• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409926 visningar
    1291 svar
    1291
    409926

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 21 Feb 18:27

    Du,jag beundrar dig som ändå verkar klara av att hålla huvudet högt trots strulande hjärta. Jag har haft dagar då jag har varit helt panikslagen och övertygad om att hjärtat kommer ligga av,och då har jag haft kanske 10 ves/min och ca 2000 /dygn. Så all respekt till dig som klarar av det 20- dubbla antalet! Mitt stora problem är att jag har varit livshotande sjuk med hjärtat. En mkt allvarlig hjärtmuskelinflammation med ventrikeltakykardi och kortare stopp. Nu är ju den utläkt och hjärtat ska ju vara ok trots extraslagen,men jag kan bara inte släppa det och acceptera att jag är frisk... Håll huvudet högt alla ni som läser den här sidan. Vi är många med samma problematik!

  • Äldre 24 Feb 11:24

    Jag har märkt att hjärtat slår mer ojämnt när jag motionerar mycket. Inte just under motionen utan dagen efter. Annars mår jag nog bättre av att röra på mej. Har nu två dagar i rad motionerat lite mer än vanligt och imorse kändes det som om hjärtat skulle hoppa till på riktigt. Obehaligt! Tog en magnesiumtablett och placerade mej i soffan. Nu är det nog lugnt men jag vill ju inte bli rädd för att röra på mej.

    Googlade lite och läste om järnbrist. Blodproven har inte visat på järnbrist men de har ju alltid tagits när jag inte ätit eller druckit på 12 h så järnvärdet lär vara högre då än i verkligheten. Någon annan som provat järntillskott och blivit bättre av det?

  • Kanya
    Äldre 25 Feb 02:27

    Den här tråden har hjälpt mig att orka härda ut det helvetet det är att faktiskt leva med mycket extraslag. Har haft det i snart 7 år, och det har successivt bara blivit värre med åren. Är 24 år idag. Är inne i en period av extremt hårda och många extraslag. Det är så psykist nedbrytande. Kan inte bo hemma/vara ensam av rädsla för att hjärtat ska stanna och att jag således blir utan hjälp. Är under utredning. Har konstaterade extraslag samt en läckande aortaklaff. Extraslagen ska vara ofarliga, men i stunder som dessa tvivlar man ju. Äter betablock men de hjälper föga. Kan knappt ligga ner, då känns det som en hästhov sparkar än inifrån bröstet, sedan tar hjärtat en paus. Och slår sedan normalt igen. Har förmodligen 30-40 extraslag på en timma. Är så himla rädd :( jag orkar egentligen inte vara rädd lägre, men det har pågått i så många år nu, jag börjar tröttna.

  • Äldre 25 Feb 10:32

    Kanya... Jag vet precis hur du har det. Det jag brukar försöka göra (vilket inte alltid funkar) är att intala sig att hade det varit ngt farligt,så hade du antagligen inte stått upp nu... Låter kanske lite dramatiskt,men det funkar för mig ibland. Jag har levt med mina extraslag i snart 8år,och hade det varit farligt hade jag varit borta för länge sedan,helt enkelt. Det går upp och ner,kan man ju säga. Vissa perioder har jag nästan inga extraslag alls,bara något enstaka. I andra perioder kan jag ha 10/min och totalt kanske 2000 på ett dygn. Jag vet att det är enormt svårt att acceptera sig som frisk när man har så tydliga symtom,tro mig jag vet. Men man får försöka lita på läkarna,och anse sig som välutredd och frisk. Det funkar inte alltid för mig heller,men man måste ju försöka. Mitt stora problem är att jag har varit svårt sjuk i hjärtmuskelinflammation,med dramatiskt förlopp med en veckas vistelse på hjärtintensiven,och livshotande arytmier. Jag menar bara att hade jag inte varit med om det hade jag antagligen inte brytt mig alls om extraslagen,som ju varenda människa har emellanåt. Försök intala dig att hade du haft någon livshotande sjukdom som framkallar extraslagen,hade det ju synts på en gång på en undersökning. För det är ju så att extraslagen i sig själv är ju inte farliga,utan det är ju bakomliggande sjukdomar som framkallar extraslagen som är det isf. Och det hade ju som sagt synts på undersökning. Ochbhar du inte gjort ngn sådan så bör du ju göra det,om inte annat för att lindra din oro. Lycka till! // Marcus

  • Äldre 25 Feb 10:33

    Sorry,nu såg jag att du är under utredning. Det kommer säkert visa att allt är ok. Och en ,läckande aortaklaff är ju inte akut heller.

  • Kanya
    Äldre 26 Feb 02:44

    Marcus1977: Tack för ditt svar. Har verkligen tagit det till mig. Har en läkartid om cirka två veckor. Vände mig till vårdcentralen istället för hjärtmottagningen, hjärtmottagningen har två läkare varav den ena är pensionerad och den andra har röven full. Dvs att där har ingen hjälp att få såvida du inte har direkt livshotande hjärtåkommor. Jag vägrar att ge mig. Jag ska ha hjälp. Kan inte ha det såhär. Ångesten kring det här äter mig levande...Det borde ju i alla fall gå att byta medicin liksom? Dock verkar riskerna med de lite tyngre arytmimedicinerna vara ganska stora...moment 22.
    Måste ge dig en eloge, du är modig som tänker så rationellt kring dina extraslag. Tråkigt att höra att du faktiskt varit riktigt illa däran. Utövar du någon form av fysisk aktivitet?

  • Kanya
    Äldre 26 Feb 02:45

    Såg att det blev lite knasiga meningsuppbyggnader, skriver från telefonen, sorry.

  • Kanya
    Äldre 26 Feb 03:45

    Läste tidigare i tråden att man har lägre blodtryck vid mycket extraslag. Jag har redan har lågt blodtryck sedan innan, plus att jag äter seloken som också det sänker blodtrycket, kan det vara värt att investera i en blodtrycksmätare för hemmabruk? Är väldigt trött och orkeslös och har varit det så länge jag kan minnas.

  • Äldre 26 Feb 10:03

    Marcus1977, jag har en fråga till dig: Hur kändes det när du fick ventrikeltakykardi under sjukhusvistelsen? Jag utreds nu för misstänkt icke ihållande (dvs korta attacker) ventrikeltakykardi.

  • Äldre 26 Feb 10:08

    Jour65: tyvärr kan jag inte svara riktigt på det,då mina episoder inträffade under sömn. Det jag minns är att jag kände mig "outsövd"när jag vaknade. De inträffade när jag låg inlagd,och övervakad med telemetri,och de kunde se att dom var ganska korta och självterminerande dvs slutade av sig själv. Dn längsta episoden ska tydligen ha pågått ca 20 sek.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12