kramis 

  • Bass

    svar på söta saras fråga. jag gjorde 24t ekg för ett årsedan men då hade jag väldigt lite och den dagen fick jag ingen. nu har jag försökt få en ny tid men dom tycker att jag är frisk trots att dom kommer oftare nu och att ingen har sett dem på ekg, ibland blir man bara så trött på att tänka på det 24 tim om dagen. just nu är jag inte rädd för att dö längre bara hatar känslan av extraslagen,, när man sitter och äter då kommer ett slag och man tappar lusten för fortsätta äta. dags för miag att såva ,,jobb i morgon   ses

  • SötaSarah

    För mig är det helt klart inre stress! Är konstant orolig! Hypokondrisk, ekonomi, stressad över småsaker, det tär på mig inombords hela tiden! Kan ALDRIG slappna av! Mår t ex illa minst en gäng varje dag (antagligen av magkatarr + oro/stress) ofta när jag vaknar eller ska sova, och då blir jag superstressad för jag är så rädd för att spy! Ond cirkel... Och ja det va bara ett exempel av allt! Kan ligga o tänka på kvällarna o oroa mig för saker fast jag försöker att inte göra det! :(

    Svar på frågan om sömn. Jag har sovit dåligt senaste tiden, dels i slutet av graviditeten och nu med en liten bebis då. Så det underlättar ju inte. Bara vaknar ett par ggr per natt men ändå. I början när jag ammade (stress pga problem med amningen) fik cl jag så galet starka extraslag på nätterna när leon vaknade för mat. Nu sen en vecka tillbaka sover han hela nätter i eget rum 19-07 ungefär. Så får 7-8 h sömn oftast! Välbehövligt. Och extraslagen är bättre. Men är ju mer son påverkar, den inre stressen som sagt...

  • Bass

    jag har eget företag och att hela tiden jaga pengar och mata det stora monstret skattemydiheten har stressat upp mig . haft ett dåligt år där jag förlorade en stor kund men efter 8 månader bestämde att komma tillbaka, min revisor räknade fel så jag måste betala 80 tusen mer i skatt i år som jag inte räknat med. så livet leker just nu.
    jag ska inte klaga jag har en underbar familj och det mesta går över

  • Cheva

    Det finns många orsaker till inre stress och alla har vi nog vår egen trigger men det gemensamma verkar vara just inre stress som är jädra svårt att kontrollera och veta vad man ska göra för att komma ner i varv.
    Själv har jag testat spikmattan och den är kanon just när man ligger där men en halvtimma efter avstigningen så att säja är påslaget ett faktum igen. Det konstiga är att jag tycker inte att jag stressar eller har något att vara stressad över så jag förstår inte kroppen reaktion egentligen.

    Hjärtefröken. Du kan ju alltid testa serotoninköret. Själv åt jag det under 7 år men under slutet av den perioden debuterade mina es så jag hade i alla fall ingen hjälp utav dom. Däremot var det ett elände att sluta med dom men det kanske berodde på att jag använt dem under så lång tid.

    Testade faktiskt att ta ett par Atarax som jag "lånade" av en kompis när det var som värst nu i veckan och faktum är att jag tyckte dom hjälpte lite. Får väl testa nån mer gång för att få ett bättre underlag för bedömning. Cool
    Är det nån som har nån erfarenhet av dessa?
    MVH

  • becky02

    Vilket stöd ni är, allihopa. Vet inte hur många gånger jag tittat in här och läst nya som gamla kommentarer och lyckats på så sätt bli lite lugn. Men idag mår jag inte bra alls. 
    Mina es började för ett par månader sen, jag vet exakt vilken dag det var då jag fick flera stycken samma kväll, aldrig upplevt något liknande tidigare. 24 timmars EKG har visat att jag har både sves och ves trots att jag kände mig symtomfri den dagen. Ultraljudet såg bra ut förutom ett litet läckage. Jag har väntat över tre månader på att få göra arbetsEKG för att därefter kunna släppa det hela och acceptera es med kunskapen om att de är ofarliga.
    Idag var jag på arbetsEKG:t som jag längtat efter. Har aldrig upplevt så många es på så kort tid som jag gjorde under testet :( 

    Mina es varierar mycket i antal över olika dagar, men någonstans mellan 10-20 brukar vara standard. Vissa dagar känner jag inga, andra dagar känner jag det tredubbla. När jag började cykla idag så märkte jag hur es kom tätare och tätare. Blev så rädd så jag avbröt direkt. Skulle jag så klart inte gjort då jag vill VETA vad detta är och om jag vågar börja träna igen. Så vi gjorde ett nytt försök...men många es. Totalt ca 30 (bad om att titta på pappret och gjorde en snabb överslagsräkning) på 10 minuter.

    Jag var säker på att det skulle visa det motsatta, även om det inte är många så kvarstår det faktum att de ökade under ansträngning. Jag är så trött på dessa eviga extraslag, och nu ska de plötsligt öka under ansträngning.

    Testet hjorde på klinisk fysiologi, så svaret kommer skickas till min distriktsläkare som sen återigen ska skicka en remiss till kardiolog för att se om det behövs ytterligare utredning....denna eviga väntan.

    Är det någon med samma erfarenhet?

    Cheva, har inte testat atarax mot es, men återkom gärna med info om hur det fungerar på dig.

  • Bass

    Mina extrasalg käns mycket svaga men kommer ofta. Kan vara att jag är lugnare och inte rädd för dom som innan. Käns skönt att slippa vara rädd hela tiden.
    Det kan vara så att alla måste jobba med sin rädsla och då kommer må bättre, jag hoppas ni med får det lättare
    snart

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12