• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413392 visningar
    1291 svar
    1291
    413392

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 23 Dec 15:12

    Hej,
    Vill bara skicka de varmaste God Jul hälsningarna!
    Hoppas ni alla får en lugn och fridfull jul och att alla hjärtan håller sig i takt. (här är det aningen oroligt, är dock ordentligt förkyld)

    Stora kramen Tomte

  • Äldre 23 Dec 19:58

    God Jul

  • Äldre 30 Dec 09:30

    Hej

    Vilken bra och givande tråd. Jag har läst alla era inlägg..
    Jag började att få eftraslag 2006 då jag bar på min dotter. Detta har genom åren kommit under perioder och olika mycket och givetvis varit besvärligt och oroande. har sökt ett par gånger på VC men fått till svar efter ett vilo ekg att det är normalt.

    Nu har jag sedan två månader upplevt en mycket jobbig period men flera extraslag på rad, extrema sömnsvårigheter, plötsliga yrselattacker och vaknat på nätterna av andnöd. Skitjobbigt med andra ord. Sökte akut i början av perioden vilket visade ett avvikande ekg som resulterade i en massa prover och lungröntgen. Dessa var normala.. Läkaren ville att jag iallafall skulle utredas vidare och har gjort ultraljud som var u.a. Så skönt. Har också gjort 24 timmars ekg som jag inte fått svar på. Allt går såååå långsamt. Tar nu också meteprolol 100 mg om dagen. Har hjälpt lite.  Är lite osäker på om det kan vara dessa som medverkar till mina yrselanfall... känner mig otrolig orolig har har upplevt den värsta  dödsångesten i mitt liv pga av alla nya symtom och det avvikande ekg:t..

    Är det någon som också upplevt liknande? Har någon som haft avvikande resultat på ekg men som ändå varit helt friska..Det konstiga är att de ekg som jag gjort innan har också visat på den avvikelse men de har då sagt att ekg varit normalt.. Hm konstigt..

    Känner dock igen mig i era berättelser. Hur lång tid tog det för er att få svar på 24 timmars ekg..

    Kram

  • Äldre 30 Dec 23:12

    Just yrsel och andningsproblem (dock i vaket tillstånd) får jag ofta i perioder men i mitt fall måste det bero på psykisk stress och ångest :/ Hoppas du får veta snart vad det beror på

  • Äldre 5 Jan 12:00

    Jag hoppas denna tråd vaknar till liv snart igen..

    Jag har fått svar på mitt bandspelar ekg ni iallafall. Jag är fortfarande förvirrad. Läkaren sa att det inta var något fel på hjärtat.. Jag hade ett fåtal extraslag men den som analyserat hade inte skrivit vilken typ av extraslag. borde ju vara viktig information.

    Utöver detta hade jag 6 extraslag på rad utan normalt hjärtslag i mellan. Vid ansträngning hade jag haft en ST-sänkning, vilket jag förstår är syrebrist i hjärtat. Sedan hade jag sk rivit att jag upplevde yrsel och då hade hjärtat tydligen snabbt gått upp till 120 slag.

    Är det någon som haft liknande symtom vid ekg. I mina ögon låter detta inte bra men hon tycker inte att det behövs fler undersökningar. Hon tror att det hela beror på ångest. Ska nu gå till en KBT terapeut,  känner mig absolut inte övertygad.

    Jag fick också veta att min QT tid normaliserats, det berodde troligtvis på att jag tar betablockerare, så nu vågar jag aldrig sluta med dem.

  • Äldre 5 Jan 18:11

    Småfolk:

    Tycker definitivt du ska kontakta en läkare för att få svar på din frågor ang det som du inte förstår. Man kommer aldrig vidare med en massa osäkerhet kring hjärtat och varför det beter sig som det gör. Så på Måndag tycker jag du ska försöka få åtminstonde en telefontid. jag var stamkund på VC o Akuten innan jag fick svar på de flesta av mina frågor.

    Jag har varit ute och sprungit 7km idag efter ett par veckor fyllda med förkylningar och halsont, gick kanon. SKÖNT!
    Har också tagit ett uppehåll från "allt jag stoppat i mig" magnesium, artic root, c-vitamin... Vet inte riktigt om det är bra i längden.
    Men men, iallafall så finns extraslagen där mer eller mindre var dag.. Ibland lite mer, ibland lite mindre.

    Kram på era alla o en god fortsättning!      
      

  • Äldre 6 Jan 10:19

    Hej

    Jag hade kontakt med läkaren på vc igår och fick lite svar. Läkaren som hade analyserat mitt ekg sa att dessa avvikelser inte var farliga. Så jag får försöka lita på dem även om det är lite svårt :)

    Jag har bestämt mig för att försöka sluta fokusera så mycket på mina symtom. Försöka jobba med mig själv och försöka komma på vad det är som orsakar min ångest... Jag välkomnar KBT terapin, känner mig lite mer hoppfull idag.

    Jag har också bestämt mig för att träna ordentligt, har innan inte riktigt vågat att ta i ordentligt. är dock förkyld så det får vänta ett par dagar...

    Kram alla

  • Äldre 6 Jan 15:59

    Hypokondri alltså... Jag är fortfarande livrädd att nåt är fel med mitt hjärta trots undersökning med 24-timmars EKG, arbets-EKG ocg ultraljud! Dom borde ju sett där om det va något farligt med hjärtat?! :/ Men läkaren tyckte det va konstigt att min puls inte gick ner efter arbets-EKG:t, vilket gör mig orolig men så va jag jäkligt nervös och orolig när jag låg där också så det påverkar nog att pulsen är höjd liksom... Och blev ännu mer orolig när han sa att det va konstigt att jag fortfarande har för hög puls, hela tiden! :/ Men när dom på VC kollade pulsen på ett besök innan när jag fick remissen till 24-timmars så va det inget fel på den. Däremot gången innan när jag va tillbaka på förlossningen för jag hade feber en vecka efter förlossningen hade jag också för hög puls, men den gången va jag också orolig och sjukt trött och allt sånt... Men hur som helst har jag mycket färre extraslag nu än innan, va faktiskt rät länge sen jag kände något nu?! Minskat drastiskt...

    Är ju allmänt hypokondrisk så får panik av allt! Spenderar hela mitt liv åt att oroa mig sen händer inget och så har all tid gått i onödan åt det typ... Hatar det! Så fort jag känner mig lite konstig, får en sekunds yrsel eller nånting får jag upp miljoner tankar i huvudet om olika saker det kan vara! :( Nyss började jag känna mig lite konstig bara, då fick jag dödspanik! Antagligen beror det på att jag ätit värktabletter i flera dagar, haft så mycket smärta och sovit dåligt men blir livrädd direkt. Fast jag innerst inne vet att det hänt förr men aldrig hänt nåt mer... Hatar att vara hypokondrisk!!! :( Det förstör fan livet...


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Äldre 6 Jan 16:03

    Måste göra något åt min övervikt! Just för tillfället är det nog inte farligt men kan bli ju äldre jag blir + att klart man oftare känner sig trött, hängig och konstig pga övervikten!


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Äldre 7 Jan 08:44

    SötaSarah jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Tvivlen av det läkarna säger, de kan ju ha missat något, jag har nog inte riktigt kunnat förklara ordentligt. Jag menar symtomen är ju sååå starka så verkliga...

    Det knäppa är att jag aldrig innan jag fick mina barn varit det minsta hypokondrisk. Konstigt det där..

    De här sekunders yrsel du pratar om är otroligt otäcka, jag har väldigt svårt att tro på att man av ångest kan framkalla ett plötsligt yrselanfall... Men fick ju delvis konstaterat av bandspelarekg:t att den yrseln jag hade då var på grund av snabb uppgång av pulsen, men det var tydligen inte farligt.

    Igår kväll när jag skulle sova så hade jag som vanligt hjärtpåverkan. Tunga hjärtslag, extraslag osv. Då bestämde jag mig för att försöka möta dessa utan att reagera med ångest. Det funkade sådär men måste säga att bara av den tanken blev symtomen lindrigare. Jag tror ångesten förvärrar symtomen mycket, de gör dem kraftigare och medför dessutom fler symtom.

    Jätteskönt att få prata av sig....Heja oss :)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12