• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    410063 visningar
    1291 svar
    1291
    410063

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 26 Feb 10:08

    Hur känns dom för dig? Vilka symtom har du när du får VT?

  • Äldre 26 Feb 10:14

    Kanya: idag så tränar jag inte längre. Helt ärligt så orkar jag inte utsätta mig för obehaget och rädslan för att träna med strulande hjärta. Brukar promenera samt att jag har ett fysiskt jobb,så det får räcka för nu,tills jag hittar "modet" att börja träna igen. Jag äter också seloken för extraslagen,men måste också passa mig lite då jag pr förskräckligt låg puls. Har låg vilopuls som det är,och med seloken kan jag hamna under 40,vilket gör mig trött och hängig. Så jag tar bara seloten,når jag känner att det är outhärdligt med extraslag .

  • Äldre 26 Feb 11:24

    God Morgon Vänner,

    Vill bara lämna ett litet livstecken, läser mycket mer än vad jag skriver men ni finns i mina tankar.
    Ni sista som tillkommit, varmt välkomna hit.. Hoppas ni känner samma stöd och pepp som jag gör när jag är här inne.
    Stå på er och kräv en ordentlig utredning, innan den är gjord är det omöjligt att komma vidare.

    Här går det upp och ned, haft en längre period med väldigt få extraslag. Så skönt, behövde den vilan. Nu har de dock ökat sista vecka, vet inte om det är förkylningen, mensen eller stressen över allt jobb som hopar sig.
    Var på hälsoboden igår o köpte magnesium och b vitaminer, hoppas det vänder snart.

    Ta hand om er!           

  • Äldre 26 Feb 13:32

    Marcus: Jag vet fortfarande inte om det är VT eller ej, men rusningarna känns annorlunda än de andra jag ha, och som diagnosticerats som EAT (kommer från förmaken och är ofarliga). De här rusningarna känns liksom i halsen, precis som flera VES efter varandra. Kan tänka mig att det rör sig om 3-20 slag per gång, för det mesta runt 10 slag. Jag får andnöd när den här typen av rusning kommer och blir lite yr och ångestfull. Så blir det inte med de "vanliga" EAT-rusningarna, de känns mest som splattrande fiskar och verkar inte påverka blodflödet särskilt mycket. Hoppas fortfarande på att det jag känner är någon variant av EAT, vill inte gärna att det ska vara VT. Läkaren säger att det mycket väl kan vara korta attacker av VT, men att man inte gör något åt dem om de inte ger svimningar. Ska få en revealdosa inopererad, ett invärtes EKG som ska kolla av impulserna.

    Jag har också haft hjärtmuskelinflammation, dock en "tyst" sådan, kände aldrig av den. Men nu finns det troligen ärr kvar som utlöser de här arytmierna samt extraslagen.
    Jobbigt att Selokenet sänker din puls så mycket, förstår att du inte vill krydda på extra då. Förstår också att oron ligger kvar länge när man gått igenom det du gjort under inflammationen. Jag fick en megarusning (otroligt snabb och höll i sig i flera minuter)  två dygn efter att min son föddes och fick krypa till dörren på BB och skrika på hjälp. Efter det dröjde det innan jag vågade röra på mig, men jag började försiktigt med promenader någon månad efteråt och ökade successivt. Och: peppar, peppar, det var sju år sedan och en dylik ruskig rusning har jag aldrig haft sedan

  • Äldre 26 Feb 13:39

    LiBä: har du kollat kaliumvärdet? Om det är lite gränslågt kan det hjälpa med bananer, det har det gjort för mig. Bra att kombinera med magnesiumtabletten, de kompletterar varandra. Och ta mig sjutton; jag tycker att jag märker skillnad sedan jag började med den kombon!

  • Äldre 26 Feb 18:55

    Jour65,den sk megarusningen du fick,var det säkert att det var en VT? Eller var det sinusrytm och kanske tom en panikattack? Isf är det ju helt ofarligt. :) Jag har förövvrigt också hört att om det är korta VT,är det inte säkert att man behöver göra ngn åtgärd och/eller oroa sig. Gränsen jag har hört är 30 sek. Längre än så anses det vara en mer allvarlig typ av VT. En annan fråga jag tänkte bolla. Era extraslag,känns de alltid på samma sätt? Ibland känns mina extraslag knappt alls,och ibland gör de riktigt ont! Tom så att det värker efteråt... Har ni upplevt det också?

  • Äldre 26 Feb 22:19

    Hej igen, nej det var tyvärr inte sinusrytm.  Den här megagrejen var troligen EAT eller möjligen förmaksflimmer, icke upplevt något liknande efterå och det påminde heller inte om det jag nu upplever som VT. Det kom en sköterska inspringande och han ta pulsen innan det tvärvände, hon sa att det gick otroligt snabbt och ojämnt. Det började från ett slag till ett annat och slutade likadant, ungefär som mina EAT-rusningar. Typ 62 slag ena sekunden och närmare 200 nästa.

    Men det stämmer att jag har panikattacker också, och då ökar pulsen successivt och sjunker successivt i sinusrytm. Kan vara obehagligt det med, men inte på samma sätt.

    Jag känner igen det där med VES som gör ont! Trodde att jag var ensam om det. Det känns ju som en kniv ibland. Nu har jag ju både SVES och VES och för mig  brukar Svesen vara mildare och VES:en kännas mer. Men det kan säkert variera mellan olika VES också, nu är jag kanske ute och cyklar men jag har för mig att slag med en kompensatorisk paus efteråt känns hårdare och alla extraslag har inte kompensatorisk paus.


     

  • Kanya
    Äldre 27 Feb 01:49

    Mina extraslag har också olika karaktär. En del känns knappt. Andra är otroligt hårda. De hårda kan man till och med se utanpå bröstet. Stod i badummet och noppade ögonbrynen förut, fick då ett hårt extraslag som faktiskt också kunde ses med blotta ögat på halsvenen. I övrig upplever dem som värre när jag sitter eller ligger ned.Vill gärna stå upp när det är som värst. Någon som känner igen det? Ibland får jag liksom "hosta " hjärtat rätt igen.

  • Äldre 27 Feb 13:26

    Jo,det känner jag igen. Det känns nästan som att det blir för trångt för hjärtat när man ligger ned. Ställer man sig upp så får hjärtat lite mer utrymme. Nåt sånt. :) Förstår ni vad jag menar,eller låter jag helt knäpp? Ha ha :)

  • Kanya
    Äldre 28 Feb 01:48

    Har det sjukt jobbigt med hjärtat nu. Känns fan tröstlöst. Förlåt för negativ energi men jag tappar fattningen. Får inte sova om nätterna på grund av att hjärtat slår massor av extraslag. Är trött vill sova, men det är fysiskt omöjligt.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12