• Anonym (Kaffedraken)

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Anonym (Kaffedraken)
    SötaSarah skrev 2012-02-04 21:05:29 följande:
    Är det nån mer som ibland får som en obehagskänsla i kroppen och hela bröstet, inte alls ont men inte uppenbart som extraslag utan mest obehagligt bara och hinner tänka att "nåt är fel, nu stannar hjärtat snart" typ, kommer alltid i samband med att jag spänner och oroar mig över nåt fat jag försöker inte göra det men det blir ändå så
    Känner igen det precis.
    Kan inte säja vad man ska göra när det är på gång men som sagt. Känner igen det.
    Mvh
  • Anonym (Kaffedraken)

    SötaSarah!

    Jag känner så varje gång jag har ex-slag. Tror att det är den känslan de flesta får, iaf utifrån det jag har kunnat tolka efter att ha varit med på den här tråden i 2½ år. För mig kommer känslan efter att hjärtat gjort sin "lilla paus" och sen ska slå det där extra hårda slaget efteråt, alltså när hjärtat kompenserar och slår ut dubbel mängd blod. Man får den här obehagliga känslan av att nu kommer det.....blir som ett lufttryck i bröstkorgen.....
    Försök verkligen att släppa din rädsla.....det förvärrar det massor. Försök oxå att leva på känslan av att du är utredd OCH att du överlevt hittills och att du INTE kommer att dö. Mantra det ofta ofta. Till slut blir du tryggare och din hjärna lär sig så småningom att tänka mer positiva tankar.

    Det är inte alltid lätt, hua.....jag kan verkligen fortfarande dippa rejält......men rädslan är så gott som borta (å den tror jag är mest förödande). Men ju mer du tränar om dina tankar, ju bättre blir det.

    Å glöm inte att vila massor och SOV.....det är din kropps återhämtning. Utan sömn funkar inte min kropp....

    Ta hand om dig, stor KRAM <3 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja men mina vanliga extraslag är som att det hoppar över men nån gång ibland, som när jag satt och körde bil här om dagen i snöoväderp å kvällen på blankis på vägen typ, oroade mig lite och kände helt plötsligt helt konstig i kroppen och bröstet, tänkte att nu är det en hjärtinfarkt! Fast kände inte alls tat hjärtat hoppade så som det brukar utan bara den där känslan i hela kroppen :S

    Men det blir absolut värre utan sömn. Usch! Haft två nätter med en sjuk bebis nu och det har inte vart bra för kroppen... Men lite sömn i morse och under dagen så är man lite mer med. Annarshar extraslagn faktiskt hållt sig undan en del nu det är mer det hä att jag får en panikkänsla i kroppen och knns konstigt i bröstet ibland en stund och jag tänker att nu är det på allvar! Men sen försvinner det...

    Ska hur som helst på utredning för GAD nästa vecka! Kankse kan hjälpa mig lite...


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Anonym (Kaffedraken)

    tycker att jag passar in här bland er :) Har extraslag men det har jag troligen haft hela livet... fick dock grymma hjärtklappningar i samband med utbrändhet för 5 år sen. Har blivit bättre men oroar mej så gott som dagligen ännu. Känner av att hjärtat slår ojämt o är hela tiden beredd på en omgång med puls långt över 200.

    Ibland undrar jag smått om det hela inte åtminstone delvis kan bero på brist på nåt. Läkarna har inte hittat nåt fel på mina värden men jag tycker ibland att magnesiumtillskott hjälper. Psyket påverkar ju absolut en hel del. Och sömnen den är livsviktig.

    Lider däremot absolut inte av övervikt och har nästan väl lågt blodtryck. Jag är en lite konstig typ, en riktigt lång mager stackare :) Någon annan som märkt av att extraslagen och hjärtat hoppar till mer när blodtrycket är lågt?

     

  • Anonym (Kaffedraken)
    MsFundersam skrev 2012-02-06 18:59:01 följande:
    tycker att jag passar in här bland er :) Har extraslag men det har jag troligen haft hela livet... fick dock grymma hjärtklappningar i samband med utbrändhet för 5 år sen. Har blivit bättre men oroar mej så gott som dagligen ännu. Känner av att hjärtat slår ojämt o är hela tiden beredd på en omgång med puls långt över 200.

    Ibland undrar jag smått om det hela inte åtminstone delvis kan bero på brist på nåt. Läkarna har inte hittat nåt fel på mina värden men jag tycker ibland att magnesiumtillskott hjälper. Psyket påverkar ju absolut en hel del. Och sömnen den är livsviktig.

    Lider däremot absolut inte av övervikt och har nästan väl lågt blodtryck. Jag är en lite konstig typ, en riktigt lång mager stackare :) Någon annan som märkt av att extraslagen och hjärtat hoppar till mer när blodtrycket är lågt?

     
    Jag är visserligen överviktig men har också bra värden, helt normalt blodtryck på gränsen till lågt, låg helt perfekt en hel graviditet osv. Men ändå dessa extraslag! :/ Lite hög puls ibland men det är nog just pga oro och stress typ.
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har dras fortfarande med mina extraslag. Jag har (säkert som de flesta av er) spenderat hur mycket tid som helst på nätet för att hitta ett svar som får dessa besvär att gå över. Tyvärr har jag inte hittat en enkel lösning, däremot har jag gjort en del koständringar men framför allt försökt ändra mitt sätt att tänka. Jag kan inte påstå att extraslagen är färre än innan då jag rimligtvis inte kan räkna alla under en dag, däremot tycker jag att den upplevda känslan av dem har blivit mindre kännbar. Fortfarande har jag dagar då jag har en del riktigt hårda extraslag som för en sekund får mig att tappa andan och det känns som jag ska svimma, men dessa kommer inte lika ofta. Det jag känner oftast är nu istället en lätt "bubblande" känsla.

    Jag tar 300 mg magnesium dagligen sedan ett par veckor. För två veckor sedan hade jag ett par dagar utan ett enda extraslag. Helt otroligt. Mådde bra, men väntade hela tiden på att de skulle börja igen (istället bara för att njuta av att vara besvärsfri). Hur som helst så slutade jag med Mg tabletterna, och två dagar senare var de tillbaka. Kanske att det var en slump, men det känns som de har en viss effekt. 

    Svart te, kaffe och coca cola har jag lagt av med helt. De ger mig inte extraslag direkt men hårda hjärtslag som gör mig orolig.

    Jag äter en banan dagligen (kalium) och har börjat dricka mjölk (kalcium). Sen tar jag även vitamintablett dagligen (en sådan där med olika). Vem vet, kanske är det någon vitamin/mineraldepå som är utarmad?

    Sen det viktigaste....fysisk o psykisk välmående. Vagus nerven (kroppens längsta kranialnerv) har en lugnande effekt på hjärtat. Vagus nerven blir starkare hos exempelvis personer som idrottar mycket, varför de generellt har en lägre vilopuls. Vagus är en del av det parasympatiska nervsystemet, den del av nervsystemet som lugnar kroppen, som får hjärtat att slå mindre fort, tarmarna att röra sig långsammare osv. Man vet att fysisk träning stärker denna nerv, bla därför man blir mer lugn och harmonisk av att träna. Men träning tar även hand om den överflöd av adrenalin och kortisol som många av oss har i kroppen. 

    Så var inte rädda för att träna. Är ni inte färdigutredda än (som jag) hitta en lugn träningsform. Jag har börjat med yoga och pilates (väldigt bra och stärkande träning utan att rusa på hjärtat för mycket). Har ni ont om tid och eller pengar? Sök på youtube, finns massvis med bra instruktionsvideor. Försök köra 30 min varannan dag. Tips på youtube: POP pilates, jag kör tre videoklipp varannan dag och jag lovar, det ger resultat snabbt och jag sover bättre.

    Psykisk hälsa. Med allra största sannolikhet har vi alla haft extraslag till och från. I olika studier har man sett att 80% av befolkningen har es (VES o SVES) vid 24 h EKG. Jag har säkert haft det innan men inte tänkt på det. Mina problem började med rusningar som sen gick över till extraslag. Vad jag gjorde efter jag fått rusningar var att sitta o ta pulsen...konstant. Varenda ledig stund (framför tv, på bussen) satt jag o kände på pulsen. Snart började jag märka att det uppstod "tysta sekunder". Då hade jag fortfarande inte mycket besvär av es, vilket får mig att tro att jag lärt mig känna dem väl, vilken förbannelse. 

    Därför försöker jag lära mig att inte känna dem, eller iaf inte lika stark. Det låter flummigt jag vet, men jag kan inte ha det så här jobbigt. Har aldrig mått så dåligt som jag gjort senaste halvåret. Och som hjärtfröken skriver, upprepa saker, mantran, för er själva. Själv kör jag på "jag är stark, glad och frisk". Upprepa, ipprepa upprepa!!!

    Läste en bok av Nisse Simonsson (pensionerad kirurg som föreläser om hjärnan, lycka och hur vi själva kan påverka vår välmående genom att ändra tankesätt) där han om o om igen påpekar vikten av att medvetet ÄNDRA sättet man tänker på. Jag har börjat tänka "och" eller "vem fan bryr sig" eller "orka bry sig" när jag får extraslag. Jag har märkt stor skillnad i hur jag mår (trots att jag fortfarande har extraslagen). jag mår inte bra alla dagar. Vissa dagar dippar jag rejält och är, ledsen, oroad, rädd och sååå trött på detta...men jag är inte det konstant (vilket jag var innan). 

    Jag hoppas detta hjälper, det har hjälpt mig en del även om mycket kvarstår (de vill göra om Ultraljudet och ha ett nytt 24 h EKG). Hjälper inte dessa tips, så hittar vi nya tillsammans.

    Varma häksningar
     

  • Anonym (Kaffedraken)

    intressant att höra att du tycker magnesiumet hjälper! En fråga bara, mår din mage bra av tabletterna? Jag har alltid haft lite känslig mage men tycker att min mage reagerar lite på magnesiumet...

  • Anonym (Kaffedraken)

    becky02, TACK för ett fint inlägg, en massa bra tips :)

    MsFundersam, ang det här med blodtryck och påverkan på extraslag. Jag har normalt ett ganska lågt blodtryck, men när jag har perioder av mycket extraslag så sjunker mitt blodtryck markant. Hade en mätare hemma vid ett tillfälle för att se hur es och blodtryck följdes åt. Som lägst låg jag på 75/45, men ett medelsnitt var 90/50. Som jag har förstått det så sjunker blodtrycket när man har es. Det beror på att hjärtat inte slår lika frekvent (pauserna) å därmed sänker kroppen blodtrycket. När jag får sådär väldigt lågt blodtryck så blir jag  tröttare, segare, får huvudvärk, yrsel etc. En massa eländig biverkningar på köpet :(

    Ha en fin kväll alla, kramis

     

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12