• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409832 visningar
    1291 svar
    1291
    409832

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Hjärtt­jejen
    Äldre 19 Feb 19:56

    Marcus1977....jag har iofs aldrig fått ett helt säkert svar på om min es är VES eller SVES, de trodde både och, men var osäkra. Hur som så har jag mellan varven, ibland flera flera månader i sträck mängder utav es. Som mest ligger jag på upp till 40 tusen es per dygn. Jag blir också helt slut, energilös, när jag har som mest. Anledningen till det, i mitt fall, är beroende på att jag får väldigt lågt blodtryck när es håller på. Det är inget farligt att blodtrycket sjunker men ack så jobbigt, puh! Det är också vanligt att blodtrycket sjunker när man har mycket es.

    Men visst var det så att du var färdigutredd? Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska prata med din läkare så att du slipper att gå omkring och grubbla, och även be om att få låna hem en blodtrycksmätare. Ofta så är det detta förbannade grubblandes som tyvärr ökar mängden av es :(

    Hoppas att  du fick lite svar på din undran.

    Ha det gott 

  • Äldre 19 Feb 21:27

    Hjärttjejen: Jo, allt är bra här. Vågar ju inte säga det knappt men känner ej av hjärtat mycket - förutom lite grann strax före och under mens! Får då oxå otroligt mycket jobbigare med sömnen, fruktansvärt humör etc. Jag precis som du står hela tiden i valet och kvalet - testa SSRI elelr inte. Läkare jag har/haft runt mig tycker alla ja gska pröva - men det tar mig MKT emot. Att jag blev så intresserad av atlaskotan ä'r att jag var med om en bilolycka för många år sedan och fick då en kotförskjutning och har ofta ömma punkter etc från vissa ställen nacke/rygg och har länge misstänkt att en hel del besvär komemr där i gfrån. Har oxå flera gg kännt hur mkt lättare allt blivit då min naprapat lyckats knäcka till rätt - men det blir liksom aldrig bestående.

    Annars är min minsting nu snart 1 år &min stora kille har fyllt 7! Attan vad tiden går. 

  • Äldre 19 Feb 21:30

    Attan bara att det inte verkar finnas ngn motsvarighet här nere i Skåne?!

  • Äldre 19 Feb 21:32

    Hej hjärttjejen! Tack för ditt svar! Läste jag rätt, hade du drygt 40000 per dygn,!? Det är ju en ansenlig mängd,kan man ju lugnt säga .... Jag antar att du är välutredd,och vad har dom sagt om en sån frekvens av Ves? Kommer de också perioder? Har du många ves även i vardagen,så att säga? Ja,jag är utredd både med arbetsprov,ultraljud och långtids-EKG ,och det ska ju inte vara ngt att oroa sig för.Har dock svårt att acceptera sig själv som frisk,när man blir så fysiskt påverkad,som man kan bli. Vilka utredningar har du gjort,och vad har dom visat? Tack för ordet! // Marcus

  • Äldre 19 Feb 22:14

    Bara jag som får jäkla mycket extraslag när jag druckit för mycket cola?!

  • Äldre 19 Feb 22:22

    Antar att det är koffeinet i colan som gör det. Koffein ska ju kunna trigga sådana besvär. Mina ves kan sätta igång av kaffe.

  • Äldre 19 Feb 23:18

    Måste va det. Får min sedvanliga panikångest och sjukt mkt extraslag av det! :/

  • Äldre 20 Feb 22:16

    Hej alla jag har efter många månaders väntetid fått göra ett 24 tim ekg men har inte fått svar än.
    Min läkare tyckte att jag skulle prata med en psykolog för att hjälpa mig klara av rädslan.
    Efter 2 månader får jag träffa henne och det roliga var att hon hade problem med extraslag och viste inte själv hur man skulle hantera det. Hon hade gått till spåtant provat fotmassage av någon gammal farbro ute i skogen.
    Ett tag trode jag att hon skämtade med dig och jag skrattade för mig själv , hur man en som ska hjälpa mig vara så sjuk själv att hon behöver hjälp. Jag kände ibland som om jag gav henne tips. I allfall så tror jag att det fins inget man kan göra åt det eller få det att minska det lever sitt eget liv, som att åka på en karusell och kan inte hoppa av inann den har stannat själv. Ett tag trode jag att  coca cola påverkade det så jag drack inget på en hel vecka, inget hände men när jag tog min första cola efter 5 dagar så försvann extraslagen ett par dagar. Jag har provat allt där är att prova och kom på att när man får extraslag attacker så ska man bara vänta ut det inget annat hjälper. Rädslan är en förbannelse vi har fått över oss jag är inte rädd för att dö längre för jag orkar inte med detta mer. Jag sa till min fru att säga till alla om jag dör så blir jag glad att slippa vara rädd mer,

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 20 Feb 22:26

    Marcus1977, jo du läste rätt..........vid flera tillfällen (när jag hade det som värst) så mätte min husläkare 40 es/min.....hade ganska hög puls, låg på 80-100/min. Så vartannat  var tredje slag var knasigt. Jo jag försöker luta mig tillbaka på att jag är utredd och friskförklarad. Jag gjorde ett 24-timmars för 7 år sedan (dock under en period när jag hade lite). Sen hamnade jag på hjärtintensiven under 2 dygn Hösten 2009, där jag kollades dygnet runt. Den perioden hade jag en hel del. Därefter har jag oxå gjort arbetsprov och Ultraljud, allt har visat på ofarliga es.

    När jag kommer in i perioder så har jag es dygnet runt, mer eller mindre. Har varit inne i en sån period nu i 3 månader, men tror och HOPPAS att jag är på väg ur.....!? Kan hantera dagarna ganska bra, men när det är pågående hela tiden så faller jag mellan varven, mentalt alltså. Jag blir ledsen, tappar tålamod, trött och ifrågasätter livet, blodtrycket blir ju också väldigt lågt. Men då får man stoppa in sin extra växel och försöka samla ihop sig och använda sig av allt man vet är bra för att komma ur det :)  Dvs vila vila vila.....yoga, meditera, gå långsamma promenader, säga NEJ, omge sig med de som ger energi etc.

    Jag tror att våra kroppar är gjorda så att det ena ger det andra. Som för mig påverkar stressen sömnen och sömnen i sin tur extraslagen, extraslagen ger lågt blodtryck, de låga blodtrycket ger huvudvärk och trötthet etc etc. Samt det sista jag försöker få ordning på nu är att ha ett bra flöde på mina hormoner och signalsubstanser genom att ryggkotorna har fritt flöde. Att inte låsningar gör att jag har blockeringar. Jag har ju alltid känt en känsla av att vilja sträcka ut bröstmusklerna/revbenen när es är som värst. Tror att stressen och ytliga andningen påverkar en hel del och gör så att jag spänner muskler kring detta område(?) Har jag låsningar i detta parti  får jag problem med matsmältningen (magkatarrkänsla). Jag mår absolut bättre sen min sjukgymnast förra veckan började jobba med övre ryggen och nackkotorna. Känner av es mindre och jag kan andas lättare, sover också lite bättre.

    Pågamamman, underbart att höra att du mår bättre. Det här med ssri-preparat har ju också för mig varit tvivel, ska jag ska jag inte, fram å tillbaka. Men för mig har det tagit emot. Däremot så testar jag just nu en annan grej, 5-HTP. Har fått tips av 3 oberoende av varandra, både min kinesiolog, en naturläkare och en kvinna som enkom jobbar med kvinnor och dess hormoner, Mia Lundin.

    5-HTP är ett biodynamisk serotoninhöjande, dvs bioidentiska hormoner. Jag tillsätter också magnesium och B6 för att 5-HTP ska kunna agera bättre. Kom faktiskt precis hem från en helt underbar föreläsning av just Mia Lundin. Jag kan varmt rekommendera er att gå in på hennes hemsida och läsa, samt att köpa hennes bok, Kaos i Kvinnohjärnan. Oj vad jag känner igen mig i mycket. Pågamamman, du skriver om att symptomen påverkas av din menscykel.....läs boken så kommer du förstå vad jag menar :)

    www.mialundin.se ,  hon har även en FB-sida, Kaos i kvinnohjärnan

    Jag har också ätit adrekomp under några veckor. Adrekomp hjälper utmattade binjurar att återhämta sig. Tror dock att jag bara äter upp de sista i burken för att sen se om det bara hjälper med 5-HTP. Som sagt, förhoppningsvis är min kropp på väg tillbaka, IGEN....puh vilken berg o dalbana. Men jag lär mig om min kropp ständigt om vad den behöver och INTE behöver.

    Nä nu måste jag gå och sova, natti natti alla hjärtevänner 

  • Hjärtt­jejen
    Äldre 20 Feb 22:31

    Hm, blev lite slarvskrivet här i tröttheten....sorry :( Det ska stå bioidentiska hormoner, ingenting annat :)
     

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12