• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • becky02

    MsFundersam: min mage reagerar också på magnesiumet, och den verkar inte vänja sig. Men jag kör på med 300 mg tills burken är slut så får jag se hur jag ska göra sen. 

    Hjärtfröken: tack själv för alla råd och tröstande ord (har läst många, om inte alla, dina inlägg på detta ämne).
     

  • Hjärttjejen

    becky02!

    Jag blev väldigt intresserad utav det du skrev kring vagusnerven och började forska på nätet......mycket spännande!!! Framför allt ev. samband med es, men också andra problem som ALLTID kommer ihop med dessa, sömnproblem, huvudvärk, lågt blodtryck etc.
    Jag hamnade på en sida som heter Atlaskotan. De har sett sambandet mellan just atlaskotan och vagusnerven och dess symptom......I sin behandling så lösgör de muskulatur och ser till att atlaskotan hamnar på rätt ställe plus att vagusnerven får fritt flöde.

    Om jag förstått det rätt så kan vagusnerven påverka sömnen en hel del (nerver) och för mig har sömnproblemen helt klart ett samband med mina es. Om jag då får ordning på den biten så kanske jag kan få bukt om es????Vem vet, värt att testa iaf :)

    Nu har jag faktiskt bokat en tid hos dem nästa vecka för att få ett första utlåtande :) För er som bor i Stockholm så kan jag rekommendera er att gå in på sidan och boka en gratisundersökning......om ni känner att det kan vara spännande för dig vill säga :)

    Jag vet själv att jag har varit ganska sne sen ungdomen och flera massörer har ofta sagt att jag har en sne atlaskota....så besöket ska bli mycket spännande :)

    Hör av mig mer när jag varit där!

    Så becky02....stort tack för ny inspiration och ev. nya vägar till ett liv utan es. 

    Extra kram till dig idag Hjärta 

  • Hjärttjejen

    Hej!

    En fråga till er alla! Har ni fått meddelande om att byta lösenord och namn? Törs inte lita på att det är ett "riktigt" meddelande, så att man inte lämnar ut sitt lösen till fel personer? 

  • SötaSarah
    Hjärttjejen skrev 2012-02-10 22:49:28 följande:
    Hej!

    En fråga till er alla! Har ni fått meddelande om att byta lösenord och namn? Törs inte lita på att det är ett "riktigt" meddelande, så att man inte lämnar ut sitt lösen till fel personer? 
    Ja eller ud ska ju inte ge ut det i nåt mail men däremot byta lösen och namn här på Familjeliv. Dom har ju blviit hackade så i dagsläget kan man t ex söka på ditt namn och då få upp ditt Familjelivnick eller tvärtom t ex på google om man har otur.
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • jour65

    Hej, Becky 02: bra inlägg! Tror också att motion är viktigt, med måttlig ansträngning. I min hjärtträningsgrupp har jag fått rådet att inte gå över gränsen "ansträngande", alltså att inte pressa kroppen till "mycket ansträngande".
    Det där med kopplingen mellan motion och det vagala systemet kan jag inte så mycket om, men det verkar inte orimligt.
    Man får ju göra vagusmanövrar, typ krysta, när hjärtat rusar för fort, just för att sakta ner farten och motverka det sympatiska påslaget.

    I vilket fall som helst ökar träningen syreupptagningsförmågan, ett tränat hjärta är starkare och behöver inte pumpa lika ofta = lägre puls. Och inte minst: endorfinerna, kroppens egna morfiner, ger välbefinnande. Härligt!

    Mycket hårdtränade hjärtan har däremot tendensen att oftare drabbas av arytmier, så det är den där balansen igen...

    Jag tar också magnesium och äter bananer för kalium, så vitt jag förstår hjälper magnesium kroppen att ta upp kalium och kaliumvärdet bör ligga lagom högt för att kroppens elektrolytbalans inte ska rubbas. För lite eller för mycket kalium kan påverka hjärtrytmen.
    Min arytmiläkare har sagt att bananer ger bättre effekt om man behöver höja kaliumhalten än vad kaliumtabletter gör.

    Men jag känner igen det där med magbesvären av magnesium! Grrr... Vet inte hur man ska komma tillrätta med det...?

    Funderar på om det du upplever som "hårda" hjärtslag är VES och bubblet är SVES? Så är det för mig, svesen känns som en splattrande fisk medan vesen tar andan ur mig, de gör till och med ont i bland.

    Fick efter en rätt jobbig undersökning diagnosen EAT, vilket innebär att jag har rusningar som består av massor av sves i rad, då är det ett litet akvarium i bröstet. Förut tyckte jag det var lite obehagligt, men nu har jag vant mig. Får minst 3-4 sådana attacker om dagen, med en puls på ungefär 120-150 då det händer. Sedan bara poff! så går pulsen ner till 70 på en sekund. Märkligt.

    Jag har tyvärr börjat få serier av ves också, och det är lite allvarligare. Om två veckor ska jag få en revealdosa inopererad under bröstmuskeln, ett invärtes EKG som ska mäta slagen i 3,5 år.

    Jag blir rätt matt av de rusningarna kan jag säga, inte alls lika lätt att hantera som svesrusningarna.

    Det är som du skriver: nästan alla av oss har ves och sves i en viss omfattning men vissa av oss upplever dem tydligare. Och vissa har fler och en del har skurar med flera efter varanddra = rusningar.
    Jag tillhör den sistnämnda gruppen, troligen har det uppkommit i samband med en hjärtmuskelinflammation som skapat flera små ärr i hjärtat.

    Gillar det där med "so what?"-tänket. Försöker också tillämpa det. De där j-a slagen kommer ju vare sig jag vill eller inte, så länge det inte handlar om rusningar försöker jag också tänka "jaha, och?"

  • Marcus1977

    Hej! Vad intressant att hitta en tråd med andra med samma frågor och funderingar! Har verkligen känt mig ensam om det här! :) Mina problem började för några år sedan då jag höll på med elitidrott. Gjorde tabben att träna när jag var sjuk,och åkte på hjärtmuskelinflammation. Var riktigt illa däran med bl.a. en v vistelse på hjärtintensiven,och sjukskrivning i 5mån. Har dock sedan dess i olika utsträckningar problem med väldigt symtomgivande VES. Är välutredd med långtidssjuk-EKG,arbetsprov och ultraljud,och allt ska vara som det ska. Har iof EKG-förändring vid arbetsprov,men det ska inte spela någon roll sägs det. Men det är ju så fruktansvärt svårt att "gå vidare", och släppa oron när jag får så tydliga symtom. Kan bli så trött av ves att jag måste gå och lägga mig och sova. Har försökt se ngn röd tråd gällande uppkomsten av extraslagen,men de verkar kunna när som helst och hur som helst. Kan även ha perioder när jag känner ett eller två st på kanske ett halvår,sen kan jag ha perioder där jag har säkert 200 eller fler per dag och kanske 10 per min. Mkt frustrerande och på sitt sätt deprimerande,då jag känner att jag oroar mig och blir påverkad. Är det ngn som har tips,råd eller idéer om hur man ska förhålla sig till det här? Ska man lite helt blint på läkarna? För mig känns det svårt att känna mig frisk,när jag blir så påverkad av Ves:en. Tack för en toppentråd! // Marcus

  • pågmamman

    Hjärttjejen - intresserad av det här med atlaskotan! Vart är det du ska? & när jag söker hittar jag flera sidor.... Kan du specificwera lite. Jätte intresserad av hur det går. Föresten så hette jag inbnan Allasväl.

  • Hjärttjejen

    Hej pågmamman, hoppas allt är bra med dig :) Hur mår du och hur går allt för dig med barn, jobb, utmattning etc?
    Jag var i Måndags på Atlaskotan och kollade min atlaskota, mycket spännande undersökning. Och precis som jag anade var min kota VÄLDIGT sne, plus att min högra sida vägde 2 kg mer än min vänstra, inte bra :(. Absolut kan mina besvär påverkas utav att vegusnerven förmodligen ligger i kläm??? Svaret får man inte förrän kotan är justerad. Jag bokade aldrig någon tid hos dem, utan kom överrens med min sjukgymnast att hon ska försöka få loss den och justerad. Ska dit imorgon. Kan ta några gånger för att få till det. Om hon inte lyckas så kommer jag absolut att besöka Atlaskotan igen och låta dem göra jobbet. De tar 2000:- för behandlingen, därav att jag till en början testar med sjukgymnasten, då jag har högkostnadskort.

    Deras hemsida är www.atlaskotan.se, de finns även på FB.

    Jag får återkomma när jag fått behandling några gånger :)

    Kram från fd.Hjärtfröken ;) 

  • Marcus1977

    Någon av er som har varit med ett tag. Hur många VES brukar ni ha per dag när det är som värst? Blir ni också helt slut,så att man knappt orkar stå upp när det håller på? När det är som värst kan jag ha ett par tusen Ves per dag,och då orkar jag knappt hålla mig vaken.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12